Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dilba

AGM vs Bly

Rekommendera Poster

Hur är det med dessa batterier.

1. Kan AGM vara skadligt för en generator eller elektronik, har hört att det skulle vara skillnad på det inre motståndet/laddspänning i jämförelse med bly-syra.

2. Är det skadligt att ha ett bly-syra batteri till start och AGM till förbrukning?

Allt ovan gäller till en Penta D4 225 2008.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Det sitter AGM-batterier i många båtar och de installationerna fungerar minst lika bra som bly-syra-batterierna så det är nog inget stort problem.

 

Det enda problemet jag kan tänka mig är om du byter från bly-syra till AGM och har en mycket stor batteribank som är djupt urladdad. AGM-batterierna är mer laddningsvilliga och kan därför belasta laddningssystemet mer än motsvarande kapacitet bly-syra-batterier. Om laddningskomponenterna har för liten kapacitet i förhållande till batteribankens storlek så är det viktigt att kylningen av generatorn är tillräcklig för att den inte ska bli för varm.

 

Du har ju en rätt ny motor. På nyare motorer så är det oftast större generatorer som ska kunna hantera en rätt stor batteribank utan att ta skada.

 

Som en parentes kan nämnas att den här effekten blir mer markant för dem som byter till litiumbatterier för de är ännu mycket mer laddningsvilliga än AGM-batterierna.

 

2. Bly-syra och AGM har olika laddningskarakteristik så något av dem kommer att få en laddning som inte är optimal. Detta kommer att skada det batteri som inte får rätt laddning. Både underladdning och överladdning förkortar livslängden på batterierna.

Även olika bly-syra (olika fabrikat/kapacitet/mm) kan ha olika laddningskarakteristik och få samma livslängdsproblem. Det är därför det rekommenderas att ha samma typ av batterier i en batteribank.

 

Titta på databladen för lite olika batterier där det står vilka laddningsspänningar mm som tillverkaren specificerat.

 

Regulatorn på generatorn är standardinställd och det behövs nog lite trixande för att justera dessa värden. T.ex att sätta en diod på senseledningen för att höja laddningsspänningen. Normala dioder sänker ju spänningen med ca 0,7V. Det är därför det finns en spänningsavkännarutgång på skiljedioder för att kompensera för spänningsfallet över skiljedioden, annars blir batterierna aldrig fulladdade.

 

Ett enklare (men dyrare) sätt att justera generatorn laddspänningar är att koppla in en DC-DC-enhet t. ex Sterling ProAlt som både hanterar laddningsstyrningen (justerbart för olika batterityper) och separerar start o förbrukningsbatterier. Du ska vara medveten om att denna burken ökar belastningen på generatorn (mer ström till batterierna innebär alltid högre belastning på generatorn).

 

Batteriladdare (från 230V till 12V) och solcellsregulatorer har oftast standardinställningar för batterityp. Ska man vara riktigt petig så krävs det att kunna justera dessa värden med hjälp av någon programvara.

 

Petighet i de här avseendena förlänger livslängden på batteribanken.

 

För att fortsätta på parentesen: Försök inte blanda bly och litiumbatterier för de har ännu större skillnader i laddningskarakteristiken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AGM är också bly/syra-batterier...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg av Lintott ovan.
Finns annars en omfattande sajt om batterier som kan vara läsvärd...
Battery University

Tydligen kan man behöva sänka laddspänningen från kanske 14,4 till ca 13,5 volt (2,25V per cell)?
De skriver...
As with all gelled and sealed units, AGM batteries are sensitive to overcharging. A charge to 2.40V/cell (and higher) is fine; however, the float charge should be reduced to between 2.25 and 2.30V/cell (summer temperatures may require lower voltages). Automotive charging systems for flooded lead acid often have a fixed float voltage setting of 14.40V (2.40V/cell); a direct replacement with a sealed unit could overcharge the battery on a long drive.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

AGM och fri syra är lika på bulkspänning så batterierna är laddstyrningsmässigt lika, så laddkretsar med diverse "förinställningar" är bara säljgenererane gimmicks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AGM och fri syra är lika på bulkspänning så batterierna är laddstyrningsmässigt lika, så laddkretsar med diverse "förinställningar" är bara säljgenererane gimmicks.

Nix. polspänning och karaktäristik beror på vilka metaller man legerar plattorna med. Det finns ganska väl beskrivet. Tex har vi sk "amerikanska" resp "europeiska" AGM med ganska stor skillnad på karaktäristik.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Precis, alltså är tex. "AGM inställning" meningslös och är en försäljningsgimmick.

Mina AGM ska ha 14,4v samma som mina våta föregångare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, alltså är tex. "AGM inställning" meningslös och är en försäljningsgimmick.

Mina AGM ska ha 14,4v samma som mina våta föregångare.

Det är ju märkligt att batterisäljarna då har en annan rekommendation. De lever ju inte på att sälja batteriladdare utan på att ha nöjda kunder som återkommer och köper sina batterier hos samma leverantör när det är dags för byte (alla batterier åldras oberoende av skötsel)

 

Det är nog bäst att följa batteritillverkarnas datablad för hantering av batterierna. Det är ju de som vet "vilken dopning" som skett av blyplattorna i respektive batteri och därmed hur batterierna "fungerar invändigt".

 

 

Ett klipp från Batteriexpressens hemsida om laddning av olika batterityper

 

"Använd en bra laddare som har en laddningskurva som är anpassad efter den batterityp AGM,Gel eller vanliga batterier med flytande syra. Se även till att laddaren är anpassad efter den batterikapacitet ditt batteri har. Använd inte en för liten laddare. Om laddaren dessutom har en temperaturkompensation så är det bra för då anpassar den laddspänningen automatiskt till temperaturen (lägre temp.= högre laddspänning krävs och vice versa)."

 

Nedanstående exempel avser ett par olika batterier från Batteriexpressens hemsida. För att hantera ett batteri korrekt så måste man självklart leta reda på det specifika batteriets datablad. Om batterierna sitter i ett utrymme med dålig ventilation så kommer temperaturen på batterierna att stiga när de laddas. Då är det viktigt att ha en temperaturkompenserad batteriladdare med temperatursensorn monterad vid batterierna. Annars riskerar laddningsspänningen att bli för hög med förkortad livslängd på batterierna som resultat.

 

Om laddning av AGM-batterier:

"Laddning av AGM batterier: Vi rekommenderar följande laddningsprofil för att optimera laddningscykeln och batteriets livslängd. Max. laddningsspänning är 2,41V/cell och laddningsströmstyrka max enl. 20timmars kapaciteten delat med 5, ex. för AGM12V100Ah blir det 98/5 = 19,6A. Det är att rekommendera att laddningsspänningen övergår till underhållsladdning 2,27-2,3V/cell då batteriet är fulladdat. Nämda gäller
vid 20-25 grader Celcius."
 
Och ett klipp från ett datablad för ett "deep cycle batteri":
"Phase 1: Constant Current (I1)
I1 = highest amperage available < 20 amps
Phase 1: Constant Current (I1)
I1 = minimum amperage available > 10 amps
Normal transition to Phase 2 at 2.37 Volts Per Cell.
Safety transition to END OF CHARGE of dV / dt <0V / 1 hr, dt = 1 hr.
(NEGATIVE SLOPE).
Timeout for Phase 1 = 10 hours.
Phase 2: Constant Voltage (U2)
U2 = 2.37 VPC
Normal Transition to Phase 3 at I2 = 4.0 amps or approximate.
Safety transition to END OF CHARGE of l dI/dt l < 0.4 amp / 1 hr, dt = 1 h"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

AGM och fri syra är lika på bulkspänning så batterierna är laddstyrningsmässigt lika, så laddkretsar med diverse "förinställningar" är bara säljgenererane gimmicks.

Nix. polspänning och karaktäristik beror på vilka metaller man legerar plattorna med. Det finns ganska väl beskrivet. Tex har vi sk "amerikanska" resp "europeiska" AGM med ganska stor skillnad på karaktäristik.  

 

Jepp, tex Sterling har i sin "alternator to battery charger" två settingar för AGM batterier med stora skillnader:

AGM Euro spec Bulk 14.6 Float 13.7

AGM American spec Bulk 14.1 Float 13.1

https://goo.gl/JLc3Ct

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

 

Amerikansk AGM avviker i laddspänning , och lika så deras tingeltangelelektronik...

Vill man importera amerikanskt batteriteknik (sterling) och deras batteri, så förstår jag att deras rörelektronik är använbar.

Men vill man ha batteri från civiliserade världen, så behöver man inte laddteknik modell Amerikanskt industriavfall. Varför ska man då skaffa en enhet som skadar batterierna, och dessutom är dyr?

Tack och lov behöver vi inte bry oss om udda "ladd" teknik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Finns amerikansk AGM att köpa i civiliserade världen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Nä, skaffa laddelektronik som passar våra batteri och båtar.

Amerikanskt joxs passar amerikanska båtar och "teknilogi"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amerikansk AGM avviker i laddspänning , och lika så deras tingeltangelelektronik...

Vill man importera amerikanskt batteriteknik (sterling) och deras batteri, så förstår jag att deras rörelektronik är använbar.

Men vill man ha batteri från civiliserade världen, så behöver man inte laddteknik modell Amerikanskt industriavfall. Varför ska man då skaffa en enhet som skadar batterierna, och dessutom är dyr?

Tack och lov behöver vi inte bry oss om udda "ladd" teknik

 

@ Beeblebronx: Om du inte bryr dig om dina batterier är självklart upp till dig.

 

@ Övriga: För dem som vill vet hur de bör ladda sina batterier av olika typer så kan jag rekommendera läsning av en skrift från Tudor om batteriladdning. (De har ett antal dokument om batterier under fliken "Batterikunskap" på sin hemsida)

 

http://tudor.se//wp-content/plugins/pdfjs-viewer-shortcode/web/viewer.php?file=http://tudor.se/wp-content/uploads/sites/13/2014/09/Laddning-av-batterier.pdf&download=true&print=true&openfile=false

 

Jag vill särskilt rekommendera läsning av sidan 5 och den laddningkurva som visas där över hur olika typer av batterier kräver olika inställning av regulator/batteriladdare för att få full laddning utan att skada batterierna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag bryr mig i högsta grad om batterierna, därför undviker jag amerikanskt...

☆sterling

☆Mercruiser

☆GM

☆Gayliner

☆skumma amerikanska perveterade "standarder"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länge leve våra alldeles egna överprissatta Nordiska kvalitetsbåtar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"amerikanskt batteriteknik (sterling)"

Någon som förstår vad som menas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet är Sterling Power Brittiskt. Från Droitwich mellan Worcester och Birmingham.

Redigerad av Eld-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet är Sterling Power Brittiskt. Från Droitwich mellan Worcester och Birmingham.

 

Och såvitt jag vet gör de inga batterier heller.

 

Däremot görs en del av de batterier som säljs i Sverige, i USA och Kina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror inte batteri firmorna har så många stamkunder. De batterier ja köpt till bilar o båtar har antingen handlat om ett fett extrapris eller på att man stått med ett stendött batteri som vägrar att låta sig laddas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beeblebronx inlägg:

 

"AGM och fri syra är lika på bulkspänning så batterierna är laddstyrningsmässigt lika, så laddkretsar med diverse "förinställningar" är bara säljgenererane gimmicks."

 

"Precis, alltså är tex. "AGM inställning" meningslös och är en försäljningsgimmick.

Mina AGM ska ha 14,4v samma som mina våta föregångare."

 

"Amerikansk AGM avviker i laddspänning , och lika så deras tingeltangelelektronik...

Vill man importera amerikanskt batteriteknik (sterling) och deras batteri, så förstår jag att deras rörelektronik är använbar.

Men vill man ha batteri från civiliserade världen, så behöver man inte laddteknik modell Amerikanskt industriavfall. Varför ska man då skaffa en enhet som skadar batterierna, och dessutom är dyr?

Tack och lov behöver vi inte bry oss om udda "ladd" teknik."

 

"!Finns amerikansk AGM att köpa i civiliserade världen?."

 

"Nä, skaffa laddelektronik som passar våra batteri och båtar.

Amerikanskt joxs passar amerikanska båtar och "teknilogi""

 

"Jag bryr mig i högsta grad om batterierna, därför undviker jag amerikanskt...

☆sterling

☆Mercruiser

☆GM

☆Gayliner

☆skumma amerikanska perveterade "standarder" ."

 

Har denna typ alltid skrivit inlägg med dylik avsaknad av kunskap och insikt. Hur kan han då uppnått över 900 inlägg utan att någon satt stopp på idiotin?

Eller har han en längre session med flaskan?

  

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Gnisslar bittergubbarna tänder fortfarande?

 

Bortset från det faktum att det finns avvikande standard i USA

Något som vi i den civilicerade världen behöver bry oss om.

"GM Euro spec Bulk 14.6 Float 13.7

AGM American spec Bulk 14.1 Float'

 

Nåväl, det är som vanligt. Vissa vill lösa problem som inte finns.

Vi andra är glada åt situationen och allt fungera.

Puss på er bittergubbar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 6x92 Ah AGM batterier i min båt, nya i mitten av sommaren som var. Kanonbra batterier, men AGM tar ju lång tid att ladda.

 

En kamrat bytte från AGM i två bankar i sin Forbina till en bank med Lithium batterier.

 

Innan bytet var det stök med laddtider och att batterierna laddade ur (det var ursprungligen för liten bank). Startbatterierna fungerade bra.

 

Efter bytet när han kastat ut alla sina batterier i två banker och har kvar en bank för allt har han en mycket bättre funktion.

 

Motorerna är mycket mer startvilliga när dom startas med Lithium batterierna. Ett 40Ah Lithium batteri har en peek kapacitet på 700A - effekten blir mycket högre än ett gammalt bly batteri..

Min kamrat refererade detta till att motorerna hoppar igång betydligt snabbare och på ett piggare sätt med lithium batterierna än tidigare blybatterier, han har VP D4 som kräver endel ström.

 

Den stora vinsten som jag ser det är att man laddar upp sina Lithium batterier snabbar eftersom dom tar åt sig mer laddström, ända tills dom är nästan fulla. För min kamrat räcker det med körning på 1 timme så är hans batteribank proppfull.

 

Själv tittar jag på att hiva ut alla mina batterier (13 stycken, 7 AGM och 6 blysyre batterier) och ersätta med 7 Lithium batterier.. Besparingen i vikt är avsevärd även om det i mitt fall inte spelar så stor roll eftersom båten endå väger sina 10-12 ton.

 

 

Visst är det en nyare teknik, men jag tror att detta är framtiden för energi/batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att AGM är att föredra enligt många men om man håller sig till traditionella batterier vad säger ni om detta.

Tudor tr350 dual, 80ah, Cca En 510 A,

ENERGIUTTAG (Wh)350. rekommenderat max. Energiuttag Wh/cykel

 

http://tudor.se/batteri/tr350-tudor-dual/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att AGM är att föredra enligt många men om man håller sig till traditionella batterier vad säger ni om detta.

Tudor tr350 dual, 80ah, Cca En 510 A,

ENERGIUTTAG (Wh)350. rekommenderat max. Energiuttag Wh/cykel

 

http://tudor.se/batteri/tr350-tudor-dual/

 

350Wh är ca 36% uttag. Frågan hur många sådana cykler batteriet klarar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Jag tyckte det var lågt. Och tänkte om det fanns någon norm dom gick efter. Tex för att uppnå tex 300 cykler. Vad säger Cca värdet?

 

Hittade dessa batterier till ett bra pris och tänkte eventuellt köpa 4st som skulle ge mig 320ah batteribank, men när det är ett dual batteri är jag rädd att det inte passar som enbart förbrukningsbank då dom kanske inte är optimala för djupurladdningar eller är dom som dom flesta Andra fritidsbatterierna.

Var tidigare inne på biltemas fritidsbatteri, men tycker det är svårt att jämföra siffrorna mellan olika batterier då uppgifterna är ofullständiga och jag inte riktigt vet vad jag ska titta på.

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Underhallsfritt-batteri-2000019356/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo batterier är en riktig djungel. Ingen båttidning verkar göra några tester heller.

AGM är bättre ekonomi på sikt men visst funkar våta också men inte så länge (som rökare ungefär). 

Ju fler Ah desto bättre.

 

CCA är kallstartegenskaperna, inte så viktiga i båt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det pratas om AGM (och även LiFePo4 )här på Maringuiden som att alla hade samma egenskaper och kvalitet. Man bör tänka på när man handlar batterier att det är en ganska stor skillnad mellan det billiga bottenskrapet av no-name AGM-batterier och de 10-12-årsklassade DC-batterierna. Lite dyrare men mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd för en som inte kan något om batterier😊

Har en D4 som sitter i en Finnmaster 7600. 

Batterierna var helt slut i höstas och nu är det hög tid för inköp av nya. 

Tidigare hade jag bly 100 till start och bly 100+ 75+75 till förbrukning. Har 100w solpanel  också. 

Mitt problem är att finna batterier på 100ah i rätt mått då utrymmet är begränsat. Köpte idag istället 4 st 80 ah AGM på Biltema. Tror. I ett 80H klarar att starta upp en D4? Jag kan koppla in alla fyra vid start om det skulle vara bättre. 

Kan man blanda samma typ av. Batterier fast olika ah storlek?

Tar gärna emot tips och idéer om jag gjort rätt eller inte.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Eje säger:

Kan man blanda samma typ av. Batterier fast olika ah storlek?

Inga problem, tycker du gjort rätt. Det är en himla drag i AGM, kommer nog inte vara något problem att dra igång motorn med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...