Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
bhemac

DSC

Rekommendera Poster

 

Om vi fortsätter, hur många har gjort (test)anrop mot Stockholm radio?

Det kan vara lämpligt att ha ett abonnemang, Stockholm Radio lever enbart av sina kunder, utan abonnemang kommer de antagligen berätta detta i klartext, eller ännu värre, att man inte betalt sin faktura.

 

MMSI till Sthlm Radio är 002652000. De inledande 00 säger att det är en kustradiostation. 265 kallas MID och är helt enkelt landsnummer (Sverige har även 266).
2000 är "abonennumret". JRCC har 3000 och MSI 3500
Fast de är väl redan inlagda i telefonboken?

 

 

Själv tycker jag att Stockholm Radios marknadsföring känns lite tveksam. De spelar mycket på att man borde ha ett abonnemang, och att skämma ut folk som inte har det. Visst kursmaterial ger också nästa sken av att det är obligatoriskt. 

 

Så jag ser inte alls att det skulle vara "lämpligt" att ha ett abonnemang idag, speciellt som flera av deras tjänster överflödiga för många.

Redigerad av Abbe2
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få tillgång till den svenska avräkningskoden är ett abonnemang en förutsättning, seglar du enbart i svenska vatten så är ju detta inget bekymmer...

 

Och nej, jag har aldrig använt avräkning, men tillhör dom som är lite över genomsnittet intresserad av radiotrafik så för mej är ett abonnemang obligatoriskt..

 

Numer tillhandahåller Sthlm Radio abonnemang utan krav på att du även skall teckna sjöassistans.. Detta gillar jag, sjöassistans kan vara ett bra komplement men för en del vatten så kanske SSRS är mer täckande..

 

Och där seglade jag iväg Off Topic...

 

Rörande anrop via Dsc så kör jag med jämna mellanrum test mot Sthlm Radio, sommartid så är det kul att anropa någon kamrat via Dsc..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste erkänna att jag aldrig har testat DSC. Men jag tänkte att "en så pass ny burk ska det väl funka på" när jag köpte den för ca två år sedan.

På kursen jag gick på Stockholm Radio talades det aldrig om att testa DSC, däremot mycket om att testa anrop varje vår, vilket jag gjort.

Kanske ska testa DSC i vår

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Det tragiska med de 13.000 är att de TROR att de i en nödsituation kan trycka på knappen för att få hjälp. De finns ingen passningsskyldighet för 16 idag. Att folk ska sitta och lyssna på en massa ointressant trafik för att några är för lata eller dumma för att få in ett MMSI nr är tragiskt."

 

Av de 13.000 apparaterna är det ett flertal som lever på dublett-MMSI alternativt ersättnings-MMSI. Därför kan många av dem faktiskt "trycka på knappen" när det behövs.

 

Och alla de båtmänniskor som har en gammal VHF och därmed ingen möjlighet till MMSI, är de lata eller dumma?

Där har du fel, följande kan du läsa hos Sjöfartsverket

 

"VHF KANAL 16 är sjöfartens internationella nödkanal, som passas dygnet runt av personal på räddningscentralen."

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjo--och-flygraddning/Kontakt/Larmvagar/

 

 

 

Där har Du fel.

 

Det är inte jag som påstår att passningsplikten försvunnit. Min uppfattning i detta fall är den rakt motsatta. Det är rektor bhemac som står för det skrämskottet i sin iver att sälja SRC-kurser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om vi fortsätter, hur många har gjort (test)anrop mot Stockholm radio?

Det kan vara lämpligt att ha ett abonnemang, Stockholm Radio lever enbart av sina kunder, utan abonnemang kommer de antagligen berätta detta i klartext, eller ännu värre, att man inte betalt sin faktura.

 

MMSI till Sthlm Radio är 002652000. De inledande 00 säger att det är en kustradiostation. 265 kallas MID och är helt enkelt landsnummer (Sverige har även 266).
2000 är "abonennumret". JRCC har 3000 och MSI 3500
Fast de är väl redan inlagda i telefonboken?

 

 

Verkar som Du har intressen i Stockholm Radio?  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  1. Jag har inga intressen i Sthlm Radio och har inga SRC kurser däremot ar ett starkt intresse som privatperson i att det ska finnas ett stort antal VHF stationer och personer som kan hantera dessa. Det handlar om allas vår säkerhet.

Passningsskyldigthen på 16 är borta, kolla men en jurist. "När så är praktiskt genomförbart ska varje fartyg till sjöss hålla kontinuerlig lyssningsvakt" står det till skillnad mot DSC "Varje fartyg ska till sjöss upprätthålla kontinuerlig vakt" Där är det ett krav.

Ett abonnemang hos Sthlm Radio kostar 475/år. Det kanske är mycket pengar för vissa men för de flesta är det en skitsumma. Om inte Sthlm Radio får in pengar så kommer de att lägga ner sin verksamhet, Kustväderprognosen kommer inte att sändas, det finns ingen som kan ta emot och vidabefodra samtal och meddelande när mobilen saknar täckning mm mm.

Att testa DSC anrop är bra, ibland finns det någon gubbe som satt sladden på fel sälle mm. Sen är det ju alltid kul att få bekräftat att saker fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

  1. Jag har inga intressen i Sthlm Radio och har inga SRC kurser däremot ar ett starkt intresse som privatperson i att det ska finnas ett stort antal VHF stationer och personer som kan hantera dessa. Det handlar om allas vår säkerhet.
  2. Passningsskyldigthen på 16 är borta, kolla men en jurist. "När så är praktiskt genomförbart ska varje fartyg till sjöss hålla kontinuerlig lyssningsvakt" står det till skillnad mot DSC "Varje fartyg ska till sjöss upprätthålla kontinuerlig vakt" Där är det ett krav.
  3. Ett abonnemang hos Sthlm Radio kostar 475/år. Det kanske är mycket pengar för vissa men för de flesta är det en skitsumma. Om inte Sthlm Radio får in pengar så kommer de att lägga ner sin verksamhet, Kustväderprognosen kommer inte att sändas, det finns ingen som kan ta emot och vidabefodra samtal och meddelande när mobilen saknar täckning mm mm.
  4. Att testa DSC anrop är bra, ibland finns det någon gubbe som satt sladden på fel sälle mm. Sen är det ju alltid kul att få bekräftat att saker fungerar.

 

 

1. "...Det handlar om allas vår säkerhet..."

Samtidigt skriver Du några inlägg tidigare: "Antalet apparater med öppen passning har tydligen minskat rejält, inkl undertecknad." Om det handlade om allas säkerhet, och inte bara Din, skulle även Du glida omkring med öppen passning på 16.

 

2. "...Passningsskyldigheten på 16 är borta,..."

Nej, passningsskyldigheten på 16 är inte borta. Definitivt inte. JRCC har fortfarande passningsskyldighet och det är JRCC som är grunden för kommunikationen i sjönöd.

 

3. "Om inte Sthlm Radio får in pengar så kommer de att lägga ner sin verksamhet..."

Big deal. I sådana fall kommer säkerligen någon annan aktör in på arenan och tar hand om de produkter som marknaden vill ha. Kustväderprognoser finns det allsköns annan bråte för. Hur många av de yngre, alltså framtidens sjöfarare, tror Du lyssnar på t.ex. sjörapporten i P1. Det är nya tider min vän.

 

4. Jo, funktionstester är definitivt bra.

 

 

Undrar om inte Vega-mössan har glidit ner över ögonen på Dig.   B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  1. Min utrustning har jag för min säkerhet inget annat. Sen försöker hjälpa andra att göra detsamma.

Vi pratar fartyg här, RCC har kvar sin lyssningsskyldighet, dock bara på ch16

Det finns ingen aktör som är intresserad av en verksamhet med enbart kostnader.  Det finns bara en Kustväderprognos, dvs en bearbetad prognos som rör de områden de flesta fritidsbåtar rör sig. Detta diskuterade i en annan tråd, värdet av Kustväderprognosen är svårslagbar. Vem lyssnar på Sjörapporten, ytterst få rör sig i de områdena

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om Sthlm Radio "fått smäll på fingrarna" för att de sände reklam för jag kan inte påminna mig att jag hört det de senaste åren...

 

Sthlm Radio ingår ju i Viamare-koncernen med rätt många grenar inom fritidsbåtssektorn. Men det verkar ju inte gå så bra affärsmässigt för dem. De har ju t.ex. avvecklat intresset i de flesta gästhamnar som de drivit under några år (med en hel del kritik från båtägarna)

 

Kustväderprognosen sänds av Sthlm Radio i samverkan med SMHI och Sjösäkerhetsrådet. Jag har uppfattat det som att de får betalt av Sjösäkerhetsrådet för dessa utsändningar (kanske lite sponsring för att de ska överleva). Om Sthlm Radio läggs ner så kommer sannolikt någon annan aktör med tillgång till VHF-nätet att ta över denna service till båtfarare. Det ligger ju i statens intresse att tillhandahålla kustvädret för att minska risk för olyckor p.g.a. dåligt väder.

 

Sthlm Radio "äger" inte VHF-nätet. Det är Sjöfartsverket som äger nätet. Sthlm Radio betalar till Sjöfartsverket för att få använda VHF-nätet. Det finns andra aktörer som också har tillgång till hela VHF-nätet t.ex. MRCC och MSI Sweden (navvarningar). Någon av dessa aktörer kan nog hantera Kustväderprognoserna om Sthlm Radio skulle sluta göra det.

 

De har nog lite svårt att konkurrera samtalsmässigt numera med den täckning som finns både för tal och Internet via GSM-näten i kustnära farvatten. Vem vill krångla med en simplexförbindelse som alla kan lyssna på när det finns enkelt hanterad GSM-telefon att tillgå? Och hamnar jag i en nödsituation utanför GSM-nätets räckvidd så är det inte Sthlm Radio som jag vänder mig till via min VHF...

 

VHF kommer ju främst till sin rätt när det finns skäl till att många ska kunna lyssna som t.ex sjöräddningsinsatser och VTS-information.

 

Jag har fortfarande kvar VHF-abonnemanget men blir alltmer tveksam till nyttan och jag passar oftast kanal 16 under färd ...

 

Men nu kom vi kanske lite långt från ämnet DSC....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustväderprognosen är ett samarbete mellan Sthlm Radio, SMHI och Sjösäkerhetsrådet.

Tidigare köpte Sjösäkerhetsrådet utsändingstjänsten men anslagen togs bort. Så mycket ansvar kände staten mot fritidsbåtarna.

Reklam på VHF kanalerna är inte tillåten.

Någon annan aktör typ kommersiell radio skulle kunna sända Kustväderprognosen men då skulle SMHI ta betalt och det är tveksamt om det finns någon ekonomi i det.

På sikt kommer den öppna kustradion att försvinna som den gjort i andra länder. Sthlm Radio kör ju även en del kortvågstrafik åt flyget men även den kommer antagligen att försvinna sen är nästan alla deras inkomstkällor borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad innebär "den öppna kustradion"?

Den allmänheten kan kontakta även när det inte är nöd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom igen nu, fler gissningar? Vad är det första man gör om man råkar skicka ett "ofrivilligt avsänt nödlarm".

 

Det har sålts ca 30.000 DSC-apparater men bara 17.000 har tagit ut ett MMSI nummer, 13.000 apparater som är ganska värdelösa som säkerhetspryl.

 

Man går ut på kanal 16:

All ship this is ..Navn.. Cal sign ...xxxx... The distress message are sendt be mistake, please cancel.

 

Man skal IKKE bruke DSC for å kanselere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man går ut på kanal 16:

All ship this is ..Navn.. Cal sign ...xxxx... The distress message are sendt be mistake, please cancel.

 

Man skal IKKE bruke DSC for å kanselere.

 

 

Det absolut viktigaste är att stänga av apparaten under ett antal sekunder annars fortsätter den att skicka ut Distress Alert.

 

Bra länk på VHF-simulatorn, tackar. Enl rykte är det just denna som kommer att användas vid examinering av SRC från 1/7 2017.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man går ut på kanal 16:

All ship this is ..Navn.. Cal sign ...xxxx... The distress message are sendt be mistake, please cancel.

 

Man skal IKKE bruke DSC for å kanselere.

 

 

Det absolut viktigaste är att stänga av apparaten under ett antal sekunder annars fortsätter den att skicka ut Distress Alert.

 

Bra länk på VHF-simulatorn, tackar. Enl rykte är det just denna som kommer att användas vid examinering av SRC från 1/7 2017.

 

 

Vi har brukt den på VHF/SRC i Norge i 2/3 år nå - gir god trening og forståelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...