Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
nilsnobbing

Seglingshistoria: Friedrich Brusgatis

Rekommendera Poster

Hej!

 

Först en varning: detta är nörderi på allra högsta nivå och möjligen intressant endast för undertecknad som gillar att läsa gamla reseberättelser.

 

denna eminenta förteckning över småbåtsäventyr står att läsa en notis om gentlemannen i rubriken; Friedrich Brusgatis. Mannen i fråga seglade 1947-48 20-fotsbåten Inga från Sverige till Venezuela. En redig resa för en liten båt. Någon som känner till mer om detta? Var han svensk? Vad för slags båt var det? Finns någon bok?

 

Nyfikna hälsningar,

 

Kapten Nils Nobbing
Landkrabba

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nils skrev bl.a: Var han svensk?

Ingen aning men jag hittade en "Leutnant zur See der Reserve" med det namnet som dog i Venezuela 1948 och som också hade rejäl sjövana av medaljförteckningen att döma. Kan givetvis vara fel person trots att det knappast kan ha funnits särskilt många andra med det namnet i Venezuela år 1948. Men jag gissar ändå att fotot visar just 20-fotaren Ingas kapten? Kanske inte precis någon "gentleman" i så fall, men men.


Bara kul att grotta ner sig litet i vintermörkret, din nördvarning funkade därför mest som en magnet på mig! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man! På din länk kan man dessutom läsa att han föddes i Dusseldorf, så svensk var han troligast inte. Well, well....säkert ett spännande människoöde.

 

Kull förresten att det finns likasinnade nördar :-)

 

N.N

Redigerad av nilsnobbing
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer att bita i:

"Type and Rig 29 Ananda 42' IO'x33'x6' 10' x 4' 1' Andre Sandin (Fr.) Didier Petit Nic Scherer Trimaran ketch 21' 3' Friederich Brusgatis (Lett.) Yvonne Brusgatis C.B. gaff yawl 21 Monsunen 23' x 7' 10"x4'6' Ake Eliasson (Swede) Gunnar ..."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nils skrev: Well, well....säkert ett spännande människoöde.

Jo, fast alla människoöden kan väl vara spännande på olika sätt. Men denne mans öde troligen mer än vanligt, i mitt förra inlägg #2 kan man i länken läsa...
post-86835-0-70142000-1479899879_thumb.jpg
Han måste ha gjort nåt in i hästväg våghalsigt för att förtjäna guldmedaljen?
Vad jag förstår betyder RA10 "räumboot", alltså en defensiv minsökande typ av båt?
[Att förtjäna guldmedalj på en sådan båt kan väl tyda på att han inte avsiktligt dödade andra människor (s.k. fiendesoldater) utan snarare fick medaljen för att ha räddat människoliv? "Gentleman" eller inte, en på så vis dekorerad "hjälte" i naziregimens våld känns för mig klart bättre.]

Hittade ett register "Lexikon der Wehrmacht" där RA10 i alla fall omnämns enligt bilden nedan? Vad hände egentligen RA10 i medelhavet och har det alls med "vår Friedrich" att göra tidsmässigt? ...
post-86835-0-41315400-1479900412_thumb.jpg
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg något jag inte orkade följa upp. En tysk som med en torpedbåt räddar en grupp soldater på Medelhavet. I samma veva får ovannämnde någon "Afrika" medalj.

 

Full av förutfattade meningar tycker jag bilden ser ut som en torped eller ubåtsofficer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker begripa "vår" Friedrich Brusgatis tidigare öden och äventyr genom olika krigsrullor. Är det rätt man att gissa på som tjugofots segelbåten Ingas kapten? [Har han nödvändig erfarenhet och därtill rätt sinnelag för att genomföra en sådan äventyrlig nöjesseglats, skulle svara ja. Hur stor är för övrigt sannolikheten för att nån annan med det namnet vistades och dog i Venezuela 1948?]

Man kan bli nyfiken, vad kan han ha gjort som föranledde "pladuskan" Tyska Korset i guld?
Vete katten, tydligen blev RA 10 flygbombad den 30:de april 1943 utanför den tunisiska staden La Goulette varvid 6 män dog? Kanske gjorde han nån heroisk insats för att rädda skadade eller nåt??


Länk till bildkälla.
post-86835-0-81329800-1479980048_thumb.jpg

I texten refereras också till "sonderferband Brandenburg", tydligen är detta en sorts förband med hemliga agenter. Nå, vår Friedrich skulle knappast smälta in som tunisier - även om han kunde språket och rent av spotta på lokalbefolkningens manér. :-) Men kanske transporterade han in brandenburgare i smyg till stranden i nattmörker??

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är rädd att min tyska inte är vad den borde vara, eller så är den det, efter två års "studier" med uselt betyg. Jag har lite svårt med grävandet.

 

På sid 201 i denna publikation kan man dock läsa om RA10:s öde utanför Tunisiska kusten.

 

Att den tyska (lettiska?) Kommendanten dog i Venezuela är väl fastställt, det stod i någon av länkarna. Jag håller med att det verkar orimligt att två personer med just det namnet hamnade i Venezuela, just under samma tidsperiod. Jag tror vi på trygga grunder kan anta att det är en och samma person, eller?

 

Det var ju rätt vanligt att högt uppsatta tyska militärer emigrerade till Sydamerika efter kriget för att slippa anklagelser om krigsbrott. Var han en av dem? Var den äventyrliga seglingen med en liten båt över stort hav i själva verket en flykt? Det lär vi aldrig få veta...

 

N.N

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På några ställen nämns has fru Yvonne också.

Man kan undra om han verkligen seglade från Sverige elle om han tex tog öve den svenska båten på medelhavet. Att segla en 20ft CB yawl är ingen hissnande fartupplevelse.

Att som fd lägre, tysk officer hitta en framtid i Europa var nog ingen hit. Isynnerhet inte om han var lett(?). Krigsbrott behövde han nog inte fly från men en framtid i Sydamerika var lockande för många. Det fanns stora grupper tyskar i Sydamerika som såg her framtid där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cerderblom, inte "Cederholm".

 

Fullständigt galen historia. Ett under att hon överlevde.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...