Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Mackey

Projekt - Byte av MD11 på vår Comfort 32

Rekommendera Poster

Reglarna kan du limma med trögflytande msp. Det tar upp stora ojämnheter. Du kan lämna spalt så du kan "såga" loss med tråd.

Den trögflytande typen tillåter att du trycker dit regeln så den hänger kvar av egen kraft men är justerbar.

Du behöver inte skruva. Den flexibla fogen gör att det blir tystare..

Limma några små reglar mot varandra som referens.. som du kan bryta isär med jämna mellanrum.. för att få ett hum om härdningstiden.

Ev kan du limma gummit med samma men det beror på vad det är för gummi.. lägg en klick på gummit, låt härda, om det inte går att fläka loss kommer det funka.. riktigt starkt vidhäftande alternativ är cyanoakrylat. Sen beror det ju på hur gummit ska limmas, mot vad, hur stor yta och hur det belastas.

Trögflytande msp tror jag dom använder till såna där glasblock man bygger väggar av.

Vet att dom har sånt på en fabrik.. dom limmar massor med prylar.. allt från stora skyltar, träreglar mm. både ute och inne samt att dom limmar "speglar" tätar växellådor mm. på extrembelastade valsverk. Vet ej fabrikatet men kan fråga... dom brukar använda "dyra" produkter.. sånt som jag upplever dyra. För dom blir det dyrt när det inte fungerar.

Andra alternativ är vattebeständigt trälim.

Epoxi.. inte 100% på gelcoaten.. men ok.

Akrylbaserade 2-komplim..

Även fogskum eller andra pu lim bör funka..

Så lite beroende på hur du vill jobba, hur snabbt det måste bli klart, hur mycket det får lukta mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. Glasblocks-msp:n kommer från casco.. fast det heter nåt annat. Ska användas tillsammans med plaststyrningar som håller blocken i räta vinklar mm.

Minns ej vad dom kallar limmet.. kolla på rusta, k-rauta osv där dom säljer det glasblocksystemet.

Vet att det dom använder på valsarna mm. är ännu mer trögt.. du kan hänga reglar med några klickar bara. Ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det med bytet utöver isoleringsvalet?

 

Idag var det premiärstart för min maskin, allt gick fint.

 

Landade på ca 73h. Kan tilläggas att jag behöll det mests av den gamla isoleringen då jag tyckte den var i ok skick.

/j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra att allt verkar ha gått bra, jag längtar efter att starta vår motor för första gången.

 

Jag ligger nu på 38 timmar, men mycket tid har gått på att åtgärda gamla synder med kablar, rör och slangar som gått kors och tvärs samt det förbannade klistret.

 

Vår isolering var hemsk, flagade och ramlade ned, och dessutom mycket skit som nu är åtgärdat.

post-1126-0-09766100-1493116964_thumb.jpg

Har beställt både isolering och ny 3-bladig foldingpropeller.

 

Nu håller vi på att sätta reglar att montera Akustimnet på, nästan klart, se bild.

post-1126-0-79761000-1493116510_thumb.jpg

Ledsen att bilderna kommer på tvären, vet inte hur jag ska fixa detta.

Bilderna är tagna på rätt ledd. ?? :wacko:

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur man anpassar nya motorfästen till befintlig motorbädd.

 

De gamla främre fästena i bädden sitter något för långt fram för den nya motorn. Lite synd att det inte gick att beställa motorn med rättplacerade motorfästen, men det är ingen stor sak. Det går alldeles utmärkt att bygga på befintlig motorbädd något genom att skruva på en balk av lämpligt material och med lämplig form.

 

Vi fick tipset att först bygga dessa fästen i trä och sätta in motorn på dessa träfästen och sedan plocka ut "attrapperna" och tillverka likadana fästen i metall.

Ett riktigt bra tips faktiskt. Allt metallarbete går att göra i en välutrustad verkstad istället för i båten och allt kommer att passa och vara rätt från början.

 

Nu när fästena är tillverkade börjar jag fundera, varför ska jag byta dessa träfästen till metall. En träregel på 50x100 mm bör väl fungera utmärkt som ett fäste för en 25 hk motor i en segelbåt, eller tänker jag fel?

 

Vad kan det vara för nackdelar att fästa motorn i träreglar?

Om det finns nackdelar, hur kan man över vinna dessa?

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde funka, det sitter ju större motorer än så i gamla snipor av trä.

Kanske du bör välja tryckimpregnerat så det står emot fukt mm lite bättre.

Bra jobbat!

Lars-Åke

 


Nu när fästena är tillverkade börjar jag fundera, varför ska jag byta dessa träfästen till metall. En träregel på 50x100 mm bör väl fungera utmärkt som ett fäste för en 25 hk motor i en segelbåt, eller tänker jag fel?

Vad kan det vara för nackdelar att fästa motorn i träreglar?

Om det finns nackdelar, hur kan man övervinna dessa?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart det funkar, jag skulle välja ek. Värm och olja så det drar in ordentligt. Efter ett antal år brukar motorn sköta oljningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja ek jag med.

Tryckt virke suger vatten kopiöst när det är torrt och torkar ut lätt det vill säga rör sig för mycket beroende på fukten för tillfället.

 

Ek med ett ca.10 millimeter plattjärn som plastas fäst och påstås över i plattjärnet kan man borra och gjänga för motorfästen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oväntad erfarenhet.

 

Kladdig MS-polymer och annat kladdigt går väldigt bra att totka av från fingrar och verktyg på gammal skumgummi isolering, sådan lite tyngre och styvare isolering som består av hoppressade småbitar.

 

Det funkar mycket bättre än papper eller trasor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du glömmer väl inte belysning i motorrummet? Jag använder LED-stripps på träribbor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte skrivit något om belysning hade jag nog behållit den gamla (dåliga) belysningen.

 

Nu blev jag mera inspirerad att fixa något bra som faktiskt hjälper ögonen att se.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det som är trä på sidorna är luckor?

Luckor är bra för det blir så lätt att komma åt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte luckor. Det är fasta "väggar" med en koj på andra sidan.

 

Jag valde en Beta eftersom servicepunkterna sitter framåt och bakåt, man behöver inte komma åt sidorna på motorn. Vetus har snyggare färg (svart/gul) och en finess med en kylare som tar bort den värsta värmen, men den hade krävt åtkomst från minst ena sidan. Dessutom hade jag nog inte fått med min fru på att köpa en svart/gul motor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Nanni och tycker nog en lucka på BB sida lite kunde underlättat oljefilterbyte... Och på SB sida sitter en anod lite illa till... Men resten är ju lätt framifrån. Du har rostfri avgasrök? Den var jag avis på men den passade inte på min motor (rätt dyr också... )

 

Vad fint det blir i ert nya maskinrum!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt lite grejor på olika motorer tex startmotor. I vinter har det blivit ny generator smat en del nya kablar. Min sittbrunnsdurk kan man enkelt öppna och jag har en stor lucka framtill. Det är jättebra för att se allting men inte för att meka, att stå framåtböjd dom ett "fällekors" är påfrestande.

När ja såg denna bilden kom jag att tänka på en kompis som hade en liknande lösning och hur enkelt det var att komma åt allting även det som satt på sidorna.

 

post-80529-0-04239000-1492038053.png

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi väldigt nära provstart. Inser att vi är bortskämda med utrymme, ändå kommer det alltid till irriterande krångel ibland. Vår motor är ca 5cm högre än den gamla så motorhuven måste byggas om. Varför hamnar bilden liggande??

post-1126-0-40309900-1493116933_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liggande bilder är ett nytt fenomen här på MG. Jag har samma problem.

 

Vi ska jobba på i i kylan de närmaste dagarna och få klart allt med alla nya kablar och slangar, på med den nya isoleringen och i med drevet.

 

Den 19 april lyfts motorn i och den 29 april lyfts båten i.

 

Luckorna på motorrummet fram och bak hinner nog inte komma på plats före sjösättning. Kanske är det bara bra så är det lätt att kolla att allt funkar som det ska.

 

Mackey

 

Ps

Är nog lite avis på Botved som kommit så långt som "nära provstart".

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi vred just nyckeln till tändläge. Något visst när instrumenten tänds upp. Kylvätskan var 5 grader visade displayen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har tagit betydligt längre tid än jag räknat med att göra alla förberedelser, egentligen sätta upp massor av reglar... Svårigheten är inte att sätta upp reglarna utan att tänka på hur det ska bli när man sätter på Acustimet-plåtarna. Vi har nog använt 4 hela arbetsdagar sammanlagt.

 

post-95867-0-27169000-1492371666_thumb.jpg

 

Äntligen på g med isoleringen.

  • Vi mallar med mjökkartongpapp på rulle, funkar utmärkt.
  • Det är lite slitsamt att klippa till alla plåtar, tur att vi valde aluminium och inte rostfritt. I morgon ska vi pröva med häcksax, om det funkar blir det säkert lättare än med den plåtsax jag har.
  • Det är betydligt lättare att bara klistra upp självhäftande isolering.
  • Kall bitumenmatta är spröd, bra om man vill skära till eftersom det räcker att ritsa och bryta som glas, men svårt om man ska få fast mattan på lite ojämnt underlag. Värm gärna mattan före montering.

Just nu känns det bra även om motorn ska lyftas i redan på onsdag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju jättefint ut!! Vi har ägnat dagen åt att isolera motorhuven. Jo det är säkert enklare men med galet många vinklar åt olika håll och ytor som sluttar så inget blir symmetriskt eller liksidigt så blir det knöligt även med kontaktlim och mjuk isolering. Spännande att "höra" hur du upplever motorljudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En elektrisk plåtsax hade ju varit det bästa, men det är lätt att vara efterklok. Det kändes som det skulle vara lätt att klippa plåten för hand, men det var det inte riktigt.

 

Ska kolla om Jula har.

Jodå, det finns för 800:- kr.

Så får det bli. Behövs den inte för att jag får upp snitsen så är det ju bara att lämna tillbaks den.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En elektrisk plåtsax hade ju varit det bästa, men det är lätt att vara efterklok. Det kändes som det skulle vara lätt att klippa plåten för hand, men det var det inte riktigt.

 

Ska kolla om Jula har.

Jodå, det finns för 800:- kr.

Så får det bli. Behövs den inte för att jag får upp snitsen så är det ju bara att lämna tillbaks den.

 

Mackey

Hyr en nibbler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips ockh råd, men

häcksax funkade kanonbra!

 

Nu är alla kablar och slangar på plats och nästan all plåt.

 

Det får bli en halvdags semester i morgon så kommer drevet på plats innan motorn ska i på onsdag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plötsligt händer det...
post-95867-0-29603400-1492667472_thumb.jpg
Fast det var inte så plötsligt, tog rätt mycket tid faktiskt.
 
Nu är det i alla fall dags att lyfta i motorn, men det slipper jag ju göra själv eftersom det är införhandlat i priset för motorn.
 
Det räckte att bära upp drevet på båten och ner i motorrummet, inget för en 58-åring med diskbråck, men vad gör man...
 
Till vänster i bild (styrbord) syns överst anslutningssladden till panelen och nederst skymtar avgasslangen och slangen från den manuella länspumpen syns tydligt. Borde ha bytt den också, men så blev det inte...
 
I taket syns fäste för länspumpen och bakom detta kan man skymta påfyllningen av färskvatten.
 
Till höger ser man en öppning där sladdar går in och ut och där även bränsleslangaran kommer att gå in och ut. När allt är kopplat så lägger jag på en "plåt" där också.
I framkant kommer att par sladdar ut bakom isoleringen.
 
Motorbädden är i trä eftersom det är lätt att kapa eller bygga till lite om den inte stämmer med motorn. Tanken är att använda träklossarna som modell till "riktiga" motorfästen i metall, men det blir nog först till hösten...
 
Förutom detta kommer det inte att vara så mycket "kladd" i motorrummet. Slang från färskvattenpåfyllningen, slang till och från länspumpen och två kablar för anslutning av motorn till batterier.

​Bränslefilter, sjövattenfilter och en vakuumventil ska upp på väggarna också.
 
Så här såg det ut tidigare.

post-95867-0-25726100-1492671497_thumb.jpg

 

Mackey

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått Mackey, har du fått i maskinen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är på plats och hopskruvad med det nya drevet.

 

Det som återstår är;

Att ansluta bränsleslang via filter och bränsleretur.

Att ansluta sjövattenkylningen via filter.

Att montera en vakuumventil.

Att byta en trasig gasvajer.

Att koppla om i reglaget så att båten går framåt när gasreglaget förs framåt, just nu är det tvärt om...

Att limma dit en "gummibit" på skrovet som täcker öppningen för drevet.

Montera den nya trebladiga propellern.

 

Detta måste vara klart före sjösättning nästa lördag, men det är många dagar kvar...

 

Sedan återstår att fixa till detaljer, men det får bli när båten år sjösatt.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att du fick dit den. Resten fixar du säkert i tid. Vi provstartade igår, en märklig känsla att trycka på knappen och läsa att motorn förvärmer. Vi han fundera över "jaha, vad gör vi för att starta?" Så hoppade den igång. Moderna prylar, vilken skillnad mot den gamla maskinen, inget skrammel, bara distinkt tryggt dieseldunk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, nu är båten i vattnet och motorn går.

 

Det verkar inte läcka någonstans.

 

Motorn startade på första trycket efter 0,1 sekunder.

Vi har skippat nyckel och har tre knappar att trycka på.

Heat

Start

Stop

Nycklar kommer bara bort och framför allt går de av när de siter i vristhöjd i sittbrunnen.

 

Inte lika flådigt som Botved som verkar ha en tänkande motor, men ok för oss.

 

Vi har lagt ungefär 50 timmar på motorinstallationen och allt kring den utom isoleringen med Akustimet som också tagit cirka 50 timmar.

 

Det roliga är att hela motorinstallationen gjorts med ett fåtal verktyg som vi normalt har med ombord i en liten säck. Det enda extra är en hylsnyckelsats med lite större hylsor som använts för att dra motortassarna och några andra skruvar och muttrar.

 

Det kommer mera info. och bilder framöver när allt är helt klart.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...