Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Mackey

Projekt - Byte av MD11 på vår Comfort 32

Rekommendera Poster

Jodå, nu är båten i vattnet och motorn går.

 

Det verkar inte läcka någonstans.

 

Motorn startade på första trycket efter 0,1 sekunder.

Vi har skippat nyckel och har tre knappar att trycka på.

Heat

Start

Stop

Nycklar kommer bara bort och framför allt går de av när de siter i vristhöjd i sittbrunnen.

 

Inte lika flådigt som Botved som verkar ha en tänkande motor, men ok för oss.

 

Vi har lagt ungefär 50 timmar på motorinstallationen och allt kring den utom isoleringen med Akustimet som också tagit cirka 50 timmar.

 

Det roliga är att hela motorinstallationen gjorts med ett fåtal verktyg som vi normalt har med ombord i en liten säck. Det enda extra är en hylsnyckelsats med lite större hylsor som använts för att dra motortassarna och några andra skruvar och muttrar.

 

Det kommer mera info. och bilder framöver när allt är helt klart.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort grattis!!

Att ha knapp i stället för nyckel har även vi funderat på. Men om vi glömmer slå av huvudströmmen så blir båten väldigt lättstulen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat! Har du någon bild när motorn är på plats? Hur funkar ljudisoleringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis Mackey, bra jobbat!

 

Har följt din tråd noga med tanke på framtida renoveringar. Önskar mitt motorrum såg ut som ditt:  :) Lycka till nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort grattis!!

Att ha knapp i stället för nyckel har även vi funderat på. Men om vi glömmer slå av huvudströmmen så blir båten väldigt lättstulen.

Hur många sekunder försenar man tjuven om man har nyckelströmbrytare? Dessutom, vem stjäl en segelbåt och rusar iväg i 5,5 knop?

Att slå av huvudbrytaren till motorn är en god vana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Stort grattis!!

Att ha knapp i stället för nyckel har även vi funderat på. Men om vi glömmer slå av huvudströmmen så blir båten väldigt lättstulen.

Hur många sekunder försenar man tjuven om man har nyckelströmbrytare? Dessutom, vem stjäl en segelbåt och rusar iväg i 5,5 knop?

Att slå av huvudbrytaren till motorn är en god vana.

Dessutom en 37 år gammal segelbåt i vårt fall med en motor som det mest värdefulla ombord.

 

Vi bestämde igår efter ett snack med en "båtvän" att även skippa huvudströmbrytare mellan motor och startbatteri, känns mest som en källa till spänningsfall och andra felmöjligheter. Säkring kommer vi givetvis att ha.

Rätt eller fel?

Vad tycker ni?

och varför?

Man kan ju alltid ändra sig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra jobbat! Har du någon bild när motorn är på plats? Hur funkar ljudisoleringen?

Återkommer med bilder när allt är klart.

 

Ljudisoleringen funkar inte alls, ännu.

Motorrummet är öppet både framför och bakom motorn.

Jo, lite kan man nog konstatera att det trots allt är förvånansvärt tyst i sittbrunnen.

Vi får se när "väggar" och luckor är på plats, tänkte lämna öppet en tid för att ha lite extra koll att allt funkar och för att lättare räta till ev. fel och brister.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt CE så ska det finnas huvudbrytare. Se det som ett bra tips.

När man ska starta och det kommer rök ur maskinrummet eller när startmotorn hänger sig så kan det vara skönt med huvudbrytaren. En ny och bra brytare kommer aldrig att krångla.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bestämde igår efter ett snack med en "båtvän" att även skippa huvudströmbrytare mellan motor och startbatteri, känns mest som en källa till spänningsfall och andra felmöjligheter. Säkring kommer vi givetvis att ha.

Rätt eller fel?

Vad tycker ni?

och varför?

Man kan ju alltid ändra sig.

 

Mackey

 

 

Att avstå från både tändningsnyckel och huvudbrytare verkat vågat, tycker jag.

Själv har jag också startknapp, men därutöver både hängseln och livrem i form av huvudbrytare och en väl dold kontakt inne i båten som måste slås till för att motorn ska starta.

Den senare försenar garanterat tjuven en halvtimma  – och betydligt längre om det är mörkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte funderat på ett trådlöst dödmansgrepp? Jag hade gärna haft ett men de går ju inte att koppla in på en gammal md11c.

Jag är inte så påläst på de olika typerna men tänker att något av dem kanske kan kopplas in så att de även agerar lite stöldskydd, att du har armbandet/brickan istället för nyckel. På safetyMOB går det inte, men på wimea eller andra fabrikat kanske? Värt att kasta ett öga på kanske när du ändå bygger nytt. Skulle kännas tryggt när man är ensam ombord och måste fram på fördäck å hissa segel t.ex tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många segelbåtar i 30-fots klassen stjäls egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur många segelbåtar i 30-fots klassen stjäls egentligen?

Men hallå. Diskussionen handlar ju om roliga gadgets ! ;-)

Redigerad av fredriklindell
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi har ingen nyckel heller. Rätt skönt att slippa hantera den. Strömbrytaren är i en av kojerna och en potentiell tjuv måste bryta sig in genom låst dörr. Inget som hindrar ngn som bestämt sig förvisso men den är ju "låst".

 

Trådlöst dödmansgrepp testats här och är nog en utmärkt idé. Hur skall man annars få stopp på en båt om man drattar i och exvis är ute själv. På en segelbåt går man ju ofta för autopilot och springsr runt lite. Ja, först och främst skall man inte trilla i såklart).

https://www.hamnen.se/tester/pryltest/wimea-tradlost-dodmansgrepp-i-avgorande-test.html

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå. Diskussionen handlar ju om roliga gadgets ! ;-)

Vet inte om en helt vanlig marinkonverterad motor platsar in som gadget... ☺

 

Dödmansgrepp på en segelbåt är nog en gadget än så länge, men idén är inte fel. Vi kör old school med sele. En fjärrkontroll för att stänga av motorn om man blir hängande utanför båten kanske skulle vara bra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bärbar VHF med DSC i flytvästen samt livlina hoppas jag ska fungera.

De som trillar i brukar börja med "Ska bara...."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skippade också tändningslås men har huvudbrytare med löstagbar "nyckel". Eftersom jag har för vana att stänga kylvattenkranen när jag lämnar båten brukar jag hänga huvudbrytarens nyckel på kranen för att inte starta utan kylvatten.

 

Jag har nu också kört motorn i sjön, allt funkade fint utan en liten pinsam detalj. Växelföraren går åt motsatt håll mot MD2, båten gick åt fel håll... Dock enkelt åtgärdat på en halvtimme.

 

/joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt yttrande om känslan att båten skulle bli lätt att stjäla kanske inte är så rimligt när jag läser vad ni andra tänker. Tycker bara det känns konstigt i "ryggmärgen" att åka hem och låta båten ligga vid bryggan klar för avfärd. Det enda som krävs är att trycka på knappen som är väl synlig, och sedan lossa förtöjningarna. Ni har säkert rätt att en gammal segelbåt inte står överst på tjuvarnas önskelista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag låser fast båten med kätting i bryggan. Men jag låter dörrarna vara olåsta så jag slipper brytbärken om nån vill kika in. Vill de knycka nåt gammalt fiskespö eller handverktyg får de väl göra det. Flytvästarna är nog det dyraste jag lämnar i båten men den risken tar jag hellre än att be om att få dörrarna uppbrutna. Skulle tändningslåset paja hade jag mycket väl kunna sätta dit en knapp istället. Har svårt att tro att ett tändningslås av båtstandard står emot en vanlig skruvmejsel ändå om nån vill starta.

Kedjar dock fast den för att nån jävla dåre har som hobby att dra ut båtar och elda upp dom bara 100m från hamnen här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skickar en förhandsvisning av installationen för att stilla nyfikenheten.

 

Liten bild

post-95867-0-11097900-1493756908_thumb.jpg

En större bild bifogas, nej tydligen inte. Den blir lika liten...

Jag tar bort den.

 

Egentligen blir det väl inte så stor skillnad från nu till helt färdigt.

 

Startbatteriet blir ett MC-batteri så att vi får plats med tre stycken 80 Ah-batterier som förbrukningsbatterier.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad fin den är Mackay! Bra jobbat. Gillar speciellt dina relativt tillfälliga träbitar. Tillfällig = 20 år?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för uppmuntran, det behövs.

 

Jag har inte varit helt positiv till "båtjäveln" under alla delar av arbetet.

Det tog - som jag skrev tidigare - lång tid att få till isoleringen snyggt. En bakgrund som plåtslagare skulle vara lämplig för att se hur man ska kunna böja till Akustimetplåten så att den passar.

 

Själva installationen av motorn med utrustning har varit kul hela tiden, men dyrt.

Varför kostar en plastbit - en vakuumventil - från Martec 650:- kr med rabatt. Det finns billigare, men de var fulare...

...och så var de svårare att montera eftersom jag är beroende av att skruva där det finns något att skruva i.

 

Det var nära att jag byggde en egen vakuumventil av ett T-rör där ena "benet" skulle användas för att fästa en liten ventil som släppte in luft.

Ett alternativ är ju att använda T-rör och låta en liten vattenstråle strila ut på lämpligt synligt ställe hela tiden när motorn är igång. Då ser man att kylningen fungerar, ingen ventil som kan inte täppas igen och det blir billigt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat! Säkerligen bättre, och med mer kärlek, än vad de flesta firmor skulle göra/ge det!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt! Men du kunde väl betsat och lackat träbitarna? 

I en båt satte jag ett dubbel glasat fönster av härdglas + plexi i motorumsluckan. Blev ganska tjusigt när man tände motorrumsbelysningen. Med en så här snygg installation skulle jag absolut göra det och sätta in en trefärgs LED belysning och fjärrkontrolll.

 

Vakuumventilen brukar jag ersätta med ett ihoplött kopparrör och ett skvallerrör som sprutar ner i en av dränerigarna i sittbrunn. Då ser man att kylningen funkar och även dräneringen. Mina hundar tycker det är kul också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår blev installationen inspekterad och godkänd och därmed har vi samma garantier som om en firma gjort installationerna.

 

Träbitarna ja. Jo något kanske vi borde göra.

Ursprungstanken var att klossarna bara skulle vara mallar vid installationen, sedan skulle de ersättas med något i metall. Tiden räckte inte riktigt till, så nu får de hänga med i sommar.

Risken är att tillfälligt blir permanent om man lägger mera möda på det än vad som är nödvändigt, men om det funkar så varför inte.

 

Tyvärr har vi en trappa framför motorn så glaslucka funkar inte, man kommer inte att se något helt enkelt.

Id'en är annars lite kul tycker jag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå eventuell ersättning av träbitarna:

Sådana här syrafasta rektangulära rörbitar kan man hitta hos skrotfirmor om man har tur:

 

motortass.jpg?raw=1
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, det är något i den stilen vi har tänkt oss när/om träklossarna blir utbyta.

 

Jungfrufärden är avklarad med bra resultat. Maxfart 7,1 knop vid 3250 rpm, kanske lite för stor propeller. Sex knop vid 2200 rpm gick lugnt och skönt.

 

Nu ligger vi på Kalvholmen i västra delen av Lindalssundet tillsammans med fem andra segelbåtar. Det är en härlig kväll

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ni före oss, vi har inte båten klar för att lämna bryggan ännu. Skönt att det verkar fungera så bra. Din fundering på mc-batteri som startbatteri är jag nyfiken på. Har du hittat något som du tänker prova?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ny motor som startar snällt ska klara sig med ett mindre batteri. Min VP skulle inte göra det eftersom man ibland måste "mala" ganska länge, ett ganska nytt och fräscht 60Ah dög inte men ett äldre på 100Ah fungerar perfekt.

Man skulle behöva ett bättre batteri, AGM eller ännu hellre LiFePO4.

Jag ser ett "riktigt" startbatteri som en säkerhet. I en kritisk situation så finns det tillräckligt med kräm utan att plocka fram hjälpstartkablar. Det finns också reservström till pumpar, VHF mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett prisvärt mc-batteri på Biltema.

Har inte testat det ännu.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...