Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Alla förbrukare ska ju avsäkras. Man gör undantag de facto, tex all kabinbelysning på en säkring istället för en säkring per lampa, av praktiska skäl.

 

4 x 100 W solpaneler på en targabåge i aktern som ska kopplas in. Eftersom allt ska in i plus och minus på MPPT regulatorn så kan man parallellkoppla 4 x pluskablar resp. 4 x minuskablar från panelerna till två kopplingsplintar, en för plus, en för minus. Sedan dra en kabel för plus från plusplint till plus IN på regulatorn. Motsvarande för minus.

 

När det gäller avsäkring för solpanelerna. Räcker det om jag avsäkrar pluskabeln mellan plusplint och regulator med lämplig säkring? Eller måste jag avsäkra varje pluskabel till varje solpanel?

 

Om en panel pajar och det blir kortslutning i den, vad händer om varje panel är avsäkrad, resp om endast alla samtidigt är avsäkrade?

 

Passa på att fråga. Håller på att dra grova kablar överallt. Funderar på att nöja mig med 6 mm2 för solpanelerna? Det handlar om några meter till kopplingsplinten. Regulatorn sitter intill, två korta 16 mm2 kabel till den från plintarna. Visst spänningsfall är väl ok eftersom det är så hög spänning, typ Vmp +17 V? Verkar bli strax under 0,5 V i mitt fall.

Från regulator till förbrukningsbanken blir det 16 mm2, ca 2,5 m, och MPPT regulatorn har spännings- och temperaturkompenseringssladdar som sitter på batteribanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man bara en panel så behövs inga säkringar, panelen är i sig kortslutningssäker.

Har man flera parallellkopplade paneler så kan en helt skuggad panel få ström bakvägen. Detta är inte vanligt men man kan vid enstaka tillfällen se att anslutningen i panelen bränt av.

 

Ska man skydda parallellkopplade strömkällor så gör man det med dioder, förslagsvis då Schottkydioder med litet spänningsfall. Förlusten i dioderna blir max några procent.

Dioderna kommer även att fungera som säkringar.

 

Något som drabbar solpaneler även om det är sällsynt är åskan. Regulatorn har skyddskretsar på ingången men det händer att paneler bränner. Dioder kommer förhoppningsvis begränsa skadorna till en enstak panel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. De paneler jag köper har inbyggd backdiod.

 

Räcker med säkring mellan regulator och batteribank och regulator och kopplingsplint? Ej på varje individuell solpanel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. De paneler jag köper har inbyggd backdiod.

 

Räcker med säkring mellan regulator och batteribank och regulator och kopplingsplint? Ej på varje individuell solpanel?

Backdiod brukar innebära en diod som "bypassar" panelen om det blir fel på den och att den är seriekopplad med en annan. Kolla det.

Den enda säkring som behövs är mellan regulator och batteribank.

Jag har inte det men det sitter en huvusäkring på batteribanken som skyddar den grova kabeln till reglatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återförsäljaren bedyrar att jag kan koppla som jag tänkt, alla 4 panelers plus resp. minus till en plus resp. minuspoäng, sen till regulatorn.

 

Jag tänker avsäkra:

1. Mellan pluspoäng och regulator, baserat på kabeln, ej panelerna, av praktiska skäl intill regulatorn.

2. Mellan regulator och batteribanken, baserat på regulatorn (32 A, så lite mer).

3. 250 A h huvudsäkring på plussidan på batteribanken.

 

1 onödig men ändå...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ska man skydda parallellkopplade strömkällor så gör man det med dioder, förslagsvis då Schottkydioder med litet spänningsfall. Förlusten i dioderna blir max några procent.

Dioderna kommer även att fungera som säkringar.

 

 

Har du något förslag på lämplig schottkydiod för ett par 100W paneler?

 

Jag "brände" två paneler i somras och ska kanske försöka skydda de nya så att det inte upprepas.

Misstänker att det blivit läckage och kommit in fukt i anslutningen på den ena panelen (det var spår av rost längs kanten på anslutningen) och att den sedan tagit den andra med sig i graven p.g.a. kortslutning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde (har inte gjort det än men det ligger i planen) att sätta 2-poliga automatsäkringar (dvärgbrytare) från panelerna till regulatorn och från regulatorn till plintarna, alltså både på plus- och minus-kablarna, men nu har jag börjat fundera på om varje panel skulle få sin egen. Hmmm.

Anledningen att jag planerar det på det viset var att i alla filmer jag sett på "tuben" så ser det ut så och också i instruktionen till regulatorn.

Nu får jag fundera lite till ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du något förslag på lämplig schottkydiod för ett par 100W paneler?

 

Jag "brände" två paneler i somras och ska kanske försöka skydda de nya så att det inte upprepas.

Misstänker att det blivit läckage och kommit in fukt i anslutningen på den ena panelen (det var spår av rost längs kanten på anslutningen) och att den sedan tagit den andra med sig i graven p.g.a. kortslutning.

 

 

 

Låter udda. En 100W panel har hen kortslutningsström på 6,5A borde inte bränna så mycket men det är klart, dubblar man det så kanske. Om det är någon tröst så hör jag det här väldigt sällsynt.

På mina 50W paneler brukar jag ha 5A@100V, det är bara att läsa datablad och leta efter någon typ med lågt framspänningsfall. Brukar finnas något i skräplådan....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På mina 50W paneler brukar jag ha 5A@100V, det är bara att läsa datablad och leta efter någon typ med lågt framspänningsfall. Brukar finnas något i skräplådan....

 

 

Jag har tyvärr inga sådana i skräplådan, så det blir att köpa. Men de kostar ju inte så mycket jämfört med annat som installeras ombord..

 

Vilken av dessa skulle du rekommendera? (eller har du något annat förslag)

 

https://www.elfa.se/sv/schottkydiod-10-100-to-220ac-on-semiconductor-mbr10100g/p/17003191?q=170-03-191&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=97.5

 

https://www.elfa.se/sv/schottkydiod-12-100-axiell-5x5-diotec-sb12100/p/17000042?q=%09170-00-042&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=97.5

 

https://www.elfa.se/sv/schottkydiod-100-to-220fpac-st-stps8h100fp/p/17015904?q=170-15-904&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=97.5

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sista har läst spänningfall, 058V vid 8A. Innebär att vid full effekt, 6,5A så förlorar man 6,5*0,58=3,8W. Spänningsfallet sjunker vid sjunkande ström och medeleffekten under ett dygn är betydligt under 100W så i praktiken handlar förlusten kanske om 1-2%. Vill man kompensera för förlusten så får man väl komplettera varje 100W panel med en 2W panel. Ett billigt pris för att skydda panelerna tycker jag!

 

Vid landanslutning matar jag regultorn med typ 23A@17V, en kortslutning då skulle vara förödande!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sista har läst spänningfall, 058V vid 8A. Innebär att vid full effekt, 6,5A så förlorar man 6,5*0,58=3,8W. Spänningsfallet sjunker vid sjunkande ström och medeleffekten under ett dygn är betydligt under 100W så i praktiken handlar förlusten kanske om 1-2%. Vill man kompensera för förlusten så får man väl komplettera varje 100W panel med en 2W panel. Ett billigt pris för att skydda panelerna tycker jag!

 

Vid landanslutning matar jag regultorn med typ 23A@17V, en kortslutning då skulle vara förödande!

 

V.g. förklara för en icke-elektriker. Om jag har en landströmsladdare som ger 30 A. Om batterierna tar emot det så flödar det 30 A mellan laddaren och batterierna. Men det går ju kablar, som du skriver, till andra ställen, tex till regulatorn.

 

Har en 50 A generator. Kan det komma och åka 50 A i sladden till regulatorn och bränna den 40 A säkring jag tänkte sätta mellan den och batterierna?

 

Hur kan regalatorn tåla detta? Anta att jag har en 200 A generator. Och en billig kinesisk shuntande regulator för en hundring, kopplat till en 25 W solcell. Blir inte kinesregulatorn "toast" när jag startar motorn? Hur funkar detta på rent fysisk nivå? Flödar strömmen ut i hela systemet där den kan ta sig fram, ungefär som vatten, eller blir flödet mellan punkt A och B endast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltså ett nätaggregat som matar regulatorn på samma sätt som solpanelerna. Regulatorn tål 20A begränsar ingående ström så det är ingen fara.

På andra sidan (batterisidan) bryr sig inte regulatorn om, den begränsar bara spänningen så att batterierna inte överladdas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi bortser från frågan om säkring eller säkringar...

Så skulle jag vilja sticka ut hakan och föreslå att du istället seriekopplar panelerna två och två, i två "paket" och sedan parallellkopplar dessa "paktet" intill regulatorn, då förutsatt att regulatorn tål dennna högre spänning, de flesta MPPT-regulatorerna gör det. Fördelen med att ta nominellt 24 volt från panlerna är att du kan i teorin halvera kabelarean, det blir mindre spänningsfall vid högre spänning. I praktiken kan du nöja dig med 4mm2 kabel.

Jag gjorde så, seriekopplade två 100wattspaneler, det kan vissa dagar bli uppemot 35volt, men regulatorn switchar denna spänning till lämpligt laddningsspänning, och ström då förstås.

Så kolla regulatorns bruksanvisning!

 

Jag satte en snabb 30A automatsäkring efter regulatorn, på kabeln mot batteriebanken, detta enligt instruktion från leverantören, men min regulator hade också inbyggda säkringar både på in- och utgången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, seriekoppla paneler gör man bara på sommarstugor mm med absolut skuggfritt läge. Om en panel skuggas så kan man tappa hela produktionen. Samtidigt som inte har möjlighet att parallellkoppla ytterligare ett par. 

Förlusten för en 100W panel med 5m 6mm2 kabel är ca 1,3W dvs obetydlig, i synnerhet som medeleffekten under ett dygn är betydligt lägre.

Det finns idag ingen anledning till att seriekoppla om man inte har väldigt långa kablar. Vinsten står inte i proportion till risken för problem.

Mest effektivt är flera, mindre paneler.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg_Ohm. Verkar smart. Regulatorn jag ska köpa klarar 50 V:

 

http://www.votronic.de/index.php/en/products2/solar-technology/charging-controllers/standard-version-mpp/mpp-430-duo-dig#technical-details

 

Så seriekoppla 2 paneler så jag får 2 Array:er.

 

Panelerna sitter vågrätt på en targabåge med lite chans att skuggas. Skillnad om de hade suttit på däck eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag fick rådet att seriekoppla av en person som inte är sommarstugeägare...

Iofs så ligger mina paneler på ett stort styrhyttstak där skuggningen antingen är obefintligt eller total.

Det är omkring 2 x 8 meter kabel mellan paneler och batteribank, vid 5 meter sitter regulatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden 2x20W var en jätteanläggning och regulatorerna kostade skjortan om de skulle klara lite ström så körde man en del med seriekoppling.

Idag är det helt annorlunda, några watt i förluster saknar betydelse men för många är solpanelerna helt nödvändiga för att få el till båten behov. Ingen vill riskera sönderbrända paneler för en minimal vinst och jag tvivlar starkt på att en seriös leverantör skulle rekommendera seriekoppling. Man måste också vara helt säker på at både paneler och regulator klarar seriekoppling.

 

Partiell skuggning har vi en del, det är inte alltid himlen är helt molnfri!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden 2x20W var en jätteanläggning och regulatorerna kostade skjortan om de skulle klara lite ström så körde man en del med seriekoppling.

Idag är det helt annorlunda, några watt i förluster saknar betydelse men för många är solpanelerna helt nödvändiga för att få el till båten behov. Ingen vill riskera sönderbrända paneler för en minimal vinst och jag tvivlar starkt på att en seriös leverantör skulle rekommendera seriekoppling. Man måste också vara helt säker på at både paneler och regulator klarar seriekoppling.

 

Partiell skuggning har vi en del, det är inte alltid himlen är helt molnfri!

Man kan ju ifrågasätta meningen med att fortsätta diskussioner i absurdum.

När jag tänker på skuggning lyfter jag blicken bara en liten bit och tänker på de mer lokalt orsakade skuggorna som faller på min båt. 

Efter att ha haft solcellspanel i mer än 20 år, med tillkopplad ampere- och voltmeter och snarast ett maniskt kontrollerande av dessa med efterföljande justering av panelens vinkling vet jag att lokalt orsakade skuggor som faller över panelen är värre än den partiella skuggningen. Segelbåtsmaster och byggnader i land är av ondo i dessa fall. Skog är vi lyckligt förskonad ifrån i alla fall det yttre av Bohusläns skärgård, visserligen har vi ett och annat högt fyrtorn, men dessa utgör ju sällan några beskuggande problem... Visserligen var det en gammaldags 50 W panel, så den var känsligare. I vissa fall kunde man på amperemetern se hur vimpeln i den korta signalmasten fladdrade, om ljuset kom in från det hållet så vimpeln skapade skugga.

Jag skapade en tråd i ämnet, när jag nyinstallerade 2 x 100 W med modernare paneler i höstas, dessa seriekopplades, främst för att spara på kabel. Återstår att se hur detta funkar, om inte så bra går det ju att parallellkoppla förstås, icke för ty gav panelerna rätt hyfsat med effekt ändå, även i höstas, och nu som mest 1,5 A under en blå lättviktspresenning... den är väl att jämföra med kraftigt dis under senare delen av september.

 

DSC_0001_zpsdtgno0cr.jpg

Så här såg det ut på min lilla gräsmatta i höstas, innan panelerna kom ombord.

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/83491-solpanelprojekt/?hl=triton

Här är den tråden jag skapade.

 

Det finns ju ofta flera olika sätt att lösa olika elektriska problem, så gjorde jag... Men klart hade förutsättningarna varit annorlunda kanske jag kopplat på annat sätt, parallellt kanske... Så här i granklädningstider blir man ju lätt misstänksam på seriekopplingar naturligtvis...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...