Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Northtorp

Den fantastiska invertern.

Rekommendera Poster

VVB brukar vara på 750W eller 1250W. På 300Ah AGM kan jag köra micron i drygt 15 min innan andra saker stänger av sig. Ska man köra längre så bör man ha mer batterier.

En annan kille har 300Ah@24V vilket motsvarar 600Ah@12V. Han kör en induktionshäll (ca1500W) i en timma utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så... hur länge borde jag kunna köra utan risk vid fulladdat, med belastning på ca 1000W, utan att det ska vara nån skada... även om  inverter visar "low" och solcellsregulator visa väldigt låg spännning?

år det mäta på nåt sätt med "vanlig" multimeter?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att prova. När du startar går spänningen ner till 8V och det brukar startbatteriet klara. På sikt behöver du bättre batterier. Helst då LiFePO4 som kostar en slant och kräver anpassning av kringutrustning. Men det är framtidens batterier och kommer att leva länge.

Man brukar kunna ta ut 3 x batteriets kapacitet. Kontinuerligt.

Annars är det AGM som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja håll koll på spänningen. Invertern slår ifrån strax under 11V. Kör en stund, stäng av, vänta lite och kolla hur bra batterierna återhämtar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att prova. När du startar går spänningen ner till 8V och det brukar startbatteriet klara. På sikt behöver du bättre batterier. Helst då LiFePO4 som kostar en slant och kräver anpassning av kringutrustning. Men det är framtidens batterier och kommer att leva länge.

Man brukar kunna ta ut 3 x batteriets kapacitet. Kontinuerligt.

Annars är det AGM som gäller.

 

"Bara att prova"?

Vad händer... slår inverter ifrån innan det "händer" nåt.... innan batterier är skadade?

Förutsatt att jag "vet" hur många Wh jag har att förbruka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK tack, ska prova..
Funderar bara.. kan de vara så att det blir ett spänningsfall eftersom man liksom "öppnar kranen fullt" så ström liksom rinner fritt ut utan motstånd... för det blir väl strömmen dividerat per batteri, typ 80 A /3 knappt 30 A per batteri.. det ska dom väl klara.. om det finns "kräm"...?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket ström batteriet kan ge med ett visst spänningsfall beror på batteriets inre motstånd där tex ett fritidsbatteri är betydligt sämre än tex ett AGM. LiFePo4 är sjukt mycket bättre, det finns klipp när man tex tar ut 1000A ur en 300Ah cell. Lasten är en förlängare till en hylsnyckelsats som blir vitglödgad men spänningen bara sjunker obetydligt.

 

180Ah@12,8V kostar idag ca 9800kr. Kontinuerligt strömuttag är 360A dvs 2300W. Eftersom man i princip kan ta ut hela batteriets kapacitet motsvarar det ca 350Ah bly.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.. jag behöver ju kunna ta ut knappt 30A per Batteri eftersom jag har 3 paralellkopplade.

Borde inte vara nåt problem m.a.o.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 750W VVB kopplad till en 2000W ren sinus.l Detta på två 86 Ah blysyra. Jag får spänningsfall så invertern slår av. 

 

Jag ska utöka batteribanken med 3 batterier senare i år och vet inte om det kommer lösa frågan. Men vackra soldagar kommer solcellerna kunna ge upp mot 25 A och är motorn igång ger generatorn 50 A. Så kanske i kombination kan jag värme en tank varmvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har två 135Ah servicebatterier inte AGM och dom klarar utan problem en timmes drift av varmvattenberedaren som är på 750watt.

Spänningen sjunker inte under 11,5volt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok testar å köra på.. tills det slår av.. så får vi se..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skaffat en inverter på 200W med sinusvåg. Denna:
https://www.aliexpress.com/item/Solar-Inverter-2000Watt-12-24-48VDC-to-110-220VAC-Power-Inverter-Pure-Sine-Wave-LED-display/32359039955.html

 

Och så har jag en isotemp VVB på 750W:
http://www.marinaman.se/lagerrea/pentry-toalett/varmvattenberedare-spa-15l-230v

 

Som batterier har jag två av dessa just nu:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Underhallsfritt-batteri-2000019356/

Det på 86 Ah:
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/804861_TDS.pdf

 

Men jag får för låg spänning efter en stund när elpatronen tar ut sin effekt så att invertern varnar och stänger av. Jag ska ju bygga ut min batteribank så jag har 3 batterier till. Dessa hamnar ca 1,5 meter bort i kabellängd än de två befintliga. Frågan är om detta löser detta problem för att belastningen delas upp på fler batterier? Eller krävs det helt enkelt en annan typ av batterier som klarar belastningen bättre?

 

Vad tror ni? Är ju dumt att köpa 3 till av de där två jag har om det är andra batterier man måste ha..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Några funderingar, har du någon/ några solpaneler? De hjäper till så att spänningen inte sjunker så mkt. Jag kopplade in regulatorns utgång direkt på 12volts ingången på invertern som naturligtvis är ansluten till batteribanken. Har kanske ingen praktisk betydelse men jag slapp lite kabeldragning.

Vet inte hur stor batteribank som behövs men som jag tidigare skrev så räcker 2x135Ah för oss. Hur länge tar det innan invertern slår ifrån? Och vid vilken spänning, är det långt mellan Inverter och batteri? Helst ska de vara intill varann och kopplade med 35mm2 kabel.

 

Ny fundering, vad säger ni om att montera in Optimas bluetop batterier? Skulle 3x75Ah räcka för både start och förbrukning, ett dedikerat som start och lite förbrukning skilda av ett BEP skiljerelä. Man ska tydligen kunna ta ut 100% ur dem i nödfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fritidsbatterierna är jättebra till belysning, kyl mm. Men till så här stora belastningar behöves mer pulver och då är det bara AGM som gäller (eller LiFePO4 förstås).

Enkelt utryckt, det behövs batterier som man kan använda som startbatterier.

Min micro/inverter tar 100A, det har jag testat att köra på 2x95Ah AGM. Normalt har jag 3x95Ah men det ska egentligen vara fyra (men ett har inte blivit monterat).

Fördelarna med AGM är att de kan leverera mycket ström. Andra fördelar är att tar emot mer laddning, har låg självurladdning och betydligt längre livslängd än våta batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vänta nu.

Du har en inverter som kan ge 200W och vvb som vill ha 750. Klart att invertern protesterar!

Oavsett hur mycket batterier och vilken sort du har kommer invertern inte klara belastningen från vvb.

 

Eller tänker jag fel nu? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vänta nu.

Du har en inverter som kan ge 200W och vvb som vill ha 750. Klart att invertern protesterar!

Oavsett hur mycket batterier och vilken sort du har kommer invertern inte klara belastningen från vvb.

 

Eller tänker jag fel nu?

Enl länk 2kw.. ts har missat en nolla.

Min protesterade då jag har lite för lite batteri.. typ 60-80Ah mer än du.. (ts) och hade missat sätta upp spänning på solcellsregulatorn.

Körde härom dagen nästan 50 min.. 80A.. sen dammsög jag salong å sittbrun (där jag hade massa sågspån efter elverksmontage) efter 10-15 min sa inverter ifrån. Dammsugaren 1400w..

Så.. hålla vattnet varmt med mina batterier å 400w solceller blir en utmaning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Bevis på att jag var lat och inte kollade länken.

Men jag kan ju skylla lite på Azguz som skrev fel :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Bevis på att jag var lat och inte kollade länken.

Men jag kan ju skylla lite på Azguz som skrev fel :)

Alltid bra att kolla noga.. så man kan skylla på nåt.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:)

Ofan, det såg inte jag.. fast då borde väl 750w VVS bara dra hälften?

Typ 30A?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, man anger sina specifikationer när man beställer. Det är 2000W, ren sinus, 230v och 50hz. De levererar det man vill ha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag tolkar det som att det inte gör någon skillnad i hur många batterier banken består av? Tänkte om belastningen per batteri är 62,5/2 idag men om den snarare blir 62,5/5 per batteri om banken utökas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bör det ju bli, att varje batterier ger lika mycket ström ungefär.

Så blir det ju om du seriekopplar.. halv ström, dubbel spänning.

Jag drar nu 26A ur var batteri (3st) med vvb.

Sätter jag dit 2 till bör det bli ca 16A..

Då borde det orka pumpa på. Då borde jag lätt kunna köra 1000w i upp till 2,5 timmar. Så jag ska kolla om jag åxå får plats med några batterier till, av typ liknande anledning.

 

Mekade dit elverk åxå men avgasgenomföringen hade ramlat ur försändelsen. Hann dock testa med avgasslang å ljuddämpare. Låter något mer än värmaren. Kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det gör stor skillnad. Ett batteri har ett visst inre motstånd. Ju lägre det inre motståndet är, desto mindre sjunker spänningen vid en viss belastning. Det inre motsåndet är olika för olika typer av batterier, tex har ett startbatteri lägre motstånd än ett fritidsbatteri. Bäst är AGM och sämst ett sk tractionbatteri (golfbilar).

Parallellkopplar man flera batterier så blir det totala motståndet lägre. Så det är alltid bättre med fler batterier.

När batterierna inte är fulladdade så blir saken ännu värre.

Mycket av det som skrivs handlar om en svunnen tid. Batterierna användes till små förbrukare och eftersom batteribankarna var mindre var det viktigt att batterierna tålde djupurladdningar.

Idag är det inte ovanligt med stora förbrukare som snarare skulle ha startbatterier än fritidsbatterier. Djup urladdning är ovanligt, vi har större batteribankar och vi tillför mer energi via solpaneler mm.

 

AGM används idag i de flesta anläggningar för tex avbrottsfri kraft just därför att de kan leverera stora strömmar. Väldigt slarvigt kan man säga att man behöver minst 50% mer våta batterier jämfört med AGM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mindes lite fel. Hade inte 3x80Ah utan 3X73 Ah fritids.

Utökade med 2st till.

Körde vvb i 1,5 timmar å då va spänningen nere på under12V.

Räknar med att behöva kanske 30 min om dan så det blir 40-50Ah 12V.

Då räcker det om jag ladda 10A i 5h om dagen.

Eller.. min förbrukning är nu.. om jag kör 2kylar och värmare ca. 75Ah/dygn. Om jag laddar mer klarar inverter och batterier att spara ner överskottet som varmvatten.. trevligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. Mätte på laddning från solceller. Det är ström till batteri 12v som invertern visar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar det för mig med. Vad som gjorde det kan jag inte säga direkt då jag gjorde två saker. Dels har jag installerat 3 till batterier så jag nu har 5*86 Ah på förbrukarsidan. Men i samma veva bytte jag också ut stamkablarna till 35 mm2. Så vilket av detta som är orsaken vet jag ej, men det fungerar på batterierna nu iaf. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...