Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
galonen

Göra om våta avgaser till torra

Rekommendera Poster

Tjenare funderar på att ta bort dom våta avgaserna och göra ett rostfritt system med torra. Men jag funderar på hur det blir med värmen då funkar det att linda glasfiber matta runt avgasröret eller finns det något annat sätt. Vatten avgaser har jag bara haft otur med har redan bytt ventiler en gång på stonkan pga detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej - förutom att vattnet kyler systemet, så ljuddämpar det också. Du får alltså en motor som låter betydligt mer (vad det nu är för motor). Är det inte bättre att fixa det som gör att det rinner tillbaka kylvatten i systemet istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Volvo penta md7 har provat att bara starta den o stänga av den utan vatten i slangarna o det låter i te så mycket faktiskt den är ju bara 13hk. Men det är klart våta avgaser är ju bäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bakfall på avgassystemet?

Finns vakuum-ventil? Fungerar den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bakfall på avgassystemet?

Finns vakuum-ventil? Fungerar den?

nej vakuum ventil finns ej men den drar inte vattnet baklänges. det bildas en vattenånga när vattnet sprutas ner i avgassystemet som förkortar livslängden på ventilerna saltet bildar porer i ventilerna enligt verkstaden som jag jobbar på. nu är det också så att förra ägaren har gjort ett eget avgasrör som slangen fästs på så det kan säkert ha nåt med saken att göra. det enda den har är en vatten sammlare. gi na ölja o van som farfar säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många fiskare mm kör torrt för att slippa vinterkonservera. Visst det låter lite mer men får man upp avgasröret så är det inte så farligt. Det handlar heller inte om så mycket värme heller, max lika mycket som på axeln dvs runt 10kW. Tänk på bilar med flera hundra hästkrafter.

Kylvattnet ska dock ut separat, och inte in i avgassystemet.

Vet en kille som byggde om sin D6:a till torra avgaser, nu kan han ta en tur när han vill vintertid, det enda han gör är att blåsa ut kylvattnet när han kommer i hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många fiskare mm kör torrt för att slippa vinterkonservera. Visst det låter lite mer men får man upp avgasröret så är det inte så farligt. Det handlar heller inte om så mycket värme heller, max lika mycket som på axeln dvs runt 10kW. Tänk på bilar med flera hundra hästkrafter.

Kylvattnet ska dock ut separat, och inte in i avgassystemet.

Vet en kille som byggde om sin D6:a till torra avgaser, nu kan han ta en tur när han vill vintertid, det enda han gör är att blåsa ut kylvattnet när han kommer i hamn.

Jomenvist blir det varmt där avgaserna lämnar motorn.

När asbetsisoleringen togs bort så lyste avgasröret svagt rött pga. värmen.

http://www.marinaman.se/instrument/wema-instrument/avgastemperatur

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar tror jag svetsar mig ett eget Avgassystem på verkstaden jag jobbar på i rostfritt. vattnet för avgasröret leder jag ut i en genomföring som redan finns. Motorn är färskvatten kyld(värmeväxlare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp eller svetsa en rostfri ljuddämpare att sätta på avgasröret så blir det lite tystare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många fiskare mm kör torrt för att slippa vinterkonservera. Visst det låter lite mer men får man upp avgasröret så är det inte så farligt. Det handlar heller inte om så mycket värme heller, max lika mycket som på axeln dvs runt 10kW. Tänk på bilar med flera hundra hästkrafter.

Kylvattnet ska dock ut separat, och inte in i avgassystemet.

Vet en kille som byggde om sin D6:a till torra avgaser, nu kan han ta en tur när han vill vintertid, det enda han gör är att blåsa ut kylvattnet när han kommer i hamn.

Vinterkonservera och fiskare??? Skall man konservera båten för att man är och åker skidor en vecka eller vad ;) ?

 

En sak som jag får en liten ilande känsla över torra avgaser, det är ju värmen.

 

Har själv fått en dimma med diesel i motorrummet, som tur var tog det inte eld. Hade jag haft turbo eller torra avgaser, så hade med största sannolikhet min sista krabba varit dragen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Vinterkonservera och fiskare???"

Ok frysskydda då. Gäller mer öbor o likn som inte använder båten så ofta under vintern.

 

Det finns regler hur torra avgaser ska skyddas i maskinrum. Oftast bara isolering.

Hur tror du det ser ut i maskin på en Stenafärja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Vinterkonservera och fiskare???"

Ok frysskydda då. Gäller mer öbor o likn som inte använder båten så ofta under vintern.

 

Det finns regler hur torra avgaser ska skyddas i maskinrum. Oftast bara isolering.

Hur tror du det ser ut i maskin på en Stenafärja?

 

På Stena tror jag det är rent, fint och helt i ordning. Manskapet har en bra lön och till och med rast. Båten är kring 150 meter och det gungar inte så där väldigt mycket. Här följs alla möjliga regler.

 

På fisket är det smutsigt, vått och gungigt. Och regler följs efter bästa förmåga. 

 

Med det sagt så vet jag om en båt(fiskebåt) som brann för ett tag sedan. Den har både turbo och torra avgaser. Om det var anledningen till brand vet kanske ingen. Men finge jag välja, så skulle gäller våta avgaser och ingen turbo. En mindre sorg att bära. Med det inte sagt att det passar bra till större båtar. Har svårt att se Märsk komma med våta avgaser liksom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygg ett mantlat avgasrör där sjövattnet leds mellan avgasröret och yttermanteln men inte möts. Som avgasslangen på vissa dieselvärmare där insugsluften kyler avgasröret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar tror jag svetsar mig ett eget Avgassystem på verkstaden jag jobbar på i rostfritt. vattnet för avgasröret leder jag ut i en genomföring som redan finns. Motorn är färskvatten kyld(värmeväxlare)

 

Hur menar du? Utgående kylvatten från värmeväxlaren skickar man direkt överbord.

Själva avgassystemet gör man nog enklast med lite delar från Biltema el likn, standard bil. Inkl en ljuddämpare. RF behövs inte, det ska ju inte vara något vatten i systemet eller något vägsalt. Värmeisolera där det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Med det sagt så vet jag om en båt(fiskebåt) som brann för ett tag sedan. Den har både turbo och torra avgaser. Om det var anledningen till brand vet kanske ingen. Men finge jag välja, så skulle gäller våta avgaser och ingen turbo. En mindre sorg att bära. Med det inte sagt att det passar bra till större båtar. Har svårt att se Märsk komma med våta avgaser liksom.

 

 

Den här kanske? http://www.havkom.se/assets/reports/RS2016_06-Gullbris.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... varför inte både torra och våta avgaser alltefter behovet för stunden?

Traditionellt hade man på gamla stånkor en trevägs-kran* för att snabbt kunna byta "system".
Det vill säga att nån knapp minut** innan motorn stängs av så skiftar man trevägs-kranens läge så att kylvattnet istället leds ut nån annan*** väg. Vattnet i avgasslangen trycks då ut så att slangen torrläggs, samtidigt stegras avgasljudet markant men det får man stå ut med under denna korta tid.

Angående ljuddämpningen med våta avgaser så tror jag att det kan finnas ett vanligt missförstånd?
Man kan ju tro att vattnet i slangen bildar nån sorts propp eller labyrint som dämpar ljudet extra effektivt. Stämmer inte riktigt, det är istället avgasernas plötsliga avkylning som gör det mesta av tricket, alltså att ljudhastigheten i avgaserna förändras snabbt.
Fråga mig inte om detaljerna men så beskrivs det ofta. (Och med litet svald lustgas i strupen så låter man ju ohjälpligt som kalle anka, så visst har ljudhastighet i gas sin betydelse.)

Här en bild på en traditionell stånka med två stycken trevägskranar i kylflödet. Det är nr 3 som jag tror kan vara intressant här. (Ifall en motor har glykolkylning eller inte spelar f.ö. ingen roll, detta handlar om sjövattnets utflöde.)
post-86835-0-84321800-1481200867_thumb.jpg

(*) Obs trevägs-kran för att välja alternativa utflödesvägar utan att för den skull blockera flödet det minsta. Blockering skulle snabbt leda till pump-ras.
(**)  Tiden litet beroende på hur pass "väl" man vill torrlägga och med omsorg om avgas-gummislangens trivsel vid den raskt stigande tempen. Eftervärmen torkar nog ändå sedan ut det sista vattnet.
(***) Själv flödade jag ut sjöpumpens flöde i diskhons grova genomföring vid dessa kortvariga tillfällen, slapp därmed nån extra skrov-håltagning. (Funkade klockrent i 30+ år, så detta med problem med rostande ventiler verkar skumt i mina ögon?)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Med det sagt så vet jag om en båt(fiskebåt) som brann för ett tag sedan. Den har både turbo och torra avgaser. Om det var anledningen till brand vet kanske ingen. Men finge jag välja, så skulle gäller våta avgaser och ingen turbo. En mindre sorg att bära. Med det inte sagt att det passar bra till större båtar. Har svårt att se Märsk komma med våta avgaser liksom.

 

 

Den här kanske? http://www.havkom.se/assets/reports/RS2016_06-Gullbris.pdf

 

 

Nej inte den jag tänkte på. Den som jag vet om finns ingen haverirapport och båten finns än i dag. Men du har ju knappast skadat min övertygelse i frågan med din rapport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för alla svar tror jag svetsar mig ett eget Avgassystem på verkstaden jag jobbar på i rostfritt. vattnet för avgasröret leder jag ut i en genomföring som redan finns. Motorn är färskvatten kyld(värmeväxlare)

 

Hur menar du? Utgående kylvatten från värmeväxlaren skickar man direkt överbord.

Själva avgassystemet gör man nog enklast med lite delar från Biltema el likn, standard bil. Inkl en ljuddämpare. RF behövs inte, det ska ju inte vara något vatten i systemet eller något vägsalt. Värmeisolera där det behövs.

 

ja ja jag tror jag ska köra på torra avgaser iallfall som sagt det är en öppen jölle på 5.5 m och kör aldrig på mer än 50% gas ändå så tror inte värmen är ett jättestort problem. turbo finns inte heller på denna maskin så det är lungt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många som fiskade använde denna typ av båt eller en snipa. De hade ett avgasrör som var ett enkelt järnrör rakt upp och kylvattnet gick ut i sidan. En del hade lyxat till det med ett böjt rör  åt sidan.

Ofta kunde man helt enkelt plocka bort röret när det inte användes. Livbåtar hade ofta så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en sån där man vill ha eldriven.

Glida runt i skärgården en stilla kväll, fika och lyssna på naturen.

 

Projekt, projekt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en sån där man vill ha eldriven.

Glida runt i skärgården en stilla kväll, fika och lyssna på naturen.

Den finns el driven som görs där jag bor näse jullen heter den görs av rocad

Projekt, projekt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig båt. :-)
Du har - såvitt jag förstår - guldläge för just "våta avgaser"!
[Alltså motorcylindrarna högt placerade relativt omgivande sjövatten-yta, borde inte vara minsta problem med "rostiga ventiler" om inte installationen är felaktigt utförd. (Förstår kort sagt inte vad din farfar och tydligen också din verkstad säger i inlägg #5, detta trots att jag läst många foruminlägg. Själv hade jag cylindertoppen lågt placerad i min segelbåt, nån decimeter under omgivande vattenyta. Då kan det eventuellt bli problem med tillbaka-strömmande vatten i avgasslangen som kan orsaka rostskador hos ventilerna? Men knappast förr??]

Mitt tips... lita varken på farfar eller din verkstadskille enligt inlägg #5 i detta fall.
Försök inte konvertera till torra avgaser utan mycket noggrann faktakoll. Kör du t.ex. mot förmodan vintertid? Du har i mitt tycke "guldläge" för just våta avgaser, alltså i betydelsen att cylindertopparna ligger åtminstone några tiotals centimeter över omgivande vattenyta!? Vad är problemet??

Finns en verkstadshandbok för MD7 hos boatinfo.se. Även en reservdelsskiss här, där jag f.ö stal och tämligen olagligt manipulerade bilden nedan.
post-86835-0-65336200-1481298291_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet inte vad jag ska göra riktigt. Om jag ska köra torra eller våta avgaser. våta verkar ju bra ingen brandrisk osv. Istället för att köpa o göra rostfritt kan ske man ska köpa det riktiga avgasröret för den med vatten tillförseln på rätt ställe? Tror nämligen att det är det som spökar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen vått eller torrt. Många äldre maskiner kördes torrt typ SABB, Petter, Lister men även Volvo. Kolla om det finns några beskrivningar. Kan tänka mig det finns för SOLAS motorer. Gamla traktorer körde torra avgaser utan några större problem.

 

Eller så kör man vått med riktiga grejor, vattensamlare mm. Vetus har det mesta. Våta lär bli betydligt dyrare.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ Galonen: Har fortfarande svårt att fatta bakgrunden till din fråga?
[Några sådana problem som du beskriver med "rostande ventiler p.g.a. vattenånga" verkar i mina ögon mycket märkliga. Gissar att hundratusentals båtar snarlika din har våta avgaser utan problem, nånting verkar fel i frågeställningen?]

Du har "guldläge" för våta avgaser kan jag som sagt tycka, alltså i den meningen att motorn är högt placerad relativt omgivande vattenyta. (Det är en fördel eftersom smått obegripliga "hävertar" annars lättare kan uppkomma i extrema vädersituationer.)

Finns en allmänt hållen skiss för hur inombords-installationer bör vara utförda enligt bilden nedan.
[Visserligen för nån Yanmar men de kritiska måtten gäller nog alla motorer. Obs att man hela tiden refererar till omgivande sjövattnets nivå, ifall en motor är djupt placerad i t.ex. en krängande segelbåt så krävs alltså extra eftertanke.]    

Börjar rent av misstänka att du inte har full koll på innebörden med begreppet "våta avgaser", kanske tänker du dig att eftersom båtens avgasrör mynnar under vattnet så blir avgaserna våta?  
Vore kort sagt bra med litet fler detaljbilder i forumtråden, gärna på avgasrörets mynnings-placering.
Tror att du måhända missförstått rejält??

Bildkälla
post-86835-0-63045700-1481380299.jpg

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...