Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Caribic410

"Stålborste"

Rekommendera Poster

Var får man numera tag på borstar, typ stålborste, fast av mässing?

Finns ju stålborstar där bordten är mässingbelagda på ex biltema... men riktiga mässingborst? Var?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://polder.se/sv/valla/vallatillbehor/borstar/

 

Här är såna som skidåkarna använder om du vill ha en annan form på borsten än den modell du redan fått som svar här ovan.

Länken visar olika borstar men mässing är bra för att borsta ur vallan ur belaget. De runda rullarna som man sätter på borrmaskinen är otroligt effektiva och samtidigt skonsamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå stålborstar för båtbruk... :wacko:
Borsta aldrig med stålborste för att rengöra en slemmigt beväxt offeranod!
[Kan tydligen "inaktivera" offeranoden genom att den därefter blir ständigt upptagen med att bekämpa stålborstens metallrester. Sådana eventuella stålrester rostar inte heller bort i första taget eftersom de är anodens mest närliggande skyddsobjekt i dess yta. Nettoresultatet av stål-avskrap i offeranoder blir då minskad skydds-aktivitet för de övriga dyra saker som verkligen behöver skydd?]

Sant eller inte, varför använda metalliska borstar vid rengöring av offeranoder när det finns "icke-metalliska" sandpapper?

Jo, jag vet; TS har nog redan koll på detta och nämner heller ingenting om offeranoder. (Men en varning om att sandpapper är klart riskfriare vad gäller puts av offeranoder behöver nog upprepas i många forumtrådar?)

Nyfiken i en strut... varför vill du hitta just en äkta mässingsborste, kanske putsa startmotorns eller generatorns kolbanor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken i en strut... varför vill du hitta just en äkta mässingsborste, kanske putsa startmotorns eller generatorns kolbanor?

 

Från likströmstiden lärde man sig att man aldrig får ha en mässingsborste på kollektron. Den slipas man med "sten", en grov och en fin sida, på större motorer kunde man göra detta under drift.

 

Jag borstar aldrig rostfritt med mässingsborste, det brukar bli gult.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå stålborstar för båtbruk... :wacko:

Borsta aldrig med stålborste för att rengöra en slemmigt beväxt offeranod!

[Kan tydligen "inaktivera" offeranoden genom att den därefter blir ständigt upptagen med att bekämpa stålborstens metallrester. Sådana eventuella stålrester rostar inte heller bort i första taget eftersom de är anodens mest närliggande skyddsobjekt i dess yta. Nettoresultatet av stål-avskrap i offeranoder blir då minskad skydds-aktivitet för de övriga dyra saker som verkligen behöver skydd?]

 

Sant eller inte, varför använda metalliska borstar vid rengöring av offeranoder när det finns "icke-metalliska" sandpapper?

 

Jo, jag vet; TS har nog redan koll på detta och nämner heller ingenting om offeranoder. (Men en varning om att sandpapper är klart riskfriare vad gäller puts av offeranoder behöver nog upprepas i många forumtrådar?)

 

Nyfiken i en strut... varför vill du hitta just en äkta mässingsborste, kanske putsa startmotorns eller generatorns kolbanor?

Den rostar inte. Dom mässingbelagda drån biltema mfl. rostar.

Ifs så funkar rostig stålborste till d mina anvområden men det är trevligare utan rost.

Har min grill bak i under en lucka i själva badbryggan. I grillen ligger stålborste, grilltång mm. borsten rostar.

Ps. Pga rost mm. förbrukade jag en biltemagrill/sommar. skaffade weber go.. eller vad den heter.. för tre somrar sedan. fortfarande nyskick.. grillen hindrar dock inte stålborsten från att rosta Ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du inte ha elgrill nästa säsong?

 

nix inte för mej.

elgrill drar jag till med i nödfall hemma, mer än 30 år sen sist. (lite I landsnödfall kan tyckas)

 

Gasol grillar jag med hemma.

 

På sjön... där lyxar jag till det med riktig kolgrill, ibland utbrunnen brasa (men det hör till ovanligheterna. Kan bli rejäl glöd kvar efter att vi kokat gulasch över öppen eld)

Har alltid rikligt med lyx på sjön eftersom det ger extra krydda åt lediga ljuva stunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, var det till grillen du skulle ha den. Min gissning är att mässingsborsten då är för mjuk och skulle testa en sådan här istället.

http://www.swedol.se/stalborste-rostfri-trad.html?gclid=CM2WqbrsvNACFVpJGQod0h4K3w

 

/B

 

Hade mässing förut men den glömde jag kvar på nån ö.

Den funkade bra.

Rostfritt kan ju såklart vara ett alternativ.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...