Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Köpte en Nidelv 28 i nu i höstas. Sitter en TAMD 41 B i den.

Har lite problem med laddningen. Generatorn är Valeo. När motorn är i gång från tomgång upp till 3000 varv ca så lyser laddlampan svagt och den laddar inte enligt laddmätaren. Men kommer jag över 3000 varv ca så kommer laddningen igång men lampan lyser fortfarande svagt. Drar jag sedan av gasen så funkar laddningen även då men lampan lyser svagt.

Någon som varit ute för något liknande?

Hälsningar

Peter/Peddan

Redigerad av peddan11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Nidelv 28 i nu i höstas. Sitter en TAMD 41 B i den.

Har lite problem med laddningen. Generatorn är Valeo. När motorn är i gång från tomgång upp till 3000 varv ca så lyser laddlampan svagt och den laddar inte enligt laddmätaren. Men kommer jag över 3000 varv ca så kommer laddningen igång men lampan lyser fortfarande svagt. Drar jag sedan av gasen så funkar laddningen även då men lampan lyser svagt.

Någon som varit ute för något liknande?

Hälsningar

Peter/Peddan

 

 

Låter som du har ett skiljerelä mellan batteribankarna som drar först när generatorn magnetiserats. Ganska vanlig koppling i båtar och helt normalt att det beter sig så. Men laddningslampan skall då helst slockna helt.

Glödande laddningslampor kan bero på lite olika fel, men laddar den dåligt dessutom så skulle jag som sagts byta kol i generatorn.

Du kan lätt kolla att den laddar ok med en voltmeter, kolla spänningen innan start och efter lampan slocknat. Om den stiger med 1-2 volt så är det ok och generatorn laddar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorspecialisten har en bra sökfunktion och jag har i länken redan knappat in TAMD 41.
Låter som att du kan ha den 60A Valeo-modell som var original för motorn. Jämför själv.

Eventuell original regulator är dyr men det finns en billigare ersättare enligt länken.
Vilka kol som gäller är svårare att finna ut, men de verkar alla kosta runt 150 spänn paret.

Det är lätt att lossa regulatorn där kolen sitter, för det är väl kolen som sticker ut enligt min bild nedan?
Verkar som att kolens trådändar sedan skall lödas för de har ju inga kabelskor.
Litet pilligare men knappast särskilt svårt gissar jag.

post-86835-0-62549700-1481189488.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan det ju vara det som man kallar för "kolen" eftersom dessa är av något grafitmaterial, heter annars "borstar" eller "kolborstar"... men det är det ingen som numera säger. ;)

Fjädern som trycker ned dessa "kol" mot släpringarna kan ju också vara slapp, det är inte alltid dessa fjädrar går att spänna.

 

Men det enklaste är ju att först komma genaratorns drivrem, så att den inte slirar. Iofs brukar man ju då höra ett vinade eller gnisslande ljud. Man kan ju sträcka den, byta den eller spaya på kletigt drivremklister om man är litet halvlat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren/ledtrådarna. Båten står på land nu under en presenning, lutar åt att jag kryper under den efter jul helgerna och skruvar ur generatorn och kollar kolen som ni har tipsat om.

Jag är väldigt novis när det gäller el  

Detta med kolen, påverkar det laddningslampan att den lyser svagt både innan generatorn laddar, och efter när generatorn laddar?

Skall även kolla kablarna när jag plockar ur generatorn.

 

Remmarna är ordentligt spända.

Peter/Peddan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren/ledtrådarna. Båten står på land nu under en presenning, lutar åt att jag kryper under den efter jul helgerna och skruvar ur generatorn och kollar kolen som ni har tipsat om.

Jag är väldigt novis när det gäller el  

Detta med kolen, påverkar det laddningslampan att den lyser svagt både innan generatorn laddar, och efter när generatorn laddar?

Skall även kolla kablarna när jag plockar ur generatorn.

 

Remmarna är ordentligt spända.

Peter/Peddan

 

Det som händer när kolen är slitna eller inte ligger an ordentligt är att generatorn klarar att leverar en hyfsad spänning men dåligt med ström. Det kan göra att lampan glöder svagt.

Plocka inte ur generatorn innan du kollat andra felkällor som kablar och kontakter, det är mycket vanligare än att kolen är slut på en båtmotor.

Enklare att vänta med detta tills du kan köra motorn och felsöka, att leta på måfå efter felkällor brukar sällan lyckas.

Redigerad av s59746
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej och tack för svaren/ledtrådarna. Båten står på land nu under en presenning, lutar åt att jag kryper under den efter jul helgerna och skruvar ur generatorn och kollar kolen som ni har tipsat om.

Jag är väldigt novis när det gäller el  

Detta med kolen, påverkar det laddningslampan att den lyser svagt både innan generatorn laddar, och efter när generatorn laddar?

Skall även kolla kablarna när jag plockar ur generatorn.

 

Remmarna är ordentligt spända.

Peter/Peddan

 

Det som händer när kolen är slitna eller inte ligger an ordentligt är att generatorn klarar att leverar en hyfsad spänning men dåligt med ström. Det kan göra att lampan glöder svagt.

Plocka inte ur generatorn innan du kollat andra felkällor som kablar och kontakter, det är mycket vanligare än att kolen är slut på en båtmotor.

Enklare att vänta med detta tills du kan köra motorn och felsöka, att leta på måfå efter felkällor brukar sällan lyckas.

 

Hej.

Den laddar för fullt efter ett gaspådrag så att motorn har varit uppe i över 3000 varv, lampan lyser svagt ändå. trotts att den laddar fullt.

Sedan ligger det något i det du säger om att leta fel på måfå. Men det som är kollat är kollat, plus att det är så långt till våren :)

Peter/Peddan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej och tack för svaren/ledtrådarna. Båten står på land nu under en presenning, lutar åt att jag kryper under den efter jul helgerna och skruvar ur generatorn och kollar kolen som ni har tipsat om.

Jag är väldigt novis när det gäller el  

Detta med kolen, påverkar det laddningslampan att den lyser svagt både innan generatorn laddar, och efter när generatorn laddar?

Skall även kolla kablarna när jag plockar ur generatorn.

 

Remmarna är ordentligt spända.

Peter/Peddan

 

Det som händer när kolen är slitna eller inte ligger an ordentligt är att generatorn klarar att leverar en hyfsad spänning men dåligt med ström. Det kan göra att lampan glöder svagt.

Plocka inte ur generatorn innan du kollat andra felkällor som kablar och kontakter, det är mycket vanligare än att kolen är slut på en båtmotor.

Enklare att vänta med detta tills du kan köra motorn och felsöka, att leta på måfå efter felkällor brukar sällan lyckas.

 

Hej.

Den laddar för fullt efter ett gaspådrag så att motorn har varit uppe i över 3000 varv, lampan lyser svagt ändå. trotts att den laddar fullt.

Sedan ligger det något i det du säger om att leta fel på måfå. Men det som är kollat är kollat, plus att det är så långt till våren :)

Peter/Peddan

 

 

Om den laddar bra så är kolen antagligen inte problemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart skumt att laddlampan glöder mest hela tiden kan jag tycka.
Kan det vara en trasig diod i diodtrion?
:wacko:
Förmodligen så är kopplingen enligt skissen nedan.
Eftersom lampan glöder litet måste du ha en spänningsskillnad mellan B+ (main) och D+ (reg, aux).
Det kan det väl blir genom dåliga kontakter typ tändlås eller trasiga dioder.

De tre stora dioderna är likriktarna (de 3 på positiva sidan, egentligen är de 6 st).
De små i trion är en nödvändig koppling för att kunna reglera laddningen och ändå skydda mot backström från batteriet när det inte laddar.
Jag ritade in litet spänningar, dioderna har ju normalt 0,7 V spänningsfall så spänningen minskar från 14,4 till 13,8 i dessa. Vid laddning blir då som synes spänningen på B+ respektive D+ precis lika, alltså laddlampan* kan inte glöda. Diodernas sedvanliga 0,7 volt garanterar detta, om inte någon av dem är trasig. Knepigt att begripa sig på likriktad trefas men om en stor likriktardiod är trasig så skulle det väl inte ladda så bra, bara 66% av full laddning??


Bilden lånad från sid 46/120 i denna omfattande PDF.
post-86835-0-65090200-1481286536.jpg

(*) Slutar det ladda går D+ ner till noll medan B+ blir ca 12 volt, då lyser laddlampan starkt och varnar precis som sig bör. (Utan diodtrion som "isolering" hade batteriets spänning nått även D+ och laddlampan hade inte kunnat lysa, dessutom hade lindningar kunnat överhettas.)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om laddningslampan lyser/glöder så betyder det att det går ström från batteriet till generatorn. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om laddningslampan lyser/glöder så betyder det att det går ström från batteriet till generatorn. 

Jo, så är det nog för det mesta men knappast alltid.

För laddlampor lyser lika bra oavsett polaritet, går väl därmed inte att så fullständigt kategoriskt utesluta att D+ kan ha högre spänning/ potential än B+?

(Tror inte själv på detta vad gäller trådfrågan, protesterar bara litet emot ditt kategoriska påstående att batteriet alltid skulle "leverera elektronerna". Går att tänka sig andra scenarier utifrån min kretsskiss ovan - visserligen sällsynta - där strömriktningen i lampan faktiskt har bytt riktning? Där generatorn står för "elektron-leveransen". Troligen inte aktuellt i detta fall som sagt, men ändå.)

 

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det behöver inte betyda det men det är nog en bra utgångspunkt för felsökning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det flyter en liten ström bakvägen från laddningslampan till den roterande "fältspolen" i ev växelströmsgenerator, genom "kolen" och släpringarna. När man låter en ström passera en spole uppstår det ett magnetfält, i detta fall ett roterande magnetfält inuti tre andra spolar, i detta bildas tre fasförskjutna växelspänningar som leds genom tre dioder och likrikats innan de når regulatorn och batteriet. När generatorn väl börjar att rotera och ladda byggs det upp en intern spänning och ström genom den roterande spolen, laddningslampan får nu plusspänning från två håll och slocknar.

 

Om laddningslampan lyser på låga varvtal för att slockna när man varvar ordentligt kan det bero på några olika saker, en av dessa är att drivremmen slirar. Det kan också bero på att batteriet inte tar emot laddning, att regulatorn är dålig eller att någon av dioderna i generatorn inte funkar som den skall. Och det kan bero på att kolen inte ligger an ordentligt mot släpringarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev själv:  Det kan det väl blir genom dåliga kontakter typ tändlås eller trasiga dioder.

Nja käre mej själv, vid närmare eftertanke så skulle spänningsfall i uselt tändlås minska glödandet. I min skiss i inlägg #10 ligger säkring, tändlås och laddlampa i serie så dålig kontakt i endera av komponenterna måste minska strömmen/glödandet. Så vad gäller glödandet trots bra laddning får de nog frikännas.

[Trots att slitna tändlås är något av ett "sorgebarn" på forumet. Detta då för att dess inre kontaktbleck inte är optimerade för mångårig god elektrisk kontakt i fuktig miljö, snarare verkar själva lås/stöldsäkerhets-funktionen ha prioriterats starkt. Tankemödan allt för mycket lagd på att hindra långfingrade att alls vrida nyckel-omkopplaren snarare än elkontakternas och båtägarens trivsel?]

Däremot skulle ett sådant fel ge sämre magnetisering och möjligen förklara varför motorn måste varvas upp till hela 3000 rpm för att laddandet skall starta?

Sätter i nuläget min peng på diodfel - eller möjligen nåt "jordfel". :wacko:

[Då minus-kablaget ärgat eller har andra kontaktfel så brukar ett klassiskt symtom på jordfel vara just spöklikt glödande lampor. Lätt att missa - elscheman visar ju bara kablaget på plussidan - men det finns ju massor av skarvar och kontaktpunkter även i minussidans kablage.]

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riv ut generatorn, kolla och spraya alla kontakter. Framförallt, mäta alla dioder (de flesta universalinstrument kan det).

Återmontera och provkör.

Eller,

åk till en bilelektrisk firma, de sätter upp generatorn i "bänk" och provkör. På 10 min vet de vad som är fel.

Efter att mätt och kollat en trilskandes generator gjord jag detta en gång. Redan när de såg generatorn sa de att det nog är ett glapp i regulatorn. Mycket riktigt, de visste vad de pratade om.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja eller "jorda" generatorn i motorblocket, och till batteriminus, koppla på prov en 2,5mm kabel från någon fästskruv i generatorn, en krolåkodilklämma kan man ju använda tillfälligtvis också, och dra den tillfälligt till batteriminus, om detta avhjälper felet så ersätter du den kabeln med något bättre och tjockare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland kan man inte redigera sina stavfel...

"Krokodilklämma" skall det vara, en slags "alligatoranslutning" alltså.

 

Jag drog igång en av mina gamla folkvagnar igår, då sonen lånat familjebilen.

Detta är en sen 70-talare med Bosch växelströmsgenerator.

Samma problem som du har, laddningslampan lyser som den skall när motorn är avstängd, men glöder litet på tomgång, vilket kan anses nästan som normalt på gamla bilar, men slocknar först helt vid 2000 varv per minut, och sedan glimmar den till sporadiskt under körning. Remmen var spänd, men det var oxid på utgående anslutning på generatorn B+, dessutom en himla massa vitt jox på batteriets poler. Alltså hög resistans i dåliga anslutningar.

 

När detta sanerats och jag lyxade dessutom till det med att klämma på en ny ringkabelsko i båda ändarna av kabeln mellan generatorn och batteriet så funkade det oklanderligt igen (på dessa bilar kopplas generatons B+ till det tjocka batterikabeln på startmotorns solenoid, inkommande anslutning, som i praktiken är detsamma som batteri +) jag har noterat ett likadant förfarande på VP båtmotorer, man vill väl spara in på dyr kopparkabel.

 

Det gäller också att se till att minusanslutningarna är ok. Om jag tillåts att fortsätta prata om gamla VW så finns det ju likadana problem på båtmotorer. Generatorerna har inte alltid någon minusplint, utan dessa är "jordade" i sitt gods, marina generatorer brukar ha en anslutning D- (liksom bilgeneratorer som suttit i vissa militära fordon och utryckningsfordon).

 

På volkwagnarna är det då så att generatorn är fastklämd och elektriskt jordad i motorblocket, som i sin tur är fastskruvad i växellådan, som i sin tur vilar på två bärarmar i tre gummikuddar... Det skall då finnas en jordfläta mellan växellåda och bilens bottenplatta, som oftast saknas... Gummikuddar, motorkuddar och skrov av plast leder ju som bekant elektriskt ström fantastiskt dåligt, inte alls.

 

Så på din båtmotor, se till att det är ordentlig galvanisk kontakt mellan generatorn och dess upphängning i motorblocket, vid behov komplettera med en lämplig kabel eller så kallad "jordfläta".

Om generatorns hus, eller gods, har en minusplint, se till att den är ansluten, gärna till batteriminus, men även till motorblocket.

 

Om du sätter på radion, gärna på MV eller LV (om nu de banden finns på moderna apparater) kan du lyssna på generatorn under gång. Helst skall det ju vara tyst, men om man kan höra ett delvis surrande delvis knattrande ljud kan det tyda på diodfel, ett vinande lät tjutande ljud kan vara normalt, men om det är väldigt ihållande också tyda på att kolen eller släpringarna är dåliga, icke för ty kan detta också orsakas av ett diodfel. Högt ovetenskaplig metod, det medges, men detta kan iallafall ge en fingervisning om att något inte står rätt till.

 

Så, summa summarum, kolla dina anslutningar!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag tackar för alla fantastiska och engagerade svar. Vissa är långt över mina el kunskaper.

Det jag känner att jag kan göra är att kolla alla kabelanslutningar. Plocka ur generatorn och be någon firma koll att den är ok. Sedan så får vi se vart vi hamnar och det vet vi nog inte svaret på fören någon gång nästa år.

God Jul och Gott Nytt År på er alla :)

Peter/Peddan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först alla anslutningar och även om drivremmen verkar vara ok, syna den ordetligt. Kolla även att det inte finns nån hal och oljig beläggning på remskivorna. Om allt det verkar vara i sin ordning är det väl inget annat att göra än att plocka ur generatorn och lämna den rill någon bilelektrisk firma.

 

-Ja så är det, att diskussinoner om den strömmen som kan mätas i ampere engagerar fler här, än om diskussionen hade handlat om den strömmen som man kan mäta i knop...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om det är rätt lampa som sitter i....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om det är rätt lampa som sitter i....

Bra påpekande, kolla laddlampan!

[Det skall vara en klassisk glödlampa, alltså ingen modern strömsnål LED (Light Emitting Diod).

Orsaken är att glödlampors låga resistans är viktig för att starta upp laddningen. Generatorer måste ju ha en magnet för att fungera, i vanliga bil/båt-alternatorer består magneten av en elektromagnet - inte av en permanentmagnet. Men en elektromagnet behöver elektrisk ström för att alls bli magnetisk(*). I inledningsskedet får den via laddlampan en svag elström i serie med släpkolen. När denna "första puff" väl lyckas så startar laddningen snabbt, tänk lavin-effekt. För därefter försörjer generatorn/alternatorn själv sin egen magnetism via sin producerade laddningsström.]

 

Laddvarnings-glödlampan bör givetvis vara märkt 12 Volt, och därtill nånstans mellan 2 till 4 Watt för att funka bra. Har du en stark glödlampa på 4W så kan du förvänta dig att laddningen inleds på något lägre motorvarvtal än ifall du har en svag på bara 2W.

Men detta att lampan glöder även då laddningen kommit igång är knappast normalt oavsett, rekommenderar test hos nån firma. Gissningsvis diodfel! 

 

(*) Detta gäller växelströms-generatorer, vanligen kallade "alternators" ifall man googlar.

(Hmm... rejält Off Topic... men inte hos gamla likströmare. För vad gäller gamla likströmsgeneratorer eller dynastarters så har inte detta med laddlampans "watt-tal" någon betydelse när det gäller att ge den första puffen, de har tillräcklig magnetism kvar för att starta laddningen ändå? En elektromagnet utan elström förlorar alltså inte sin magnetism ögonblickligen utan en viss "remanent magnetism" återstår. I fallet likströmsgenerator fullt tillräcklig med remanent magnetism för att återstarta laddningen utan någon laddlampas bistånd?)]

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta sitter det ett motstånd parallellt med lampan, gäller tex äldre VP. Då funkar det även om lampan är trasig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag tackar för alla fantastiska och engagerade svar. Vissa är långt över mina el kunskaper.

Det jag känner att jag kan göra är att kolla alla kabelanslutningar. Plocka ur generatorn och be någon firma koll att den är ok. Sedan så får vi se vart vi hamnar och det vet vi nog inte svaret på fören någon gång nästa år.

God Jul och Gott Nytt År på er alla :)

Peter/Peddan

 

Hej igen.

Lampan skall kollas den med :)

Återkommer så snart jag vet något mer. Förhoppningsvis får vi en tidig vår och då

ett tidigt svar B)

Peter/Peddan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mekar ju en himla massa med gamla bilar, så gamla att dom inte är "digitala". ... I den lokala bilklubben får jag ofta hjälpa "VWännerna" med allehanda elproblem. Inte minst trilskande generatorer.

Bosch rekommenderar att man har en 4-wattslampa men ibland är dom litet svårare att få tag på, så jag vet att det funkar med en 2-wattslampa också.

 

Jag brukar byta ut likströmsgeneratorerna mot växelströmmare, när nu frågan togs upp, så minusjordas kontrollampan av anslutning 61 på laddningsreläet, och om lampan är trasig eller oansluten skall inte laddningen komma igång, men ibland gör den det ändå... Kanske fel på laddreläet...? Ja detta då om likströmsgeneratoter, och Bosch.

 

Men jag vet att "en och annan" byter ut alla kontrollampor och instrumentbelysningslampor mot LED, gör gärna det, men byt inte ut laddningens glödlampa!

(Sedan kan det bli knasigt med blinkersens, körriktningsvisarens kontrollampa också, om den byts mot LED, men det är ju inget båtproblem)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan mycket väl byta ut laddningslampan mot LED men då måsta man lägga ett motstån (68ohm om jag minns rätt) parallellt över lampan. Många instrument paneler har redan ett motstånd, tex VP 2000-serien har en annan funktion men som gör att det fungerar även med trasig lampa.

Mät spänningen mellan 61 och jord med tändningen påslagen men utan motorn är startad. Där ska det vara drygt +12V annars är det något annat fel tex dioderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi väl kommit till ytterligheternas kant!

 

OBS! jag säger inte att det inte går för det gör det, men till vilken nytta, byta laddlampan till en LED.

Förbrukningen är ju försummbar, och bränntiden på en glödlampa monterad som laddlampa överstiger vida själva maskinens livstid.

 

 

:D

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, ingen ytta alls. Men jag vet personer som köpt sådana där Ba6s lampor, led i tvåpack och vill att det skall gå jämt upp, så som har bytt alla sina lampor i panelen.

 

I bilsammanhang har jag kopplat manöverspolen på ett vanligt växlande relä över denna lampa, och använt kontaktgruppen till automatiskt halvljus, som tänds först då generaton laddar. Den finurlige finner nog nån lösning för en sådan reläfunktion även i båtsammanhang. Med denna koppling börjar generatorn att ladda även om kontrollampan är trasig eller fattas.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag har alltid kört relät som skiljerelä, enkelt och effektivt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag har alltid kört relät som skiljerelä, enkelt och effektivt.

Ja vad bra.

Men då bör man nog ha ett kraftfullare relä (kontaktor) som tål minst 40A eller mer över kontaktgruppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...