Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Lasse-L

Runex Kursskiva

Rekommendera Poster

Hittade denna kursskiva.

Någon som vet "finesserna" på den.

post-52966-0-85451700-1480846102_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en stympad sådan här...

 

3688.jpg

 

Lånad på seasea.se

 

Jag har svårt att se finessen utan linjal, annat än att den inte kan brytas sönder.  :) 

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det verkar vara en stympad sådan här...

 

3688.jpg

 

Lånad på seasea.se

 

Jag har svårt att se finessen utan linjal, annat än att den inte kan brytas sönder.  :) 

 

Mackey

 

 

Nja den har annan gradering.

Träffar kaptenen som kört fartyget (där skivan "hittades") nästa vecka.

Hoppas att vi på den julfesten är tillräckligt nyktra för att räta ut mina frågetecken. :P

 

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte det gamla systemet med "väderstreck" som möter den nya uppdelningen i grader? (360)

Typ, tidigare kursskiftning, 4 streck styrbord är i nutid, 45 grader.

 

/Calvados

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul fråga att filura på i vintermörkret! :)
Borde gå att googla fram nån gammal bruksanvisning kan jag tycka, det rör ju sig ändå om en patenterad variant av gradskiva enligt trådfrågans bild?

Hmm... hittade annars en gångbar sökterm "sea chart plastic ruler aids" som ger bilder på många andra fiffiga varianter.
[Dock inte den just den variant som avbildas i trådfrågan vad jag kan se. Men ett flertal andra varianter som nog också kan förbrylla och därmed också vara tänkvärda.]

Vad är egentligen den gemensamma nämnaren bakom patenten hos olika varianter av kurs-linjaler/gradskivor?
(Gissar på viljan att åstadkomma "snabbare och bekvämare" kursutläggning än någonsin tidigare i gamla pappsjökort, gärna såpass mycket bättre att den blir en storsäljare som gör patent-innehavaren rik? :rolleyes:)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-52966-0-79205400-1480947634_thumb.jpg

Haver försökt att Googla utan resultat.

 

Den rörliga skivan, som är vridbar, går att "låsa".

Tror att man skall ställa in känd missvisningen och låsa.

På bilden har jag ställt i 10 graders missvisning.

 

Jag använder Uni-plotter som går att använda med kortet i knät och med en hand.

 

post-52966-0-08610700-1480947441_thumb.jpgpost-52966-0-89829500-1480947208_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uniplotter har jag använt mycket, på den "icke elektroniska tiden".

Men en äldre navigationslärare gick i spinn när jag visade denna då nya uppfinnig (det är många år sedan). Han tyckte att "så lätt skall det inte vara att navigera" man fick ju inte ta några genvägar...

-Visst, tog man genvägar så kunde man ju lägga kursen rakt över ett grund, eller ännu värre, rakt över Hyppeln, och det vet ju alla som försökt med det, att det är direkt skadligt för bottenfärgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse-L skrev: Den rörliga skivan, som är vridbar, går att "låsa". Tror att man skall ställa in känd missvisningen och låsa. På bilden har jag ställt i 10 graders missvisning.

Jo, kommer själv inte heller på nån bättre teori, men men?
Enligt bilden nedan finns en stjärn-symbol, i ditt fall litet "skev" för att även bli en tydlig pekpil?


[Haha Runex kursskiva var tydligen en lokalt producerad göteborgs-uppfinning på sin tid och även om vi göteborgare vanligvis är "genier" så kan det ju slint ibland? :)
Förstår kort sagt inte heller finessen med att kunna låsa en särskild skala hos en gradskiva bara för syftet att avläsa något så förutsägbart som missvisningen?
(Plastlinjaler med roterande gradinställning finns annars i ett otal varianter, men vid varje ny vridbar skala lagd ovanpå en annan så försämras genomsikten och ökar dessutom det fiffiga hjälpmedlets produktionskostnad?)]

Förmodligen var inte Runex kursskiva nån försäljnings-succe ens på sin tid. Vilket skulle kunna förklara varför den är så svårgooglad idag?
[Hmm... kan annars tycka att dess skala för kompassens missvisning är löjligt lång och dessutom ensidig (ingen skala för negativ missvissning?). För hur stor kan egentligen missvisningen bli? Tydligen "tillfälligt" uppåt 40 grader i vissa regioner enligt wikipedia, kolla gärna animationen hur raskt den magnetiska nordpolen fakiskt flyttat sig historiskt.]

Polstjärnan, en såpass fast riktning för jordaxelns lutning i sin bana att det med tiden blivit... en logga?
post-86835-0-57597400-1481028690_thumb.jpg

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver idag pratat med 4 sjökaptener, ingen har sett eller hört talas om den.

Min teori om missvisning ställer dom sej tveksam till, men utesluter den inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för missvisning, skulle det kunna vara avdrift man ställer in?

 

Har väldigt lite förståelse för alla dessa finurliga kursskivor. Transportören är fortfarande svårslagen och har man plats så är ju den flera hundra gamla parallellinjalen helt oslagbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har väldigt lite förståelse för alla dessa finurliga kursskivor. Transportören är fortfarande svårslagen och har man plats så är ju den flera hundra gamla parallellinjalen helt oslagbar.

Har träffat många kollegor som har blivit upplärda på paralellinjalen. En del befälselever verkar bli upplärda på paralellinjalen runt om i världen bla. (Canada och England). Transpotören verkar vara en norden grej, som nordiska elever lär upp sig på. 

 

Angående skivan så har jag aldrig hört talas om den. Däremot har jag hört om det där med gradsystemet 11,5 grader. (Var någon kanadensare som förklarade glömde bort det lika snabbt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Gradsystemet 11,5" kommer troligtvis från kompasser med streckindelning.

Plockade fram en dylik ur gömmorna.

post-52966-0-27065700-1481221283_thumb.jpg

 

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

11,25°, 32 streck/varv

Nord-till-ost-halv-ost, enkelt att ge order på. Hur mycket är det fö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nord-till-ost-halv-ost

Det där verkar vara upplagt för missförstånd.

 

Jag har fått lära mig att det medurs på kompassrosen heter:

-Nord

-Nordnordost åt nord

-Nordnordost

-Nordnordost åt ost

-Nordost

-Ostnordost åt nord

-Ostnordost

-Ostnordorst åt ost

-Ost

-Ostsydost åt ost

-Ostsydost

 

Och så vidare. Varje steg 11,25 grader vilket är samma sak som ett streck.

 

Att säga kursen i grader medurs med start från norr och med 360 grader på ett varv var verkligen en stor förbättring.

 

(Lantmätare har ju dessutom för att bidra till förvirringen använt en skala med 400 grader på ett varv.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att inte tala om militära skalan med 6000! (hälsn. finska artilleristen. Sverige lär ha 6300. Nato ända upp i 6400)

Redigerad av FinnMick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjuvkikade litet på demo-filmsnuttarna i denna sajt, där visas hur parallellinjalen funkar.
[Minns knappt sånt häringa längre men visst är väl både "trekantiga transportörer" och "parallellinjaler" beroende av en tryckt kompassros/gradskala på själva sjökortet? (Fiffiga nymodigheter med rörliga armar kan däremot riktas m.h.a. av sjökortets lat/long-linjer just i den punkt man är intresserad av?)]
Edit tillägg: Kanske fattas någon/några vridbara armar hos ditt exemplar av Runex, själva centrum i mässing ser stabil och väl bearbetad ut, kanske för påhäng av roterande grejor??
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir allt mer övertygad om att en- eller två linjal-armar fattas i Lasse-L exemplar.
Som också Mackey var inne på i inlägg #3.

Själv har jag fortfarande en liknande som den i bilden i inlägg #3 fast med två armar men svor över att armarna alltid flyttade sig.
Tänkte faktiskt, minns jag nu... Fan att ingen kan uppfinna en sån här med ordentligt låsbart nav så att linjal-vinklarna inte rubbas när man flyttar prytteln över sjökortet.

Kort sagt, hade behövt en Runex med sina armar i behåll??

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att inte tala om militära skalan med 6000! (hälsn. finska artilleristen. Sverige lär ha 6300. Nato ända upp i 6400)

 

Ja, den är kanske inte så självklar för navigering. Men det är en matematiskt smart indelning.

Cirkelns omkrets är som bekant 2 * pi * radien. Med en radie på 1000 meter så blir det 6283 m i omkrets - avrundat till 6300.

 

Sen är det bara att räkna baklänges: På 100 m avstånd så är en sidvinkel på 100 streck = 10 meter i sida.

 

Eller en ö som på sjökortet är 100 meter lång och täcker en vinkel av 100 streck - då är avståndet till ön 1000 m.

När den täcker 200 streck så är avståndet 500 m osv.

 

För den erfarne så är bredden av ett finger på armslängds avstånd ca 30 streck och tre fingrar ca 100 streck.

Före GPS o plottertiden så var det här ett enkelt sätt att positionsbestämma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara parallellinjalen som behöver den tryckta kompassrosen, därför krävs ett rejält kartbord. Men precisionen är överlägsen och risken att ta ut kontrakurs minimal. Är man uppmärksam är det även svårt att få missvisningen fel. 

Annars är transportören mycket bra, i synnerhet om man har en med handtag så man slipper göra misstaget att lägga den fel. Bara att komma ihåg att man lägger den med den minst spetsiga vinkeln mot magen.

Kursskivan funkar, är ganska snabb och man kan lägga kurser med kortet i knät. 

När elever ska göra detta så hamnar alltid de med kursskiva på minst 2° fel.

 

Det finns en grej med en eller två låsbara linjaler (mässing) men den använder framförallt till krysspejlingar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För att inte tala om militära skalan med 6000! (hälsn. finska artilleristen. Sverige lär ha 6300. Nato ända upp i 6400)

 

Ja, den är kanske inte så självklar för navigering. Men det är en matematiskt smart indelning.

Cirkelns omkrets är som bekant 2 * pi * radien. Med en radie på 1000 meter så blir det 6283 m i omkrets - avrundat till 6300.

 

Sen är det bara att räkna baklänges: På 100 m avstånd så är en sidvinkel på 100 streck = 10 meter i sida.

 

Eller en ö som på sjökortet är 100 meter lång och täcker en vinkel av 100 streck - då är avståndet till ön 1000 m.

När den täcker 200 streck så är avståndet 500 m osv.

 

För den erfarne så är bredden av ett finger på armslängds avstånd ca 30 streck och tre fingrar ca 100 streck.

Före GPS o plottertiden så var det här ett enkelt sätt att positionsbestämma.

 

Sedan 2007 använder även svenska försvaret 6400 sk. "mills"

 

Intressant att Finland har samma indelning som Sovjetunionen hade och som Ryssland troligen har fortfarande.

Orsak?

Militärt samarbete, industriellt samarbete, möjlighet att använda erövrad utrustning eller påtryckning från storebror?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många kikare har streck framförallt vertikalt. Eftersom det är lätt att gissa en masthöjd är det också enkelt att få ett avstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan 2007 använder även svenska försvaret 6400 sk. "mills"

 

Intressant att Finland har samma indelning som Sovjetunionen hade och som Ryssland troligen har fortfarande.

Orsak?

Militärt samarbete, industriellt samarbete, möjlighet att använda erövrad utrustning eller påtryckning från storebror?

 

Mackey

Utrustningen köptes österifrån och skalorna med den.

 

(Där var ett nytt inlägg i Nato-eller-inte-debatten. Med 400 extra grader på cirkeln måste ju flera generationer av reservister skolas om!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning!

Kom på en sak när ni andra tänkte att det fanns kanske linjaler som var "låsbara".

 

Ett exempel, före GPs tiden alltså.

Det är omständigt att förklara men enkelt när det sitter sedan.

 

Jag ser två objekt å jag pejlar dem å får den ena till säg 40 grader å den andra till 90 grader. Skillnad 50 grader.

Sedan pejlar jag två objekt till. En i nord 360 grader å en i 320 grader. Skillnad 40 grader.

 

Nu kommer det "roliga" Tänk att klippa ut en spetsig triangelhörn i kartong, vi säger plastfilm för åskådlighetens skull. Jag placerar den papperskilen/triangeln med 50 graders spetsen så att kanterna hela tiden ligger på de pejlade objekten. Dra papperskilen ikring  men så att det hela tiden ligger på pejlade objekten. Spetsen kommer att beskriva en kurva på kortet. Markera den kurvan med en blyertspenna.

 

Sätt nu den andra triangeln med 40 graders spetsen på de andra två pejlade objelkten på kortet. Gör samma sak med att markera spetsen. Där linjerna skär varandra där är man.

Enkelt?

Bortsett från att klippa å rita å så å bortsett från missvisning å syftfel.

Tja....

men om vi nu skulle ha två st linjaler på denna kurslinjal (snodde bilden fån ovan, jag använder den för övrigt ofta!!);

3688.jpg

Då kan jag lätt ställa in vinklarna 50 resp 40 grader i exemplet å  med penspetsen markera på kortet å får mitt "kryss" ganska enkelt. Så två låsbara linjaler skulle greja det hela.

 

Nu kommer ni som är lite alerta säga att man kan precis lika gärna rita bäringarna i kortet å få krysset.

Helt rätt!

Men det är enklare å snabbare med linjalerna. å sedan får man samma vinkelfel då deviationen  försvinner för de" tar ut varandra" om jag nu siktar direkt med pejlskivan på objekten, vilket man kan göra. För man mäter endast gradskillnaderna!

 

Krysset osäkerhetszoon beror sedan på den aktuella deviationen samt hur mycket man tittat "snett".

 

Nu är min tanke den att man kan använda  långitudlinjerna på 4-kantiga skivan som en linjal å låsa gradtalet med linjalen så har vi vips två linjaler å sedan är det bara att "leka".Sätter pennspetsen i hålet i skivan. Å har man fri sikt till de pejlade objekten så försvinner deviationen helt för man läser ju av i kortet.

 

Kan detta ha varit förklaringen till din skiva Lasse_L, trådskaparen?

 

Lite kuriosa å skryt. Före min GPS så var jag på ett ställe mellan Hävringe å Arkösund. Fick onda aningar. (Sjätte sinne???) Bränningar! Inte kul. Tog pejling med kikaren på flera objekt å satte mitt kryss i kortet medan båten seglade med focken back, bräckte till att ligga bi. Då var jag ca 100 m från några bränningar å kunde sedan gira undan å ta ut en ny säker kurs.

 

Nästa år hade jag en handhållen liten GPS som bara gav positionen. Kollade på nästan samma ställe, å jo, jag var ca hundra meter från bränningen enligt gamla blyertsmärket i kortet.

 

Idag behöver jag ingendera för jag hittar i dagsljus utantill det stället å har laptopen med sjökort i kajutan. Lite kuriosa som sagt.

 

Å vet ni, jag är så sällan inne här å läser numera så jag ber att få önska God Jul till er alla i god tid . Två veckor går ju så fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God jul själv Ruskpricken, och alla andra också.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...