Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
neubert

Laddar dåligt...

Rekommendera Poster

Har försökt söka men man får ju bara söka på 2 olika sökord innan man måste vänta 5,5min på att förfina sökningen så jag ledsna och skriver ett inlägg istället.

 

Som rubriken lyder så laddar generatorn dåligt. Ligger straxt över 13V när man varvar upp. Remmen är spänd, laddningslampan är hel så vart ska jag fortsätta kolla? Själva generatorn ser väldigt fin ut, inte smutsig eller så och är 16år gammal. Regulatorn som strular, finns det kol som behöver bytas eller nått annat som går att kontrollera med diverse mätningar?

 

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns ibland kol som kan bytas, beroende på generatortyp.

Har du mätt på generatorns utgående ansutning? Den kan heta D+ eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns ibland kol som kan bytas, beroende på generatortyp.

Har du mätt på generatorns utgående ansutning? Den kan heta D+ eller liknande.

Ja har mätt direkt på pluskabelns anslutning på generatorn så borde inte ha nått med kablaget fram till batterierna att göra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad är det för motor/ generator????????

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

www.båtelektriker.se

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad är det för motor/ generator????????

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

www.båtelektriker.se

 

Motorn är en Yanmar 4LH-STE men har inte uppgifter vad generatorn heter här hemma...

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har manual på generatorn för felsökning osv. Kan inta ladda upp här då den är för stor. Har du ett mail address jag kan maila till dig?

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

www.båtelektriker.se

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har manual på generatorn för felsökning osv. Kan inta ladda upp här då den är för stor. Har du ett mail address jag kan maila till dig?

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

www.båtelektriker.se

Jättesnällt! Maila på nils@neubert.se

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja det finns ibland kol som kan bytas, beroende på generatortyp.

Har du mätt på generatorns utgående ansutning? Den kan heta D+ eller liknande.

Ja har mätt direkt på pluskabelns anslutning på generatorn så borde inte ha nått med kablaget fram till batterierna att göra...

Det är ju riktigt. Men jag brukar börja vid källan, i detta fallet generatorn och mäta mig framåt i kretsen.

Om regulatorn är trasig variera spänningen med varvtalet. Om en diod eller flera i generaton är trasig/a får man ut en oren likspänning, billigare mutimetrar ballar ur och visar inget vettigt, på gammaldags analoga visarinstrument kan man då se att visaren vandrar litet, eller vibrerar.

 

Men nu får du ju proffesionell hjälp med en manual, det är ju värdefullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill verkligen batterierna ta emot laddning? En enkel test är att skarva in en diod i serie med den gula seneledninge, Om det nu finns en sådan. Generatorspänningen bör stiga med runt 0,7 och generatorn ska då ladda ganska bra,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem på min nyköpta båt för ett par år sen med laddspänning på ca. 13V. Jag plockade loss generatorerna och lämnade till firma för koll, bara för att få konstaterat att de lämnade 14.4V. Det visade sig i mitt fall att kablage och kabelskor på jordkablarna till motorerna var helt ärgade och hade grova spänningsfall. Jag tycker fortfarande att det är märkligt att generatorerna inte höll 14.4V mätt på generatorn trots det, men det har väl med jordningen att göra? Mina generatorer har ej extern senseledning. Jag är förvånad att startmotorerna fick tillräckligt med kräm för att starta öht.

 

Kan vara värt att testa att koppla ett batteri direkt på generatorn för att testa?

 

 

Redigerad av Bobba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om batterierna slukar mer än generatorn orkar ge (eller många andra förbrukare lastar ner) så är 13V inget konstigt. Observera att märkströmmen på generatorn är absoluta max, vid högt varvtal och optimala förhållanden.

För att veta - mär med en tångamperemeter vilken STRÖM som går in i batterierna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere en sväng efter jobbet och kollade i mörkret och kyla men misstänker dåliga kabelskor och ärgade kablar... Ska byta batteribanken till våren och gör då en insats med nya kablar och kabelskor så får vi fortsätta med generatorn efter det...

 

Tack för alla bra tips och tack batelektriker (Kurt) för att du tog dig tid och mailade!

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...