Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
bhemac

CNC/gravyrmaskin

Rekommendera Poster

Vi närmar oss årets viktigaste höjdpunkt. Jul. Framförallt då julklappen till far. Båten har egen jultomte så den kan vi borste från.

Men nu gäller fars-julklappen som gärna ska ha tre egenskaper: Dyr, onödig och rolig.

Under några år har jag tittat på en 3D-printer. Inte för jag vet riktigt vad jag ska ha den till men den är klart häftig.

Tyvärr måste jag då också lära mig 3D-CAD. Jag är uppväxt i en tid när man stod vid ritbord och ritade med tusch på film. Klart tvådimensionellt. Samma med de CAD program jag jobbat i. Kanske lärde man sig se vyerna så väl att 3D känns onödigt. Så vi hoppar 3D printern.

En svarv skulle vara fint men då måste vi städa källaren först.

 

Nu har jag fått upp ögonen för en CNC/gravyrmaskin som då tex kan gravera skyltar mm upp till A4. Eller fräsa ut strömbrytarpaneler mm.

Kapaciteten bör ju vara ca 1,5 mm aluminium eller 4 mm polykarbonat. Gärna med lite kapacitet på höjden så man kan fräsa ur typ 20 mm djupt.

Styras från datorn och gärna från något program jag kan väl typ Illustrator. Min skyltmakare har en Roland tror jag men han har gått hem för helgen.

 

Någon som vet något om dylika maskiner?

 

Som exempel hittade jag denna: https://www.amazon.de/dp/B0171GHJE0/ref=dra_a_rv_sp_ho_xx_P1400_1000?tag=dradisplay0b-21&ascsubtag=d8ccd18dd9720b4a627b8db34508ecff_S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Hej

 

Det här blir inget svar på din fråga.

Men angående 3D-CAD så är det det roligaste du kan lära dig. SolidWorks och SolidEdge (två konkurerade system) är lätta att lära sig, tutorials är integrerade och efter 4h kan man modellera grundläggande. Ritningsmodulen är så mycket lättare än tusch och film (som även jag började med)

Ovan nämnda system kan exportera universiella format som*.dxf (2D) och *.step och *.igs (3D) Dessa format kan respektive CAM-program hantera.

Men i vilket fall, kan du prova Works och Edge så tror jag du kommer vilja jobba med dessa. Underbart kort och gott.

Fräsen du länkar till borde klara 3D om även Z-axeln är styrd

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Snygg och billig NC-fräs du hittade, nu blev jag sugen

Angående Z-axeln så kan man ta många skär för att uppnå bearbetningsdjup, så man kan bearbeta lika tjockt gods som slaglängden i spindeln. Och fixturerar man så andra uppspänningen blir exakt så kan man palla under och på så vis bearbeta djupare.

Mitt finger hovrar nu ovan köpknappen

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan behövde jag ett par rackplåtar för ett antal kontakter. Jag ritade, exporterade som DXF till en firma som skar ut med vatten. Helt enastående resultat, inget som hamnade fel. Till skillnad mot när man borrat, brotschat och slipat.

Tänka att kunna göra detta hemma, direkt. Så visst kliar det i köptarmen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Absolut, blev väldigt sugen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gubbar kolla in den här superprylen. https://shapertools.com/

Med den kan man till och med gravera in båt namnet direkt i skrovet.

Anders

Hoppas tomten kommer med en dylik. Har ett antal projekt där denna skulle göra mitt liv galet enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...