Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
WinWin

Laga mindre skada på roder

Rekommendera Poster

God afton

 

En flisa, stor som en 5-krona ungefär, saknas i rodrets nederkant efter en "handbromsvändning" precis utanför den lokala bryggrestaurangen där det givetvis inte var djupt nog i hamnbassängen.

 

Som tur var kände inte ens resten av familjen av det lilla missödet varpå jag stolt kunde angöra restaurangen :P

 

Detta är väl helt OK att laga med epoxispackel enligt konstens alla regler?

post-98270-0-27030400-1480276954_thumb.jpg

Redigerad av WinWin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får alergiska reaqktioner när jag läser "spackel" som reparationsmetod för en sån skada.

 

Hade slipat bort  det som är löst och slipast ur en snedkoning och laminerat upp skadan med glasfiberväv och lamineringsepoxy. 

 

Efter en lätt avslipning och bortslipning av det laminatet som ev blir för mycket, hade jag spacklat upp lagningen med ett spackel tillverkat av lamineringsepoxy och microglasbalonger och slipat ner det hela till en fin yta.

 

Brukar måla över hela skadan med ren lamineringsepoxy när jag är nöjd med resultatet.

 

Har tyvärr inga skisser i denna datorn som visar vad jag menar med snedkoning, men har ett gammalt blogginlägg i ämnet. Principen är ju samma oavsett

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/bottengenomforingar.html

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/slipfusk.html

 

Material

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-2000017845/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-2000020523/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Glasfibervav-2000023907/

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-2000020229/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Mikroglasballonger-2000020410/

 

Sen behöver man lite

aceton

penslar

slippapper

andningsskydd när man slipar glasfibern

Skyddshanskar

Blandningskärl

rörpinnar (avbrutna tumstockar)

japanspackel

vinkelslip/ borrmaskin (men då behöver man en annan typ av sliprondell)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Thallatha!

 

Jag förstår vikten av en såpass "gedigen" reparation när det gäller t.ex. igensättande av tidigare skrovgenomföringar och dylikt som du refererar till, där själva reparationen även ska hålla hela skeppet flytande.

Men en simpel skada i ett hörn på ett roder, kräver det i ärlighetens namn denna typ av handpåläggning? Om rodret var extremt skadat, närapå av på mitten, javisst.

När skadan inte utgör något direkt hot där rodret riskerar att sjunka till botten, vill jag inbilla mig att ett noga grundarbete (ta bort ev. lösa flisor, slipa ordentligt, rengöra med aceton) och sedan spackla för att sedan slipa och måla borde räcka.(?)

 

Jag har inte någon som helst kunskap i ämnet och väljer inte "den enkla vägen" bara för att den är just lätt utan för att det för mig låter mest rimligt.

 

Vart grundar sig dina "allergiska reaktioner" på just epoxispackel ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Tommy här. Gör ett riktigt arbete med rodret så håller det längre och du kanske undviker en större skada då rodret ser ihåligt ut eller fyllt med en skumkärna så behöver du något som håller ihop sprickorna. Ett spackel fyller bara ut ojämnheter och ger med sig vid påfrestningar som rodret utsätt för när du styr och bänder i det i hårdare vindar. När du slipar bort den blå bottenfärgen kommer du troligen att se att sprickorna är längre och djupare än man först ser.

Dessutom så skulle jag själv undvika att köpa en båt som är bristfälligt reparerad. Kanske något att tänka på oxå. En framtida köpare kanske väljer en annan båt av just det skälet?

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår. Spacklet håller alltså inte för de "bändningar" som uppstår i rodret vid manövrering. Jag reparerar enligt Tommys anvisningar, kan vara kul att testa på! :-)

 

Tack för hjälpen och för förklaring!

 

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spackel är ett jättebra material att fixa ojämnheter med, inte att laga skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju ut som om en stor del av undersidan av rodret är spacklad tidigare. Det verkar vara en stor bit spackel som lossnat på undersidan och spackelkakan ser rätt tjock ut i brottytan. På styrbordssidan kan man se en tydlig gräns där spacklingen slutar.

 

Rensa bort hela denna gamla lagning nu när du gör om reparationen med riktig laminering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi brukar ju också vara allergiframkallande, så inget konstigt med Thallathas reaktion! :)

 

(I övrigt understöder jag de åsikter om reparationen som redan lagts fram)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi brukar ju också vara allergiframkallande, så inget konstigt med Thallathas reaktion! :)

 

(I övrigt understöder jag de åsikter om reparationen som redan lagts fram)

 

Nu var det inte epoxins allergi framkallande farlighet - vilket inte nog kan understrykas - utan denna övertro på att man kan göra en qvickfix och få en proffslagning till stånd.

 

Många gånger tar det inte så mycket längre tid att göra ett bra och hållbart arbete, som att göra ett klabbverk - som ju en reparation med ett spackel är i det här sammanhanget.

 

Sen är det inte bara epoxi som har hälsorisker. Det har även polyester och dess lösningsmedel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det är alltså spackel man ser på den vita kanten!? Jag trodde att det var typ ett epoxilager över glasfiberväven... Nåväl, lagningen kommer att ske till våren enligt panelens rekommendation, men något jag kom att tänka på nu;

 

Vilken temperatur bör råda vid denna reparation? Båten står idag uppställd på land, ute och ska sjösättas innan Valborg 2017.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi härdar nästan inte under 4 grader. Ju kallare desto långsammare men inte sämre.

Du kan repa nu... sen härdae det när temp går upp.

Blanda noga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyra plusgrader och reparera nu är väldigt modigt. Jag hade inte reparerat under femton grader för full uthärdning.

Jag rekommenderar att ta hem rodret, låta skummet torka, sedan plasta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att bygga ett tält runt rodret och sätta in en byggfläkt för att få rätt temperatur vid härdningen.

 

Jag skulle absolut inte använda någon epoxi vid för låg temperatur för att det ska härda senare när det blir varmt. Det kommer visserligen att härda men den slutliga hållfastheten blir mycket lägre än om man ser till att det härdar på en gång. Det finns artiklar på nätet om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer med fg talare om fläkt och tält - men; risken finns att du plastar in fukt i rodret som sedan fryser och spränger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi härdar nästan inte under 4 grader. Ju kallare desto långsammare men inte sämre.

Du kan repa nu... sen härdae det när temp går upp.

Blanda noga

 

Det skulle finnas en ogillaknapp

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har reparerat under vattenlinjen med presenning och en 400w halogen som värmekälla. Men det var bara för att kunna åka hem tillbaka!

 

Ta loss, ta hem!

 

15°c är väl annars den rekommenderade minimitempen för sånt arbete. Du kan ju gott slipa ur och låta rodret torka ut några veckor i pannrummet nu före du börjar fixa. Vilken lyx jämfört med att jobba under tält i +4°!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så väntar jag till våren med detta? Det är ju ingen jätte-reparation så det borde ju gå relativt snabbt, någon helg eller så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så väntar jag till våren med detta? Det är ju ingen jätte-reparation så det borde ju gå relativt snabbt, någon helg eller så?

Ja - men slipa upp rodret nu.

Väderskydda sedan rodret så inte regn mm kommer åt, men att det luftar runt. Då torkar det alla gånger i vinter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roder är luriga grejer, när dom går sönder.

Om du har möjlighet, lyft av rodret, tag det inomhus och reparera enligt tipsen i denna tråd.

Jag har råkat ut för roder skadade av mig själv samt tidigare ägare där lagningen inte blivit så bra och det har kommit vatten inuti hela eller delar av rodret, det gäller alltså att förvissa sig om att det är torrt inuti innan man ger sig på en reparation.

Roder brukar bestå av två halvor av glasfiberlaminerad plast, med gelcoat ytterst, liakdant uppbyggda som båtens skrov. Ofta har även rodren en fyllning, distansmaterial inuti sig, och denna kan fungera lik en tvättsvamp och suga upp fukt.

Så återigen, tag hem rodret, ställ det i uppvärmt utrymme med skadan nedåt så det kan dräneras och få chansen att torka ut ordentligt. Roder på hjärtstock brukar också ha en del metallarmeing i sig, som håller det hela till hjärtstocken.

 

På nimbusen fick jag gräva en grop i marken för att få ut hela rodret med hjärtstocken, tre gånger, första gången en reparaton, andra gången ersatte jag det med ett nytt, då jag bara spacklade första gången.... Tredje gången var det den övre lagringen, skrovgenomföringen till hjärtstocken som behövde åtgärdas. Sedan har jag även pysslat med sådant då båten legat i vattnet, nödreparation på grunt vatten vid en sandstrand, rekommenderas inte alls, inte ens för simkunniga.... Detta resulterade iallafall i merarbete när båten stod på land, alltså tredje gången jag tog ut rodret ur den båten för att täta hjärtstockslagret.

Lär av mina misstag, så slipper du göra dem själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att gräva en grop för att ta ut rodret går fetbort! Dels för att det är en segelbåt och rodret är mer än dryga metern högt och dels för att båten står på en asfaltsplan.

Det är inget haveri, utan ett "skrap" på botten som resulterade i denna skada i storleksordningen som en 5-krona.

 

Jag slipar upp skadan någon helg framöver, klipper hål i en plastpåse och trär över och tejpar på ovansidan som väderskydd (så luftar det underifrån). Plastningen tar jag till våren.

Kommer jag ihåg så dokumenterar jag mitt verk och postar på forumet efter nästa upptagning, hösten 2017. Jag tror att min reparation kommer att se likadan ut på hösten efter en säsong i vattnet som direkt innan sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förövrigt är det glasfibermatta man skönjar under epoxikanten, det är alltså inte så djupt att någon skumkärna trätt fram. Var ute och tittade på vägen hem från jobbet. Tog en bild men den blev för stor, ska se om jag kan få ner storleken på den o posta här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska jag vara ärlig ser det ut som om någon spacklat där tidgare, och spacklet har släppt. Det ser också ut som en spricka som är på ena kortsidan av rodret, vilket jag tolkar som en gammal frysskada. Detta bör ju också fixas, samt eventuella andra skador.

 

Vad gäller plastpåsen tror jag inte på idén. Det blir inte tillräckligt luftigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enig med Peter ser ut att vara mest spackel.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh fan!? Men om jag slipar till vårkanten då kanske? Känns som att det är en bättre idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tar vi det en gång till...

- slipa nu

- täck så det luftar

- laga i vår

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh fan!? Men om jag slipar till vårkanten då kanske? Känns som att det är en bättre idé?

Du kan visst trä plastpåse över. Tejpa fast runt rodret en bit upp.

Klipp bort undre delen.. om du måste ha regnskydd... om det inte regnar på eller rinner vatten över rodret när det regnar så skit i skydd. Slipa/ såga, hyvla bort allt löst, spräckt, skadat.

Slipa en gång till i vår. Tvätta m aceton (inte ofta rätt vid "plastlimning" men vid laminerade båtar mm. Ok).

Reparera.

Det torkar ju bäst öppet om det inte rinner vatten via rodret och skadan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...