Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lasse-L

Undervattensten Fjordholmarna

Rekommendera Poster

Hej

Lite märkligt att den kommer som ny på UFS:en nu. Jag har tre navigationsprogram på surfplattan, Seapilot, Navionics och Eniro på sjön och alla har med denna undervattensten på 1,7 m. Alla kan väl inte vara uppdaterade idag?

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast i UFS står det "ersätt djupsiffra 1,7 med undervattenssten". Så jag antar att djupsiffran är fel. Det är väl grundare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ursäkta, läste inte tillräckligt noga. Skulle vara intressant att veta djupet på denna sten, något för dig Lasse att undersöka.

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse-L är en välkänd och uppskattad skribent här på forumet, har dessutom stenkoll på dessa farvatten genom lokalkännedom plus många elektroniska instrument.

Hmm... kan detta vara hans listiga kuggfråga, avsedd att få oss båtägare att ifrågasätta olika slags digitala "kartor"? :wacko:


[Om så inte är fallet kan man ju undra varför han själv inte rapporterat in egna funna avvikelser direkt till Sjöfartsverket? (Eller i tråden nedan möjligen emotse en förklaring till hur illa en sådan rapport sköts/glömts.) Allt detta vet nog Lasse-L mycket väl så jag lutar åt att hela hans forumtråd är en sorts "kuggfråga"?? Välbehövlig sådan i så fall.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kuggfråga eller ej:

De senaste tio åren tillhör även Askimsfjorden mina hemmafarvatten (innan dess mellersta Bohuslän).

Erfarenhetsmässigt, vet jag att detta grund inte är ensamt allena här, det finns några till. Varje sten har en färgkarta med de vanligaste bottenfärgerna överst.

 

Vanligtvis navigerar man ju efter sitt cerebrala sjökort, det som är lagrat i områdena runt "sjöhästen", hippocampus, i hjärnans vindlande minnesbanker.

Detta brukar innebära att man vanligtvis vet var någonstans grund, bränningar och övriga bôar INTE finns. När man köpt sig en ny båt med något större djupgående får man ofta nya erfarenheter. Jag har gjort diverse nya erfarenheter runt Fjordholmarna, men aldrig så att det uppstått nån skada på båten.

Numera har jag dubbla ekolod, och ofta fördäcksgast med polarisernade solglasögon. En stabil stävskena är heller aldrig fel då man skall lägga till i naturhamnar.

 

Men i det aktuella området runt "en-komma-sjuan" skall man vara väldigt försiktig, botten är inte ren på något vis. Möjligen minns jag fel, men jag har även för mig att där växer en hel del av den större varianten av ålgräs och ett kraftigt bestånd av blåstång som dessutom lurar ekolodet, som bara visar en högst diffus bottenkurva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-52966-0-86646000-1480784091_thumb.jpg

Lasse-L är en välkänd och uppskattad skribent här på forumet, har dessutom stenkoll på dessa farvatten genom lokalkännedom plus många elektroniska instrument.

Hmm... kan detta vara hans listiga kuggfråga, avsedd att få oss båtägare att ifrågasätta olika slags digitala "kartor"? :wacko:


[Om så inte är fallet kan man ju undra varför han själv inte rapporterat in egna funna avvikelser direkt till Sjöfartsverket? (Eller i tråden nedan möjligen emotse en förklaring till hur illa en sådan rapport sköts/glömts.) Allt detta vet nog Lasse-L mycket väl så jag lutar åt att hela hans forumtråd är en sorts "kuggfråga"?? Välbehövlig sådan i så fall.]

Nej detta är ingen kuggfråga

Tycker att "stenen" har allmänt intresse.

Västkusten är hyggligt sjömätt, sällan nya "farligheter under kölen upptäcks.

Kollar UFS varje vecka, prenumererar.

Har inte "stenkoll" på Gbg skärgård.  bara kört här 25 år.

Har tagit kontakt med sjöfartsverket så fort jag hittat "könstigheter" bla.

Djupt öster om Smörbådan?

post-52966-0-86646000-1480784091_thumb.jpg

Efter mitt påpekande:

post-52966-0-47698000-1480783843.jpg

Jag flöt igenom fast det var med bottenskrap.

Hade valt annan väg om jag kört med sjökort från 1966

post-52966-0-69920700-1480784587_thumb.jpg

http://lasselundell.se/sjokort.html

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Idag kom rättelser till Seapilot och markeringen 1,7 är borttagen och ersatt med en undervattensten. Om det nu inte är 1,7 m där hade det räckt med mörkblå färg, där det då kan finnas allt mellan det som är precis djupare än en grynna till 3,0 m

Hälsningar Ove 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...