Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Abrahamsson27

Försäkringar

Rekommendera Poster

Hej! Äger en Ryds 550GTS årsmodell 2001. Skall försäkras, men vad ska man välja? Några erfarna? Atlantica? Svedea? Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pantaenius, tycker jag har funkat i alla år.
Dessutom snabba på att reglera skador mm.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har du resten av dina saker försäkrat?

Sammanslagning av allt på samma ställe brukar ge lägre total premie än att leta den lägsta för varje sak. Om du har olika försäkringar på alt kan du om olyckan är framme få flera självrisker också.

 

Sedan är det viktigaste hur du blir behandlad om något händer. Med snabb och riktig ersättning så spelar ett par kronor hit eller dit i premie mindre roll.

 

Själv har jag via företaget bra rabatt på If. Skadereglering där har har fungerat utmärkt de gånger jag behövt utnyttja dem.

 

Sedan oavsett vad du väljer och skulle råka ut för en skada så uppge inte personnummer eller namn via talsvar/knapptryckning när du ringer in första gången för att kolla vad som gäller. De antecknar alla samtal och vad som sägs. Behöver du "justera" någon liten detalj i anmälan för att få max utdelning så är du körd om du lämnat personuppgifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite på värdet på båten och vad du vill ha ut av försäkringen? Pantaenius har ju överlägset bäst villkor med fast försäkringsvärde utan åldersavdrag mm. De är dock inte billigast så det är ju en prioriteringsfråga.

För min del var det ett väldigt enkelt beslut att betala merpriset för Pantaenius.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har försäkrat båtarna via Svenska sjö. Har haft en stöld under min tid som kund hos dem. Blev proffsigt bemött. Värdering och utbetalning gick snabbt.

 

Vid ett tillfälle kollade jag min premie motför konkurrerande företag. Då matchade dem priset. Så, kan inte annat säga att jag är fortsatt kund hos dem.

 

Dock så fungerar säker IF med flera aldeles utmärkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite på värdet på båten och vad du vill ha ut av försäkringen? Pantaenius har ju överlägset bäst villkor med fast försäkringsvärde utan åldersavdrag mm. De är dock inte billigast så det är ju en prioriteringsfråga.

För min del var det ett väldigt enkelt beslut att betala merpriset för Pantaenius.

Tycker att inget åldersavdrag är värt en massa om olykan skulel vara framme.Fast belopp om båten blir stulen, ingen diskution om ålder eller skick.

Halv självrisk om man är medlem i kryssarklubben, vilket jag utår från att alla borde vara:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tycker att inget åldersavdrag är värt en massa om olykan skulel vara framme.Fast belopp om båten blir stulen, ingen diskution om ålder eller skick.

Halv självrisk om man är medlem i kryssarklubben, vilket jag utår från att alla borde vara:)

 

Jomenvisst betyder åldersavdraget mycket, åtminstående för mej.

Hamnen klantade till det så att min mast blev skadad.

Ny mast 89 000 Skr självrisk 30%

Alla bolag har inte "halv självrisk"

Haver nu bytt till Alandia.

http://lasselundell.se/adagio.html

post-52966-0-66239800-1481807115_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har de flesta försäkringar hos IF som varit suveränt bra när det gäller skador. Sen några år har jag dock båten hos Pantaenius. Är olyckan framme så blir det en stor skillnad utan ålderavdrag för en äldre båt. Dessutom har jag bla inget datum båten måste tas upp före mm.

När jag bytte så kunde jag också sänka beloppet när det inte finns något åldersavdrag så det blev bara obetydligt dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pantaenius funkar bra och det är skönt att slippa åldersavdrag om olyckan skulle vara framme.

 

Ett sätt att sänka premien är att höja självrisken.

Vi har 9000:- kronor i självrisk och då blir försäkringspremien den samma som i övriga bolag eller tom. lägre.

 

Småskador fixar vi själva så vi har ingen glädje av låg självrisk. Mera värt att få en hel ny mast istället för en halv ny mast vid ett rigghaveri eller en hel ny båt vid totalhaveri. En halv båt har man ju ingen glädje av.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svedea. Inget strul med utbetalning då motorraset var ett faktum.

 

Förresten, vet ni nån som erbjuder motorförsäkring på en båt från -02?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska sjö. Trevliga och hjälpsamma.

 

//Björn

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svedea. Inget strul med utbetalning då motorraset var ett faktum.

 

Förresten, vet ni nån som erbjuder motorförsäkring på en båt från -02?

Pantaenius ersätter begagnar med nytt. Går du på grund och får en totalskada på motorn får du en ny motor.

 

Om du menar maskinskadeförsäkring så vet jag inte. Det är lite olika på olika bolag och beror även på om det gäller en utom-eller inombordare.

 

Maila samma fråga till alla försäkringsbolag så kan du jämföra svaren, ungefär så här:

 

Jag har en xxxbåt med en xxxmotor från 2002. Vilken ersättning ger en maskinskadeförsäkring om xxx går sönder.

(Tänk på att skadan du beskriver måste vara plötslig.)

Ingår maskinskada i den vanliga försäkringen?

Om inte, hur mycket är tillägget för maskinskadeförsäkringen?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Äger en Ryds 550GTS årsmodell 2001. Skall försäkras, men vad ska man välja? Några erfarna? Atlantica? Svedea? Tacksam för svar!

Atlantica kommer jag aldrig att anlita mer fast båten varit försäkrad där i > 40 år.

Kommer ni ihåg olyckan där en fiskande eka blir "överkörd" av snabbgående motorbåt med svåra personskador i ekan.

Ekan blev "frikänd" i tingsrätten men Atlantica hävdar att ekan hade väjningsskyldighet och gav dom skulden.

Hur lätt är det att ro undan för en båt som kommer i > 20 knop?

Det skrevs mycket på olika forum om detta.

Tillslut blev det en hemlig förlikning med "ekan".

Jag sa upp alla mina båtförsäkringar efter den skandalösa bedömningen av Atlantica.

Stor tumme ner för Atlantica. post-52966-0-90835600-1481998774.jpg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

If (i Finland, samma företag, dock). Körde på grund efter en knapp halv säsong med nyinskaffad båt från 1972. Skölden fick stryk och måste bytas. Det blev rätt dyrt och ersättning kom utan krångel.

Tummen upp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har alla försäkringar hos Trygg-Hansa, och synnerligen goda erfarenheter av deras skadereglering gällande bl a en översvämning hemma, diverse maskinskador, cykelvurpa och nu senast byte av sprucken bröstkåpa på vår VP 4.3 gxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har pantaenius. Tyckte dom va sega som sirap... efter inbrott i båten. Det tog två år... insåg till slut att det berodde på att jag inte berättat vad som stulits mm.

Köpte nya prylar. Berättade vad mer som försvann, av sånt jag själv inte kan återskaffa som geabbens fiskeprylar mm.

2 dagar senare fanns ersättning på konto.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en båt som är värd ca 250''

Köpte den 1997 och haft den på egenbrygga sen dess! Mkt van att vara på sjön!

båten kostade 7500kr per år att försäkra så jag bestämde mig för att köra oförsäkrat och idagens läge så har jag (sparat in) 150 000kr

Om du vet vad du gör på havet och sköter grejerna varför ska jag betala helförsäkring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin650, du kör utan att försäkra. Både bra och dåligt tycker jag, spontant...

 

Den risk du själv tar är din egen och tycker du att du tjänar pengar på det så är det väl bra.

Men du tar risker med andra människor genom att inte ha en ansvarsförsäkring. Jag vet inte om man är skyddad genom hemförsäkringen, kanske det. Jag är inte världsbäst på försäkringsvillkor.

 

Övriga försäkringsbolag som jag har erfarenhet av?

Inga skador själv faktiskt. Men brorsan fick inbrott. Han hade inte kvar kvitton på alla grejer och fick ingen ersättning alls för dessa... dåligt tyckte vi, som sedan bytte bolag bägge två. Sedan får man inte ligga kvar i sjön för en del bolag på senhösten. Och så är det åldersavdrag och självrisker...

 

Plus olika "historier" om hur bolag behandlat olika skador? TS får väl göra en plus/minus analys!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en båt som är värd ca 250''

Köpte den 1997 och haft den på egenbrygga sen dess! Mkt van att vara på sjön!

båten kostade 7500kr per år att försäkra så jag bestämde mig för att köra oförsäkrat och idagens läge så har jag (sparat in) 150 000kr

Om du vet vad du gör på havet och sköter grejerna varför ska jag betala helförsäkring?

Oförsäkrat? Jobbigt den dagen du skadar något dyrt som inte är ditt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många har kraschat sina båtar?

Och orsakat olyckan?

om du tar bort försäkringsbedrägeri/fylleri så blir det inte så många per år gissar jag( motbevisa gärna)

Om du har någorlunda sunt förnuft och är trygg på havet /båtkort/gps/osv så är risken att du kör sönder nåt och orsakar en olycka inte så stor enligt mig!

Jag var i Stockholm i somras och blev chockad över bristen på sjömanskap så där nere så kanske det är ett måste med försäkring!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver ju inte gå på grund även om det toppar olycksstatistiken som ser ut ungefär som nedan.

 

Grundstötning

Maskin‐/Propellerhaveri

Läckage

Hårt väder/Utsatt läge

Brand

 

Enligt Sjöfartsverket - tror jag det är- sker 500 sådana olyckor årligen, men det finns troligen ett stort mörkertal. En grundstötning som bara ger mindre skador på båten finns inte med i statistiken tror jag.

 

Läckage, väder, brand och motorhaveri, mm. kan ju vara svårt att skydda sig helt mot, det händer bara. Givetvis minskar gott underhåll risken, men.

 

Stöld är en annan sak man inte riktigt rår över själv.

 

Som vanligt blir var och ensalig på sin tro, men om jag hade behövt betala 7-8 tusen kronor per år för båtförsäkringen för en 200 000:- kronors båt skulle jag nog överväga att spara dessa pengar på något bra sätt istället för att betala försäkringen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ansvarsförsäkring ska man nog inte vara utan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ansvarsförsäkring bör man absolut ha, det kan bli dyrt för mig och krångla till det för andra om jag inte har det.

Dessutom kräver många båtklubbar och marinor att man är försäkrad, så det är inte så lätt att slippa försäkring.

 

Ett sätt att sänka försäkringskostnaden är att höja självrisken. Om man nu anser sig vara en helt outstanding skeppare så kan man ju välja en rejält hög självrisk på flera tiotusentals kronor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ansvarsförsäkringen är en skitsumma. För min 27-fotare under avveckling betalar jag 485 kr/år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ansvarsförsäkringen är en skitsumma. För min 27-fotare under avveckling betalar jag 485 kr/år

Är nog den typen man ska ha så gynnar man inte "maffian" och eller dom som gör försäkringsbedrägerier.

1000kr på ansvars och 11000 på oturssaker/ år skulle det väl bli. Skulle lätt räcka till nya segel vart 8-10 år..

Om inte båten brinner eller man har massa inbrott..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många har kraschat sina båtar?

Och orsakat olyckan?

 

 

Ansvarsförsäkring kan vara bra att ha om andra olyckor är framme också; t ex en brand ombord som skadar andra båtar och människor. Kan bli jäkligt dyrt, resten av livet, om man saknar försäkring i det läget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta hamnar/vinterplatser brukar kräva ansvarsförsäkring.

 

"Hur många har kraschat sina båtar?

Och orsakat olyckan?"
 
Vid tex kollision är det vanligt att skulden fördelas typ att den vållande får ta 80% och den nästan oskyldige 20%. Det är sällsynt att den ena part får ta 100% av skadan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...