Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FinMick

Höja på hyttaket för att slippa yogaställningar

Rekommendera Poster

Sommarens regniga dagar har gått åt att töja benmusklerna i hytten på min båt. De soliga har spenderats hängande i takluckan med en fot på ratten.

Till nästa år ska det vara åtgärdat så att båten bättre motsvarar min kroppsbyggnad.

 

Jag tänkte börja denna tråd med diverse skisser innan jag börjar ändra, och fortsätta tills slutresultatet kommer in i nutid.

 

Behöver knappast säga att all input är välkommen?

 

Kommer en del bilder här nu till en början. Mobilversionen tillåter ju bara en bild per inlägg...

 

Nedan en skiss av båten så som den ser ut nu:

post-109739-48752_thumb.jpg

Redigerad av FinnMick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativ A:

 

Höjer med ett rundat tak, ca 30cm högre midskepps. Blev också en solskärm/regnavvisare framtill på skissen...

post-109739-5270_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativ A fick ännu en version. Eftersom den saknade avslut uppåt, ville jag på något sätt markera gränsen mellan tak och vägg tydligare.

Det fick bli som en "mössa", där hela taket får en viss volym i och med att en dropp-kant skapas varvet runt hytten. En avvikande färg förstärker kontrasten ytterligare.

post-109739-83593_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den första tanken var att bara höja hela hytten, men... Ja, det blir väl för lätt? ;)

 

Antingen bara styrhytten, eller hela överbyggnaden kan bara förlängas på höjden enligt dessa skisser.

 

Problemet med denna lösning är ju att sikten från sittande ställning försämras avsevärt. Men det går ju att åtgärda med att höja förarsätet motsvarande.

post-109739-77358_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativ A fick ännu en version. Eftersom den saknade avslut uppåt, ville jag på något sätt markera gränsen mellan tak och vägg tydligare.

Det fick bli som en "mössa", där hela taket får en viss volym i och med att en dropp-kant skapas varvet runt hytten. En avvikande färg förstärker kontrasten ytterligare.

 

Rent spontant tycker jag att A1 ser trevligast ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A1 är snyggast men en "mössa" kan troligen göra det ännu snyggare.

Bäst om du kan ta in en bild i datorn och rita på den i typ Illustrator el likn. Ganska kul i vintermörkret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med! A1 ser skitsnyggt ut då det passar med snipskrovets rundade former. Sedan gissar jag att det ger mindre vindfång också. Vad är det för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A1 är snyggast men en "mössa" kan troligen göra det ännu snyggare.

Bäst om du kan ta in en bild i datorn och rita på den i typ Illustrator el likn. Ganska kul i vintermörkret.

För några år sedan kunde jag titulera mig photoshop-guru med egen firma och allt, men sedan jag brände ut mig på det har jag knappt rört en dator ens... Därav blyerts-skisserna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med! A1 ser skitsnyggt ut då det passar med snipskrovets rundade former. Sedan gissar jag att det ger mindre vindfång också. Vad är det för båt?

Svårt att svara på det!

Skrovet lär vara byggt i trä i Kaskö, Finland, sedan har det plastats och fått en hytt från en Svenfelt (?), också finsk båt.

Eventuellt är akterruffen ett ännu senare tillägg.

I aktern har man plastat två extra flyttankar/bärplan utanpå skrovet för att bli halvplanande, men de är bara till förtret. Speciellt i högre sjögång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

A1 är snyggast men en "mössa" kan troligen göra det ännu snyggare.

Bäst om du kan ta in en bild i datorn och rita på den i typ Illustrator el likn. Ganska kul i vintermörkret.

För några år sedan kunde jag titulera mig photoshop-guru med egen firma och allt, men sedan jag brände ut mig på det har jag knappt rört en dator ens... Därav blyerts-skisserna.

 

 

Fy vilket hemskt öde.

 

Ett gammalt beprövat sätt är ju mock-up med papper eller målad masonite. Jag gjorde en vindruta en gång för en flushdäckad båt i gråmålad masonite. Blev riktigt bra tyckte jag men halva hamnen höll på att gå i spinn - vindruta på en flush däckad båt, usch så hemskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glasfiber är ju ett bra material. Man kan ju åstadkomma nästan vad som helst.

 

Brukar bygga upp nåt formliknade med skrotvirke ur skräphögen, så man er hur det kommer att bli och hitta en väg att få laminatet som man vill när det hela blir klart.

 

http://thallatha.blogspot.se/2011/01/doghouse.html

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha suttit och tittat på mina skisser ett par dar jag gjort en ny combo. Här har jag höjt hela hytten ca 15cm, samt fölängt styrhytten både aktertill och mellan fönstren.

Förändringen är så diskret att man inte direkt skulle märka det, men båtens allmänna proportioner bibehålls bättre. Mer utrymme för sjökort och sånt inne runt förarplatsen är ju inte heller fel.

 

Frågan är ju om jag borde lyfta bort hela hytten eller om jag kan modifiera den på plats?

post-109739-374472_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kepsen liknar så smått en...vadå?
Haha, du efterfrågade ju "all input" så skyll dig själv. Bara en flyktig tanke när du ändå tänker lägga ner en hel del jobb? Mest för att vända på alla stenar. :-)

Någon som ser något dubbelt skumt hos detta charmanta ekipage?...
(Bildkälla här)
post-86835-0-21595900-1479292162.jpg

Ps. Thallatha i inlägget ovan är en fena på det praktiska med plastande, hjälper dig nog gärna när du väl har format färdigt idén om vad du vill åstadkomma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kepsen liknar så smått en...vadå?

Haha, du efterfrågade ju "all input" så skyll dig själv. Bara en flyktig tanke när du ändå tänker lägga ner en hel del jobb? Mest för att vända på alla stenar. :-)

 

Någon som ser något dubbelt skumt hos detta charmanta ekipage?...

(Bildkälla här)

takjollar.jpg

 

Ps. Thallatha i inlägget ovan är en fena på det praktiska med plastande, hjälper dig nog gärna när du väl har format färdigt idén om vad du vill åstadkomma.

 

Aaa?

Undras va tomas ser som inte jag ser i kepsen.

Coolt folkabussekipage

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något för bilfirmorna att kika på som option. Ny checklista i beställningformuläret: "takbåt".

 

Coolt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kepsen liknar så smått en...vadå?

Försöker du säga att min båt liknar en båt?

Tänk om jag skulle gjuta av skrovet och vända det till tak... Eller göra det löstagbart och få en livbåt på köpet? Men då kan jag inte fixa taklucka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt "utanför boxen"?

För att få bättre takhöjd inombords kan du ju också (kanske) sänka durken...?

Eller en kombination, där du både sänker durken litet och höjer taket litet.

Du har väl förstås beräknat att en högre styrhytt ger mer avdrift med vinden i låga farter exempelvis vid tilläggning!?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt "utanför boxen"?

För att få bättre takhöjd inombords kan du ju också (kanske) sänka durken...?

Eller en kombination, där du både sänker durken litet och höjer taket litet.

Du har väl förstås beräknat att en högre styrhytt ger mer avdrift med vinden i låga farter exempelvis vid tilläggning!?

Jo, har övervägt det också, men då de inte finns tillräckligt att vinna på det så avstår jag.

Det kan hända det sänks med de tre-fyra cm som finns att ta, golvet ska också förnyas...

 

Avdriften är väl en vanesak, och efter fem månader på landbacken lär jag inte vara van med nåt ändå :)

 

Större delen av den gångna säsongen ankrade jag dessutom på svaj och rodde iland i en mindre båt, så angörandet av diverse bryggor ska övas mer hur som helst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det småningom hända saker. Är för tillfället sjukskriven med "Utmattning" som orsak, så jag försöker förlika mig med risken att den inte bli klar till sjösättningstider ändå...

 

River ut sjuttitalet ur hytten som bäst, och noterade att elen ska göras om när det byggs upp på nytt.

 

Frågan jag nu vill ställa är alltså den: Finns här någon som sitter på kunskaper eller läsbart (på nätet eller i bibliotek) i ämnet båtelsystem?

Allt ska alltså förnyas ner på kabelnivå, så frågan gäller inte alls AGM/bly/solpaneler, utan mer i kategorin "hur grov kabel till strålkastaren"

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett ex boken "El ombord" av Jan Jangö. Köpte den på Adlibris för några år sedan. Den börjar nästan lite väl från grunden, men det väsentligaste finns med. Som den elektriker jag är konstaterade jag att jag kunde ha skrivit den där själv :-) Om du vill ha den kan jag posta den åt dej.

Mejla adress till u-p(ät)netikka.fi så sätter jag den på posten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrhusets ombyggnad

Jag ville ha en mer ombonad styrhytt, svårt att hålla värmen på vintern.
Ville stänga hytten med dörr akterut.
Motorn ligger under förhöjd durk i sittbrunnen, som börjar där hytten slutar. För att få plats med en dörr mot sittbrunnen var jag tvungen att förlänga hytten 60 cm. Styrhytten skruvades av och togs hem till garaget.
För att erhålla rätt stil och för att det inte skall se ut som "Dala Hemslöjd", sågades hytten av och drogs isär 60 cm och plastades ihop.
Innan dess gjöt jag av rundningen på hörnet sida / tak, för att erhålla rätt profil. En kraftig gigg i "2 tum 4" snickrades till och framdel och bakdel fixerades på den. Mellan fram o bakdelen monterades gamla bordskivor klädda med Perstorps laminat som har en slät yta, stabila och bra att plasta emot. Till taket användes lackerad masonit som underlag för plastningen. De avgjutna hörnprofilerna passades in noggrant. Plastade ca 8 lager. Hela taket plastades igen och 60 * 60 cm taklucka insattes över förarplatsen.
Nytt skott mot aktern i 16 mm teak-plyfa och en skjutdörr ("Altandörr" i aluminium) monterades.

 

​Se:post-52966-0-80211000-1487094668_thumb.jpg

http://lasselundell.se/caravelle.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett ex boken "El ombord" av Jan Jangö. Köpte den på Adlibris för några år sedan. Den börjar nästan lite väl från grunden, men det väsentligaste finns med. Som den elektriker jag är konstaterade jag att jag kunde ha skrivit den där själv :-) Om du vill ha den kan jag posta den åt dej.

Mejla adress till u-p(ät)netikka.fi så sätter jag den på posten...

Anders Jangö borde det vara..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
 

 

Snyggt jobbat Lasse.

Nu när du har övat upp dig......kan du komma å göra samma på min Fingal?

;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boken avverkad!

 

Mycket lättfattlig utan att bli alltför invecklad, rekommenderas.

Den var lite väl ytlig för mina specifika behov, men innehåller ändå en del tabeller över kabeltjocklek, spänningsfall och säkringsstorlekar som kommer att vara värdefulla en tid framöver. Blir väl tvungen att räkna på resten helt manuellt...

 

Tack för den, Faderullan!

 

Nu ska jag rita tuschstreck på hytten och söka fram en handsåg.

post-109739-402271_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu känns det nog som om jag är ute på svag is! Men det blir nog bra bara det blir målat!

post-109739-468760_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag arbetat fram ett riktgivande schema för eldragningarna. Hav tålamod med att jag inte är utbildad i ämnet!

 

Ett dedikerat startbatteri som sköter allt som har med motorn att göra, ett annat för resten.

 

Lanternor delar kabel med ankarljuset, dioder grupperar ljusen rätt. Samma system med en svag men vit hyttbelysning och en röd hyttbelysning.

Två länspumpar, på varsin säkring. Den mer ampereslukande belysningen delas in i hytt/däck så att endera fortsätter att lysa ifall den andra slocknar.

 

Har lagt en del tid på detta, men tvivlar på att denna är klar ändå.

 

När jag kommer så långt som att dimensionera säkringarna kan det hända att förbrukarna byter plats, nu är de bara inplockade på fingertoppskänsla.

 

Alla (informerade) åsikter och insikter är mer än välkomna!

post-109739-463076_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...