Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
jajo

CTEK batteriövervakning via bluetooth "Battery Sense"

Rekommendera Poster

Såg denna i senaste numret av Praktiskt Båtägande och blev nyfiken, verkar vara lätt att installera samt att man kan ha koll på batterierna i båten via telefonen.

 

Någon som provat?

 

 

 

Batteriövervakning CTEK Battery Sense

 

 

Följ batteriets hälsa på ett enkelt sätt med denna unika och smarta Bluetooth-spårningsenhet. Den är enkel att installera och data levereras via en iPhone- eller Android-app som hämtas gratis. Telefonon kommer sen varna ifall batteriet kommer under kritisk nivå.

 

Om du vet när det är dags att ladda batteriet kan du förhindra fordonshaveri och maximera batteriprestanda. Battery sense ger dig färdefull information om ditt batteri på ett enkelt och användarvänligt sätt. Battery sense synkroniserar automatiskt statistik till din mobiltelefon via bluetooth, statistik upp till 3 månader kan sparas. Du kan koppla flera battery sense till din telefon och synkronisera monitorerna.

post-77360-0-08631400-1479574390_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om det är via bluetooth måste du ju vara i närheten av enheten för att det ska fungera... Har du båten/batteriet längre än 10-15m från telefonen så kommer det ju inte funka. Annat vore det om det var en gsm-sändare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom visar den bara spänning, kan vara smart på vintern när man vill kolla spänningen utan att klättra upp i båten. Finns liknade från ca 225kr, jag har köpt en till åkgräsklipparen.

Vill man även se ström mm så har NASA en men då kostar den 99£

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog för givet att det även var gsm för att det skulle vara någon nytta med larmfunktionen.

Jag skulle nöja mig med spänningen så att jag vet att det är dags att åka förbi båten och slå på laddningen.

 

Vad ligger priset på Victrones modul? den verkar ha det som jag trodde att CTEK hade, men är det så att man behöver ett komplett system från Victrone för att kunna använda sig av modulen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tror det ligger på CA 7000:- ink moms

 

batteri monitor ca 1800:- ink  moms

 

= CA 8800:- ink moms

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

www.båtelektriker.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man övervaka spänning mm så finns det larm som fixar det. Mitt heter Topkodas, http://www.topkodas.ltkostar 99€ utan låda. Mäter spänning och temp, larmar via GSM eller så frågar man med ett SMS. Har fyra utgångar som kan styra tex värmare mm och 7 ingångar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller, exempelvis, köp en GeoSafe GPS monitor så får du spänningslarm, möjlighet att kolla status via app eller SMS, relä, positionsrapport i händelse av stöld, magnetlarm och lite annat.

 

Kostnad runt 799 på kampanj. Gav mig dessutom typ 500 kr billigare båtförsäkring.

 

Är du lite mer tekniskt lagd, utan behov av spårning och försäkringslättnad, skulle jag nog ändå säga att den bhemac tipsar om är mer kraftfull, den har ju massa in/utgångar och kan säkerligen programmeras på alla möjliga vis, vilket är roligt och kraftfullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gps tracker monterad men den larmar bara vid låg spänningsnivå eller vid uppringning så skickar den ett sms där den informerar om att spänningsnivån är ok eller inte.

Jag skulle vilja ha koll på vilken nivå spänningen ligger på så att jag kan köra igång laddningen innan nivåerna blir för låga.

Nu lär man sig ungefär med vilka intervaller som laddningen behöver startas men det skulle vara skönt att kunna kolla spänningsnivån på ett enkelt sätt, gärna billigt också ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft dubbla sådana i förra båten som såldes i september, smidigt att kunna läsa av spänningen och installationen var ju superenkel, bara att skruva fast kabelskorna på batterierna och lämna i båten. Det stämmer att man måste titta till båten för att få reda på spänningen, men man bör ju titta till den titt som tätt ändå och då får man upp viss historik i appen. Appen är väl den största besvikelsen med denna lösning, riktigt dålig! Man kan enkelt lägga till mätare och installera men när man väl är igång finns det några stora problem. "Spänningen" visas i form av en procentskala, man kan ingenstans se den riktiga spänningen i form av volttal. Histogrammet bygger dessutom upp så länge man har båten och det finns inget reset för skalan, vilket efter redan ett halvår gör det svårt att se förbrukningen för sista veckan eller dagen tex. Allt detta har samtliga recensioner på App store (denna recension gäller ios version 1.21, ej testat android) men det sker inga uppdateringar från ctek sedan första releaserna. Jag antar att ctek antingen är väldigt nöjda med appen eller anser produkten död och inte avser att uppdatera appen mera, och i så fall bör man ju se upp... Således, min konklusion är utmärkt hårdvara men usel app.

 

Köptes in på conrad för en spottstyvel: https://www.conrad.se/Batteri%f6vervakning-CTEK-CTX-Battery-Sense.htm?websale8=conrad-swe&pi=1423701&ci=SHOP_AREA_14724_0312036 

Redigerad av Eborgelin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som jag får fundera vidare på hur man ska få en övervakning på aktuell spänning i båten och se den i telefonen .

Det borde ju gå att få ut mer ur trackern kan man tycka, från är bara hur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft dubbla sådana i förra båten som såldes i september, smidigt att kunna läsa av spänningen och installationen var ju superenkel, bara att skruva fast kabelskorna på batterierna och lämna i båten. Det stämmer att man måste titta till båten för att få reda på spänningen, men man bör ju titta till den titt som tätt ändå och då får man upp viss historik i appen. Appen är väl den största besvikelsen med denna lösning, riktigt dålig! Man kan enkelt lägga till mätare och installera men när man väl är igång finns det några stora problem. "Spänningen" visas i form av en procentskala, man kan ingenstans se den riktiga spänningen i form av volttal. Histogrammet bygger dessutom upp så länge man har båten och det finns inget reset för skalan, vilket efter redan ett halvår gör det svårt att se förbrukningen för sista veckan eller dagen tex. Allt detta har samtliga recensioner på App store (denna recension gäller ios version 1.21, ej testat android) men det sker inga uppdateringar från ctek sedan första releaserna. Jag antar att ctek antingen är väldigt nöjda med appen eller anser produkten död och inte avser att uppdatera appen mera, och i så fall bör man ju se upp... Således, min konklusion är utmärkt hårdvara men usel app.

 

Köptes in på conrad för en spottstyvel: https://www.conrad.se/Batteri%f6vervakning-CTEK-CTX-Battery-Sense.htm?websale8=conrad-swe&pi=1423701&ci=SHOP_AREA_14724_0312036 

 

På Conrad fanns ju även denna, billigare och så tycks appen visa spänningen i volt. Den appen tycks också uppdateras och det verkar finnas ett supportforum mm.

 

Går man in på på tyska Amazon så finns liknade även från andra tillverkare i kring 30 Euro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville ha ett system som larmar mig via GSM när spänningen faller under en viss nivå, tex 12,5V. En nivå som jag själv kan bestämma.

 
Sen vill jag ha ett SMS automatiskt en gång per dygn så jag vet att systemet fungerar. Då vill jag veta spänning resp temperatur i båten. Naturligtvis vill jag närsomhelst med ett enkelt knapptryck får reda på spänning och temperatur, även när jag sitter i Bangkok.
 
Något som jag gärna vill ha koll på är om länsnivån börjar stiga, säkert en gammal skräck från träbåts tiden. En enkel flottör ansluten till larmet. 
 
Nu har jag all last via solcellsregultorn och jag vill ha koll på om det elektroniska relät släpper, ett relä till ytterligare en larmingång. I vintras hade landström hela vintern så ett relä fick övervaka landelen. Det det blev mörkt hemma samtidigt  som det kom också ett SMS, slutats: det är strömavbrott i hela staden, jag behövde inte ens tittat ut.
 
Det finns två utgångar utöver siren och varningssummer. En användes för att starta värmaren som går en viss tid jag kan bestämma. Tidigt på våren på land startar man värmaren och åker ned till en varm och trevlig båt. Den andra utgången användes till att starta kylen så den var kall när man komm ned på sommaren. Senare skaffade jag så mycket solpaneler att kylen kan gå hela sommaren och numera kan jag starta avfuktaren när det är lagom väder för det.
 
Något inbrottslarm var jag inte i behov av, ändå är det den som varit till mest nytta. En siren och några brytare var allt som behövdes. I februari satt jag hemma när det kom ett inbrottslarm. Ok åker väl och kollar. Väl på plats ser jag en överårig yngling i en grannbåt. Då ringer man polisen, 5 min senare står 3(tre) polisbilar på plats. Den söker igenom området, säkrar och följer spår men lyckas inte ta förövaren. Senare får jag höra att en av bilarna hade en gissning om vart förövaren skulle bege sig. De hade ett samtal när den misstänkte tjuven anlände på sin cykel(!). Därmed upphörde också en lång serie av inbrott. I min båt bröt han sönder ett låsbleck a 39:90. I några andra båtar bröt han sönder betydligt mer. 
 
Larmet har kosta mig runt 1500kr och det känns som mycket väl investerade pengar.
 
600 spänn för att några meter utanför båten kunna kolla batterispänningen känns enbart onödigt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med bhemac, 600 känns lite onödigt för att få den funktionen - men det är lite roligt med prylar men de bör ändå kännas som att de tillför något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om GPS-larm och batteriövervakning, här är ovan nämnda GeoSafe på kampanj. 788 kr. Bra pris.

 

Jag tar bort detta inlägg sen när kampanjen är över så det inte ligger kvar inaktuell butiksreklam och skräpar i forumet.

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Crazy_Days_24-27_11!/GPS_LARM_GEOSAFE?id=10306

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste på lite om GeoSafe, verkar både vettig och prisvärd. Men det gå inte att ställa vid vilken spänning larmet aktiveras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det grafiska gränssnittet har inställning att larma vid 6V, 12V eller 24V. Så just den funktionen känns ganska bristfällig. Larmar den vid 11,99V? Högst oklart.

 

Jag är förpassad till appen när jag är hemma och vill kolla batterispänning men tyvärr skickar den inga dagliga rapporter automatiskt utan man får fråga själv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja va fasen, jag gillar att testa så jag köpte en. Kanske hamnar i bilen. Eller på valpen, geofence och siren?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, sätt den på vovven eller annan käresta.

 

Den har ett inbyggt batteri som räcker i ett par dygn iaf innan den larmar om låg batterinivå och stänger av GPS:en.

 

Lyckas du komma underfund med vid vilket volttal exakt den larmar på så hojta gärna till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken operatör ska man använda till en GeoSafe? Funkar förmodligen inte med alla då de skriver klausulen om bara 3G/4G mm... Ni som har GeoSafe, vilken kör ni med? Kostnad?

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Operatören måste stödja 2G för att det ska funka. Det utesluter Tre men alla övriga operatörer går bra.

 

GeoSafe kommunicerar uteslutande med SMS (eller blåtand på nära håll), ingen datatrafik. Jag orkade inte engagera mig så mycket i val av SIM-kort för jag ville komma igång omgående och råkade av bara farten hamna i en Telia-butik.

 

Kostade 50 kr eller nåt sånt för kontantkortet inklusive 50 kr samtalspott, borde räcka till ca 80 SMS tror jag de sa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...