Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
smoegen

AIS

Rekommendera Poster

Hej, har fram tills nu rekommenderat marinetraffic.com till de vänner som vill följa mig via AIS...

Börjar dock tvivla på tillförlitligheten gällande denna websida, på marinetraffic syns jag för närvararande inte alls, Kollar jag däremot vesselfinder så ligger jag vid en brygga på Anholt.. Vilket jag även i verkligheten gör...

 

Någon annan som har inputs rörarande gratis websidor med koll på båtar med AIS?

 

Med vänlig hälsning

Stefan S/y Marianne

 

www.marescriptor.se

Redigerad av smoegen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MarineTraffic förlitar sig på ett antal mer eller mindre privata landstationer som inte alltid har täckning. I en del av Vänern var det för några år sedan väldigt dålig täckning. KBV, SSRS mfl försvann ofta i det området. Ryktet sa det låg och badade mm. Vilket inte var sant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag känner en som har en privat landstation på kåken hemma på smögen, men att marintraffic uppdateras så dåligt här på Anholt? Jag ligger ju inte alltför långt ifrån en tämligen stor farled...

 

Fiskebåten Ulla som enligt marinetraffic ligger nordväst ön har nu legat i hamn ett dygn?

 

Nåväl, min AIS fungerar som den skall och tills vidare hänvisar jag släkt och vänner till vesselfinder..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade installerat transpondern så åkte jag en sväng, transpondern fick vara på. Väl hemma slog jag på MarineTraffic och ser min båt fortfarande ligga ute i farleden...

Visserligen var tidsangivelsen rimlig för när jag var där men nog åkte jag tillbaka till hamnen!

 

Man måste vara väldigt uppmärksam med tidsangivelserna på MarineTraffic!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Intressant fenomen, både Marine Traffic och Vesselfinder bygger på att någon tar emot AIS signalen och länkar den vidare till Internet. Jag har själv en sådan station på Onsala som hela tiden sänder till Marine Traffic, jag fick utrustningen efter kontakt med Marine Traffic. På Marine Traffic kan man se var dessa stationer ligger och om de sänder. Vesselfinder verkar ha färre sådana stationer och ingen i närheten av Anholt och ändå har dom bättre täckning. Man skulle nästan kunna tro att man har kommit åt Sjöfartsverkens AIS information som används av sjöräddningen med flera. Svenska Seapilot köper denna information och har också väldigt bra täckning och där finns du med.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

intressant.. ja jag har ju  inget annat än mina egna upplevelser och vill på inget vis baktala någon websida... men jag upplever just nu att marinetraffic är väldigt seg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag seglade till Finland och Estland förra sommaren var det sällan som jag syntes på MarineTraffic. Tittade dock inte på Vesselfinder om det var bättre täckning hos dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker FindShip visar lika många som VesselFinde (dvs fler än MarineTraffic), men är snabbare och har ett bättre gränssnitt (både webb och gratisappar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...