Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
bhemac

DSC

Rekommendera Poster

Nu tänkte jag att ni skulle få sätta lite fart på hjärncellerna så här på lördagskvällen.

 
Många har dålig koll på detta anropssätt som är den största förbättringen sen vi fick VHF i fritidsbåtar. 
Detta har man insett och från 2017 ska alla som tar ett SRC-certifikat kunna praktiskt visa att de kan skicka ett DISTRESS ALERT men det kommer, som jag förstår det, även att bli en skärpning på kunskaperna ang GMDSS.
Några viktiga saker att känna till:
Om man har en DSC utrustad VHF ombord så måste man minst ha ett SRC-certifikat, det gamla VHF-certifikatet är helt värdelöst.
För att kunna utnyttja DSC-funktionerna så måste man ha ett MMSI-nummer från PTS. Låter ganska självklart kanske men enligt statistiken så finns det betydligt fler DSC-apparater utan MMSI än med.
Sen ska ju MMSI-nrumret programmeras in i apparaten. Utan MMS - inga DSC-funktioner, trycker på nödknappen händer absolut ingenting. Noll, nada, niente.
Man bör ju dessutom han en GPS eller signal från plotter så att man får med position i DSC-meddelandet. Kanske är det enklaste att få detta genom att köpa en apparat med inbyggd GPS.
Ok så långt är alla med, ok?
Kontrollfråga. Innan vi pratar om att skicka ett nödlarm måste vi veta hur vi återkallar om det blir fel.
Så hur gör man för återkalla ett “ofrivilligt avsänt nödlarm”. Fick ni lära er det på kursen?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en Icom 423 så sänder man ett DSC Distress Cancell... Du meddelar sedan din situation på kanal 16.

 

Rörande Icom 423 så sänder den inga DSC anrop utan postition, skulle du vid ett nödläge förlorat gps signal så får du manuellt knappa in postion och utc innan du kan sända dsc anrop...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en Icom 423 så sänder man ett DSC Distress Cancell... Du meddelar sedan din situation på kanal 16.

 

Rörande Icom 423 så sänder den inga DSC anrop utan postition, skulle du vid ett nödläge förlorat gps signal så får du manuellt knappa in postion och utc innan du kan sända dsc anrop...

Ang. falskt nödlarm så kan vi vänta lite och se om någon mer förstod frågan ;)

--

Är du säker när det gäller ICOMen? Enligt ITU's regler så ska den i vart fall kunna sända ett Distress Alert även utan position. En del VHFer använder senaste positionen om den inte är äldre än 24 tim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu tänkte jag att ni skulle få sätta lite fart på hjärncellerna så här på lördagskvällen.

 
Många har dålig koll på detta anropssätt som är den största förbättringen sen vi fick VHF i fritidsbåtar. 
Detta har man insett och från 2017 ska alla som tar ett SRC-certifikat kunna praktiskt visa att de kan skicka ett DISTRESS ALERT men det kommer, som jag förstår det, även att bli en skärpning på kunskaperna ang GMDSS.
Några viktiga saker att känna till:
Om man har en DSC utrustad VHF ombord så måste man minst ha ett SRC-certifikat, det gamla VHF-certifikatet är helt värdelöst.
För att kunna utnyttja DSC-funktionerna så måste man ha ett MMSI-nummer från PTS. Låter ganska självklart kanske men enligt statistiken så finns det betydligt fler DSC-apparater utan MMSI än med.
Sen ska ju MMSI-nrumret programmeras in i apparaten. Utan MMS - inga DSC-funktioner, trycker på nödknappen händer absolut ingenting. Noll, nada, niente.
Man bör ju dessutom han en GPS eller signal från plotter så att man får med position i DSC-meddelandet. Kanske är det enklaste att få detta genom att köpa en apparat med inbyggd GPS.
Ok så långt är alla med, ok?
Kontrollfråga. Innan vi pratar om att skicka ett nödlarm måste vi veta hur vi återkallar om det blir fel.
Så hur gör man för återkalla ett “ofrivilligt avsänt nödlarm”. Fick ni lära er det på kursen?

 

 

Jag tycker att det är allvarligare att det finns många som inte ens har ett VHF-cert men har VHF (med eller utan DSC) i sina båtar. Jag har hört mycket skitsnack mellan båtar på kanal 16 om att åka till höger eller vänster om öar när de varit ute och kompiskört, ofta i hög fart som jag uppfattat det.

 

För att lära sig hur prylarna fungerar så är det ju viktigt att öva. Hur många har provat att göra ett provanrop med DSC till någon kompis med sin VHF för att testa hur det fungerar? Det är helt riskfritt att göra ett provanrop till ett känt MMSI-nummer. Att adressera ett anrop till ett inknappat MMSI-nummer är ju som att ringa till en annan telefon och påverkar inte några nödanropsfunktioner.

 

Törs jag erkänna att jag har ett gammalt VHF-cert och inte det nyare SRC. Men jag tror inte att jag kommer att bli lagförd för om jag använder min VHF med DCS i en nödsituation. Självklart så har jag lärt mig hur min VHF fungerar (inklusive knappat in MMSI-nummer som jag fått från PTS) så att jag inte stör annan trafik på VHF-nätet.

 

Jag tycker att kravet på certifieringar ibland går för långt och kan därför bli lite rebell i vissa fall. Det har blivit mycket lobbyverksamhet med utbildningar och prov (som lobbyisterna oftast vill tjäna pengar på) sedan vi kom med i EU.

 

(Kan tillägga att jag efter tjat från frugan även skaffat kustskepparbehörigheten....  Skrev provet "som privatist". Hon tyckte att det var tramsigt att inte kunna utnyttja den försäkringsrabatten när jag hade kunskaperna.)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halvt OT men när jag gick VHF-kurs i vintras så påstod kursledaren att Tal var på väg ut och att from ett framtida datum skulle all VHF-trafik ske med text ungefär som sms. Någon som vet mer?

 

All stations, All stations,All stations

This is Mikaja Mikaja Mikaja

Cancel my distress alert of UTC...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ej helt hundra på rörande distress utan Gps på 423an... har bara min manual att tillgå och den säger åt mig å knappa in position manuellt. Däremot är jag halt säker att den ej sänder provanrop dsc till Sthlm radio utan gps postition... detta var jag ju tvungen att testa när jag monterade stationen ifjol... :) 

Redigerad av smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag tycker att kravet på certifieringar ibland går för långt"

Visst är det så, jag är skitsur för att jag inte kan hyra bultpistol längre.

Ett gäng yrkesfiskare tvingades läsa klass 8, de var inte direkt lyckliga över det, de flesta hade inte suttit i skolbänken på 20-30 år. De kämpade verkligen hårt. Alla klarade sin examen, riktigt bra dessutom. Den som var mest sur över den påtvingade utbildningen kom och sa: "Det var allt en del nyttigheter". Framförallt var han stolt av att klara av något som han inte trodde sig om.

Så här är det för många, man går en utbildning, lär sig en del och blir lite stolt.

Sen är det ju bra att ha rätt papper, det kan spara en del besvär.

Det kan vara smart att man i båtklubbarna läser in SRC och praktiserar lite DSC. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halvt OT men när jag gick VHF-kurs i vintras så påstod kursledaren att Tal var på väg ut och att from ett framtida datum skulle all VHF-trafik ske med text ungefär som sms. Någon som vet mer?

 

All stations, All stations,All stations

This is Mikaja Mikaja Mikaja

Cancel my distress alert of UTC...

 

Det finns inga planer på SMS vad jag kan se. Det har även pratas om SMS via AIS. Kanske lite mer troligt men det lär ligga långt fram

Det man jobbar med nu är AIS via satellit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom igen nu, fler gissningar? Vad är det första man gör om man råkar skicka ett "ofrivilligt avsänt nödlarm".

 

Det har sålts ca 30.000 DSC-apparater men bara 17.000 har tagit ut ett MMSI nummer, 13.000 apparater som är ganska värdelösa som säkerhetspryl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom igen nu, fler gissningar? Vad är det första man gör om man råkar skicka ett "ofrivilligt avsänt nödlarm".

 

Det har sålts ca 30.000 DSC-apparater men bara 17.000 har tagit ut ett MMSI nummer, 13.000 apparater som är ganska värdelösa som säkerhetspryl.

 

 

Nu hade Du nog otur när Du tänkte. Eller skrev Du innan Du tänkte.

 

"13.000 apparater som är ganska värdelösa som säkerhetspryl."

 

Jasså? De är väl lika väl fungerande som förr i tiden, innan DSC och MMSI uppfanns? Eller har Du annan info? Du verkar ju ha det emellanåt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tillåtet att ha flera apparater i samma båt som alla har samma MMSI. Så att påstå att det saknas 13000 MMSI-nummer saknar ju helt grund. Dessutom måste man ju anta att en del apparater har köpts för att ersätta andra som gått sönder eller skrotas av andra skäl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att avbryta utsändningen av nödanropet, sedan på KANAL 16:

All ships x3

This is ______ x3

Cancel my false distress alert of UTC ...

 

Sedan kontakt till Sjöräddningsmyndigheten genom lämpliga kanaler för att förklara läget.

 

Pluggar just nu för att i vår skaffa certifikatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tillåtet att ha flera apparater i samma båt som alla har samma MMSI. Så att påstå att det saknas 13000 MMSI-nummer saknar ju helt grund. Dessutom måste man ju anta att en del apparater har köpts för att ersätta andra som gått sönder eller skrotas av andra skäl.

 

Det är inte rekommenderat men du kan använda samma MMSI på fast/flytande, enl PTS är det vanligaste att man, som jag, har två. GMDSS-fartyg har bara ett MMSI men det är få sådana som är fritidsbåtar.

Antalet apparater med öppen passning har tydligen minskat rejält, inkl undertecknad.

Det värsta är nog att många av de 13.000 tror att det fungera vilket de upptäcker om det otänkbara inträffar.

Börja med att avbryta utsändningen av nödanropet, sedan på KANAL 16:

All ships x3

This is ______ x3

Cancel my false distress alert of UTC ...

 

Sedan kontakt till Sjöräddningsmyndigheten genom lämpliga kanaler för att förklara läget.

 

Pluggar just nu för att i vår skaffa certifikatet.

 

Ja nu börjar det likna något. Hur avbryter man utsändningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det är inte rekommenderat men du kan använda samma MMSI på fast/flytande, enl PTS är det vanligaste att man, som jag, har två. GMDSS-fartyg har bara ett MMSI men det är få sådana som är fritidsbåtar."


 


Där försvann ett otal av de 13.000 apparaterna "utan" DSC/MMSI. Och jag vill påstå att Du dessutom har fel i Ditt påstående. Jag fick rådet av PTS att inte begära ett nytt MMSI utan i stället lägga in mitt fasta MMSI i min bärbara eftersom det förenklade för PTS.


 


"Antalet apparater med öppen passning har tydligen minskat rejält, inkl undertecknad.


Det värsta är nog att många av de 13.000 tror att det fungera vilket de upptäcker om det otänkbara inträffar."


 


Att antalet apparater med öppen passning har minskat råder nog ingen tvekan om eftersom de flesta som köper en ny VHF köper modeller av senare snitt. Och dessa apparater har DSC/MMSI. Däremot är det nog inte alla som är av den sortens "båtmänniskor" att man inte hjälper de medmänniskor som, utan DSC/MMSI ropar på hjälp. Tack och lov är vi fortfarande ett stort antal människor som, tvärt emot Dig, har öppen passning på våra VHF.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skaffad handjagare med DSC för några år sedan så kontaktade jag PTS ang MMSI. I vissa länder kan man få ut flera MMSI för samma båt. Men icke i Sverige, förklaringen var enkel, en stationär VHF’s MMSI är knuten till en viss båt, en handjagare är knuten till en viss person, därför ansåg PTS att man inte kan ha dessa apparater med samma MMSI. Jag kan kolla med dem igen.

En viktig funktion för mig är att kunna hitta tillbaka till “moderskeppet” genom att skicka en “position request”. Det går inte om apparaterna har samma MMSI. Det finns fö väldigt få handjagare med DSC i landet.
 
Det tragiska med de 13.000 är att de TROR att de i en nödsituation kan trycka på knappen för att få hjälp. De finns ingen passningsskyldighet för 16 idag. Att folk ska sitta och lyssna på en massa ointressant trafik för att några är för lata eller dumma för att få in ett MMSI nr är tragiskt.
Det har knappast något att göra att folk inte vill hjälpa till. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det tragiska med de 13.000 är att de TROR att de i en nödsituation kan trycka på knappen för att få hjälp. De finns ingen passningsskyldighet för 16 idag. Att folk ska sitta och lyssna på en massa ointressant trafik för att några är för lata eller dumma för att få in ett MMSI nr är tragiskt."

 

Av de 13.000 apparaterna är det ett flertal som lever på dublett-MMSI alternativt ersättnings-MMSI. Därför kan många av dem faktiskt "trycka på knappen" när det behövs.

 

Och alla de båtmänniskor som har en gammal VHF och därmed ingen möjlighet till MMSI, är de lata eller dumma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det tragiska med de 13.000 är att de TROR att de i en nödsituation kan trycka på knappen för att få hjälp. De finns ingen passningsskyldighet för 16 idag. Att folk ska sitta och lyssna på en massa ointressant trafik för att några är för lata eller dumma för att få in ett MMSI nr är tragiskt."

 

Av de 13.000 apparaterna är det ett flertal som lever på dublett-MMSI alternativt ersättnings-MMSI. Därför kan många av dem faktiskt "trycka på knappen" när det behövs.

 

Och alla de båtmänniskor som har en gammal VHF och därmed ingen möjlighet till MMSI, är de lata eller dumma?

 

Bedömningen är att det finns högst 1-2 tusen handjagare med DSC, av de har sannolikt majoriteten egen MMSI. Hur man än vrider på saken så kommer man inte ifrån att det finns alldeles för många som lever i en falsk trygghet.

Varför skulle de med en gammal vara lata eller dumma? De vet att de har gamla grejor och har bara inte prioriterat att lägga pengar på ny radio, installation och en ny utbildning. 

Framförallt tror de inte att de har en knapp som kan skicka nödanrop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det tragiska med de 13.000 är att de TROR att de i en nödsituation kan trycka på knappen för att få hjälp. De finns ingen passningsskyldighet för 16 idag. Att folk ska sitta och lyssna på en massa ointressant trafik för att några är för lata eller dumma för att få in ett MMSI nr är tragiskt."

 

Av de 13.000 apparaterna är det ett flertal som lever på dublett-MMSI alternativt ersättnings-MMSI. Därför kan många av dem faktiskt "trycka på knappen" när det behövs.

 

Och alla de båtmänniskor som har en gammal VHF och därmed ingen möjlighet till MMSI, är de lata eller dumma?

Där har du fel, följande kan du läsa hos Sjöfartsverket

 

"VHF KANAL 16 är sjöfartens internationella nödkanal, som passas dygnet runt av personal på räddningscentralen."

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjo--och-flygraddning/Kontakt/Larmvagar/

Redigerad av Diesel_Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Börja med att avbryta utsändningen av nödanropet, sedan på KANAL 16:

All ships x3

This is ______ x3

Cancel my false distress alert of UTC ...

 

Sedan kontakt till Sjöräddningsmyndigheten genom lämpliga kanaler för att förklara läget.

 

Pluggar just nu för att i vår skaffa certifikatet.

Ja nu börjar det likna något. Hur avbryter man utsändningen?

Borde jag kanske låta nån annan svara på den frågan?

 

I läroboken jag fick från den Finska motsvarigheten till 'PTS' läggs nog skyldighet att passa kanal 16. Ska jag förstå att det är frivilligt där på västra sidan?

 

Annars, vad använder ni kanal L3 till i Sverige? Hur nära kusten får man använda L3?

 

(Beroende på radion kan man avbyta antingen med en funktion i apparaten eller genom att slå av apparaten så länge att den glömmer bort att fortsätta sända. Gör man det inte så sänds distress ut var fjärde minut tills någon kvitterar.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Borde jag kanske låta nån annan svara på den frågan?"

Nejdå men det borde vara fler som svarat kan man tycka.

 

Det enkla och mest korrekta sättet är att helt enkelt stänga av apparaten några sekunder och sen slå på igen. Få tyst på fanstyget så fort som möjligt.

Näst steg är att direkt sända på ch16:

 

"All Stations, All Stations, All Stations,

This is <min båt> <callsign><MMSI>
My position <Lat> <Long>
Cancel my distress alert of <datum><tid> UTC"
 
 
Sen ska man avvakta att en bekräftelse från RCC. Dessutom forsätter man lyssna på 16.
---
Passningsplikten på 16 försvann för ett antal år sedan i Sverige.
---
L3 använder vi till att prata skit om finnar eller är det kanske tvärtom ;) 
Det finns inte i Sverige.
---
I Finland kallar man MMSI för 'SjöRadioNummer' om jag fattat rätt, bra benämning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

L3 får väl bara användas i Finland och Estland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

L3 får väl bara användas i Finland och Estland.

Är det inte Norge också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Borde jag kanske låta nån annan svara på den frågan?"

Nejdå men det borde vara fler som svarat kan man tycka.

 

Det enkla och mest korrekta sättet är att helt enkelt stänga av apparaten några sekunder och sen slå på igen. Få tyst på fanstyget så fort som möjligt.

Näst steg är att direkt sända på ch16:

 

"All Stations, All Stations, All Stations,

This is <min båt> <callsign><MMSI>
My position <Lat> <Long>
Cancel my distress alert of <datum><tid> UTC"
 
 
Sen ska man avvakta att en bekräftelse från RCC. Dessutom forsätter man lyssna på 16.
---
Passningsplikten på 16 försvann för ett antal år sedan i Sverige.
---
L3 använder vi till att prata skit om finnar eller är det kanske tvärtom ;)
Det finns inte i Sverige.
---
I Finland kallar man MMSI för 'SjöRadioNummer' om jag fattat rätt, bra benämning.

 

 

 Är du säker på att passningsplikten försvann även för radiopliktiga fartyg?

 

Vad jag förstår så föreskriver SOLAS fortfarande:

 

"Every ship while at sea shall maintain, when practicable, a continuous listening watch on VHF channel 16. This watch shall be kept at the position from which the ship is normally navigated. "

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite googlande ger svaret att i Sverige används L3-frekvensen exklusivt av den svenska kärnavfallsspeditören.

Man kan ju nog tänka sig att de vill ha kanalen för sig själv då... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Börja med att avbryta utsändningen av nödanropet, sedan på KANAL 16:

All ships x3

This is ______ x3

Cancel my false distress alert of UTC ...

 

Sedan kontakt till Sjöräddningsmyndigheten genom lämpliga kanaler för att förklara läget.

 

Pluggar just nu för att i vår skaffa certifikatet.

Ja nu börjar det likna något. Hur avbryter man utsändningen?
Borde jag kanske låta nån annan svara på den frågan?

 

I läroboken jag fick från den Finska motsvarigheten till 'PTS' läggs nog skyldighet att passa kanal 16. Ska jag förstå att det är frivilligt där på västra sidan?

 

Annars, vad använder ni kanal L3 till i Sverige? Hur nära kusten får man använda L3?

 

(Beroende på radion kan man avbyta antingen med en funktion i apparaten eller genom att slå av apparaten så länge att den glömmer bort att fortsätta sända. Gör man det inte så sänds distress ut var fjärde minut tills någon kvitterar.)

 

Hur å till vad används L3 i suomiland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Finland är såvitt jag vet L3 en fri fritidskanal precis som L1 och L2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Finland är såvitt jag vet L3 en fri fritidskanal precis som L1 och L2.

Precis så används den i Suomiland :)

 

Ja, och för att sinsemellan svära över svenska skeppare. Antar jag. Har ju inte radioerfarenhet än! :P

Redigerad av FinnMick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Är du säker på att passningsplikten försvann även för radiopliktiga fartyg?

 

Vad jag förstår så föreskriver SOLAS fortfarande:

 

"Every ship while at sea shall maintain, when practicable, a continuous listening watch on VHF channel 16. This watch shall be kept at the position from which the ship is normally navigated. "

 

 

Samma skrivning finns i TSFS 2009:95, "Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om radioutrustning på fartyg"

 

2 kap 24 §

"När så är praktiskt genomförbart ska varje fartyg till sjöss hålla kontinuerlig lyssningsvakt på VHF kanal 16."

 

Tidigare var skrivningen hårdare, man skulle hålla lyssningsvakt på 16. Den hårda skrivning finns numera för DSC:

"Varje fartyg ska till sjöss upprätthålla kontinuerlig vakt på VHF-DSC kanal 70...."

 

Antalet personer på fartygen har minskat samtidigt som kraven på att lyssna på VTS-kanaler mm ökat. Det finns dock oftast en VHF som står på 16 men ofta med lite neddragen volym så visst lyssnas det men inte lika aktivt.

JRCC mfl har däremot ett absolut krav på passning på 16 men där försvann kravet på passning av 2182

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi fortsätter, hur många har gjort (test)anrop mot Stockholm radio?

Det kan vara lämpligt att ha ett abonnemang, Stockholm Radio lever enbart av sina kunder, utan abonnemang kommer de antagligen berätta detta i klartext, eller ännu värre, att man inte betalt sin faktura.

 

MMSI till Sthlm Radio är 002652000. De inledande 00 säger att det är en kustradiostation. 265 kallas MID och är helt enkelt landsnummer (Sverige har även 266).
2000 är "abonennumret". JRCC har 3000 och MSI 3500
Fast de är väl redan inlagda i telefonboken?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...