Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
smoegen

Kiel...?

Rekommendera Poster

Nu sitter en bryggseglare här och funderar, när jag tittar på hamnen i Kiel så finns det en del gästhamnar att välja på. Någon som har tips på vilken jag skall välja om jag vill bryggsegla i Kiel över jul och nyår?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glasmästar i Gravaren hade läst din fråga men vågade själv inte svara i tråden, utan skickade mig ett mail.

 

Hej Tommy! Såg att Smoegen skulle till Kiel. Detta var en av hamnarna när jag var där 1974. Kan Du vidarebefordra detta? D.v.s. om han inte hittar annan hamn. 

 

post-106994-0-13697400-1480889702_thumb.jpg

 

Har mailat tillbaka och frågat om han kommer ihåg vad hamnen hette.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I din blogg ligger du fortfarande kvar på Ven och din omslagsbild på din blogg visar att du precis passerat bron över Sotekanalen och är på väg norröver med "Paschans sôva" nästan rakt i stam.

 

Vad skall man tro!?

 

Har du inte kommit igång med bryggseglingen i Dockan i Malmö än!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glasmästar i Gravaren hade läst din fråga men vågade själv inte svara i tråden, utan skickade mig ett mail.

 

Hej Tommy! Såg att Smoegen skulle till Kiel. Detta var en av hamnarna när jag var där 1974. Kan Du vidarebefordra detta? D.v.s. om han inte hittar annan hamn. 

 

attachicon.gifthumbnail_1974 Gubbsegling 2012-12-11_10.jpg

 

Har mailat tillbaka och frågat om han kommer ihåg vad hamnen hette.

 

God morgon ☺

Hamnen hette " Kiel Yacht Club" Vi låg där innan vi gick in i Kiel-kanalen, bunkrade och provianterade .
Närmare staden var det mest stora höga kajer då.Det som jag kommer ihåg och som var ovanligt ,var att KYC var
att vaktbemannad dygnet runt.De kollade all trafik in och ut i hamnen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej "Smögen"

hann du fram till Kiel innan hårda vinden?

När man kommer ut från kanalen från väster så har man på norra sidan alldels efter alla slussarna en liten hamn, det finns en fyr där åsså, kan det vara nått? Vi var in där men vände då vi inte hittade nån öppen mack å tanka diesel. Så vi fortsatte direkt upp mot Danmark å Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi minns rätt så är det Kieler Yacht Club där man ska ligga. Ligger på höger sida när man kommer in mot Kiel. Där ligger även ett trevligt hotel med samma namn. Tar någon halvtimma att gå till centrum men det finns utmärkta bussförbindelser. Sophienhof heter centrumet, nära centralstationen och Schwedenkai där Stena trafikerar. Eros center ligger också nära....

--

Så småningom kommer du väl till Hamburg. Hoppas du har planerat ett besök på Toplicht, nu snackar vi båttillbehörsaffär!

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej go vänner, Njet jag ligger nu i Stubbeköbings hamn... men jag rör mig mot mitt mål när vädret är tjänligt...

 

Toplicht är för mig en dröm att besöka.. eros center kanske jag avstår.

 

Som den bryggseglare jag är så stressar jag inte... kan jag gå med krysstället så seglar jag annars så ligger jag i hamn en dag till...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken blir nästa hamn!?

 

Rödbyhavn eller nån på Fehmarn eller .........

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mörker, hårda vindar och hårt trafikerade farvatten behöver man nog flera dygn. Gedser, Rødbyhavn och sedan Kiel är min gissning.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...