Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
neubert

Gnälltråd...

Rekommendera Poster

Måste bara få gnälla av mig lite då Murphy och hans lag varit framme med råge... Fyll gärna på med ert eget gnäll! ;)

 

Hämta båten i Nacka gick bra hela vägen. Men när jag skulle ta en lite sväng i hamnbassängen på väg till lyften så märkte jag att det kom in massor av vatten i kölsvinet. En slang hade brustit så på med länspumpen och in under stropparna till lyften. När vattnet var länsat lagades slangen direkt. 

 

Lyftet och att anpassa gamla vaggan gick bra men eftersom minusgraderna står på ingång behövde jag konservera samma kväll. Blandar i ordning och motor börjar slörpa i sig och när jag ska stänga av händer inget när jag trycker på stoppknappen. Ny inför motorn hittar jag inte avstängnings reglaget och har ingen handbok så innan jag hittar reglaget hinner det bli skit av impellern... Som tur är vilket är konstigt när allt annat gått åt skogen är att en kompis har just den impellern liggande i orginalförpackning. Att byta den var trångt, vasst och mörkt men till sist sitter den och jag kan avsluta konserveringen...

 

Att stoppet inte fungerar var pga. att solenoiden bara klickar. Hjälpte inte ens att knacka på den och ström finns det.

 

Hoppas resten kan gå vägen nu...!

/N 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid vinterkonserveringen av segelbåten fick jag inte stopp på motorn.

Yanmar 30 hkr.

Kabeln till "stoppen" lossnat i panelen.

Panik, vattnet börjat ta slut.

Sliter av luftrenaren och lägger handen över insuget och motorn stannar direkt.

 

Ja det är ju självklart! Tur att du var så klartänkt då! Hade inte haft tanken på det varken då eller efter men är ett bra knep att lägga på minnet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid vinterkonserveringen av segelbåten fick jag inte stopp på motorn.

Yanmar 30 hkr.

Kabeln till "stoppen" lossnat i panelen.

Panik, vattnet börjat ta slut.

Sliter av luftrenaren och lägger handen över insuget och motorn stannar direkt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Super Majoren i min båt ska stannas via en liten vipparm på vakumpumpen/bränslepumpen. Normalt är det vajer på den (vipparmen) när motorn sitter i en traktor. Jag iofs kunde montera vajer men det blir lite bökig och krokig dragning av den (ska dock försöka vilket år som helst). Så i nuläget är det bara att öppna motorlådans lock, böja sig ner och dra i vipparmen. Det var lagom rolig syssla när motorn kokade i somras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Super Majoren i min båt ska stannas via en liten vipparm på vakumpumpen/bränslepumpen. Normalt är det vajer på den (vipparmen) när motorn sitter i en traktor. Jag iofs kunde montera vajer men det blir lite bökig och krokig dragning av den (ska dock försöka vilket år som helst). Så i nuläget är det bara att öppna motorlådans lock, böja sig ner och dra i vipparmen. Det var lagom rolig syssla när motorn kokade i somras.

Roligt att det är fler än jag som kör det systemet! Fast jag har fixat till det med en stump MIG-tråd så att jag inte behöver gräva alltför långt ner i lådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid riktig panik, så kan man ju använda sig av en kolsyresläckare och spruta i luftintaget.

Det finns eller iallafall fanns något klipp på Youtube med en skenande lastbilsmotor och en sodatreamer...

Det fungerar med en pulversläckare också, men då tillkommer troligtvis en dyr motorrenovering.... undvik alltså det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara få gnälla av mig lite då Murphy och hans lag varit framme med råge... Fyll gärna på med ert eget gnäll! ;)

 

Hämta båten i Nacka gick bra hela vägen. Men när jag skulle ta en lite sväng i hamnbassängen på väg till lyften så märkte jag att det kom in massor av vatten i kölsvinet. En slang hade brustit så på med länspumpen och in under stropparna till lyften. När vattnet var länsat lagades slangen direkt. 

 

Lyftet och att anpassa gamla vaggan gick bra men eftersom minusgraderna står på ingång behövde jag konservera samma kväll. Blandar i ordning och motor börjar slörpa i sig och när jag ska stänga av händer inget när jag trycker på stoppknappen. Ny inför motorn hittar jag inte avstängnings reglaget och har ingen handbok så innan jag hittar reglaget hinner det bli skit av impellern... Som tur är vilket är konstigt när allt annat gått åt skogen är att en kompis har just den impellern liggande i orginalförpackning. Att byta den var trångt, vasst och mörkt men till sist sitter den och jag kan avsluta konserveringen...

 

Att stoppet inte fungerar var pga. att solenoiden bara klickar. Hjälpte inte ens att knacka på den och ström finns det.

 

Hoppas resten kan gå vägen nu...!

/N 

Var med om ett liknande problem som du, fast inverterat då.

 

Avstängningen på min maskin(iveco) är en magnetkoppling som bryter dieseln när det inte finns någon ström. 

 

Och där är jag ute mitt ute på skagerak och lönnar makrill. Hela motorhuven täckt med garn och går för autopilot hemåt. Plötsligt lägger bara motorn av. Som någon stängt av den med nyckeln. Den där jobbiga känslan - Detta kommer ta tid börjar infinna sig. Blir ju inte bättre av att det rullar och är svart liksom. Blir till att flytta ett berg av nät och sedan ner i motorhålet.

 

Men efter mycket möda och lidande, så går motorn igång. Det visade sig att magnetkopplingen gett upp och lösningen var helt enkelt att tvångsköra magnetkopplingen. En livserfarenhet och ett lidande rikare. Finns inget bättre än att lägga sig vid sidan av sin fru vissa dagar. När jag kom hem den dagen var just en sådan dag. Har svårt att tro att det finns bättre sömnpiller än dåliga dagar på havet, man somnar på 2 sekunder och sover underbart skönt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver på min Iveco tagit bort elstoppen.

Vill inte att ett elfel skall stanna motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver på min Iveco tagit bort elstoppen.

Vill inte att ett elfel skall stanna motorn.

 

Nej, det är lite dumt egentligen. Men på själva elstoppen finns tvångskörning, bara att använda den om man är i kritiska lägen.

 

Dock är jag helt med dig att det är en dum konstruktion, så fort elen sticker så stoppar motorn? Borde ju vara tvärt om, sticker elen skulle man inte kunna stoppa motorn annat än manuellt. Det är ju då man verkligen behöver att motorn går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite gas och reglaget i läge framåt, skickar sedan lagom med lina över relingen, inom kort så stannar motorn så snällt så....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid vinterkonserveringen av segelbåten fick jag inte stopp på motorn.

Yanmar 30 hkr.

Kabeln till "stoppen" lossnat i panelen.

Panik, vattnet börjat ta slut.

Sliter av luftrenaren och lägger handen över insuget och motorn stannar direkt.

På min MD96 så styrs varvtalet av just ett luftspjäll på insuget. Tror inte jag skulle försöka stoppa motorn med handen mer än på tomgång, om den rusar är det rätt så bra sug. Beror ju förståss oxå på motorstorlek, min är på 9,6liter så den suger i sig bra med luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Haver på min Iveco tagit bort elstoppen.

Vill inte att ett elfel skall stanna motorn.

 

Nej, det är lite dumt egentligen. Men på själva elstoppen finns tvångskörning, bara att använda den om man är i kritiska lägen.

 

Dock är jag helt med dig att det är en dum konstruktion, så fort elen sticker så stoppar motorn? Borde ju vara tvärt om, sticker elen skulle man inte kunna stoppa motorn annat än manuellt. Det är ju då man verkligen behöver att motorn går.

 

Min elstopp har inget tvångskörningsläge.

Äldre Iveco 4141 M48

Stoppen togs isär och dragmagnetens "ankare" togs bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...