Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Lilla_K

Trärenovering av Lilla Kvarken

Rekommendera Poster

Hej

Har börjat fräscha upp min träbåt och insett att jag behöver lite hjälp så tänkte starta en tråd för att samla det på ett ställe = enklare för mig!

Förra vintern, som även var den första med träbåt för min del la vi fokus på utsida bordläggning och allt under vattenlinjen för att få en tät och bra botten. Efter att ha funderat fram och tillbaka på vad jag ska ta mig an i år valde jag till sist att bara ta en skrapa och dra lite på däck och fönsterbågar för att komma igång.

Fönsterbåtarna är på sina ställer rätt slitna och behöver verkligen ses över även däcket har fått några lacksläpp. Framför allt är det "däcklisten" (oklart om det heter så men listen som gränsar mellan bordläggning och däck menar jag iaf) som är dålig och på ca 2 dm är den rejält mjuk.

Med anledning av detta vill jag gärna ha svar på några frågor och för enkelhetens skull numrerar jag det hela.

1. Jag har bestämt mig för att renskrapa däcken (så lite som inte är vitmålat så det går nog hyffsat fort). Hittills använt skrapa och exenterslip för att ta bort lack men insåg att det sliter på trät (mahogny), är det att föredra att använda varmluftpistol och spackel?

2. Om jag inte vet, ska jag utgå från att den är betsad tidigare och därför betsa även nu?

3. Vad bör jag använda att täta med mellan däck och fönsterramen? Den var spruken och tråkig så lika bra att byta!

4. Förmodligen kommer jag ta bort "däcklisten", göra rent/slipa och sen tillbaka igen för att minska risken att rötan sprider sig. Rätt tänkt?

 

Tack på förhand!
Slänger in några bilder som visserligen gör att det ser ut som en skrothög, måste ju även visa hur den såg ut i våras vid sjösättningen :)


 

post-108530-0-82095100-1482496388_thumb.jpg

post-108530-0-50272200-1482496390_thumb.jpg

post-108530-0-38486800-1482496391_thumb.jpg

post-108530-0-89817700-1482496231_thumb.jpg

Redigerad av Lilla_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pass på det var inte direkt någon rusch till denna tråd ;)

 

Det blev ett två timmars pass vid båten igår och kan därmed svara på del av frågorna själv:

 

1. Använde exenterslip då jag inte orkade hämta värmepistolen hos min far - check

 

2. Det lutar åt betsning, minns att jag hittade en burk bets när vi köpte båten.

 

3. Läst på end el om Sikaflex som det förmodligen blir. Frågan är bara vilken sort? Den för limning, nåtning eller tätning, inte lätt att skilja på deras produkter.

 

4. Börjat ta bort trä och metallisten men såklart är det några nedrans skruvar som inte släpper...fortsättning följer.

 

Hoppas ni överlevt "stormen"!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otur att du började med slipen. Med värmepicka och japanspackel så tar du snabbt och enkelt bort färg eller lack. Därefter går det snabbt att slipa det rent. Betsning efter behag. Inoljning och lackning kan du säkert hitta råd om på siten. Vi är många med egna ideér. 

 

Jag ska själv använda Sika för tätning på min båt på ett liknande ställe. Ska bara få tid till slipning... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkte att en värmepistol varit bättre när jag insåg att jag avverkar relativt mycket material med slipen, men men då vet jag hur jag ska göra nästa gång. :)

 

Lackningen har jag koll på men har aldrig gjort det från grunden tidigare så lite osäker på betsen men det är väl bara att göra som vanligt, bara börja i ena änden så lär man sig vartefter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte linolja/terpentin impregnering innan du börjar lacka. Blanda rå linolja och terpentin, hälften av varje och stryk på så länge mahognyn suger.

/Claes

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra påpekande Rascal, givetvis ska jag inte glömma linolja. Luktar ju riktigt härligt att hålla på med det!

 

Blev dock lite osäker, olja före eller efter betsning?

//David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du sköter om lacken skall du slippa en "nästa gång". Tricket är att mattslipa och lägga på ett nytt lager lack varje vår efter ett bra utfört grundarbete från början.

 

När du har så omfattande lacksläppor som du har måste lacken bort. Sedan följer:

- Slipning

- Betsning (jag brukade betsa med en svamp som jag la i en strumpa som jag vek över flera varv, pensel är skitsvårt o blir lätt flammigt)

- Oljning. Inte bara blaska på olja, utan lägg på lager på lager på lager innan det härdar tills det slutar suga. Börja med rå linolja och terpentin, avsluta med kokt. Torka bort överflödig olja

- Efter oljningen - vänta åtta veckor så den härdar. Finns säkert annat som ska fixas på båten under tiden

- Sedan - minst sex lager lack med mellanslipning. Helst fler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just det - det finns en bra beskrivning på trabatsakuten.nu under "Tips & Trix"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter_K, träbåtsakuten.nu har jag under bevakning och den är riktigt användbar. Den renslipning jag gör är endast på en begränsad yta där det var en hel del lacksläpp, valet blev renslipning eftersom det är en så pass liten yta och för att jag lär mig något nytt!

 

En annan poäng med att starta denna tråd är att jag får en spark där bak för att fortsätta uppfräschningen, vill ju inte verka lat i övriga forumisters ögon :)

Redigerad av Lilla_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det ju fått ett tag sedan sist och det har iaf hänt lite! Börjat mattslipa borden vilket går mycket enklare och med bättre resultat i år eftersom jag använder en slipmaskin, gäller bara att vara försiktig vid hörn och kanter!

Jag har riktigt mycket beslutsångest om jag ska betsa det område jag renslipat eller inte. Har knappt använt bets tidigare i livet och har därför lite svårt att veta resultatet och om det behövs. Kastar in en bild från fören, kommer bara slipa babord sida (pga lacksläpp) och vill såklart att det ska bli så likt styrbord sida som möjligt.

Vad säger ni med mer erfarenhet, bets eller inte bets? Kanske ser oljan till att mörka det hela tillräckligt?

post-108530-0-19153700-1487087025_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fläckvis betsning brukar inte bli så bra...
Saken är så här.
Om du oljar så kommer träet att mörkna. Anledningen till att man betsar är för att motverka att solen gör träet ljusare, dvs man skall betsa träet till sin egen färg - men jag tycker då du skall göra det på HELA listen runt båten. Om du INTE gör det är det bättre att skippa betsen tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...