Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Ni som har tagit Kustskepparen

Rekommendera Poster

Gäst

Jag tog Förarbevis som en glad tonåring på 70-talet. Seglade tills jag var 25 och sedan kom nästa del av mitt liv emellan innan jag köpte båt igen 30 år senare. Nu tänkte jag ta och fixa Kustskepparen på distans och undrar om det är klokt att ta den så här långt efter min aktiva tid som seglare. Behöver jag friska upp minnet med ett nytt Förarbevis eller är det bara att hoppa på Kustskepparen direkt tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är väl hugget som stucket.

Jag läste skepparexam 1970. Förarbevis var inte uppfunnet på den tiden.

I början på 1990-talet gick jag motsarande kurs igen, utan att avlägga examen, bara för att fräscha upp kunskaperna.

 

Fast det där med distans är jag lite tveksam till. Det kräver ju mycket discipline och man missar mycket från mötet med läraren och de andra kurskompisarna. Går man i en studiecirkel är det tex Måndag kl 18.00 som gäller. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort exakt samma typ av resa, förutom att jag valde att gå kursen när jag kom tillbaka till båtlivet och ville ta kustskepparen. Det var inga problem, du klarar det säkert galant. Däremot är det kul att gå kurs och tjöta en del frågor med både lärare och andra deltagare, man får bredare kunskaper och insikter. Detta missar man om man tar det på distans. Praktikdelen måste du väl ändå göra med en lärare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Okej, låter lugnt. Får fundera kanske på det där med distans eller kurs i grupp. Klart ni har rätt då det gäller den sociala biten.

 

Jag vet inte om Förarbeviset fanns -70 men -72 fanns det för då tog jag det. Jag skrev förra året till Transportstyrelsen och frågade om de hade mitt namn i registret över de som klarat provet. Jodå, jag fick tillbaka att jag klarade det -72.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju samma bok till både förarbevis och kustskepparen så det är ju bara att plöja igenom. (iaf de två vanliga kursböckerna).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, låter lugnt. Får fundera kanske på det där med distans eller kurs i grupp. Klart ni har rätt då det gäller den sociala biten.

 

Jag vet inte om Förarbeviset fanns -70 men -72 fanns det för då tog jag det. Jag skrev förra året till Transportstyrelsen och frågade om de hade mitt namn i registret över de som klarat provet. Jodå, jag fick tillbaka att jag klarade det -72.

 

Det är möjligt att det fanns förarbevis i storstäderna. Här ute i denna håla som ligger långt från all ära och redbarhet  - förutom 6 veckor på sommaren då en stor del av Sveriges befolkning hittar hit -  fanns det nog inget intresse för förarbevis, som ju inte ger nån verklig nautisk kompetens.

 

Många av de som läste skepparexamen samtidigt med mig, var yngre fiskare som behövde skepparexamen för sitt yrke. Även på 1990-talet var det nog vanligare att man läste skepparexamen här ute än att man läste förarbevis. Idag kräver väl många bildningsförbund att man läst förarbevis innan man läser skepparexamen.

 

För de allra flesta (inklusive mig) räcker ju de kunskaper man får när läser förarintyg - å andra sidan är inte kunskap tung att bära. Repetition är ju aldrig fel. Mycket kunskap tenderar att hamna i glömskans hav efterhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt nyttigt och kul att gå olika båtkurser,skepparen tex. Halva nöjet är att träffa likasinnade och att sitta och tjöta om båtlivet. Rek. att du går kursen på plats, säkert mkt mer givande än på distans. Men är du disciplinerad och har studievana så är det ju inga problem att klara en distanskurs, bara lite tråkigare.

Med Vänlig Hälsning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hr arbetat med distansundervisning och den behöver inte ge mindre kontakt och sämre diskussioner, tita bara här på MG.

 

Några saker att tänka på är;

  • Att kursen består av en grupp som läser tillsammans.
  • Att det ingår några fysiska kursträffar under kursen.
  • Att någon form av gruppkonferensprogram används så att alla deltagare kan diskutera med varandra, ungefär som en i en tråd på MG.
  • Det är bra om kursen är upplagd så att man tvingas samarbeta med andra deltagare, men inte för mycket.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hr arbetat med distansundervisning och den behöver inte ge mindre kontakt och sämre diskussioner, tita bara här på MG.

 

Några saker att tänka på är;

  • Att kursen består av en grupp som läser tillsammans.
  • Att det ingår några fysiska kursträffar under kursen.
  • Att någon form av gruppkonferensprogram används så att alla deltagare kan diskutera med varandra, ungefär som en i en tråd på MG.
  • Det är bra om kursen är upplagd så att man tvingas samarbeta med andra deltagare, men inte för mycket.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste kustskepparen i våras nio år efter att jag tog förarbevis, det funkade fint. Men som många säger fysiks grupp har sina fördelar. Man får nya kompisar och man skärper sig o avsätter tid. Det är som med motion, det är klart man kan göra armhävningar framför tv:n men bestämmer man sig för att gå till gymmet var måndag så är det troligare att det blir gjort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

En liten historia.

Jag håller kurser i förarintyg, Vhf (SRC) och Radar. På en kurs till förarintyg kom det en man som just gått i pension. Han hade en äldre båt och också köpt en nyare som han skulle hyra ut för att dryga ut pensionen. Han sa när han kom att jag har seglat sedan jag var 15 år så jag kan detta och behöver inte gå kursen men för skam skull måste jag ha förarintyg, då jag kräver det av de som hyr mina båtar. Va bra sa jag, då är vi ju två som kan lite grann, det skall nog bli en bra kurs. Helt klart kan en person som seglat hela livet mycket, men kommentaren när kursen var klar var- Jag hade ingen aning om att det var så mycket jag inte kunde och vad roligt det var att gå på kurs. Skall du ha VHF kurs nästa termin skall jag vara med. Han gick sedan både Vhf och Radar.

Hälsningar Ove

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunskap är makt!

Fast det är ju en sanning medmodifikation.

 

Dom som besitter den största makten i världen att förstöra människors liv, verkar totalt sakna kunskap om ledarskap.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog Förarbevis som en glad tonåring på 70-talet. Seglade tills jag var 25 och sedan kom nästa del av mitt liv emellan innan jag köpte båt igen 30 år senare. Nu tänkte jag ta och fixa Kustskepparen på distans och undrar om det är klokt att ta den så här långt efter min aktiva tid som seglare. Behöver jag friska upp minnet med ett nytt Förarbevis eller är det bara att hoppa på Kustskepparen direkt tycker ni?

 

Hej,

 

Du får nog börja med att fråga dig varför du vill gå den kursen.

 

Är det bara för att få stämpel i boken fixar du det lätt utan förkunskaper, de som håller kursen kommer se till att du klarar den.

Är det för att du verkligen vill lära dig det som är nytt och för att friska upp ditt minne kan det ju vara en utmärkt idé att gå bägge kurserna.

 

Du behöver ingen av den enligt lag (om du inte har en större båt då) men den extra kunskapen ger båtlivet en extra krydda tycker en del ( t.ex. jag).

 

Lycka till och välkommen tillbaka till båtlivet!

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det är nog mer att friska upp minnet och för att jag tycker att man bör ha mer sjökunskap än mindre ute på skön. Jag har seglat nu två säsonger efter uppehållet och har en 42:a och det funkar utan problem men det är mycket jag saknar.

Ärligt så känns det lite pinsamt då mina gastar för dagen frågar en massa och jag inte kan svara dem. Jag känner mig inte så mycket kapten då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast sjömanskap är egentligen nåt helt annat än nautisk kompetens.

 

Sjömanskap handlar väl mer om sunt förnuft kombinerat med erfarenhet - än om inhämtad boklig kunskap.

 

Sjömanskap handlar ju också om människosyn. Om din första, största och enda tanke är JAG - eller om dom människor som finns i din närhet är viktiga.

 

Se är ju en viktig del i "gott sjömanskap" att man skaffar sig den kunskap man behöver.

 

Jag tror mer att "gott sjömanskap" kommer inifrån. Nautisk kompetens kommer utifrån.

 

Själv skulle jag nog behöva läsa skepparexamen ett par gånger till, men med erfarenhet kan man dölja de flesta kunskapsbrister på detaljnivå.  ;)    :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Fast sjömanskap är egentligen nåt helt annat än nautisk kompetens.

 

Sjömanskap handlar väl mer om sunt förnuft kombinerat med erfarenhet - än om inhämtad boklig kunskap.

 

Sjömanskap handlar ju också om människosyn. Om din första, största och enda tanke är JAG - eller om dom människor som finns i din närhet är viktiga.

 

Se är ju en viktig del i "gott sjömanskap" att man skaffar sig den kunskap man behöver.

 

Jag tror mer att "gott sjömanskap" kommer inifrån. Nautisk kompetens kommer utifrån.

 

Själv skulle jag nog behöva läsa skepparexamen ett par gånger till, men med erfarenhet kan man dölja de flesta kunskapsbrister på detaljnivå. ;):unsure:

Båda kompletterar varandra så det ena utesluter inte det andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan sagts, det är samma lärobok till båda kurserna. Iaf den vi använde för ett år sedan då jag tog förarbevis. Fritidsskepparen heter den boken. De sista kapitlen i boken är för kustskepparexamen och de första för förarbevis/båda. Så köper du boken i god tid före kursen kan du ju läsa in förarbevisdelen själv för att friska upp minnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förarintygsdelen i boken Fritidsskepparen innehåller dessutom ett antal övningsfrågor för varje kapitel. Detta gör att Förarintygsdelen är mycket bra att studera innan man ger sig i kast med Kustskepparen. Övningsfrågor till Kustskeppardelen i den boken finns i häfte som köps separat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...