Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Northtorp

Den fantastiska invertern.

Rekommendera Poster

Hej.

Jag undrar om en inverter som är ansluten till elslingan i varmvattenberedaren även fungerar som en isolationstransformator?

Tanken är att jag inte ska ha något som förbinder bryggstolpens jordanslutning med metallen i båten.

Nu kommer säkert några protestera och säga att batterierna tar slut på nolltid om du kör uppvärmningen med hjälp av 12volt.....

Men, tanken är ju natuligtvis att normalt bara starta uppvärmningen när båten är ansluten till landström, då laddas batterierna med 45A som nästan motverkar uttaget via invertern. Skiner sen solen så hjälper även 260w solpaneler till.

 

Nästa fördel, säg att varmvattnet är slut och vi bara har en halvtimme att köra till nästa stopp. Då kan jag både värma upp vattnet med hjälp av motorns kylvatten OCH elslingan! Motorns generator kompenserar med råge, jag tror den är på 115A.

 

Sen det tredje senariet, ligger i en naturhamn varmvattnet är slut solen gassar. En timmes inkoppling av elslingan ger ca 40graders temperaturhöjning i beredaren. Denna förbrukning ger solpanelerna tillbaka på knappt fyra timmar under otimala förhållanden.

 

Tror ni på det här?

Det viktigaste är att ta bort riskerna för galvaniska strömmar.

Redigerad av Northtorp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät med ohmmeter (multimeter) mellan inkommande svart minuskabel och jordstiftet i inverterns kontakt, om det isar oändligt antal ohm här är den isloerad.

Iofs kan du mäta på samma sätt på fasenochnollan också. Kolla även om inverterns hölje är isolerad frånskyddsjorden, borde vara det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för effekt på varmvattenberedaren? 

Om du ska klara dig med din nuvarande batteriladdare så får ju inte varmvattenberedaren dra mer än vad laddaren ger 12V x 45A = 540W.

Sen är det ju mer eller mindre förlust i både laddaren och invertern som du bör tänka på.

 

Men en intressant ide faktiskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för effekt på varmvattenberedaren?

Om du ska klara dig med din nuvarande batteriladdare så får ju inte varmvattenberedaren dra mer än vad laddaren ger 12V x 45A = 540W.

Sen är det ju mer eller mindre förlust i både laddaren och invertern som du bör tänka på.

 

Men en intressant ide faktiskt.

Eller så räknar ts med en "förlust" under uppvärmningstiden. Vvb står ju på tills vattnet e varmt. Sen får ju batterier allt mos.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst har jag haft likande tankar. Har också lika mycket solel och ibland regleras solelen till tomgång. Synd med förspilld gratisenergi. VI kokar kaffe och långkok på solel. Solen är batteriernas bästa vän. Alltid toppladdat ger långt liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är en smart tanke, i synnerhet om redan grejorna finns. Visserligen kostar en isolationstransformator under 2tkr men laddaren/invertern kompenserar för hög/låg spänning in.

Nu har jag ingen varmvattenberedare med elvärme, jag ska sätt en gasoldriven genomströmningsberedare, mest för att jag då alltid kan få varmvatten, även med hemmabryggan.

Men jag gillar tanken på att skilja landnätet ifrån båtens nät.

 

Jag har en Sterling ProAltC DC/DC omvandlare mellan generator och husbatteri. Den accepterar vilken spänningskälla som helst som kan ge 13,5V. Ett switchat nätaggregat på 71A/13,5V ger alltså 1000W och kostar ca 1500. Skulle räcka bra till varmvatten och eller batteriladdning.

Fasen, jag får nog fundera lite till på mitt varmvatten. Undrar hur mycket effekt (från solpaneler) som behövs för att hålla varmvattnet varmt under sommaren när båten ligger stilla?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Effekten på elslingan är 750 watt och invertern som jag hittade på ebay för billiga 1600kr ger ren sinusvåg och levererar 1500 watt. Hur mycket energi som går åt för att "alltid" ha varmvatten beror ju naturligtvis på hur mycket man förbrukar men en riktlinje är att det går åt 1,136 watt att värma en liter vatten en grad. Exempel, ett diskvatten på 6 liter ska värmas till 40 grader, vattnet i tanken är 15 grader 1,136x25x6=170 watt dvs det tar mindre än en timme att återladda via solpanelerna. Sen är det ju naturligtvis förluster och så men man får iallafall ett hum om hur mycket energi som går åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker mest hur mycket energi som går åt i "tomgång" dvs Wh som läcker ut per dygn. Beredaren ska helst hålla min 50°C med tanke på Legionellabakterier.

 

Har invertern fjärrstart? Det är väldigt smidigt? Finns några från Tyskland/Italien som är både billa och bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikade just på isotemp beredare på hjertmans hemsida och där kunde man läsa att värmeförlusten är 0,5 grader/timme.

Så för att hålla 20 liter på samma temperatur bör det gå åt ca 275Wh per dygn plus ca 20% i div förluster så räkna med ca 325Wh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det låter rimligt. Med mina 260W solpaneler bör jag kunna hålla igång kyl, larm och en elektrisk varmvatten beredare i synnerhet med några motortimmar. Men framåt höstkanten kommer jag behöva lite landström om jag inte väljer att stänga va varmvattnet.

Det känns sm en kul utmaning, nu gissar jag på att jag kommer att få en VVB i julklapp...

Det finns värmeelement för 48V och troligen även 24V men jag är osäker på att det finns för 12V, det skulle ju underlätta eller åtminstone höja verkningsgraden.

 

Sen undrar jag om någon vet hur stor överföringseffekt en 20l VVB har, dvs om jag har tex 80°C ut från motorn, hur lång tid tar det att värma upp de 20 litrarna från tex 20-60°C? Om det tar 1tim så skulle effekten vara 900W men jag har en känsla av att det går fortare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver invertern ge ren sinusvåg?

Gillar idén och om man klarar sig med modifierad våg blir det ju betydligt billigare.

Skiljer verkningsgraden sig åt mellan de med modifierad våg och de med ren sinus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi valde ren sinusvåg för att kunna använda en vanlig tv och även ladda dator mm utan problem. För enbart uppvärmning eller belysning klarar man sig med modifierad fyrkantsvåg.

http://www.ebay.com/itm/Reiner-Sinus-Spannungswandler-1500W-3000W-12V-230V-Wechselrichter-Softstart-/291836077239?hash=item43f2c924b7:g:SAQAAOSwyLlXoa85

 

Den har 85% verkningsgrad och fjärrkontroll.

 

Vad gäller 12 volts värmeslinga skulle kablarna bli groteska, jag har fem meter mellan batterier och beredare, men visst man slipper vissa förluster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver invertern ge ren sinusvåg?

Gillar idén och om man klarar sig med modifierad våg blir det ju betydligt billigare.

Skiljer verkningsgraden sig åt mellan de med modifierad våg och de med ren sinus?

 

Egentligen klara man sig med modifierad sinusvåg men verkninsgraden är något bättre för en ren sinusvåg. Däremot har prisskillnaden blivet mindre. För några år sedan köpte jag en som verkar vara samma som denna: http://www.ebay.com/itm/1500W-3000W-12V-DC-to-AC-230V-Onda-Sinusoidale-Pura-Potenza-Pure-Sinus-Inverter-/171254501588?hash=item27df9050d4:g:gCgAAOSwcLxYEVIG&vxp=mtr

Priset jag betalade var 1520 kr (jag prutade typ 10%, det brukar funka)

Jag är väldigt nöjd. Fjärrkontrollen är väldigt praktisk.

Invertern sitter 40cm från batterierna, matas direkt från dem via 35mm2 kabel och huvudsäkring.

Invertern driver lätt micro, kaffebryggare eller Hliti(!).

Används ganska ofta tex när jag ska löda har jag en riktig, 230V lödkolv. Batteriborrmaskiner är underbart men ska man köra upp ett 70mm hål med hålsåg så är allt en riktig 230V maskin att fördra.

För att inte tala om möjligheten att använda båten egen våtdammsugare när man ska städa.

Det är en riktig liten glädjespridare den där inverten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi valde ren sinusvåg för att kunna använda en vanlig tv och även ladda dator mm utan problem. För enbart uppvärmning eller belysning klarar man sig med modifierad fyrkantsvåg.

http://www.ebay.com/itm/Reiner-Sinus-Spannungswandler-1500W-3000W-12V-230V-Wechselrichter-Softstart-/291836077239?hash=item43f2c924b7:g:SAQAAOSwyLlXoa85

 

Den har 85% verkningsgrad och fjärrkontroll.

 

Vad gäller 12 volts värmeslinga skulle kablarna bli groteska, jag har fem meter mellan batterier och beredare, men visst man slipper vissa förluster.

 

Ja det är samma som jag har, snyggt gjord med rejäla anslutningar mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag undrar om en inverter som är ansluten till elslingan i varmvattenberedaren även fungerar som en isolationstransformator?

Tanken är att jag inte ska ha något som förbinder bryggstolpens jordanslutning med metallen i båten.

Nu kommer säkert några protestera och säga att batterierna tar slut på nolltid om du kör uppvärmningen med hjälp av 12volt.....

Men, tanken är ju natuligtvis att normalt bara starta uppvärmningen när båten är ansluten till landström, då laddas batterierna med 45A som nästan motverkar uttaget via invertern. Skiner sen solen så hjälper även 260w solpaneler till.

 

Nästa fördel, säg att varmvattnet är slut och vi bara har en halvtimme att köra till nästa stopp. Då kan jag både värma upp vattnet med hjälp av motorns kylvatten OCH elslingan! Motorns generator kompenserar med råge, jag tror den är på 115A.

 

Sen det tredje senariet, ligger i en naturhamn varmvattnet är slut solen gassar. En timmes inkoppling av elslingan ger ca 40graders temperaturhöjning i beredaren. Denna förbrukning ger solpanelerna tillbaka på knappt fyra timmar under otimala förhållanden.

 

Tror ni på det här?

Det viktigaste är att ta bort riskerna för galvaniska strömmar.

Hello!!!

Har du testat?

Nu vet jag inte vilken effekt det är på min vv beredare men skaffade en sån där inverter som e på 1500/3000w som många tipsade om.

Klurade på om jag kan koppla in den direkt till landströmsintaget?

Blirr det "rundgång"?

Landsrömmen går ju både till laddare och vv-beredare.

Vire ju "Fett" (eller coolt) att få solvarmvatten av överskottselen soliga sommardagar.

Eller bör jag isf dra en egen kabel direkt till vv-beredaren?

Elaggregatet tänkte jag dra direkt till landström.. fast det blir ju i stort sett max 1-2h 2-4 dgr under första vårseglingen och sista seglingen på hösten... samt vid ev underskott om det är mulet länge och jag får för mej att dammsuga, köra bandsågen eller nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har inte testat allt ännu men inverter mm är inmonterat i båten. Ska bli kul att dra igång allt till sommaren. Nuvarande varmvattenberedare har en trasig elslinga så tills den är bytt får vi varmvatten från motorn men jag är övertygad att det ska fungera. Elslingan i beredaren är på 750W. Så en timmes drift är återbetalt till batterierna på ca 4 timmar vid fint väder.....

På den timmen värms vattnet ca 40 grader.

Ingen spänning till beredaren kommer att gå via landström=ingen risk för galvanisera strömmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar dessa inverters tillsammans med en vattenkokare? Såg en billig 1500W från Kina men där stod det att den inte klarade induktiv last som värmeelement, kokplatta mm. Jag skulle gärna ha en vattenkokare men den borde väl klassas i samma fack som de ovan nämnda?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Urklipp från annonsen:

Q:why I can not use the microwave oven ?

A:Cause Microwave oven is an inductive load powered appliances. Motors, fans, washing machines, water pumps as well

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmeelement, vattenkokare mm är resistiva, inte induktiva. Resistiva laster fungerar även med billiga inverters med modifierad sinus. 

Inverters med "äkta" sinus klarar alla alla laster. Däremot kan mycket induktiva laster som motorer eller tranformatorer vara ett problem pga stora startströmmar.

Min inverter med ren sinus har inte haft problem med någon apparat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenkokare är en resistiv last. Alltså helt OK.

Saker som innehåller spolar (lindningar i motorer,tranformatorer etc.) är induktiva laster.

 

Sen är det som vanligt att inget är helt svart eller vitt. Vissa laster kan vara mer eller mindre induktiva.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Behöver invertern ge ren sinusvåg?

Gillar idén och om man klarar sig med modifierad våg blir det ju betydligt billigare.

Skiljer verkningsgraden sig åt mellan de med modifierad våg och de med ren sinus?

Egentligen klara man sig med modifierad sinusvåg men verkninsgraden är något bättre för en ren sinusvåg. Däremot har prisskillnaden blivet mindre. För några år sedan köpte jag en som verkar vara samma som denna: http://www.ebay.com/itm/1500W-3000W-12V-DC-to-AC-230V-Onda-Sinusoidale-Pura-Potenza-Pure-Sinus-Inverter-/171254501588?hash=item27df9050d4:g:gCgAAOSwcLxYEVIG&vxp=mtr

Priset jag betalade var 1520 kr (jag prutade typ 10%, det brukar funka)

Jag är väldigt nöjd. Fjärrkontrollen är väldigt praktisk.

Invertern sitter 40cm från batterierna, matas direkt från dem via 35mm2 kabel och huvudsäkring.

Invertern driver lätt micro, kaffebryggare eller Hliti(!).

Används ganska ofta tex när jag ska löda har jag en riktig, 230V lödkolv. Batteriborrmaskiner är underbart men ska man köra upp ett 70mm hål med hålsåg så är allt en riktig 230V maskin att fördra.

För att inte tala om möjligheten att använda båten egen våtdammsugare när man ska städa.

Det är en riktig liten glädjespridare den där inverten!

 

Precis en sån beställde jag. 1800kr hem inkl frakt.

Tror du jag vågar jacka in den direkt till landströmsingången.

Då får jag ström till vv beredaren och landströmsittaget... även till batteriladdaren. Kan det bli nåt konstigt där?

Beställde en ytterligare 100w solcell, så nu har jag när alla är framme 400w.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog koppla in en sån här https://m.conrad.se/N%C4TPRIORITERINGSOMKOPPLARE-IVT-US-12N---2760-VA.htm?websale8=conrad-swe.01-aa-m&pi=513123

För att styra landströms spänning respektive inverter spänning på rätt sätt.

Vår lilla dammsugare på 1200 W går att använda med växelriktaren på 1500 W

Kanske det.

Frågan kvarstår.

Händer nåt skumt om jag kopplar 220v fån invertern till ingången för landström..

Eftersom det även går till laddaren som laddar batterierna som invertern e kopplad på?

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår Aquador sitter det en kombinerad landströmsenhet och batteriladdare. Förenklat kan man säga att det finns en ingång och tre utgångar, 230volt in, 12volt ut, 230volt ut till alla vägguttag samt 230volt ut till varmvattenberedaren.

På utgångskabeln till vägguttagen sitter dosan jag länkade till, den fördelar spänningen beroende på om den kommer från landström eller invertern. Batteriladdningen ligger alltså före och påverkas inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma anläggning till landström som till inverter med relä typ Conrad efter landströmscentralen. I centralen sitter även en transformator som matar ett elektroniskt relä för värmen så att den bara går när jag ligger på landström.

I centralen har jag fö en ENERGIMÄTARE för att ha koll på hur mycket landström jag gör av med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag skulle nog koppla in en sån här https://m.conrad.se/N%C4TPRIORITERINGSOMKOPPLARE-IVT-US-12N---2760-VA.htm?websale8=conrad-swe.01-aa-m&pi=513123

För att styra landströms spänning respektive inverter spänning på rätt sätt.

Vår lilla dammsugare på 1200 W går att använda med växelriktaren på 1500 W

Kanske det.

Frågan kvarstår.

Händer nåt skumt om jag kopplar 220v fån invertern till ingången för landström..

Eftersom det även går till laddaren som laddar batterierna som invertern e kopplad på?

:)

Ok.. verkar inte enkelt att svara på.

Får testa helt enkelt..

Inget drastiskt kan väl hända vad jag förstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du tänkt göra? En sladd från invertern till landströmsingången?

Ett "Conrad-relä" efter landströmscentralen är nog både enklast och bäst. Sätt ytterligare ett relä för elverket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du tänkt göra? En sladd från invertern till landströmsingången?

Ett "Conrad-relä" efter landströmscentralen är nog både enklast och bäst. Sätt ytterligare ett relä för elverket.

Ja tänkte göra aå.. för att testa om den räcker till.. sen gör jag valet hur installera mer permanent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur har du tänkt göra? En sladd från invertern till landströmsingången?

Ett "Conrad-relä" efter landströmscentralen är nog både enklast och bäst. Sätt ytterligare ett relä för elverket.

Ja tänkte göra aå.. för att testa om den räcker till.. sen gör jag valet hur installera mer permanent.

 

 

Det funkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mina amatörkunskaper inom ämnet men kollar lite på det reläet hos Conrad. Förstår jag det rätt att förbrukarna ANTINGEN får ström från nätet eller från invertern? AC1 och AC2 (som de kallas på bilden hos Conrad) har aldrig kontakt med varandra så att ström skulle kunna "backa" till andra förbrukare (som tex laddare eller vvb) när man är inkopplad med invertern?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...