Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Barmeister

Temperaturgivare via oljesticka-Någon som vet?

Rekommendera Poster

Fästet för temperaturgivaren är trasigt på min motor så jag har ingen kontroll på motorns temperatur. Hörde från något håll att det finns oljstickor med denna funktion som alltså går att koppla till en temperaturmätare på instrumentpanelen. Någon som har erfarenhet av detta?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... nu är ju inte oljetempen direkt överförbar till kylvattentempen, varför inte laga fästet för tempgivaren?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.vwimporten.se/typ1/motor/oljepafyllning/oljesticka-med-tempgivare-vdo

Jag har sådana här i några av mina gamla luftkylda och mer eller mindre trimmade VW motorer, där är det nästan ett måste att hålla koll på såväl oljetemp som tryck.

Dessvärre är dessa mätsonder rätt så dyra. Men fördelen är ju att de mäter oljetempen längst ned i tråget. Rent elektriskt skulle en sådan säkert platsa även i en marinmotor, men jag är osäker på om de räcker till på längden.

På marina motorer är det ju annars vanligt att man mäter kylvattnets temp.

Men i mina gamla boxermotorer funkar dessa givare tillsammans med VDOs oljetempmätare väldigt bra. Jag har testat i kokande vatten och jämfört med annan termometer och det stämmer rätt bra, man får ju betänka att skalan på instrumenet liksom visarnålen är rätt grova, men i dessa sammahnag är man ju inte intresserad av det exakta gradtalet, bara om det är kallt, ljummet, normal arbetstemp eller alldeles för varmt.

Det florerar i vw-kretsarna även en liknande mätsicka som kopplas till oljetryckslampan, som får denna att blinka om oljetempen blir mer än 90°. Vw motorer mår sällan dåligt av den tempen, men jag misstänker att en marinmotor redan långt tidigare fått feber.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är i princip samma oljesticka, men betydligt billigare:

http://www.classicvw.se/vdo-tempgivare-150-c-6-12-volt-oljesticka/product_details.php/products_id/941/

 

Den andra oljestickan, som man kopplar till oljetryckslampan, heter "hot oil sensor" och larmar betydligt senare än vad jag trodde, vid 113°. En sådan har jag däremot aldrig provat. Funkar nog bättre i luftkyld bilmotor än i vattenkyld marinmotor.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-92261-0-36107600-1481579487_thumb.jpgDen här motorn är sjövattenkyld.

Den här temperaturgivaren är vad som gäller för VP B30, man bara skruvar i den som ett slags tändstift. http://drevdelar.se/temperaturgivare-5-8-18-unf-ganga-b18-b20-b30

 

Problemet är att på min motor så är det en helt annan konstruktion som jag visade bild på för personalen på Drevdelar. De hade aldrig sett en sådan variant förut och hade heller ingen lösning.

 

På bilden ser ni förhoppningsvis hur det ser ut.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte en normal standardgivare ingängad i ditt lock?

 

Det ser ut som det är pålagt kemisk metall över sexkanten, har säkert blivit sönderdragen när någon dragit fast sladden .

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte en normal standardgivare ingängad i ditt lock?

 

Det ser ut som det är pålagt kemisk metall över sexkanten, har säkert blivit sönderdragen när någon dragit fast sladden .

Jag får ta mig en titt igen, minns inte hur det ser ut  då jag har prioriterat annat detta år.

Jag återkommer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren har ju helt fel dimension. Givarens gänga är ungefär hälften så grov som hålet i adaptern. Man har gjutit fast givaren med Plastic Padding. Det är därför jordkabeln sitter där. Ta bort givaren och rensa gängan i hålet och försök att hitta en givare, eller en övergång med rätt gänga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delar tidigare inläggs åsikter. Vill bara tillföra att denna plastic padding modifikation tillför problemet att din givare är dåligt jordad eller inte alls. En dylik givare ger en varierande resistens till jord som i detta fall är effektivt isolerat med plastic padding...   Sigh...   :wacko:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej nu ska jag försöka klura ut set hela, absolut främst för mig själv!

Tog nu isär befintlig givare från en form av bricka som i sin tur satt mot motorblocket via två skruvar. (Till saken hör att jag allltid trott att givaren varit lika stor som ett tändstift; har bara sett en sådan på bild.)

 

Se nu bifogade bilder:

Är det en givare som någon försökt sätta ihop med en bricka som sedan ska fästas mot motorblock?

Är denna bricka en efterhandskonstruktion? Eller ska det finnas en gänga i motorblocket från början till givaren?post-92261-0-77566000-1481933248_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en givare som någon försökt sätta ihop med en bricka som sedan ska fästas mot motorblock?

Är denna bricka en efterhandskonstruktion? Eller ska det finnas en gänga i motorblocket från början till givaren?attachicon.gif

 

Att din givare varit konstigt installerad inser du nog när du demonterat och sett att givaren varit fäst med Plastic Padding. Det är ju tydligt att någon gjort en speciallösning för att få fast givaren.

 

Du får nog berätta vad du har för motor om du ska få några vettiga svar på din andra och tredje fråga. (Det normala är ju att givaren är inskruvad i en gänga i blocket, men motortyp behövs för att det inte ska bli gissningar.)

 

Om det finns en gänga någonstans på din motor så har du sedan kvar problemet att täta hålet efter nuvarande installation. Men det går kanske att lösa med en skruv (tänkte skriva bult men det kan ju bli kontroversiellt) och mutter med lämplig tätningsbricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog berätta vad du har för motor om du ska få några vettiga svar på din andra och tredje fråga. (Det normala är ju att givaren är inskruvad i en gänga i blocket, men motortyp behövs för att det inte ska bli gissningar.)

 

VP B30 har TS skrivit högre upp i tråden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren är monterad på rätt ställe. I original sitter den monterad i en gängad mässingsfläns. Din givare är inte original. Den har en 1/8" rörgänga. Jag ser inte om det finns någon gänga i flänsen du har. Om den har en rörgänga, förmodligen 1/4", kan du montera en förminskning i flänsen, så att givaren passar. Om det inte finns någon gänga kan man silverlöda en förskruvning i hålet. Har du kollat om givaren fungerar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en B30 eller AQ170 sitter väl tempgivaren längs bak och i ovankant på toppen ??? Var sitter den där flänsen monterad på motorn?

 

Vattentemp går ej att ersätta med oljetemp och tro att man har koll på motorns drifttemp.. Och givaren ser helt klart ut som att den suttit i vattenflödet.

 

Däremot så kan det vara bra att ha koll på oljetempen.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en B30 eller AQ170 sitter väl tempgivaren längs bak och i ovankant på toppen ??? Var sitter den där flänsen monterad på motorn?

 

Vattentemp går ej att ersätta med oljetemp och tro att man har koll på motorns drifttemp.. Och givaren ser helt klart ut som att den suttit i vattenflödet.

 

Däremot så kan det vara bra att ha koll på oljetempen.

Du har rätt! Det är på AQ 130 som hålet i bakkant på toppen inte finns, och givaren sitter i framkanten. Hålet i bakkant finns däremot på B20 bilmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att svetsa igen hålet i flänsen och borra och gänga ett nytt hål så att givaren får jordning och köra som förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu skrapat lite på det ni kallar flänsen och hittade nu gängor, även om de inte såg helt friska ut.

Så troligen har någon försökt sätta fast givaren med något fyllnadsmaterial för att få det tätt.

Jag kommer att köpa ny givare, får se om hålet i flänsen går att matcha den nya.post-92261-0-64609000-1482054257_thumb.jpg

 

Passar på att fråga då jag är helt okunnig om hur givare och mätare kopplas samman. Hur går det hela från motor/givare till instrumentbrädan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om möjligt kan du ta en bild på motorn där givaren/flänsen sitter. Behöver inte vara detaljbild bara så man förstår var på motorn dessa delar sitter monterade.

I min värd så finns inte den där flänsen original på B30.

 

Givaren måste passa till instrumentet för att det ska visa rätt. Givaren är ett temperaturkänsligt motstånd som ändrar resistans vartefter temperaturen ändras. Om Instrumentet är gjort för tex 100-500 ohm där 100 är 0° och 500 är 120° och givaren säger tex 10 ohm vid 0° och 100 ohm vid 120° så blir det som sagt lite fel värden visade på instrumentet.

 

Kopplingen är enkel, en kabel från givaren till instrumentets anslutning som kan vara märkt tex G eller S (Givare eller Sensor) övriga anslutningar på instrumentet är plus och minus (jord) och ev. en anslutning för belysning.

Minusdelen går genom motorblocket och övrig minus i elsystemet där av bara en anslutning för givaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gängan brukar vara 1/8"NPT men vissa har M18x1,5mm. Inkoppling ser du här: http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/32-242_man.pdf

Köp en givare hos Biltema, prova. Funkar det inte köp ett nytt instrument. Eller köp instrument komplett med givare direkt.  Det brukar spara mycket tid....

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte en bilmotor som blivit mariniserad?

 

Ganska enkelt att tillverka ett nytt lock/fläns med samma gänga som givaren.

 

Skulle tro att det är för att givaren är tvåpolig på bilen som fått montören att montera givaren isolerad från toppen.

 

 

Bara en fundering..........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även NPT 3/8" (~17mm) och NPT 1/2" (~21mm) finns.

 

Men det beror som sagt på vilket instrument du har.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det sitter en fläns får mig att tro att det egentligen handlar om ett värmeuttag. Vilket kan betyda att det är en konverterad bilmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det sitter en fläns får mig att tro att det egentligen handlar om ett värmeuttag. Vilket kan betyda att det är en konverterad bilmotor.

 

Japp det var min tanke, och då kan man stöta på många "finesser".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra med bild, men blir för nära, var någonstans sitter den där anslutningen, verkar vara på sidan av motorblocket?

I min värld borde givaren sitta här. Bakkant på toppen

 

 

post-56103-0-58190900-1482091039.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte min motor och bästa bildkvalitén jag hittade. Undre bilden är mest lik min.post-92261-0-54783400-1482096354_thumb.png

Pilarna visar vart givaren ska sitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra med bild, men blir för nära, var någonstans sitter den där anslutningen, verkar vara på sidan av motorblocket?

I min värld borde givaren sitta här. Bakkant på toppen

 

Bilmotor, givare i bakant topp.

 

Marin framkant topp.

 

Lite generellt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bra med bild, men blir för nära, var någonstans sitter den där anslutningen, verkar vara på sidan av motorblocket?

I min värld borde givaren sitta här. Bakkant på toppen

Bilmotor, givare i bakant topp.

 

Marin framkant topp.

 

Lite generellt svar.

 

Var det också någon regel när det gällde grönmålade och rödmålade motorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte min motor och bästa bildkvalitén jag hittade. Undre bilden är mest lik min.attachicon.gifFil 2016-12-18 22 33 47.png

Pilarna visar vart givaren ska sitta.

Den övre bilden är en B20-motor. Då sitter givaren alltid i framänden av toppen, när det gäller marinmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...