Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FelixContentus

Mekanisk vs Hydraulisk Autopilot

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hur är det med Mekanisk autopilot vs Hydraulisk?
Jag har styrning från 2 styrplatser, men den ena är direkt på roderaxeln! Jag behöver koppla bort backventiler från hydraulsystemet om jag ska kunna styra från den om jag byter till det. Men det går. Är mekaninska Autopiloter bara strul?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med hydraul så behöver du en "bypassventil" för att kunna styra direkt på hjärtstocken, backventilerna behöver inte tas bort, de behövs om du ska ha en hydraulisk autopilot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick tipset här på MG att kontakta Flotec Marin vilket jag gjorde. De verkar mycket kunniga, redde snabbt ut mina frågor, dessutom har de bra priser. Jag kommer att handla av dem, bara det blir nytt budgetår ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe. Det var där jag läste om lösningen med backventiler. Jag har dem i åtanke men vill se vad jag får för helhetslösning via Navico. Även deras reglage verkar trevliga. Jag ska åka förbi dem i morgon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är en Navico autopilot som styrs via plottern. Då måste jag ha backventiler, utan dem går det inte fast då får man mer känsla i styrningen när man känner trycket i ratten. Går att få elektriskt urkopplingsbart men det blir lite väl dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker köra en sniklösning med manuell urkoppling av backventil. Jag har inget behov av att känna rodret i ratten och när jag kör via rorkult så använder jag inte Autopilot. Jag sätter en bypass på vägen så är problemet löst!

ByPassVentil_MarX7.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...