Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
C345Fina

Folding propeller på Yanmar SD20 flexar

Rekommendera Poster

Foldingpropellern på mitt Yanmar SD20 drev verkar inte sitta som det ska. På videon kan ni se hur den kan röra sig på axeln, som är helt stabil. Det som syns på videon är alltså propellern som rör sig på axeln.

Nu sitter ju propellern på ett SD20 drev med fyra gummibussningar som ska ta upp kraften vid växling, men jag tycker ändå att rörelsen är i överkant, eller vad tycker expertisen?

 

Är det en linkapare som saknas i bakkant?

 

https://youtu.be/4M_6GiG2JN4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med min propeller (2-bladig Varifold för SD-drev) och köpte en bricka (specialsvarvad för att precis passa i propellern) hos Rodahl Marin i Lidköping. Det var så bra passform på brickan att den fick knackas på plats och går nog inte att få bort utan att den förstörs. Efter att jag monterade den så glappar propellern inte i längsled längre.

 

Jag har ingen linskärare, däremot sitter det en rostfri bricka som träs på propelleraxeln innan propellern monteras. Jag tror att den brickan ska skydda mot att linor kan skära in i tätningsringen i drevet.

 

http://www.rodahl.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen har det länge fattats en bricka som ser till att propellern inte kan glappa längs axeln, och att tiden sedan gjort att glappet orsakat att splinesen nötts ned så det glappar i alla led. I så fall är splinesen nog nära sin slutliga död.

 

Eller också har det plastmellanlägg som finns mellan navets innerdel och ytterdel börjat glappa och förstörts. Detta kan man konstatera genom att lossa propellerbladen och se ifall innernavet inte glappar utan bara ytternavet. 

 

Jag har en likadan foldingpropeller (Alcometaller) som antagligen suttit på båten i 25 år utan sådant glapp (På ett Volvo-Sdrev) . För 5 år sen hade däremot bladens axlar börjat glappa lite för mycket, men det fixade en duktig mekverkstad genom att brotscha upp axelhålen lite och tillverka nya lite grövre axlar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott o Seawolf har klart för sig. Glappet i 'höjdled' är svårt om inte omöjligt att fixa, möjligen kan ett lager tjockt marinfett hjälpa till så det inte blir värre. Glappet i längsled måste du fixa mha en bricka som nämnes ovan, då stabiliseras också propellern i 'höjdled' och du slipper kanske ökat slitage på splinesen på axeln och i propellern. Trist om du måste byta både axel o propeller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det påminner om en Alco-propeller och där har jag för mig att materialet (gummi tror jag) som sitter som ryckdämpare i propellerhuset kan ge med sig. Ta loss bladen och försök titta ifall propellerhusets mittdel, med splinsen, sitter stadigt på drevaxeln - i så fall finns problemet inuti propellerhuset. Hur man åtgärdar detta vet jag inte, tillverkaren Alco (Örebro) finns inte kvar då det fanns andra problem med konstruktionen (propellerblad lossar ganska lätt på detta fabrikat).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...