Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

Vad blir/blev årets julklap till båten?

Rekommendera Poster

Ho, ho, ho!
En gammal klassiker höll på att glömmas bort.
Vad får båten i julklapp i år?
 
Vi har ju tidigt satsat på en ny tomteröd motor från Beta Marine, men den har inte kommit fram ännu. Kanske för stort och tungt paket för tomten att leverera och Postnord vågar man väl inte lita på.
 
Något mera borde väl båten få så här i juletid när alla ska vara snälla mot allt och alla.
 
Jag hoppas på tips när jag ser vad andra båtar får.
 
God Jul!
Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ariel får Zipwake, belysning i stuvutrymmet och kompletterande vindrutetorkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbusen får nya batterier, grova elkablar mellan batteri och elcentral, en batterimonitor (NASA BM-1), GeoSafe stöldskyddsalarm, renovering av teakdäcket, plotter (ej införskaffad så vet ej modell), sen en ordentlig genomgång av motorn med byta av filter, remmar mm för att var nollad inför säsongen.

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här första julen hos mig så får man vara lite extra generös mot båten så det blev en B&G vinddata med lod, logg och vatten.temp givare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya tändstift, ny inre gummibälg till avgasröret och renoverad förgasare. Speciellt bälgen blir trevlig så att man slipper ha sjövatten sprutande in i motorrummet vid körning. (Typ en halv till en liter i timmen.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marianne får ett nytt bomkapell , fast hon får vänta till mellandagarna enär vi befinner oss utanför vår Tomtes arbetsområde under julhelgen...

Redigerad av smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt har inte varit snäll mot mig i år. Rörelsen i sjön på första dagen av en tre veckors ensamsegling resulterade i ryggproblem som jag fick lida av halva hösten.Seglatsen i fråga fick avbrytas.

 

Båten får nöja sig med den allmänna tillsynen den fick och varmkörning av motor innan jag drog till de östra ödemarkerna. Den får klara sig bäst den vill under stormen Barbara.

 

Lite tillsyn får den av en kompis som brukar kasta ett getöga på båten när han vet att jag inte är hemma.

 

Sen skall jag förstås hämta mina två försegel som har varit hos Gransegel i Åkersberga på reparation.Sen blir det ett nytt ankarspel med kätting som jag skall montera till våren.Sen är det lite kvarstående inredningsarbete som skall göras klara mm mm

Men nån julklapp skall båten katten i mig inte få.

 

Men god Jul till alla på Maringuiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev ju båtbyte i sensomras så det finns en herrans massa som jag skulle vilja ha så julen blir nog på sparlåga för att kunna handla av bara tusan på båtmässan.

 

God Jul på er alla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft båten nu i 2 år och har köpt in lite saker som saknats, som ska monteras under vintern.

Sista paketet kom i tisdags.

 

Totalt 150 w solpanel, nya batterier till förbrukning och start, köpte mig en Hook and moore som jag sneglat på ett tag ☺

Nytt Signalhorn, flödesmätare, sytt in fönster till kapellet inkl tvätt samt nya Bälgar, växelvire, packningar osv utöver vanlig service.

 

För oss har det varit större investeringar mätt med vår plånbok under våren och nu hösten men det är riktigt roligt att lägga pengar på något som vi längtar så mycket till...

Redigerad av Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya (begagnade, nya för mig), enorma skotwinchar.

 

Peter_K

Hur var dina gamla vinschar? Selftailing? Vad äre för fel på dem?

Vad skall du göra av dem?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla

Signalhorn till båten

Uppblåsbara flytvästar till besättningen!

God Jul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina båtar får som alltid ett besök och en "julklapp" på stäven på julafton innan jag får julmaten och en titt på Kalle och hans vänner.

/Claes

 

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och båten fick en gemensam julklapp av sambon. Den stora boken om EL OMBORD blev det i år. Den kan komma väl till pass då elsystemet behöver ses över. Tankgivare och varvräknare ska bytas, lanternor ska lagas eller bytas samt nya kablar till dessa ska dras. Jag ska även försöka gå till botten med varför viss utrustning inte blir strömlös när jag bryter huvudströmmen, trots att den borde det. Kylskåp ska kopplas in och den förbaskade nya dieselvärmaren som jag aldrig fått igång ska förhoppningsvis vakna. Så en bok är en bra start :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och båten fick en gemensam julklapp av sambon. Den stora boken om EL OMBORD blev det i år. Den kan komma väl till pass då elsystemet behöver ses över. Tankgivare och varvräknare ska bytas, lanternor ska lagas eller bytas samt nya kablar till dessa ska dras. Jag ska även försöka gå till botten med varför viss utrustning inte blir strömlös när jag bryter huvudströmmen, trots att den borde det. Kylskåp ska kopplas in och den förbaskade nya dieselvärmaren som jag aldrig fått igång ska förhoppningsvis vakna. Så en bok är en bra start :)

Uttryck som "att gå till botten med " frågor eller problem ska man vara försiktig med inom båtlivet. Det kan hända saker. :o

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...