Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
smoegen

Längefärd..

Rekommendera Poster

Undrar när en seglats blir en långfärd? Fast egentligen så är det väl opp till seglaren själv att avgöra när färden är lång? Att segla länge och längre än man gjort tidigare känns för mig som något jag skulle kunna tänka mig att kalla långfärd....

 

Själv ligger jag nu i Klagshamn och inväntar morgondagen, om vädret blir som lovat så bär det söderöver mot för mig nya farvatten och hamnar jag aldrig tidigare har besökt...

 

Men jag kan ju ärligt säga att även om jag nu varit ute ganska länge så har jag ännu inte seglat speciellt långt.. jag började min längefärd från Smögen i Oktober.. För min del blir det mycket bryggsegling när jag är ute på denna höst och vintersegling, men inget ont i det. Jag möter en massa trevliga och intressanta människor i varje hamn så ibland blir man någon dag extra kvar bara för att man har det trevligt...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är ju relativt när det inte finns några fastställda regler men visst borde länge värderas mer än långt? När jag paddlade kajak från Svinesund till Ystad en sommar så träffade jag en annan paddlare, någonstans norr om Varberg tror jag det var. Han undrade om jag hade tid att stanna och snacka en stund? Självklart hade jag det. Han sade att de flesta som paddlade förbi där var på väg "Sverige runt" och hade inte tid att stanna då "Blå bandet" ses som en tidsprestation. Han tyckte att man borde dela ut ett pris till den som var ute längst tid istället för kortast...
Den som seglar jorden runt på sju år bör väl ha upplevt mer än den som gjort det på två?

 

Att som du segla långt på vintern är ju värt en egen tråd!

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vi är alla olika, målet för mig med min seglats är att få segla och skriva medans jag gör detta,, Jag låter min resa ta tid, dels för att denna tiden på året är en utmaning vädermässigt men även för att jag gärna vill ha tid att möta människor när jag ligger i hamn.

 

Var inne på Hjertmans igår och köpte några sjökort och lämnade då mitt visitkort, mannen vid disken berättade då att en känd långseglare var kund hos dem, denne var ingen mindre än Magnus Reslow.

 

Att segla jorden runt nonstop är verkligen en prestation. Men inget jag själv skulle kunna klara av. För mig är livet i och kring hamnarna lika trevligt som själva seglandet..

 

Men det är ju det fina med segling, finns så många olika sätt att njuta av att färdas till havs med vindens hjälp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan tycka att långfärd är att spendera mycket tid i båten, då gärna en liten bit får hemma hamnen. Men det kan ju vara en hisklig distans på kort tid.

Man sätter helt enkelt reglerna själv.

Din ännu-inte-så-långa resa vid denna årstid är väl lika mycket "värd" som en tio gånger så lång fin sommartrip. 

Det största är väl ändå att komma iväg. "Målet är ingenting. Vägen är allt"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Att som du segla långt på vintern är ju värt en egen tråd!

 

 

Fast det har han ju - han Smoeg-arn.

 

www.marescriptor.se

 

Där kan du följa hans bryggseglade och i värsta fall förflyttningen mellan bryggorna.

 

post-106994-0-00363200-1481840869_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ack jaa.. detta var slutet för Bris.. även om en del material levde vidare, och ännu lever i Karin...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ack jaa.. detta var slutet för Bris.. även om en del material levde vidare, och ännu lever i Karin...

 

Jassa - hette pluggen till Hållöjullen Bris.

 

De hette den Bohusjullen jag lärde mig segla med i början av 1960-talet också.

 

Den gick under i höststormen 1969.

 

post-106994-0-20990800-1482356698_thumb.jpg

 

En av kopiorna på din gamla julle

 

post-106994-0-14871500-1482356777_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dröm jag har är när jag blir pensionär och har obegränsat med tid är att få lov att gjuta av din Jôlle, och även om jag anser att Jôllar inte skall ha motor så kanske jag skulle kunna tänka mig en elmotor inombords på ett sådant projekt...

 

Men vi får se någon gång i framtiden.. När jag har tid... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dröm jag har är när jag blir pensionär och har obegränsat med tid är att få lov att gjuta av din Jôlle, och även om jag anser att Jôllar inte skall ha motor så kanske jag skulle kunna tänka mig en elmotor inombords på ett sådant projekt...

 

Men vi får se någon gång i framtiden.. När jag har tid... =)

 

När du blir pensionär, så kanske du kan ta över jullen som den är - då är jag väl död eller åtminstone i det närmaste.

 

Sen är du en obotlig optimist; "....när jag blir pensionär och har obegränsat med tid.........."

 

När man är pensionär har man inte obegränsat med tid och dessutom är väl orken dessutom starkt begränsad för många.

 

När jag hade obegränsat med tid var när jag  var lite yngre än vad du är nu. Jobbade heltid med beredskap och mycket övertid, var scoutledare bl.a för en som vi kallade "Kalkyl", reparerade kanoter, byggde på mina båtar, seglade mycket, byggde hus, hjälpte min morfar och mormor en hel del, gjorde väldigt mycket ideellt arbete, hade ju dessutom fru och två små barn.

 

Då hade jag tillsynes obegränsat med både "tid och ork".

 

Nu är jag pensionär och har  nästan bara "och".

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du säger några sanna ord ibland... =) och jag har ju faktiskt lyckats att bli 50 år,,, och redan vid denna unga ålder så tror jag ibland att det faktiskt är så att... ju äldre jag blir desto bättre var jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...