Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Rekommendera Poster

 

Och jag har alltid kört relät som skiljerelä, enkelt och effektivt.

Ja vad bra.

Men då bör man nog ha ett kraftfullare relä (kontaktor) som tål minst 40A eller mer över kontaktgruppen.

 

Det är väl det som är skillnaden på en "skiljerelä" och ett "vanligt" relä? (strömtålighet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag har alltid kört relät som skiljerelä, enkelt och effektivt.

En liten skillnad bara, relät ska kopplas mellan 61 och jord, inte parallellt med lampan. Ett vanligt bilrelä fungerar, laddningsströmmen har inte hunnit byggas upp så mycket när relät drar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom att tänka på en sak, när jag blandade mig i en annan diskussion...

 

Kan det vara så att du har en TWC-regulator installerad mellan batteri och generator?

I så fall förekommer det emellanåt, under vissa förutsättningar att kontrollampan kan glöda litet.

 

http://www.sagdahl.se/pdf/laddkontroll%20lampa.pdf

 

Jag fann denna något taffligt och felstavade information angående detta.

Men sakfrågan tycks ju vara ordentlig iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bästa tt ;)

 

En liten skillnad bara, relät ska kopplas mellan 61 och jord, inte parallellt med lampan. Ett vanligt bilrelä fungerar, laddningsströmmen har inte hunnit byggas upp så mycket när relät drar.

 

Ehum...

Enligt enigt DIN 72 552. är anslutning 61 "Laddningskontrollampa".

Denna är ansluten till plus, 30, och 61 som också kan heta DF+ och andra saker på icke europeiska generatorer.

 

"Jord" finns inte i detta sammanhang eller rättare sagt det finns ingen riktig minus, ingen traditionell nollpotential.

Jorden, minus i detta fall är den roterande spolen i generatorn, när generaton står stilla, är potentialen i denna noll volt, och "jordar" kontrollampan så att denna lyser.

När generatorn börjar att snurra byggs det snabbt upp en +12volts-potential i denna roterande spole, således får nu kontrollampan + 12 volt från två håll och då slocknar den.

 

Mitt relä kopplade jag in helt parallellt med kontrollampan, väl medveten om att den sammanlagda resistansen lampans glödtråd + reläets manöverspole är mindre än 4W lampans effekt, men försumbart i sammanhanget.

Reläet drar när tändningen slås på och reläet faller då laddningen kommer igång. Detta har nu fungerat sedan 1978.

 

Men det var väl precis detta den bäste Bhmac menade..?! ;)

Det är väl bäst att infoga en smily...

 

Här är några andra nummer enligt DIN 72 552 som kanske kan vara användbara i en båt med europeisk generator (med "europeisk generator" är det tveksamt om man kan inkludera franska och brittiska generatorer..) :

 

D+ Generator, plus
D- Generator, minus
DF Generator, fältlindning
DF1 Generator, fältlindning 1
DF2 Generator, fältlindning 2
J växelströmsgenerator med skilda likriktare
(fältlindning, plus)
K växelströmsgenerator med separat likriktare (fältlindning, minus)

W växelströmsutgång, till varvräknare på dieselmotorer.

 

Det finns säkerligen någon kunnig som vet vad motsvarande anslutningar heter på andra generatorer, jag vill minnas att jag sett någon "översättningstabell" här eller annorstädes.

 

Angående standardrelä:

 

image_zpsbfccad2d.jpg

 

(30 ingång från batteri +)

85 Relä, styrning utgång (minus)

86 Relä, styrning, ingång (plus)
87 Relä, ingång, öppnar och växlar
87a Relä, utgång 1, öppnar
87b Relä, utgång 2, öppnar

 

Jag kan också ger er hela listan, men den är ju gjord för gummihjulsfordon, så det är ju meningslöst att veta att 49a är utgången från blinkreläet, och att 58b Bakljus, för enaxlad traktor... Vem såg föresten en enaxlad traktor senast? :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... Vem såg förresten en enaxlad traktor senast?

 

Varning O.T.

 

Jo, skogsmaskinen BM-Volvo SM462 och dumpern BM-Volvo DR631 vill jag minnas räknades en gång i tiden som enaxlig traktor med vagn. Men jag kan ha fel. Och två fina exemplar av de godingarna ser jag ofta, senast för några timmar sedan... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... Vem såg förresten en enaxlad traktor senast?

 

Varning O.T.

 

Jo, skogsmaskinen BM-Volvo SM462 och dumpern BM-Volvo DR631 vill jag minnas räknades en gång i tiden som enaxlig traktor med vagn. Men jag kan ha fel. Och två fina exemplar av de godingarna ser jag ofta, senast för några timmar sedan... :)

30695_belos_222_1.jpg

 

Fortsatt sidospår, eller kanske i detta sammanhang, "fel plogfåra";

Jag trodde att en sådan här Belos var en enaxlig traktor, men ok, den har ju inte något bakljus.

 

Hur skall vi nu ta oss tillbaks till ursprungsämnet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Reläet drar när tändningen slås på och reläet faller då laddningen kommer igång."

 

Eftersom jag antar att inte bara vill ha halvljus när du vridit om nyckeln tills bilen startar så har du använt reläts "vilokontakt" dvs den som är sluten när relät är spänningslöst. Visst funkar det men ska man styra laddningen så behöver man ett relä till för att inte start och husbatterierna ska vara ihopkopplade när motorn är stoppad.

Anslutningen 61 eller DF ger +12V när generatorn laddar (det är ju det som gör att laddlampan slocknar). Kopplar man relät dit så kan det det direkt koppla ihop start/hus.

Mäter man på 61/DF så har man +12V när/om generatorn laddar, en enkel och effektiv kontroll.

 

--

OT: Belos Järnhästen, en kul maskin. När de plöjde sina åkrar som lutade 45° så hade de ibland en vinchtrumma och en tamp upp för backen. Ibland om dock traktorn farande ner för åkern, ibland även bonden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även det OT, halvljusautomatiken, men jag har använt två relän, men med litet tankeverksamhet kan man klar sig med ett, men då får man inget bakljus, och det tycks ju dessvärre vara tillåtet numera, iallfall på senare årsmodeller.

 

Som jag skrivit tidigare kan man åstadkomma mycket bra men även en och annan galenskap med diverse reläkopplingar. Det går ju från olika håll att fundera vidare på kopplingar via skiljerelän styrda av kontrollampan, om man nu skall ta den omvägen.

 

Sedan kan man tänka sig nödstoppsrelän styrda av oljetryckslampan (oljetrycksgivaren), även som en extra summer (akustisk signalgivare) kan kännas bättre. Iallafall VPs sådana "oväsenkomponenter" har en förmåga att tappa stinget över tid, eller om det är skepparens hörsel som försämras, eller både ock...

 

Jag har många gånger varit i det där svårstavade alplandet, Schweiz, mestadels åkt tåg. Överallt annars bygger man järnväg på slätter och längst ned i platta dalgångar, förvisso även där, men dessa ytor är ju synnerligen begränsade i detta land, så de få gånger man inte kommer över topparna gräver eller spränger man sig igenom berget istället...

 

Alla schweizare skall ju städa och hålla rent runt i kring sig i alla sammanhang, även runt banvallarna. Roligast var banröjaren utefter Pilatusbanan, som kröp på alla fyra med en specialgjord gräsröjare framför sig. Man kan tycka att en skock med getter hade gjort jobbet bättre, men det var för brant...

 

Pilatusbanan är världens brantaste järnväg, som mest 48 höjdskillnad på 100 meter, i medeltal 38 meter det borde väl bli 48% som mest. Iallafall 1629 meters höjdskillnad på 4600 längdmeter. Även om man saknar matematiska färdigheter förstår man att det är jäkligt brant... Sedan kan man ju undra varför i herrans namn man bygger en smalspårig kuggstångsjärnväg upp på detta vresiga berg, men det är väl bara för att det är möjligt, och för att kunna transportera turister och förnödenheter upp till hotellet på toppen...

 

Då fordonen på Pilatusbahn numera är elektriska behöver dom ingen generator, än mindre laddningsregulator...  Jo det finns nån slags bromsgenerator, och fyra övriga bromssystem, så att man skall kunna hålla sth, (största tillåtna hastighet), om 9 km/h nedåt vid "dalfahrt" 12 km/h uppåt vid "bergfahrt". Nej höghastighetståg har dom inga där...

 

Och det är väl först när jag läste högre upp i denna tråd jag förstår varför de flesta jordbrukstraktorer i detta land ofta har såväl front- som aktervinsch. Generator har dom ju också för det mesta...

 

Undrar hur tillgången på gästhamnar är i Schweiz?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även det OT, halvljusautomatiken, men jag har använt två relän, men med litet tankeverksamhet kan man klar sig med ett, men då får man inget bakljus, och det tycks ju dessvärre vara tillåtet numera, iallfall på senare årsmodeller.

 

Som jag skrivit tidigare kan man åstadkomma mycket bra men även en och annan galenskap med diverse reläkopplingar. Det går ju från olika håll att fundera vidare på kopplingar via skiljerelän styrda av kontrollampan, om man nu skall ta den omvägen.

 

Sedan kan man tänka sig nödstoppsrelän styrda av oljetryckslampan (oljetrycksgivaren), även som en extra summer (akustisk signalgivare) kan kännas bättre. Iallafall VPs sådana "oväsenkomponenter" har en förmåga att tappa stinget över tid, eller om det är skepparens hörsel som försämras, eller både ock...

 

Jag har många gånger varit i det där svårstavade alplandet, Schweiz, mestadels åkt tåg. Överallt annars bygger man järnväg på slätter och längst ned i platta dalgångar, förvisso även där, men dessa ytor är ju synnerligen begränsade i detta land, så de få gånger man inte kommer över topparna gräver eller spränger man sig igenom berget istället...

 

Alla schweizare skall ju städa och hålla rent runt i kring sig i alla sammanhang, även runt banvallarna. Roligast var banröjaren utefter Pilatusbanan, som kröp på alla fyra med en specialgjord gräsröjare framför sig. Man kan tycka att en skock med getter hade gjort jobbet bättre, men det var för brant...

 

Pilatusbanan är världens brantaste järnväg, som mest 48 höjdskillnad på 100 meter, i medeltal 38 meter det borde väl bli 48% som mest. Iallafall 1629 meters höjdskillnad på 4600 längdmeter. Även om man saknar matematiska färdigheter förstår man att det är jäkligt brant... Sedan kan man ju undra varför i herrans namn man bygger en smalspårig kuggstångsjärnväg upp på detta vresiga berg, men det är väl bara för att det är möjligt, och för att kunna transportera turister och förnödenheter upp till hotellet på toppen...

 

Då fordonen på Pilatusbahn numera är elektriska behöver dom ingen generator, än mindre laddningsregulator...  Jo det finns nån slags bromsgenerator, och fyra övriga bromssystem, så att man skall kunna hålla sth, (största tillåtna hastighet), om 9 km/h nedåt vid "dalfahrt" 12 km/h uppåt vid "bergfahrt". Nej höghastighetståg har dom inga där...

 

Och det är väl först när jag läste högre upp i denna tråd jag förstår varför de flesta jordbrukstraktorer i detta land ofta har såväl front- som aktervinsch. Generator har dom ju också för det mesta...

 

Undrar hur tillgången på gästhamnar är i Schweiz?

 

Det måste det väl finnas, då jag mött några Schweizflaggade båtar i min dag.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar hur tillgången på gästhamnar är i Schweiz?

www.marinalachen.ch

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Världens bästa marindieslar, Sulzer, är Schweiziska. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Världens bästa marindieslar, Sulzer, är Schweiziska. 

Jo vist är de det. Just därför tänkte jag byta till Sulzer i min 42-fotare. Problemet är att jag hittar ingen mindre än den här   :)  :

post-54642-0-23128000-1483135339.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er allihopa.

Sjösättning 8/4 som började med ett ett turboras så har jag tagit tag i detta problem igen.

 

Efter en del telefonsamtal med Jörgen på Marinexpress i Lysekil så visade det sig att det saknades en kabel från laddlampan till D+ på generatorn. Kopplat in den och sedan var problemet löst.

Vad allt är lätt när man vet hur det skall vara. :)

Alla får ha ett stort tack för alla goda råd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt! Manar också till viss eftertänksamhet, man ska inte måla fan på väggen direkt, ibland är det så enkelt att man missar att det saknas en kabel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...