Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
trucker1

Renovering av en gammal Silverline

Rekommendera Poster

Det är säkerligen snäppfäste på plastkåpan.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kommit lite skruvande på bilar ivägen för båten men nu är jag på g igen

Har bestämt färg på skrovklädsel och börjat limma lite och jag tror det blir bra.

attachicon.gif20170121_1750261.jpg

 

En av bilarna fick också bli linslus,kopplingsbyte på saab inte kul

attachicon.gif20170125_0826421.jpg

 

Har däremot problem att få bort styrväxel,hittar inga skruvar som håller plastkåpan under ratten o vågar inte bryta,tips,,, har ingen bild på framsidan men det kommer

attachicon.gif20161210_162658.jpg

 

Du vet väl att enklaste sättet att kleta på kontaktlim är med korthårig roller. Vattenlösligt våtrumslim fungerar utmärkt. När det torkat så är det inte så vattenlösligt längre. Rolla på båda ytorna, låt torka tills det är riktigt klibbfritt, då går det att göra lite efterjusteringar innan du trycker fast mattan ordentligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Eld-, den 28 Jan 2017 - 14:16, skrev:

Det är säkerligen snäppfäste på plastkåpan.

Jo det är det nog men den sitter nedsänkt så det går liksom inte att få nåt bra grepp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Lintott, den 28 Jan 2017 - 14:47, skrev:

 

trucker1, den 28 Jan 2017 - 14:08, skrev:

Har kommit lite skruvande på bilar ivägen för båten men nu är jag på g igen

Har bestämt färg på skrovklädsel och börjat limma lite och jag tror det blir bra.

attachicon.gif20170121_1750261.jpg

 

En av bilarna fick också bli linslus,kopplingsbyte på saab inte kul

attachicon.gif20170125_0826421.jpg

 

Har däremot problem att få bort styrväxel,hittar inga skruvar som håller plastkåpan under ratten o vågar inte bryta,tips,,, har ingen bild på framsidan men det kommer

attachicon.gif20161210_162658.jpg

 

Du vet väl att enklaste sättet att kleta på kontaktlim är med korthårig roller. Vattenlösligt våtrumslim fungerar utmärkt. När det torkat så är det inte så vattenlösligt längre. Rolla på båda ytorna, låt torka tills det är riktigt klibbfritt, då går det att göra lite efterjusteringar innan du trycker fast mattan ordentligt.

 

 

Provade både spraylim Hard head, och en sort i burk som heter Pattex båda funkade bra men spraylimmet är ju snabbast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter båda sidoklädslar på plats pust,och nu har turen kommit till stolar.Jag river ner dom och byter det som är dåligt.Första stolen är bottendelen klar på,så skönt att riva bort den gamla träimitationen.post-110064-0-00073700-1486299449_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att följa din renovering med så bra dokumentation!Är lite nyfiken vad det är för skrovklädsel du använder då det ser ut att ta bort ojämnheter väldigt bra på fotot.//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att följa din renovering med så bra dokumentation!Är lite nyfiken vad det är för skrovklädsel du använder då det ser ut att ta bort ojämnheter väldigt bra på fotot.//Thomas

Kul att du gillar renoveringen,ang skrovklädseln så använder jag en typ av vinyl.Ångrar det lite då man måste vara noga med underlaget.I mitt förra bygge använde jag 3mm präglad foam och den sväljer ojämnheter bra.

Nu var ju det en båt med ruff och Silverlinen är en dagsbåt så nog duger vinylen bra och fick bra pris på den ca 70:-met.

Stora frågan är nu vilken färg på mattan det ska bli,skall ta nån bild i veckan på helheten,och alla färgförslag är välkomna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått en bakstol färdig men den andra har nån gått lös med limpatronen på :huh: sitter ihop som berget

post-110064-0-84191600-1486549732_thumb.jpg

 

Sen har jag rivit bort styrningen,för info så satt täckkåpan gängad,det är kuggstångsstyrning på denna båt men kabeln är nog rökt.Trots mkt smörjning så går den tröögt.

Frågan är ju hur man ska göra

1 ,Köpa ny kabel från USA för ca 2000:- inkl allt

2,Kasta bort allt och montera likvärdigt

3,Smacka på en hydral

post-110064-0-21630800-1486550115_thumb.jpgpost-110064-0-26577800-1486550142_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydraul såklart. När du lägger så mycket jobb så gör det ordentligt:-)

Jo det lutar åt en hydralisk,och då kommer nästa fråga vilket märke?? fast det är väl Kina så det kanske kvittar.

 

Bilder är ju alltid roligt så håll tillgodo

 

Den andra bakstolen var helt slut så det blev en "ny" stol där

post-110064-0-21693700-1486638712_thumb.jpg

post-110064-0-83399600-1486638735_thumb.jpgpost-110064-0-12852800-1486639119_thumb.jpg

 

Saknar lite brickor för att göra den klar,vägrar köpa klädselbricka för 8:-st  :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips, jag köpte en Nordflex NF 115 Hydraulstyrning på rekomendation av det varv som skall montera mina nya motor.

"Mässpriset" 3.800kr hos SeSe är svårt att matcha med någon kabel/vajerstyrning av kvalité.

Hoppas den håller måttet nu bara, men den verkar ok när jag klämde och kände på den på mässan.

 

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra pris ska kika på deras större.

Kollar just nu på http://s1.seasea.se/doc/BayStar-installation-and-owners-manual.22.1-Rev.C-998007C.pdf

och gillar att den passar direkt enl manual.

Är det någon som har denna styrning http://www.seasea.se/motortillbehör/styrning-reglage/hydraulstyrning/hydraulstyrning-baystar-compact-hk4645-3 och vill ge lite input.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft en ledig dag idag och efter ett bromsoksbyte så gick jag lös på Silverlinen igen.

Snickrade en ny underdel till back to back stolarna,det blev tajt med klädseln så det fick bli teaklister i hörnen.

Det tar på krafterna att plocka med stolarna iom att jag river allt och gör rent,så dessa stolar börjar kväva mig.

Blev ett brejk och gav mig på rutan istället från askan till elden kan man ju säga,h,,,,, vad tätningen satt, släppte alla skruvar och meckade i ett par timmar o till slut låg den bredvid båten.

 

Nä har haft några tunga dagar nu med ont i skallen o snuva och har kännt mig riktigt trött på båten,och inte blev det bättre när nyfikna "grannen" kom och talade om att en kompis till han hade helrenoverat sex båtar i vinter,, jomenvisst .Men det hjälpte ju knappast till när man är lite halvlåg

 

post-110064-0-32819600-1487087112_thumb.jpgpost-110064-0-68574800-1487087137_thumb.jpgpost-110064-0-50315900-1487087157_thumb.jpgpost-110064-0-13303200-1487087176_thumb.jpgpost-110064-0-58457100-1487087560_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft en ledig dag idag och efter ett bromsoksbyte så gick jag lös på Silverlinen igen.

Snickrade en ny underdel till back to back stolarna,det blev tajt med klädseln så det fick bli teaklister i hörnen.

Det tar på krafterna att plocka med stolarna iom att jag river allt och gör rent,så dessa stolar börjar kväva mig.

Blev ett brejk och gav mig på rutan istället från askan till elden kan man ju säga,h,,,,, vad tätningen satt, släppte alla skruvar och meckade i ett par timmar o till slut låg den bredvid båten.

 

Nä har haft några tunga dagar nu med ont i skallen o snuva och har kännt mig riktigt trött på båten,och inte blev det bättre när nyfikna "grannen" kom och talade om att en kompis till han hade helrenoverat sex båtar i vinter,, jomenvisst .Men det hjälpte ju knappast till när man är lite halvlåg

 

attachicon.gif20170212_1230201.jpgattachicon.gif20170214_1603131.jpgattachicon.gif20170214_1538271.jpgattachicon.gif20170214_1540351.jpgattachicon.gif20170214_1554111.jpg

Nä, sånna små historier om kompisars kompisar hjälper ju inte till när man känner sig lite röten, trots att det knappast kan vara sant. Sex helrenoverade båtar i vinter , jo tjena.

 

I övrigt följer jag din tråd med stort intresse. Vad blir det för styrning tror du?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en Baystar mkt beroende på att den var Bolton på raksexan☺

Låter nog stolarna vila ett tag nu och plockar bort alla beslag på båten,dags att påbörja slipning av skrov o däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag stött på patrull,var så nöjd att jag hittat relingslist i alu som ser snarlik ut som min men idag när jag började plocka av min ser jag att skrov o däck möts i en fläns som bygger ca 10mm utåt.

Jag var bombis på att det var plant under listen,tur jag inte dragit iväg ordern på list än.

 

Men vete tusan vad jag gör nu,,,, tacksam för all hjälp

Bild på listen som jag tänkt ha post-110064-0-69444800-1487254574.jpg

 

Och här är mitt eländepost-110064-0-03593600-1487254724_thumb.jpg

 

Vet att ni sitter på mkt kunskap så hoppas på hjälp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm!

 

Kan du inte ta bort flänsen?

Det ser ut som du ändå hade behövt spackla upp för att få en rak anläggningsyta mot den nya listen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att "flänsen" är de sammanfogade skrovhalvorna. Skulle inte våga slipa bort den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också att det är flänsen som förbinder inner och ytterskrov fast det ser konstigt ut. Slipa rent så ser du lättare. Fast detta vet du redan.

 

/B

 

Ps.

När jag förstorade bilden så syntes skarven mellan skroven ganska tydligt men eftersom du inte har ett tradionellt innerskrov så är det förmodligen skarven mellan över-(däck) och underdelen av skrovet.

Redigerad av Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag får ta bort mer av listen som sitter med några hundra kryssskruv som skallen får slipas bort på.

Det som gjorde att jag var bombis på att det var plant under listen är att jag kollat på insidan många gånger när jag meckat där.Och där är en skarv ,märkligt detta,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag får ta bort mer av listen som sitter med några hundra kryssskruv som skallen får slipas bort på.

Det som gjorde att jag var bombis på att det var plant under listen är att jag kollat på insidan många gånger när jag meckat där.Och där är en skarv ,märkligt detta,,

Alltid kul med lite pyssel ;)

Själv har jag fått hem min nya tank och styrning nu så jag kan också sätta igång. Men har på båten inne på logen utan värme så jag väntar nog lite till. 

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt du får nog dit styrningen före mig,och snart blir det nog varmare.

Ahh vill hellre vara hemma o skruva istället för att flacka runt med tradarn i Stockholms,men stålarna måste in så,,,☺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt du får nog dit styrningen före mig,och snart blir det nog varmare.

Ahh vill hellre vara hemma o skruva istället för att flacka runt med tradarn i Stockholms,men stålarna måste in så,,,☺

Nåja, vi får väl se.

Jag ahr egentligen ingen brådska, får den nya motorn i slutet av Maj. 

Jag har dragit ur innerskrovet och skall plasta fast bottenstockarna som lossnat och tycker inte detär nån idé att plasta innan det blir varmare.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu tagit väck en del på listen och visst är det så att det är en fläns med skrov o däck som möts.

Märkligt med den raka kanten på insidan dock.

Sedan har jag inte hittat nån skruv som håller ihop halvorna, det ser ut som listen har gjort detta + en massa vitt tätningsgukka.

Blir nog min största huvudvärk dettapost-110064-0-28372000-1487328816_thumb.jpgpost-110064-0-88392600-1487328831_thumb.jpgpost-110064-0-26794200-1487329219_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu tagit väck en del på listen och visst är det så att det är en fläns med skrov o däck som möts.

Märkligt med den raka kanten på insidan dock.

Sedan har jag inte hittat nån skruv som håller ihop halvorna, det ser ut som listen har gjort detta + en massa vitt tätningsgukka.

Blir nog min största huvudvärk dettaattachicon.gif20170217_104916.jpgattachicon.gif20170217_104832.jpgattachicon.gif20170217_104928.jpg

Kan det inte vara så att dom plastat och vävat bort skarven på insidan, dels för att få det slätt men antagligen mest för att få det stabilt. Den skarven gör ju att skrovet inte flexar.

 

OM det skulle vara så att det är fyll med polyester från insidan och ordentligt vävat över så kan du kanske såga bort flänsen på utsidan och göra slätt underlag till din nya list med bibehållen stabilitet.

 

Personligen tycker jag det skulle vara en rejäl "overkill". Jag hade satt dit en ny snygg avbärarlist avsedd för fläns istället.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske har missat... men varför kan man inte återmontera den gamla, var den skadad..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har nu tagit väck en del på listen och visst är det så att det är en fläns med skrov o däck som möts.

Märkligt med den raka kanten på insidan dock.

Sedan har jag inte hittat nån skruv som håller ihop halvorna, det ser ut som listen har gjort detta + en massa vitt tätningsgukka.

Blir nog min största huvudvärk dettaattachicon.gif20170217_104916.jpgattachicon.gif20170217_104832.jpgattachicon.gif20170217_104928.jpg

Kan det inte vara så att dom plastat och vävat bort skarven på insidan, dels för att få det slätt men antagligen mest för att få det stabilt. Den skarven gör ju att skrovet inte flexar.

 

OM det skulle vara så att det är fyll med polyester från insidan och ordentligt vävat över så kan du kanske såga bort flänsen på utsidan och göra slätt underlag till din nya list med bibehållen stabilitet.

 

Personligen tycker jag det skulle vara en rejäl "overkill". Jag hade satt dit en ny snygg avbärarlist avsedd för fläns istället.

 

/B

 

Har nu kollat mer på detta och över och underdel hålls ihop av listen som en "räls" -----:::::::---- (prickarna är skruvar).Så då är jag ju piskad att använda en stabil alulist.

Som jag ser det så finns bara ett alternativ och det är att kapa bort flänsen och plasta ihop båten,för att sedan montera en ny liknande list.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske har missat... men varför kan man inte återmontera den gamla, var den skadad..?

Ja det är för mycket skador på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har nu tagit väck en del på listen och visst är det så att det är en fläns med skrov o däck som möts.

Märkligt med den raka kanten på insidan dock.

Sedan har jag inte hittat nån skruv som håller ihop halvorna, det ser ut som listen har gjort detta + en massa vitt tätningsgukka.

Blir nog min största huvudvärk dettaattachicon.gif20170217_104916.jpgattachicon.gif20170217_104832.jpgattachicon.gif20170217_104928.jpg

Kan det inte vara så att dom plastat och vävat bort skarven på insidan, dels för att få det slätt men antagligen mest för att få det stabilt. Den skarven gör ju att skrovet inte flexar.

 

OM det skulle vara så att det är fyll med polyester från insidan och ordentligt vävat över så kan du kanske såga bort flänsen på utsidan och göra slätt underlag till din nya list med bibehållen stabilitet.

 

Personligen tycker jag det skulle vara en rejäl "overkill". Jag hade satt dit en ny snygg avbärarlist avsedd för fläns istället.

 

/B

 

Har nu kollat mer på detta och över och underdel hålls ihop av listen som en "räls" -----:::::::---- (prickarna är skruvar).Så då är jag ju piskad att använda en stabil alulist.

Som jag ser det så finns bara ett alternativ och det är att kapa bort flänsen och plasta ihop båten,för att sedan montera en ny liknande list.

 

Men inte kan det vara bara dom skruvarna som håller ihop det, nog är det väl väl limmat polyester också?

Min gissning är att det är ganska välfyllt inifrån, vilket då borgar för att det går att kapa bort flänsen.

Men ändå , vilket jobb.

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...