Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Barmeister

Distress Alert via VHF-Utan plotterkoppling?

Rekommendera Poster

Hej!

 

På förra plottern fanns möjligheten att koppla ihop den med vår VHF, för att kunna nyttja "Distress Alert-knappen".

Nu har vi köpt ny plotter där denna funktion inte finns. Min fråga är då, finns det någon annnan lösning då denna funktion känns väldigt tryggt att ha om det händer något riktigt akut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Distress kan nog sändas utan inkopplad GPS, men med manuell inmatning av position.

 

Nu var det ju (högst troligen) inte det du ville åstadkomma, men för att svara på frågan kan märke och modell på dina apparater vara information som är till hjälp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Läste nästa olästa tråd och såg att det var frågan om en Simrad GO XSE)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Distress Alert-knappen sitter på VHF:en som bör ha en GPS-signal för bästa funktion även om det går att sända Distress utan position. MMSi måste dock finnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehhh?

Simrad GO har NMEA 2k och 0183 som väl är de vanligaste sätten att koppla ihop en VHF med en plotter. Varför skulle det inte gå med den här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VHF med GMDSS bör absolut anslutas till GPS för att få både aktuell position och korrekt tid vid en nödsituation. Vem vill stå och mata in positionsdata och tid i VHFen när/om det krisar?

 

På en VHF med GMDSS så finns det någon typ av dataingång för den informationen. Som beskrivits ovan så finns det data-anslutningar på din plotter. Även om anropsfunktionen inte finns i din plotter så sänder den GPS-data (position o tid) till VHFen. Att använda "distressknappen" på VHF istället för en knapp på plottern är ju inte så försvårande. Du måste ju i alla fall använda VHFens handenhet vid den fortsatta kommunikationen med räddningsenheterna.

 

"På stenåldern" hade jag en Shipmate med GMDSS. På den tiden så var det NMEA0183 som gällde och det fanns att få tag i på datakontakten på GPS redan då. Finns det NMEA2000 i VHFen så är det ett enklare gränssnitt att koppla in (standardiserad kontakt i både VHF o plotter) så du slipper leta vilka enskilda trådar i kabeln som ska anslutas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Glad för alla svar och vill klargöra lite i der jag frågar om.

Min förra plotter hade utgångar med kablar till VHF = enkelt och smidigt till att koppla in Distressknappen.

Alltså Raymarine kopplades in till Cobra = två kablar = enkelt = inga extra avgifter/utrustningar.

 

Nuvarande plotter: att lägga in position manuellt, ja visst kan man säkert göra men spar man tid i akut läge? Mycket osannolikt. Man kan lika gärna ropa upp hjälp direkt.

 

Lintott är ju inne på det men vad jag menar är viktigast/bäst med Distress är just att om läget är så pass akut att du inte ens har möjlighet att "prata" vidare med de som bistår dig i radion (oavsett mottagare). Främst är Distressknappen tlll för alldeles akuta ärenden där du inte har tid/möjlighet att "snacka" anser jag. Allt av något mindre art är ju alltid bäst att ta muntligt via VHF eller som oftast (inomskärs) via telefon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehhh?

Simrad GO har NMEA 2k och 0183 som väl är de vanligaste sätten att koppla ihop en VHF med en plotter. Varför skulle det inte gå med den här?

Inte en aning. Kanske för att jag inte vet och behöver lite hjälp. Rent tekniskt och gärna lite mer förenklat.

 

Tack på förhand

 

Marrin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del VHF-apparater har en egen inbyggd GPS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del VHF-apparater har en egen inbyggd GPS.

 

Något som jag idag varmt rekommenderar, trött på allas problem att koppla in två sladdar vilket nästan alltid har effekten att man några år efter monteringen fortfarande inte har en fungerande DSC-anläggning ombord.

 

Köp tex  Cobra för drygt 2tkr, mata in MMSI och du har en säkerhetsutrustning som slår allt annat ombord, som på 0,3 sek kan få ut ett nödanrop till de flesta båtar runtomkring med en exakt positionsangivelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En del VHF-apparater har en egen inbyggd GPS.

 

Något som jag idag varmt rekommenderar, trött på allas problem att koppla in två sladdar vilket nästan alltid har effekten att man några år efter monteringen fortfarande inte har en fungerande DSC-anläggning ombord.

 

Köp tex  Cobra för drygt 2tkr, mata in MMSI och du har en säkerhetsutrustning som slår allt annat ombord, som på 0,3 sek kan få ut ett nödanrop till de flesta båtar runtomkring med en exakt positionsangivelse.

 

 

Visst kan det vara så men vi var väldigt nöjda men förra lösningen som var problemfri för vår del (vår MMSI är inmatad i vår VHF sedan tidigare). Generellt är ju Distress-knapp en lysande uppfinning, synd bara att det inte medför en standardlösning för plotters där man vill kunna koppla ihop med en VHF.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, din VHF kopplas mot GPS via protokoll NMEA 0183, och du har två kablar på fin vhf, röd och svart, för detta.

 

Dock har Simrad GO endast NMEA 2000, vilket är något helt annat.

 

För att koppla ihop din plotter med din vhf behövs en konverter mellan de två standarderna.

 

Exempel: http://www.trueheading.se/sv/ngw-1

 

Till detta ett NMEA 2000 kit med två t-kors och två terminatorer.

 

Nu tenderar dom däringa konverterarna dock nästan kosta som ny vhf med inbyggd GPS eller NMEA 2000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar manualen till Cobra MR55 så att den har NMEA 0183 interface.

I den här manualen kan du läsa om hur du kopplar in den till en GPS-enhet.

http://www.thiecom.de/ftp/cobra/mr55/mrf55eu.pdf

 

(Skulle den haft NMEA2000 skulle det varit betydligt lättare men detta bör inte vara svårt ändå.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

En del VHF-apparater har en egen inbyggd GPS.

Något som jag idag varmt rekommenderar, trött på allas problem att koppla in två sladdar vilket nästan alltid har effekten att man några år efter monteringen fortfarande inte har en fungerande DSC-anläggning ombord.

 

Köp tex Cobra för drygt 2tkr, mata in MMSI och du har en säkerhetsutrustning som slår allt annat ombord, som på 0,3 sek kan få ut ett nödanrop till de flesta båtar runtomkring med en exakt positionsangivelse.

 

 

Visst kan det vara så men vi var väldigt nöjda men förra lösningen som var problemfri för vår del (vår MMSI är inmatad i vår VHF sedan tidigare). Generellt är ju Distress-knapp en lysande uppfinning, synd bara att det inte medför en standardlösning för plotters där man vill kunna koppla ihop med en VHF.

Standard för sammankoppling finns, nämligen NMEA. Den äldre, seriella och enkla 0183, och den nyare databuss baserade 2000. Så länge utrusning har gemensam standard inbyggt funkar det. Simrad har skalat bort vissa saker i sin GO serie, och har således ej 0183. Detta finns dock på deras dyrare serie NSS. Så stardarder finns, men problemet är att det finns mer än en.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var lite sen med min kommentar ovan och noterar nu att plottern bara har NMEA2k. Vet inte var jag tidigare hittade att den också hade "den gamla" 0183.

Ledsen om jag rörde till det men följ du Ziggemannens råd ovan så fixar du det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska summera alla svar så kommer jag fram till att jag antingen får leva med att vara utan Distress-knappen på min befintliga VHF eller, byta ut den eller byta plotter.

 

Eller har jag missat något?

 

Tack alla som svarat, jag har lärt mig mycket av er alla i ärendet generellt!

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska summera alla svar så kommer jag fram till att jag antingen får leva med att vara utan Distress-knappen på min befintliga VHF eller, byta ut den eller byta plotter.

 

Eller har jag missat något?

 

Tack alla som svarat, jag har lärt mig mycket av er alla i ärendet generellt!

 

Martin

Eller så kopplar du ihop dom via en konverter som jag beskrev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller monterar du en separat GPS-mottagare till din VHF som snackar via 0183. Kolla på eBay.

 

För jag antar att du främst var ute efter att få in GPS i din VHF, inte att kunna styra VHF via plotter?

 

Men för att stämma in i kören: Köp en ny VHF som är kompatibel med din plotter, då får du en trevligare system med mer funktioner. Simrad GO är ju ganska sofistikerat och det är synd att inte utnyttja det fullt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite prislappar på ovanstående förslag:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xgps+nmea0183.TRS0&_nkw=gps+nmea0183&_sacat=0

GPS-antenn med NMEA0183 (t.ex. Trimble) att koppla till befintlig VHF ca 75 dollar. Kan monteras under däck om du inte har stål/aluminium-däck.

 

Adapter för att koppla samman befintlig VHF (NMEA0183) med plotter (NMEA 2000) ca 150 dollar plus lite NMEA2000-kablar.

 

Eller ny VHF för att få ett helt integrerat system. Detta kommer förutom VHFen att kräva lite nätverkskablar för NMEA2000.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog en enkel GPS-puck, hittade 5V i VHFen och kopplade in. Annars finns det GPSer för 12V med NMEA0183, tror Kjell&Co sålde.

 

Det finns egentligen ingen anledning att koppla ihop plotter/VHF om bara VHFen kan få sin GPS-signal.

En VHF med inbyggd GPS eller egen GPS är klar att användas nästan direkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog en enkel GPS-puck, hittade 5V i VHFen och kopplade in. Annars finns det GPSer för 12V med NMEA0183, tror Kjell&Co sålde.

 

Det finns egentligen ingen anledning att koppla ihop plotter/VHF om bara VHFen kan få sin GPS-signal.

En VHF med inbyggd GPS eller egen GPS är klar att användas nästan direkt.

 

Ett fullt integrerat system ger ju framtida möjligheter till ytterligare utbyggnad, exempelvis AIS med möjlighet att göra selektiva anrop via plottern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Om man inte kopplar VHFen till plottern så får man inte upp possition på plottern för DSC samt mottagna larm. En GPS-puck ger begränsningar i systemet som jag inte är beredd att acceptera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ett fullt integrerat system ger ju framtida möjligheter till ytterligare utbyggnad, exempelvis AIS med möjlighet att göra selektiva anrop via plottern. 

 

 

Sant. Frågan är dock om det i dagsläget är lite overkill. 

Enligt en annan tråd verkar de vara ytterst få som använder DSC. Som jag ser det är det absolut viktigaste att få möjligheten till nödanrop som inkluderar position, detta borde vara prio 1 och räcker nog för de flesta

Kompisar, Sthlm Radio mm är enkelt att anropa från radion, i synnerhet om man lagt upp en "buddy-list".

Möjligheten till att direkt anropa AIS-mål är suverän men det är inte alla plotters som stöder detta.

Att få upp nödanrop på plottern är tjusigt men hur ofta sker det? Jag har aldrig fått det och kör VHF/DSC året runt.

VHFen ger ju bäring/avstånd, det räcker ganska långt det också.

 

Jag ska få upp det på plottern, min plotter har NMEA0183 in och jag får info från VHFen även om den får sin position från sin egen GPS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

"Att få upp nödanrop på plottern är tjusigt men hur ofta sker det? Jag har aldrig fått det och kör VHF/DSC året runt."

Det borde rimmligen ske mer frekvent än att man själv sänder nödanrop,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Att få upp nödanrop på plottern är tjusigt men hur ofta sker det? Jag har aldrig fått det och kör VHF/DSC året runt."

Det borde rimmligen ske mer frekvent än att man själv sänder nödanrop,

 

Det tror jag också.

De flesta nödanrop sker via mobil, vilket ju på sätt och vis är bra för det visar att mobilen som alla har är bra.

 

Sen är det nog dags att vi tänker om lite, använd DSC vid nöd så slipper JRCC försöka först var den nödställde befinner sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Håller med, nyttja systemen till fullo, och påför inte systembegränsningar som GPS-puckar. Skippa även appbaserad navigation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för en uppdatering mitt ärende, även om jag också fått mycket fint engagemang i min grundfråga!

Inte helt "livsavgörande" att min distressknapp fungerar men nu när jag har en ny plotter och som jag tidigare kunnat koppla ihop med min nuvarande VHF så ville jag då veta om jag kunde göra samma med denna nya plotter. Knappen har jag aldrig behövt använda lika lite som funktionen blåsa in lite mer luft i flytvästen när man ligger i vattnet. Typ.

Tror inte heller att just denna marina fasta funktion har skapat onödiga utryckningar, det verkar mer vara bärbara nödsändare som skapat denna situation om jag förstår rapporter från respektive räddningsenhet.

Att man kan ringa om hjälp via mobil, ropa upp hjälp/info via VHF visste jag innan. Hoppas också fler vet det som köpt en VHF.

 

Lutar starkt åt att köpa en ny VHF och till er som aldrig behövt använda er VHF i skarpt läge: Grattis! Så ska det vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...