Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Botved

Durk i divinycell?

Rekommendera Poster

Vi funderar på att ersätta durken som är av ribbad teakplyfa till en i sandwich med divinycell. Hur tjock måste divinycellen vara och hur många lager glasfiber behövs? Vilken vikt på mattan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att gå ifrån svaret "hur långt är ett snöre?"-kategoring behöver du berätta lite vilka spännvidder du skall överbrygga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande ämne är precis på väg att göra detsamma nu under vintern. I mitt fall misstänker jag att det är ca metern x 40 cm som den behöver bära. Dock har jag inte en susning om hur man skall tänka på tjocklek och antalet lager. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte kombinera det bästa av två världar, nåtad teakribb och en plastdurk? Lägg upp teakribben upp och ner, epoxi och en matta, distansmaterial (behöver inte vara den dyra divinycellen) och plasta in den.

Man behöver inte använda däcksribb, man kan ta tex 7x40 mm teaklist och fräsa nåtspår i efterskott.

Durken blir väldigt stark, halkfri och behaglig att stå på. Livslängden blir betydligt bättre än med plywood.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K. Jag vet inte exakt men det blir absolut mindre än 50cm som den inte har stöd. Vad skulle 50cm innebära i tjocklek på distansmaterial och vikt på väven? Hur många lager väv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall göra en hård sprayhood.
Divinycell finns som 60kg/m3 och 45kg/m3.
Vad skiljer på egenskaperna förutom densitet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset? Förlåt!

Högre densitet är styvare, som jag fattat det.

Behöver du verkligen Divinycellens styrka? Annars är Bonocell o likn betydligt billigare och lite mer lättjobbat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Behöver du verkligen Divinycellens styrka? Annars är Bonocell o likn betydligt billigare och lite mer lättjobbat.

Behöver är ett starkt ord. Det blir dubbelkrökta ytor och jag hittar bara divinycell rutskuren.
Sedan har jag överdimensionerat allt på båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tjockt laminat bör man ha på var sida om distansmaterialet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev BSven:

Hur tjockt laminat bör man ha på var sida om distansmaterialet?

LM-epoxi säger att ett kilo glas och ett kilo plast blir 1mm på en kvadratmeter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte ska gå på sprayhooden så skulle jag säga 2-3 mm på ovansidan och 1 mm på undersidan.

Om jag skulle plasta en sprayhood så skulle jag använda Bonocell (polyuretanskum). Priset är hälften jämfört Divinycell. I den böjda ytorna tex i övergången mellan tak och sida skulle jag limma ihop flera lager Bonocell, kanske 50-70 mm tjockt och sen forma med Surformhyveln.

Rutskuren Divinycell är svår att "kröka" med små radier och det blir ett herrans massa spacklande och slipande.

Ett alternativ är att spänna Fleece eller annan matta på befintlig ställning och sen plasta på det. Det går även att använda gråpapp som när man gör pluggar. När man plastat och tvättat bort gråpappen  kan man förstärka undersidan med Bonocell el likn.

Det går kanske att jobba med tidningspapper och tapetklister som när man gör berg till modelljärnväg. En gång lekte jag lite, klädde en uppblåst ballong med tidingispapper/lim och plastade på utsidan. Efter några dagar med vatten var formen borta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-05 vid 09:52 skrev bhemac:

Om du inte ska gå på sprayhooden så skulle jag säga 2-3 mm på ovansidan och 1 mm på undersidan.

Jag har byggt (hon)formen och köpt distansmaterial, 15mm divinycell.

Nu skall jag beställa väv och epoxi men är fortfarande osäker på mängden. I enlighet med min vanliga overkill räknade jag på 3mm på både in och utsida och det blev dyrt...
Det skall vara solcellspaneler på ovansidan så det kommer inte att klättras på den nu men det kan ju hända att man i framtiden tar bort panelerna och då skall den ju hålla för att stå på.
Sedan skall det sitta grabbräcken längs med på utsidan.
Hur tjockt på ut- resp. insida tycker ni att jag bör ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...