Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst

Vector gps kompass

Rekommendera Poster

Gäst

Hej. Är det någon som har installerat en Vector compact-s gps kompass? Har inhandlat en sådan för att styra autopiloten först och främst. I manualen står det att man ska koppla upp kompassen via en serieport till en pc för att kommunicera med den och ställa in den som man önskar, men inte någonstans hittar jag HUR man kopplar in kablarna mot serieporten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har installerat en sådan, här är min ritning där även en Miniplex är inkopplad.

Hälsningar Ove 

post-66141-0-21909800-1481967913_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det verkligen tillräckligt snabbt för autopiloten eller finns det något rategyro också? Att jag undrar beror på att min Furuno radar har en kursgivare med dubbla utgångar, en höghastighetsbuss och en RS232. De senare är dock för långsam för att overlay ska fungera.

 

Miniplexen ser ut som den tillvekats av www.brookhouseonline.com, jag har en iMux därifrån så att jag får all NMEA-data via WiFi.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mer valet av RS232 jag undrar över. Säg 4800 Baud det är ca 480 tecken/sek. Ska man ha en uppdatering på 10Hz dvs 10 gånger per sek med kanske 20-30 tecken i varje "batch" så pratar vi 200-300 tecken per sek dvs vi närmar oss de 480 tecken som är max. I praktiken så klarar man sällan 300 tecken/sek på en 4800 Baud-lina. Säger man något om minsta Baurate? 38400 skulle tex fungera utmärkt.

Andra använder andra protokoll, Raymarine kör tex det betydligt snabbare Seatalk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tack för ditt schema Ove. Jag tänkte själv koppla in en miniplex så det där var toppeninfo för mig!

 

Enligt Flotec som sålde autopiloten till mig så ska vectorn vara utmärkt till den. Har stålbåt så finns inte så mycket andra lösningar tror jag i dagens läge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tack för ditt schema Ove. Jag tänkte själv koppla in en miniplex så det där var toppeninfo för mig!

 

Enligt Flotec som sålde autopiloten till mig så ska vectorn vara utmärkt till den. Har stålbåt så finns inte så mycket andra lösningar tror jag i dagens läge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...