Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Alicia1

Bottenslip av bottenfärg

Rekommendera Poster

Vad är det bästa sättet att få bort bottenfärgen på plastbåten? Slipning med en exencetrslip?

 

Har nu sett att det är dags att slipa ner några lager från föregående år och tänkte slipa under våren.

Så fort det blir ljummet ute.

 

Blästring hade varit det bästa, men kostar nog en slant.

 

Vad slipar ni med? hur får ni bort bottenfärgen?

 

//Björn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får jag nyfiket fråga vad syftet är? För det styr lite arbetsinsats och därmed kanske verktyget?

 

Själv har jag en gång tvingats byta typ på bottenfärg och tänkte då slipa ner så att jag kunde spackla tunnt till en snygg botten.... Mycket jobb vart det. En annan gång bestämde jag mig för att lägga epoxi på en nyköpt båt - det blev väldigt mycket jobb som jag aldrig kommer att göra igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig Sandvik skrapa är det som blir snabbast resultat av. Avsluta med en excenterslip så blir skrovet som nytt igen. En heldags arbete på en 30-fotare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får jag nyfiket fråga vad syftet är? För det styr lite arbetsinsats och därmed kanske verktyget?

 

Själv har jag en gång tvingats byta typ på bottenfärg och tänkte då slipa ner så att jag kunde spackla tunnt till en snygg botten.... Mycket jobb vart det. En annan gång bestämde jag mig för att lägga epoxi på en nyköpt båt - det blev väldigt mycket jobb som jag aldrig kommer att göra igen...

Syftet är att få bort så mycket av gammal bottenfärg som tidigare ägare och även jag har målat på.

 

Vill få det hyfsat rent in till skrovet. har kört med Mille light coppar färg.  Det börjar "byggas" på ett lager som jag vill få bort utan att det blir ett för stort projekt.

 

Det påverkar bränsleförbrukningen om man inte tar bort färgen med jämna mellanrum har jag hört och läst.

 

//Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köra med en exenterslip kopplad till en (våt-)damugare.

 

Praktiskt all slipdammet hamnar i damsugarpåsen.

 

Förra hösten slipade jag ner botten på min 28-fots motorseglare. Det tog 30 timmar.

 

Vissa förordad blästring och nån har angett ett pris på 5000 kr. Som en trött gammal pensionär "sparade" jag 160 kr/timmen på att slipa själv. 

 

En uppskattning av företagare i båtbranchen är att ett sådant jobb, här ute i väster, snarare skulle kosta 15000 kr

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blästra en 43 fots båt kostar enligt 2 veckor gammal offert 13.500:-, 40 fots båt 11.500:-, 31 fots båt 9.000:-, 24 fot båt 7.000:-. Med 1 etablering. Samtliga båtar vid samma tillfälle. Under tak i privat hall. Inklusive inklädnad av respektive båt, tvättning, städning, omhändertagande och avlämning av färgrester enligt gällande regelverk. Med momsspecificerat faktura.

 

Alltså inte med utrustning och tillbehör "lånad" av sin arbetsgivare över helgen. Korsdrag under båten med färgvirvlar på 10-tals meter ute i det fria. Och utan kvitto.

 

Så 5.000:- för 9,5 m segelbåt? I så fall vet jag ett stort antal båtägare som ställer sig på kö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priserna för blästring varierar mycket så man får söka runt till man hittar något man tycker är värt pengarna. Jag fick priser i intervallet 5000:- kr till 12 000:- kr.

 

Blästerkungen gjorde ett mycket bra och professionellt arbete för 5 000:- kr.

Alltså inte med utrustning och tillbehör "lånad" av arbetsgivaren,

inte med korsdrag under båten med färgvirvlar på 10-tals meter ute i det fria men

med omhändertagande av färgrester,

med kvitto och

med intyg att båten blästrats in till gelcoaten (så att ev. giftig TBT-färg är borta).

 

En del arbete fick vi lägga själva, täckning, avtäckning och omhändertagande av banankartong full med blästersand som vi lämnade på återvinningscentralen efter att ha frågat om detta var en ok hantering.

 

Det finns en skrapa att ansluta till dammsugaren som är bra. En båtgranne ägnade ett par dagar (inte i sträck) åt en 36-fotare för att få bort tillräckligt med färg för att sedan slipa bort det sista.

Läs mer här, http://www.maringuiden.se/forum/topic/78032-vad-ska-jag-göra-med-botten/?p=546555

 

Mackey

 

Tillägg

Vår båt låg utomhus vid blästringen, precis intill många andra båtar och ingen röd bottenfärg hamnade på båtarna omkring vår.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ofta tar ni andra bort bottenfärgen och vad är anledningen? Om det är för byte av färgtyp så förstår jag men annars? Vi ligger i Mälaren och där är ju påväxt ett litet problem så jag brukar bättra fläckvis med vad som finns i gamla restburkar (jag är lat med sådant som ingen ser). Det blir en intressant botten med fläckar av diverse olika kulörer......... Ni som seglar, har ni märkt någon skillnad i fart efter att ni fått botten slätare? Våran är enormt ojämn med färg som flagar av efter att tidigare ägare blandat färgtyper som inte funkar ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl några olika anledningar att ta bort all bottenfärg förutom arr byta färg:

  • Befintlig färg sitter för dåligt och flagar mycket.
  • Epoxibehandla för att motverka vattenupptagning eller åtgärda böldpest.
  • Bli av med gammal giftig färg som innehåller TBT.
  • Öka farten.
  • Lika bra att fixa allt när man ändå byter genomförongar eller fixar en rostig köl.

Skillnaden mellan jämn rollad bottenfärg (Hempel Mile Racing) och blank epoxi är jättestor.
Se vidare tråden jag länkade till i #5.

Som jag minns det var det minst två ytterligare seglare med samma/liknande erfarenhet.
 
En slät, hård och ren botten ger inte bara bättre fart. En slät och ren köl ger bättre höjdtagning och ett slätt och rent roder förbättrar möjligheterna att styra båten i framför allt lite hårdare väder (7-8 m/s och mer).

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att gratulera Mackey som fick sin båt blästrad för 5000 kr av Blästerkungen. Det tråkiga är bara att den prisbilden måste betraktas som historia.

 

Vi övriga kan inte räkna med att kunna göra samma fina affär idag. Även om man går ihop några stycken får man räkna med en prislapp på ungefär det dubbla för en ca 10 meters segelbåt. (Åtminstone i Stockholmsområdet). 

 

Kan även nämna att Blästerkungen låtit meddela att de inte blästrar fritidsbåtar längre.

 

Jag anser absolut att blästring kan vara ett bra alternativ ändå. Jag vill bara bidra till att ge en mer realistisk beskrivning av dagens prisbild. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Storstockhoms blästersevice. Jag vet att de är riktigt seriösa och följer alla miljölagar om farligt avfall mm samt att de har stor erfarenhet av båtblästring. Jag vet inte vad de tar men skulle jag få ett mycket lägre pris skulle jag bli tveksam. Det är hanteringen av avfallet och den extrakostnad det medför som gör skillnad på blästrar och blästrare. Reglerna för alla som håller på med farligt avfall har skärpts rejält de sista 2 åren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var tråkigt att höra att Blästerkungen slutat att blästra båtar. :(

De jobbade mycket med båtar när vi anlitade dem och alltid till samma pris oavsett om det var en eller flera båtar åt gången.

De var jättebra att ha med att göra och gjorde bra jobb.

 

Vi blästrade vår bår så sent som hösten 2014 så det var ju inget pris från Hedenhös jag presenterade.

 

Hoppas det kommer någon annan aktör som kan ge oss båtägare ett prisvärt alternativ till ryggskott. :)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förklarar varför blästerkungen inte svara på mejlen... har även mejlat allblästring (Sthlm) utan svar. Kanske inte finns någon lönsamhet i att slipa små fritidsbåtar längre. Så det lutar åt att vara sin egen dräng och slipa tills man "stupar" när väl värmen kommer i vår. Bli att köpa en exenterslip i mellandagarna. //Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar. :)

Corvara verkar vara för "stort"... Har kontaktat lingfjords.

Har  en budget på 6000:- för 2017 då 2016 blev det dyraste året någonsin...!!

 

//Björn S

Redigerad av Alicia1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar. :)

Corvara verkar vara för "stort"... Har kontaktat lingfjords.

Har en budget på 6000:- för 2017 då 2016 blev det dyraste året någonsin...!!

 

//Björn S

 

Jag är själv intresserad av att se över om någon vill blästra min båt. Vart i Stockholm har du båten, kanske vi kan gå ihop med en förfrågan ifall de anser en båt är för litet jobb? Min båt finns på Värmdö.

Skulle gärna slippa ta fram slipen och känna ryggontet ta över efter några timmar.. dagars arbete :-)

 

/Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förklarar varför blästerkungen inte svara på mejlen... har även mejlat allblästring (Sthlm) utan svar. Kanske inte finns någon lönsamhet i att slipa små fritidsbåtar längre. Så det lutar åt att vara sin egen dräng och slipa tills man "stupar" när väl värmen kommer i vår. Bli att köpa en exenterslip i mellandagarna. //Björn

Som jag redan sagt tidigare, kolla med http://www.blastring.se/Jag var förbi Stor Stockholms blästerservice i dag. Går ni ihop i en båtklubb och förbereder allt med pressar och täckning mm så kommer ni ner runt 3000 per båt! Räkna med att de hinner 3 båtar på en dag och då blir priset lågt. Just nu har de relativt lugnt. Allblästring har högtryck och knappast tid att titta att båtar för tillfället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tackar. :)

Corvara verkar vara för "stort"... Har kontaktat lingfjords.

Har en budget på 6000:- för 2017 då 2016 blev det dyraste året någonsin...!!

 

//Björn S

 

Jag är själv intresserad av att se över om någon vill blästra min båt. Vart i Stockholm har du båten, kanske vi kan gå ihop med en förfrågan ifall de anser en båt är för litet jobb? Min båt finns på Värmdö.

Skulle gärna slippa ta fram slipen och känna ryggontet ta över efter några timmar.. dagars arbete :-)

 

/Elfanomad

 

 

Nu beror det ju lite vad man har för ryggproblem.

 

När jag började slipa botten på min 28 fots motorseglare var jag så stel och hade ont i ryggen,

 

Bägge mina ben och vänster arm sover partiellt och jag har ofta problem med ischias.

 

efter 15 arbetspass om 2 timmar  (2 timmar är det jag orkar med på en gång - dessutom har jag förmågan att ta det ganska lugnt når jag jobbar) under ca 14 dagar, så mådde jag bättre i ryggen än på länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska nog ta sig en rejäl funderare. För min del är slipning av båtbotten nog det värsta som finns, jag hade lätt betalat för blästring. Men vi är olika, en del fixar det säkert fint.

Efter att ha studerat flera som fixat botten så verkar det som om man n ska göra det själv så börja med skrapa, det är nog effektivare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska nog ta sig en rejäl funderare. För min del är slipning av båtbotten nog det värsta som finns, jag hade lätt betalat för blästring. Men vi är olika, en del fixar det säkert fint.

Efter att ha studerat flera som fixat botten så verkar det som om man n ska göra det själv så börja med skrapa, det är nog effektivare.

 

Vi är ju olika som människor - har jag märkt.

 

För många skall allt va "quickfix". Tar det tid så är jobbet fruktansvärt. 

 

Själv tycker jag såna jobb "som tar början men aldrig slut" är skojigt och utmanade.

 

Slipa glasfiber är helt ok. Andningsmask och T-shirt. Sen en skållhet dusch efteråt. 

 

Skall man skrap bör man nog ha en skrapa med rundade hör så att man inte skrapar upp repor i gelcoaten, som man sen får spackla och slipa.

 

Min erfarenhet är att jag gillar att slipa bort bottenfärgen med exenterslip som är kopplad till damsugare, så att man får upp det mesta av slipdammet direkt. Grovt papper. Kornstorlek 40. Efteråt, när jag lagat upp alla skador brukar jag köra över hela botten med ett finare papper k80 eller K100 för att få en ren yta innan epoxybehandlingen.

 

Sen brukar jag lägga krut på planeringen, så att jag kan göra klar hela båten på en ompallning. De tre båtar jag behandlat väger 1,7 ton, 3,1 ton och 4,5 ton min Hållöjulle kan jag nästan inte räkna i sammanhanget. den väger bara några hundra kg och den la jag upp och ner,

 

post-106994-0-33356500-1482490603_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slipade en 6,6 x 2,6m båt, blev några timmar. Mycket nöjd med resultatet. Behöver inte bottenfärg där jag bor.
Grovt papper för att ta yttersta lagret sen finare och finare, använde 3st olika sen maskinpolering med autosol.
Kommer dock inte göra det på min nuvarande båt, men är man lite tjurig och lägger 1-2h/kväll i två veckor så fixar man det    ;) 

post-65735-0-85442300-1482524812_thumb.jpg

Redigerad av lp75
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på och byter bottenfärg på en 33 fots segelbåt just nu. Använder Lefant paint remover som löser upp färgen, går sedan ganska smidigt att hyvla bort den lösa färgen med en spackelspade. Det är dock extremt kladdigt och den löser givetvis inte upp primern som måste slipas men känns ändå som att man sparar en del tid jämfört med att skrapa. Skrapade bort all färg på en 26 fots båt för några år sedan, det tar styggt på axlar och armar.

 

En sak jag dock har märkt med paint removern är att den trots beskrivningen inte alls verkar fungera så speciellt bra när tempen är under 5 grader. Hur man än väljer att göra, om man nu inte lejer bort arbetet, så är det ett riktigt slitjobb. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tackar. :)

Corvara verkar vara för "stort"... Har kontaktat lingfjords.

Har en budget på 6000:- för 2017 då 2016 blev det dyraste året någonsin...!!

 

//Björn S

 

Jag är själv intresserad av att se över om någon vill blästra min båt. Vart i Stockholm har du båten, kanske vi kan gå ihop med en förfrågan ifall de anser en båt är för litet jobb? Min båt finns på Värmdö.

Skulle gärna slippa ta fram slipen och känna ryggontet ta över efter några timmar.. dagars arbete :-)

 

/Elfanomad

 

 

Jag ligger i Bromma. Får jag in ett intressant bud så slår jag nog till om dom ställer upp. kan kolla med dom efter alla helgerna om fler båtar pressar priset, vilket vore toppen!.

 

I dag köpte jag en exenterslip på ett stort tyskt byggvaruhus på 783:-(!) i fall jag får ett ryck att slipa själv...

 

//Björn S

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tackar. :)

Corvara verkar vara för "stort"... Har kontaktat lingfjords.

Har en budget på 6000:- för 2017 då 2016 blev det dyraste året någonsin...!!

 

//Björn S

 

Jag är själv intresserad av att se över om någon vill blästra min båt. Vart i Stockholm har du båten, kanske vi kan gå ihop med en förfrågan ifall de anser en båt är för litet jobb? Min båt finns på Värmdö.

Skulle gärna slippa ta fram slipen och känna ryggontet ta över efter några timmar.. dagars arbete :-)

 

/Elfanomad

 

 

Jag ligger i Bromma. Får jag in ett intressant bud så slår jag nog till om dom ställer upp. kan kolla med dom efter alla helgerna om fler båtar pressar priset, vilket vore toppen!.

 

I dag köpte jag en exenterslip på ett stort tyskt byggvaruhus på 783:-(!) i fall jag får ett ryck att slipa själv...

 

//Björn S

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erfarenhetsmässigt vet jag att vanliga exenterslipmaskiner för hobbybruk inte klarar av att slipa botten eller andra större och dammiga ytor med. Jag har förstört såväl Black and Deckrar, Boschar och andra fabrikat, fick rådet att blåsa av maskinen med tryckluft mellan varven, blåsa rent i ventilationsspringorna, visst, det förlänger livslängden på maskinen, men då kan man ju lika gärna köpa sig en tryckluftsdriven exenterslip, för en bråkdel av vad en elektrisk kostar. Och det har jag gjort, den funkar ypperligt. Den har ännu ej slipat båtbotten, men ett stort furugolv, en bilkaross, diverse snickerier till hus och båt, samt även tjänstgjort som fotfil.

Det senare är endast för den som är tjockhudad om fötterna och mindre kittlig...

 

Ja när jag då slipat båtbotten för flera år sedan, med en "blackådecker" har jag gjort detta utan längre paus så maskinen har blivit såväl dammig som överhettad.

En klar fördel med tryckluftsdriven maskin är att den är lätt, har en himla bra kapacitet, men klart litet stökigare med en stel slang istället för en elkabel, och så måste man ju har en kompressor.... Men om man väl har en sådan så använder man mer än gärna tryckluftsverktyg än elektriska dito!

Jag har även en tryckluftsdriven lågvarvig polermaskin... Bra till friborden, då den väger mindre än hälvten av vad den elektriska gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet stämmer inte med hr Ohms, jag slipade hela botten med en Biltema-maskin (ingen bra maskin alls, men jag ville inte köra bottenfärg m min de Walt) som kopplats till en enkel industridammsugare (Clas Olsons eget märke); den höll fint. Körde 40-papper lika Tattahatta (byt namn, Tommy!), många papper blev det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färborttagningsgegga.. rolla-pensla-på.

Vänta

Skrap

Gör om vid behov.

Tog i höstas bort 1cm tjock blandning av olika färger på 30 fotare.

Geggandet tog 2h. För 2 pers första vändan.

Han skrapade allt ned nån hård plastskrapa plus högtryckstvätt i ca 2h.

Geggade på själv 1h.

Spolade bort resten nästa dag 1h.

Plastrent.

Tit våra 2+2h och hans 4h.. 8h delade på 2st pågeggningar + 2st borttagningar. Åkandet tot tor tog mest tid..

Jobbet ej tungt men geggigt. Byggplast under, somdras ut rullas ihop och körs till miljöavfall..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet stämmer inte med hr Ohms, jag slipade hela botten med en Biltema-maskin (ingen bra maskin alls, men jag ville inte köra bottenfärg m min de Walt) som kopplats till en enkel industridammsugare (Clas Olsons eget märke); den höll fint. Körde 40-papper lika Tattahatta (byt namn, Tommy!), många papper blev det.

Det kan ju naturligtvis hända att maskinerna blivit bättre.

De jag kört sönder är två orangea Black and Decker, båda värmeskadade i plasten runt motorns borstar (kol), och en grön Bosch, den senare var en sådan där med utbytbara slip-plattor, en rund och en "strykjärnsformad". Hela lagret lossnade ur maskinen. Jag har även en blå (grå) Bosch slipmaskin och en sticksåg, dessa känns gedignare och tillhör väl proffsserien, och dom har aldrig strejkat.

 

Jag hjälpte en kompis som hade misstänkt böldpest... ja en enda böld. Det visade sig att detta var en felaktigt lagad grundstötnings-, eller trailerskada. Då kom en sådan där liten punktbläster till användning, som man annars har till stenskott... på bilar. Men att gå på något större yta med en punktbläster rekommenderas ju inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...