Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Svartviken

Jolle att släpa i hårt väder

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har lite lösa planer på att skaffa en släpjolle till nästa säsong. Jag har funderat på vad jag vill ha ut av jollen och vilka egenskaper den då borde ha. Det här kom jag fram till:

-Minimum av underhåll

-Planande med två personer, vill kunna ta mig en bit. Handla, utflykt/upptäcka lite omkring

-Och framför allt, den ska vara så säker som möjligt att dra i lite sämre förhållanden

 

För att plana med två personer så krävs det en motor som är jobbig att stuva undan (ca 8hk?), då är det inte heller ett alternativ att lägga jollen på rufftaket. Dävert har jag ingen tanke på att montera, dessutom svårt på en snipa.

 

En lösning är då att alltid ha jollen på släp. Eftersom vi kör stadiga 6,5 knop i nästan alla lägen borde det vara möjligt, då gör det ju inget om jollen är en smula tung. Det som oroar är risken att jollen välter i lite grövre sjö. Men hur stor är den risken egentligen?

 

En jolle jag funderar på är Steady 260 http://www.steadyboat.se/steady_models_2/steady_260_2. Den är lite åt det tyngre hållet (60kg). Den har omskrivits som väldigt stadig, den har katamaranliknade skrov av bilderna att döma. Min önskan är att tryggt kunna ha en jolle på släp upp till i alla fall 12-13m/s, och kanske 1,5-2 meters sjö. Annars blir ju resorna i ytterskärgården väl begränsade.

 

Stora frågan är då, var går en rimlig säkerhetsgräns för att våga ha en sådan på släp? Fritt fram för spekulationer, erfarenheter eller ödmjuka idiotförklaringar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att för att slippa massa extra jobb med att ha jolle tänkte jag dels, skippa uppblåsbara varianter. Dessutom tänkte jag köpa en lite nyare begagnad 2-taktare. Det är nog med jobb med stora båten ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir mycket ryckande i draglinan med eller mot vinden... och i sidvind blir risken större att jollen slår runt. Jag straffar in min jolle till akterspegeln i vindar över ca 10 m/s. Det hindrar ryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis modell funkar, annars tycker jag att den är till mer besvär än glädje, speciellt i trånga hamnar.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har praktiskt taget alltid - från mitten av 1970-talet haft nån form av dinge/jolle på släp.

 

Sen 2003 i form av en liten gummibåt. Pumpar upp den på våren och förvarar den på pontonbryggan, när jag inte är ute med den stora båten. Fördelen med en gummibåt jämfört med en hård jolle, är att det går att tömma ur luften och stuva undan den om man skulle segla längre sträckor över öppet hav.

 

Jag har alltid ett kapell över båten, som håller ute tex regnvatten och att vatten kommer in när gummibåten slår runt.

 

Att båten slår runt, har hänt några gånger när jag släpat den i hård akterlig vind (kulingvindar) med en relativt skaplig - vågor på nån meter. Fungerar i upp och nedvänt läge som ett drivankare och det är ganska besvärligt att vända den rätt. Brukar lugna mig och hoppas på att vind och vågor vänder båten en gång till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har praktiskt taget alltid - från mitten av 1970-talet haft nån form av dinge/jolle på släp.

 

Sen 2003 i form av en liten gummibåt. Pumpar upp den på våren och förvarar den på pontonbryggan, när jag inte är ute med den stora båten. Fördelen med en gummibåt jämfört med en hård jolle, är att det går att tömma ur luften och stuva undan den om man skulle segla längre sträckor över öppet hav.

 

Jag har alltid ett kapell över båten, som håller ute tex regnvatten och att vatten kommer in när gummibåten slår runt.

 

Att båten slår runt, har hänt några gånger när jag släpat den i hård akterlig vind (kulingvindar) med en relativt skaplig - vågor på nån meter. Fungerar i upp och nedvänt läge som ett drivankare och det är ganska besvärligt att vända den rätt. Brukar lugna mig och hoppas på att vind och vågor vänder båten en gång till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tog med oss min äldste sons pioner 325 i somras istället för gummibåten. Det var ganska bökigt. Gummibåten kan krocka med skrovet men inte en hårdplastbåt. Tung att flytta när man ska ankra och alltid ivägen i gästhamn.

 

Vi drog den i hårt väder och det är först då man noterar hur tung den är.

 

Mitt råd är att du håller dig till gummibåt, risken att den ska välta är liten även om det kan hända.

Hänt mig ett fåtal ggr på 10 år, och då i ganska otäckt väder. (Ifs är allt över 10 M/S otäckt i en Albin 25)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Gummibåten kan krocka med skrovet men inte en hårdplastbåt.

 

 

Jo då - en hårplastjulle kan visst krocka med båten.

 

Nån gång i mitten på 1990-talet seglade jag från Sirevåg till Tanager (Norge).

 

Från Järens rev upp mot Tanager fick jag plattläns. Pioneer jolle surfade, vid vissa tillfällen, ikapp båten i vissa vågor och jag satt med "hjärtat i halsgropen" att den ganska dåliga släplinan skulle gå av vid de ryck som uppstod.

 

Seglade med autopilot och hade väl inte full koll på jollen hela tiden. 

 

När jag lagt till i Tananger fick jag se att bad/räddningstegen på aktern hade fått sig en rejäl tryckare. Det kan inte varit nåt annat än jollen som förorsakat detta. Stegen blev aldrig som den varit förut.

 

Så visst kan en hård jolle krocka med båten om det vill sig illa - det kan visserligen även en gummijolle, men jag tror inte gummijollen kan förorsaka lika stor skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gummijolle har flera fack med luft, så om du är orolig för att gå läck kan du släppa det.

Det är ett jäkla bök i mitt tycke att gå i gästhamn med jolle på släp. Då är det skönt att kunna dra upp den delvis på badbryggan åtminstone.

En gummijolle ger inga märken i skrovet på din båt när den stöter emot heller.

Jag har hanterat mindre Pioner jollar vid flera tillfällen, och de är helt hopplösa i jämförelse.

 

Den Quicksilver 260 vi har är stabil, men ska den vara på släp hela tiden hade det varit bra med hård "köl" tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släpade på en liten glasfiberbåt halva sommaren. I det omtalade hårdare vädret föll däremot utombordaren till sjöss och efter det hade släpbåtens besvärlighet växt större än dess nytta.

 

Den skulle gärna ha fått orka i plan med de 6-7 knop jag marschade i, märktes lite för bra att den bromsade under gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade i flera år en Jolly, mellanmodellen, man kunde segla, ro, eller ha en femhästare (tror jag) på den.

Det var väldigt stabil att släpa i högre farter också, 15 knop var inga problem. Men den byttes mot en gummibåt.

Som redan sagts, jäkligt bökigt när man går in och ur hamn. Jag vet inte hur många gånger vi glömde ta in jollen på kort lina, och vid backamanöver fick linan i propellern... Eller tvärt om, glömde släppa ut den, så den kantrade i aktervågen...

Jo det har funnits någa UV-ljusskadade Pionerer också i familjerederiet, uch vilken skitbåt, men dom såldes i massvis på -70 och -80 talen.

Vi hade en tid även en jolle med katedralskrov, minns nu inte fabrikatet, möjligen Lohi för den var finsk. Den var också stabil att släpa, men vägde en hel del.

 

Smidigare med gummibåt, men ett bök att ta upp den på badbryggan och surra den där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i princip alltid släpat med mig en jolle sen mitten av 1970-talet.

 

Jag har ju segelbåt/motorseglare och medelfarten ligger väl runt 4 knop. Har vid några tillfällen varit uppe i över 9 knop.

 

De senaste åren har jag haft båten upphängd med fören mot aktern på den stora båten hela tiden. Har slutat med att släppa ut den när jag seglar och hala in den till båten när jag skall gå in i hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget större fel på Pioner 8. En praktiskt taget outslitlig jolle som överlever ett par gummibåtar. Lätt att reparera och inget underhåll. Den halvhårda plasten ger inga skador vid kollision med moderskeppet om man inte anstränger sig. Dessutom ger det väldigt lite motstånd vid bogsering om man har rätt längd på linan.

Det som är dåligt är att den är tung, ofta för tung för att få transporteras på biltaket. Själv bytte jag till en Walker Bay som väger 32kg mot Pioners 54kg. Den låga vikten gör att man ganska lätt slänger upp den på fördäck. Dessutom kan Walker Bay utrustas med segel och uppblåsbar kant, om man är pessimistiskt lagd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Terhi Micro Fun med 20hk tvåtakt som jag tänkt använda som släpjolle. B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pionerens sjöegenskaper var det väl inget fel på, men i dess egenskaper att stå emot solens strålning fanns mer att önska. Den senaste var beige, den sprack i durken varvid det samlades vatten mellan skroven. Jag lånade alltid släpkärra för att transportera dessa på land. Vi hade en gång en röd också, den slutade som sandlåda på en förskola, de små barnen bröt loss stora sjok av röd plast som sedan smulades sönder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gamla Pioner var spräckt men svetsad, färgen var blekt men den var inte spröd och den var minst 10 år, livslängden är nog minst lika bra som en uppblåsbar. Pioner görs av polyeten och  Walker Bay av polypropylen med förstärkt UV-skydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också haft en Pioner släpjolle. Fick den gratis när jag köpte en båtmotor. OK egenskaper men som sagt tung. Ett annat problem är att polyeten inte kan plastas eller limmas utan ev. skador måste svetsas. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all input! Fördelen med en lång vinter är att beslut får tid att mogna lite. Jag inser att det som vanligt får bli en kompromiss. Tänker mig nu en annan väg att gå, nämligen:

 

-Gummibåt, V-bottnad RIB (helst aluminium) runt 2,6m. Självlänsande vid bogsering och max 50kg.

-8 till 10hk 2-taktare, några år gammal.

 

Förhoppningsvis är detta stabilt nog för att bogsera i stort sätt jämt. Men för de enstaka tillfällena det känns för riskabelt tänkte jag ha ett motorfäste på badbryggan. En 2-taktare på ca 27kg borde gå att lyfta av stående på badbryggan. Två personer bör sedan ganska lätt kunna hiva upp jollen på rufftaket. Sikten kommer att bli lidande, men jag tror det blir inom rimliga gränser. Normalt ska jag ju bogsera.

 

Lösningen ger att jag får med en planande oöm jolle, utan att begränsas av vädret pga jollen.

 

Great White och Highfield har modeller som matchar önskelistan. Yamaha och Tohatsu 8-9,8 hk verkar också passa in. Av Youtubeklipp att döma har de motorerna relativt harmoniskt motorljud. Förhoppningen är att hitta begagnat i bra skick.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väger din blivande rib med djup aluminiumbotten inte mer än 50 kg? Ok.

Tycker ändå du ska provlyfta på din båt för lite bängligt är det att lyfta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Great White 270. Yamaha 8 hk räcker inte till planing med två i. Att få tag i en Tohatsu 9,8 tvåtakt hade varit idealet. Sådan tur/tålamod hade inte jag, köpte en 10 hk Mercury istället. Nu planar den fint med två vuxna. Mercuryn väger 37 kg. Yamahan vägde 28 så lite tyngre blev det.

Fixade en dävert till motorn bestående av krökt rostfritt rör, 25 * 2, som sätts ner i ett något större rostfritt rör, 28*1. Det något större röret är fast monterat på akterpulpeten, fungerar utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Great White 270. Yamaha 8 hk räcker inte till planing med två i. Att få tag i en Tohatsu 9,8 tvåtakt hade varit idealet. Sådan tur/tålamod hade inte jag, köpte en 10 hk Mercury istället. Nu planar den fint med två vuxna. Mercuryn väger 37 kg. Yamahan vägde 28 så lite tyngre blev det.

Fixade en dävert till motorn bestående av krökt rostfritt rör, 25 * 2, som sätts ner i ett något större rostfritt rör, 28*1. Det något större röret är fast monterat på akterpulpeten, fungerar utmärkt.

Tack för infon! Den får mig att fundera lite över det som står att läsa på tillverkarens hemsida, "Ribbåt RIB270 planar lätt med en 8HK motor och 2 personer...".

Antingen drar de en rövare, eller så går det faktiskt under rätt förutsättningar. Tex rätt tryck i tuberna, rätt stigning på propellern och rätt vikt på besättningen.

Men av din erfarenhet att döma verkar ändå 9.8hk vettigt, lite marginal vill man ju ha. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...