Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
FinMick

Knåpa ihop ny drivlina

Rekommendera Poster

Hej!

 

Funderar just nu på att plocka ihop en ny drivlina till evighetsprojektet.

Har en Kubota diesel, 3-cyl. På det ska något backslag, axel och propeller.

 

Har ett Penta RB-backslag med 1,91 reduktion. Har också möjlighet att byta till mig ett MS backslag med samma utväxling.

Axel och packbox ännu ett olöst problem, likaså propellern.

 

Någon med vishet att dela med sig av?

 

 

(Eldriften får vänta, sannolikheten att jag snubblar över de delarna känns liten.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte mer än om du monterar detta som ett nytt montage så hade jag monterat PSS som axeltätning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska ha ett enspaksreglage kan du inte använda RB-backslaget. MS- backslaget har inte SAE- infästning mot kåpan, så om man ska använda det måste man specialtillverka en kåpa. Det har heller inte standard splinesaxel, så hopkopplingen med vevaxeln blir besvärlig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enig med Rollen!

 

Finns andra backslag som funkar bättre.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte mer än om du monterar detta som ett nytt montage så hade jag monterat PSS som axeltätning...

 

Definitivt! Har mycket goda erfarenheter av dessa tätningar, snustorrt och inget krångel. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går långsamt med båtprojekten nu...

Jag försöker mig på att lossa roder och propeller nujust och stöter på problem med muttern på prop-axeln.

Någon som har tips på tillvägagångssätt?

post-109739-0-71622400-1485087585_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl kollat så inte muttern på axeln är vänstergängad? Jag brukar lägga en bräda mellan båtbotten och översta propellerbladet så propellern hålls i läge när man tar i med långskaftet på hylsan. Muttern kan vara fastlimmad med gänglåsning så värme är bra. Kosanbrännari på e bara, men ield int opp boåti!!

När du skall ha bort propellern kan det lyckas med en kloavdragare, då behövs en kompis som håller i för annars trillar allting bara bort medan man försöker spänna. Även här är värme helt nödvändigt. Och kanske ett par dagars förbehandling med rostlösningsolja.

Gjorde en enkom avdragare för min båt när nerverna brann med kloavdragarhe***e. Prima bilder finns schenn:

https://uupee.wordpress.com/2014/05/01/avdragsdags/

 

Den kan du få låna om du råkar ha 25mm axel och vägarna förbi Vasa...

 

På findit.fi brukar det dyka upp kopplingar som passar bättre på Kubotan. Yanmarkopplingar (Kanzai) brukar bli lediga när gamla yanmarmotorernas topplock rostat igenom. Då borde du få en svänghjulskåpa som passar på köpet.

Att få till en rak och centrerad svänghjulskåpa med hemsmide och handarbete kräver bra precision, något som jag fått erfara den hårda vägen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och verktygserbjudade! Orken räcker inte till för allt längre, Kubota-projektet får härmed gå i vila. Jag försöker få Peugeoten att orka ett tag till istället. Det lär ju ta ett tag innan jag byter motorn av beskattningsskäl ändå...

 

Hoppas på att det ska räcka med byte av topplockspackning och lite uppgraderingar av kylsystemet.

Prioriteten börjar flyttas över från renoveringen till att alls få åka till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-109739-0-88916600-1491477410_thumb.jpg

 

Propellern kom äntligen lös. Muttern kom med värme och slag och långt skaft på en kraftig hylsa. Propellern kom med ett välplacerat skär längs med kilspåret. Kilen kom mycket motvilligt ut efter behandling med hammare.

 

Nu till frågan om vad som ska göras åt resten? Det känns spontant inte som om det är så mycket kvar av axelns kon.

Vad kan man göra? Vad kan man inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den propellern och  konan på axeln någon gång verkligen passat ihop?

Axeln är förbrukad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...