Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Thomas-1

Stormen "Barbara" på ingång?

Rekommendera Poster

Verkar kunna hota julfriden lokalt men prognoser om framtiden är ju alltid svåra, kanske särskilt vad gäller väder och det även för meterologi-proffs. Vilken bana tar lågtrycks-centrum mer exakt denna gång, tänkte att denna forumtråd kan få handla om Barbaras eventuella framtida härjningar (eller förhoppningsvis mer beskedliga pannkaka som storm betraktat). Ös gärna på med satellitbilder och lokala vittnesmål då lågtrycket passerar  m.m.

Ett gott tips kan väl som vanligt vara att se över presenningars eller förtöjningars skick inför väntade oväder! Verkar vara extra lämpligt tillfälle nu för framåt annandagen väntas det eventuellt bralla i ordentligt?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hugaligen, detta har jag fasat för, hoppas imorgon att kunna segla ytterligare några sjömil, mitt mål är just nu att ligga i Kiel över nyår... Och storm när man bor ombord är milt sagt otrevligt även om man ligger vid kaj...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just Barbara är ju iallafall uppblåsbar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just Barbara är ju iallafall uppblåsbar!

 

 

Det är hemskt att allt i livet ger musikaliska associationer. Precis samma tanke  slog mig.

 

Tur att man inte skall va hemma över jul och nyår, utan befinna sig i lä i de östra ödemarkera - dvs Stockholmsområdet.

 

Min båt - som ligger där båtar bör ligga - dvs i sjön, och dessutom på hamnens sämsta plats (ur vind och vädersynpunkt) får klara sif bäst den kan. Det brukar den göra. Dessutom skall det, enligt Klart.se bli västanvind och då ligger båten skapligt i lä.

 

Men som Taube skaldad; "Västanvind och flickor - kan ingen lita på"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ George_Ohm inlägg #3: Haha, jo Robert Brobergs underfundiga låt om plastsexdockan "uppblåsbara Barbara" var och kanske fortfarande är en hit. Dock inte väder/storm-mässigt, men men.
(För er som eventuellt undgått "hiten" genom att födas för sent, den finns bevarad på YouTube. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser spännande ut, här är prognosen för julafton:

 

 

12_UKMet_Boden+72.gif

 

Här är juldagen, ser ut att dra norröver med lite tur:

12_UKMet_Boden+96.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bhemac för kartorna ovan! :)
Minns en äldre storm från 2013 som blev en forumtråd här på MG. Namnet har jag glömt men visst var det väl efter Gudruns framfart?

Tror det var då vi göteborgare hade tur, vinden blev beskedligare än befarat.
Gnället över att självaste Älvsborgsbron stängts av förebyggande tystnade faktiskt ganska snabbt, detta trots att rubriktörstande mediedrev i förening med arga insändare försökte hålla igång ett tag. Kanske bidrog det faktum att både norr- och söder om Gbg blev vindstyrkorna betydligt kraftigare, men kanske har förnuft eller rationellt tänkande alls inget med den saken att göra? Kan jag surt fundera.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spik i foten...

 

På Filipinerna väntar vindhastigheter på 49,6 - 58,5 m/s.

 

Här i stockholmsområdet har vi 18 m/s i byarna över land. Kanske blir det en tur till båten innan tomten kommer.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, spik i foten (youtube).
Jo, beskedligt här i GBG också, bilden visar VIVA:s vindkurvor från Måvholmsbådan för en stund sen.
Men "Barbara" är väl nästa lågtryck, har inte kollat upp så noga? Ligger ju ett djupt lågtryck på 954 hPa på löpande bandet i din nedre prognoskarta. Tar förhoppningsvis tillräckligt nordlig bana så "NIMBY" ?

post-86835-0-70043900-1482584806.jpg
Finns en tråd HÄR med länk till VIVA (Måvholmen). Litet småknepigt att få fram kurvan på pc, kolla gärna instruktionen i länkens inlägg #3 och #12.
Stormen jag småsurade över i förra inlägget hette visst Gorm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lie längre norrut på västkusten har det väl inte varit så farligt heller. Hållö säger 24,1 m/sek som Maxvind för ett par timmar sen och i huvudsak ren västlig vind.Det betyder för min båt - Thallatha - att den får vinden nästan rakt förifrån på babords bog.

 

http://www.utposthallo.se/Dygnstabell.htm

 

Det  har i varje fall inte ringt nån - än - och sagt att det hänt nåt med båten.

 

Det vill nog mer till för att störa min julefrid, än en liten hård kuling.

 

Journalister måste väl ha nåt att skriva om, och ju bredare penseldrag de kan måla upp elände med, ju mer uppjagade blir folk. Det är ju elände vi vill läsa om.

 

Min gamle morbror brukar alltid säga;"Nyheter - det är mord och krig och bröllop och andra otrevligheter"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vicken storm?

Så läge inte tv masten på skrorsten har vridit sig så är det bara lite blåst.....

Nån fördel skall man ha av att ha en massa land mellan sig å kusten, vi som inte bor på V(B)ästkusten....

Med facit i hand skulle båten ha kunnat lega i hittills i vinter, ingen is alls nere vid bryggan. Fast klart, vi har jan å febr kvar.

 

Tror att det har gått inflation i det här med att rapportera å varna för stormar.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Tror att det har gått inflation i det här med att rapportera å varna för stormar.....

 

Lite som "Vargen kommer!"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en lung eftermiddag med vindar runt 10 m/sek så börjar vinden nu öka så sakteliga.

Hållö visar att vinden ligger på strax över 20 m/sek som Max - runt SW.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara växthuseffekten som slår till?

Troligen inte eftersom just vindarna inte verkar påverkas av temperaturhöjningen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan det vara växthuseffekten som slår till?

Troligen inte eftersom just vindarna inte verkar påverkas av temperaturhöjningen.

 

Mackey

Aha, tack då vet jag det. Ska komma ihåg allt utom stormar då....haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Kan det vara växthuseffekten som slår till?

Troligen inte eftersom just vindarna inte verkar påverkas av temperaturhöjningen.

 

Mackey

 

Aha, tack då vet jag det. Ska komma ihåg allt utom stormar då....haha

 

Om du kommer ihåg det så blir du något lite mind tvivelaktig när du diskuterar klimatfrågorna. Det är ju dumt att snubbla redan på startlinjen.

 

Däremot blir det mera nederbörd och därmed större behov av avfuktning i båtarna och torksaltet kommer att hjälpa till utan att ge rost.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annandag Jul, nya prognoser.

Skall bli spännande att se vad det blir för vindar i natt som de varnar för. Enl radions rapport nyss så är det bara i byarna som det kan bli stormstyrka.

Avvaktar.

 

Men annars om det blir "varmare" så blir det mer termik å kall vind ersätter luften som steg uppåt---då blire liksom lite mera vind? Eller?  Å fukten kommer från havet som dunstar, sen kan visserligen ett par grader varmare luft husera mera fukt som blir regn men sedan?

Alltså om det blir mer fukt blir det även mer vind, detta var min "al Gore" filosofi. men jag lär inte få svaret, det skulle visst gå 100 år innan havet höjdes en meter eller hur mycket det nu var. Hm....tja...jag kankse lever då? De lär visst vara på g att uppfinna nått med gener....hm....

 

Men jag känner mig trygg ändå för vårt hus ligger på 5 meterskurvan har en kartolog visat. Problemet lär väl bli att jag åker på extra skatt---sjötomt....tja....de får la höja pensionen då så går det nog ihop sig. Eller så öppnar jag en Marina.. Få se nu. För Seglatsen....Pro SailIng? eller Pro Marina kanske?

 

Hm.....

;)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Barbara syns nu tydligt på nedanstående satellitbild?
(Har markerat läge och rörelse-riktning för i sajten syns en sekvens av bilder som gör identifierandet  och riktningsbestämningen betydligt lättare.)
post-86835-0-56152900-1482754191_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger kvar i Stubbeköbing, Imorse solsken och vackert men nu kuling och regnbyar,, blir fortsatt bryggseglande tills vi vår en stabilare väderlek här..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Barbara syns nu tydligt på nedanstående satellitbild?

(Har markerat läge och rörelse-riktning för i sajten syns en sekvens av bilder som gör identifierandet  och riktningsbestämningen betydligt lättare.)

attachicon.gifbarbara.satellite.jpg

 

Den styva kulingen Barbara har väl redan passerart.

 

Den nya stormen Uha är ju i antågande. Enligt SMHI skall den i mitt område i Norra Bohuslän hålla sig under orkanstyrka med vind från NO.

 

Just nu är maxvinden på Hållö runt 27 m/sek västlig vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha skrev: Den styva kulingen Barbara har väl redan passerart.

Nja, vete katten men från och med nu gäller min forumtråd Stormen Urd. Tror fortfarande att detta är Barbara trots namnbytet? Strunt samma, nu kommer det nog att bralla i litet under kvällen här på västkusten. Går fort, kulminerar redan kl 22:00?? (Rapportera därför gärna extra flitigt i tråden nedan.)
post-86835-0-42073800-1482762352_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

33m/s ikväll, så nog kommer det att blåsa! Tysklandsterminalen översvämad enligt GP. Skönt att ligga i soffan och glo på lite ligafotboll och veta att båten står på land under tak :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På grund av det förväntade högvattnet flyttade jag båten.

Inte helt enkelt att lämna bryggan och lägga till på lämpligare plats.

Bryggan var nästan helt under vatten.

För att komma ombord fick jag använda stege.

Vinden så kraftig att jag för handkraft inte orkade dra in båten.

Högvattnet nu >1 m, kommer att stiga.

post-52966-0-60333300-1482776342_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha skrev: Den styva kulingen Barbara har väl redan passerart.

 

Nja, vete katten men från och med nu gäller min forumtråd Stormen Urd. Tror fortfarande att detta är Barbara trots namnbytet? Strunt samma, nu kommer det nog att bralla i litet under kvällen här på västkusten. Går fort, kulminerar redan kl 22:00?? (Rapportera därför gärna extra flitigt i tråden nedan.)

 

En bekant, Jim Svahn, la upp en bild på Instagram/Facebook som visar det rådande högvattnet i "Sunnepinnan"

 

https://www.instagram.com/p/BOefFsODcyD/

 

Väderstationen på Hållö säger 23 m/sek i medelvind och närmare 29 m/sek i Maxvind WSW

 

Enligt SMHI skall det kulminera vid midnatt medytterligare ett par m/sek i Maxvind.

 

Gott att ligga vid en pontonbrygga, när man är 50 mil från båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lågtryckets centrum har flyttat sig till Oslofjorden ungefär. Får vid tillfälle kolla dess hastighet i knop jämfört med förra bilden. (Är tydligen en IR-satellit så den ser i mörker.)
post-86835-0-57468000-1482781595.jpg
Pågår en del fartygstrafik enligt AIS-live. T.ex. Stena Perros. Påfallande många ligger under 5 knop, är nog guppigt därute!? Trafiken med skärgårdsbåtarna i GBG verkar i alla fall pågå.
post-86835-0-48618300-1482781207_thumb.jpg
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lovade ovan att kolla hastigheten hos lågtryckscentrum i inlägget ovan.
Drygt 400 Nm mellan lägena i inlägg #22 och ovanstående, avverkat på ca 8,5 timme.
Ger i runda slängar 46 knop eller 23 m/s.

Det blåser ju moturs runt lågtryck på norra halvklotet så den s.k. farliga kvadranten med de högsta vindstyrkorna hamnar på sydsidan om lågtrycksbanan (om den är ostgående). Blir väl litet addition av vindstyrkan+rörelsehastighet? På nordsidan av samma lågtrycksbana tvärtom litet subtraktion?
Med betoning på "litet" för ifall man adderar respektive subtraherar hela 23 m/s blir skillnaden orimligt stor, hela 46 m/s? Vete katten.

Får ge mig angående Barbara/Urd. Thallatha m.fl hade rätt som vanligt. :-)
Barbara härjade en hel del i norra delen av Brittiska öarna på fredagen, tydligen uppmättes drygt 50 m/s (120 mph) i byarna som värst? På juldagen väntades en ny storm som döptes till Conor, möjligen är Urd och Conor två namn på samma storm?

Tja, tack för alla inlägg! Alltid litet spännande att försöka begripa sig på farliga saker. Helst sittandes i favorit-fåtöljen. :-)
@ Lasse-L inlägg #27: Bra att du fick flyttat båten, vattenståndet (Måvholmen) steg till drygt 130 cm...
post-86835-0-75651600-1482834231.jpg
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...