Hoppa till innehåll

maringuiden.se och BryggSnack använder cookies. Läs Information om cookies för information. För att dölja detta meddelande och acceptera klicka på knappen till höger:    Jag förstår!
Fredag 26 maj 2017









Foto
- - - - -

Konvertera från diesel- till elmotor?


  • Vänligen logga in för att kunna svara
114 svar till detta ämne

#91 bhemac

bhemac
  • Silvermedlem
  • 7 471 inlägg

Postad 11 dec 2016 10:30

Det är väl det jag brukar säga, det är inget fel på elverk, det är idioter som använder de vid fel plats och tillfälle som det är riktigt fel på.

Men alla håller inte med, det onda är själva elverket enligt dessa.


  • Larsakelarsson gillar detta

"Allt man själv gör på sin båt måste minst hålla i 1000 år"


#92 Peter_K

Peter_K
  • Guldmedlem
  • 11 673 inlägg

Postad 11 dec 2016 12:39

Det är väl det jag brukar säga, det är inget fel på elverk, det är idioter som använder de vid fel plats och tillfälle som det är riktigt fel på.
Men alla håller inte med, det onda är själva elverket enligt dessa.

Var det inte avundsjuka de var..?

#93 bhemac

bhemac
  • Silvermedlem
  • 7 471 inlägg

Postad 11 dec 2016 17:10

Avundsjuka är nog en starkt bidragande orsak till mycket "hat"


"Allt man själv gör på sin båt måste minst hålla i 1000 år"


#94 lindius

lindius

    Kommendörkapten

  • Medlemmar
  • 282 inlägg

Postad 12 dec 2016 08:51

Den mindre varianten som ska klara upp till 4 ton är ju ett väldigt bra alternativ till min 2 tons Sundwind 26a... Inte så farligt dyr alls.



#95 Peter_K

Peter_K
  • Guldmedlem
  • 11 673 inlägg

Postad 12 dec 2016 12:12

Avundsjuka är nog en starkt bidragande orsak till mycket "hat"

 

Mmmm... speciellt billiga elverk på badbryggor i naturhamnar... eller inte, va... vilket tråden "Elverk från helvetet handlade om".



#96 bhemac

bhemac
  • Silvermedlem
  • 7 471 inlägg

Postad 12 dec 2016 12:52

Jo elverk som körs på fel ställe och fel tid är ett elände det kan vi nog vara överens om. Men det är inte elverkens fel utan korkade människor. Vi störs olika mycket av oväsen, smattrande fall är minst lika illa. Eller folk som kör sina 6-cyl dieslar några timmar för att ladda. Eller spelar trumpet på morgonen.

 

I de flesta diskussioner dyker det upp folk som hatar elverk trots att aldrig själva blivit störda. Det de stör sig på är själva fenomenet elverk. De personerna har något fel i huvudet.

Båtliv handlar mycket om hänsyn, där ligger ofta det stora problemet. Sen finns det alltid de som stör sig på allt inkl häckpropeller. Innan man retar sig för mycket kan man ju fundera på om man själv är "utan synd".


  • Wingan gillar detta

"Allt man själv gör på sin båt måste minst hålla i 1000 år"


#97 Peter_K

Peter_K
  • Guldmedlem
  • 11 673 inlägg

Postad 12 dec 2016 13:50

Det finns såklart människor som störs sig på allt och har fel i huvudet.
Men det finns också de som i tid och otid måste generera el i en naturhamn för att batterier och solpaneler inte täcker förbrukningen, och de människorna är de som köper och kör sina elverk och tycker att det är okej att störa en hel vik för att de behöver ström till t ex kvällens TV-film, och kanske till och med tror att båtgrannarnas irritation på ljud och avgaser beror på avundsjuka - och de människorna har också fel i huvudet i min bok.

Men... vi kanske skall hålla den här diskussionen i en annan tråd - för det här handlar ju om något annat.


  • Georg_Ohm gillar detta

#98 alubatar

alubatar

    Konteramiral

  • Företag
  • 769 inlägg

Postad 15 dec 2016 19:22

Arka har byggd elmotorer i över 15 år i Holland. tror jag har program nånstans där man kan räkna ut hur mycket man behöver.

http://arka.nl/ENG/index.html



#99 Larsakelarsson

Larsakelarsson

    Kommendörkapten

  • Medlemmar
  • 282 inlägg

Postad 09 jan 2017 10:23

http://www.seglamedstrommen.se/

HH-ferries, Helsingborg-Helsingör laddar nu för elmotorer och batteridrift. Lite större grejor än vad våra båtar behöver, men det ligger väl i tiden...



#100 bhemac

bhemac
  • Silvermedlem
  • 7 471 inlägg

Postad 25 jan 2017 18:54

Kollade lite på det elverk du kikade på, 1900W kontinuerligt. Nackdelen är att det saknar elstart.

Hur stort elverk behöver man? Ett 5 kWh batteri bör laddas med max 1,5kW så elverket ovan räcker. Men man kan ladda batterierna med betydligt mer, typ ladda till 80% på 40min då behöver man runt 6kW att ladda med. Lite överdrivet kanske.

Det finns ett antal elverk på mellan 3,5-4,2 kVA. Det låter rimligt, då kan man köra diesel-elektriskt med anständig fart. Man kan ladda snabbt om man behöver. Laddar man mer normalt så har man ström över till att göra varmvatten eller laga mat. Pris brukar ligga under 10 papp. Sen vill man ju helst ha ett inverterelverk så blir det tystare om man bara laddar normalt.


"Allt man själv gör på sin båt måste minst hålla i 1000 år"


#101 Larsakelarsson

Larsakelarsson

    Kommendörkapten

  • Medlemmar
  • 282 inlägg

Postad 26 jan 2017 14:16

Kollade lite på det elverk du kikade på, 1900W kontinuerligt. Nackdelen är att det saknar elstart.

Hur stort elverk behöver man? Ett 5 kWh batteri bör laddas med max 1,5kW så elverket ovan räcker. Men man kan ladda batterierna med betydligt mer, typ ladda till 80% på 40min då behöver man runt 6kW att ladda med. Lite överdrivet kanske.

Det finns ett antal elverk på mellan 3,5-4,2 kVA. Det låter rimligt, då kan man köra diesel-elektriskt med anständig fart. Man kan ladda snabbt om man behöver. Laddar man mer normalt så har man ström över till att göra varmvatten eller laga mat. Pris brukar ligga under 10 papp. Sen vill man ju helst ha ett inverterelverk så blir det tystare om man bara laddar normalt.

 

Elverket jag prefererar har elstart:

http://www.rcholmsho...el-id2200e.html

och min tanke är att koppla det till den befintliga dieseltanken mha en liten matningspump och flottör eller överströmningsventil.

Det ger 2 kW med 2 st 230V uttag och kostar 11.000 kr. Avgasslang ut på akterspegeln eller skrovsidan och den befintliga ventilationsfläkten i det 'tomma' motorrummet torde räcka för kylning.

Startas bara vid högtidliga tillfällen i styv stiltje... ;)



#102 bhemac

bhemac
  • Silvermedlem
  • 7 471 inlägg

Postad 26 jan 2017 14:36

Haha, det stod inte elstart men jag ser batteriet ;)

Räkna slarvigt med att elverket ger lika mycket energi till omgivningen som till eluttagen.

2kW i motorrummet är inte mycket.

Såg detta, mycket prisvärt: https://www.duabhuse...598&category=78

Annars är detta ganska läckert men lite dyrare: https://www.duabhuse...435&category=78

Har man tid att leta så finns det ganska mycket, inte minst begagnade/oanvända.

 

Jag köpte ett sådant här, visserligen bensin, men ack så trevligt. Total drifttid var 2 tim. Betalade en spottstyver.

Elverk FME XG-SF5600.png


"Allt man själv gör på sin båt måste minst hålla i 1000 år"


#103 forgus31

forgus31
  • Silvermedlem
  • 6 999 inlägg

Postad 26 jan 2017 21:18

Är det intressant att träffas eller går det t.o.m bättre att ha "mötet" på webben. Hur många tycker att det är nödvändigt att ha ett riktigt möte? 

 

 

Vi har kanske mer lugn och ro om vi knappar på datorn, leta lösningar och låta andra via datorn och Maringuiden stöta och blöta frågorna. 

 

Efter att jag sett hur lite energi man får in i ett även rätt stort batteri blir jag lite återhållsam med fortsättning av min plan till fullel iallafall. Massor med laddning krävs nog. eller så blir man seglare som seglar överallt utom vid korta duttar i och ut ur hamn. mer som att slippa putta sig ut från stolparna för att komma i rätt riktning och segla sig ut ur hamn. Massor av solceller eller elverk. Rätt otroligt att rn liter diesel håller samma energimängd som 10 kWh. Konstigt att våran Vessla klarar 8-10 mil på motsvarande 1,5 l diesel. Batteriet är på 16kWh bara. Men det handlar om att ladda så fort man stannar. Blir svårt efter kusten där man själv inte har eget eluttag. Över natt laddar man fullt så går man mellan hamnar med bryggor och eluttag funkar det att få fullt över natten men vi har slutat med hamnliggning utan ligger i vikar på svaj oftast. 

 

Har svårt att komma över detta med den energirika brännoljan som det hette. Tänk om den bara syresatte luften. 

Hjälp mig upp ur slukhålet!



#104 bhemac

bhemac
  • Silvermedlem
  • 7 471 inlägg

Postad 26 jan 2017 21:49

Alltså, att kunna träffa en massa medlemmar skulle vara jättekul, prata lite skit, i synnerhet om absent friends.

 

Men, för att diskutera detta stora område som eldrift är så gör man det nog i dagsläget bättre på webben. Helst ett separat forum med avdelningar om motorer, batterier mm.

 

Jag har ingen plan för eldrift mer än att det inte kommer ske i år. Man upptäcker hela tiden nya vinklar, lösningar. Så det behövs tid.


"Allt man själv gör på sin båt måste minst hålla i 1000 år"


#105 forgus31

forgus31
  • Silvermedlem
  • 6 999 inlägg

Postad 09 feb 2017 10:56

Nån som har eller har sett en måttskiss på VP MD11C? Har fått ritning med mått på nya båtmotorer och var på väg att mäta vår motor på plats i båten. En skiss skulle ersätta mina mätningar som inte är så lätt att utföra och det snöar och är gråväder i Göteborg.  En skiss från sidan med S-drevet monterat och mått för att se om motorkåpan går att fälla ned, helt tenkelt motorn får plats. 



#106 Larsakelarsson

Larsakelarsson

    Kommendörkapten

  • Medlemmar
  • 282 inlägg

Postad 09 feb 2017 13:35

Nån som har eller har sett en måttskiss på VP MD11C? Har fått ritning med mått på nya båtmotorer och var på väg att mäta vår motor på plats i båten. En skiss skulle ersätta mina mätningar som inte är så lätt att utföra och det snöar och är gråväder i Göteborg.  En skiss från sidan med S-drevet monterat och mått för att se om motorkåpan går att fälla ned, helt tenkelt motorn får plats. 

 

Tror du kan hitta de mått du efterlyser i denna broschyr /Lars-Åke

Bifogad fil(er)



#107 forgus31

forgus31
  • Silvermedlem
  • 6 999 inlägg

Postad 16 feb 2017 17:59

Besökte båten i vårsolen för att försöka mäta på motorhuven. Den smalnar av uppåt och det gör inte de tilltänkta Mitsubishidieslarna i olika former. På vägen hem tyckte frugan och jag att vi kör ett år till med stinkbomben och försöker bygga på med solel och batterier och på den nyköpta badplattformen bakpå båten monterar jag en ombyggd utombordare med extrastark elmotor. Stinkbomben får brisera en bit ut från hamnen och ladda tillbaka vad vi utnyttjat av batteriet.

Det är kul att se de imponerande effekterna på t.ex 18650-celler. En packe med 100 st ficklampsceller av lithiumjontyp kan driva en 10 kW motor en kortare stund. Batteripaketet  med 100 celler väger 5 kg räknat på enklaste 20-kronors 1100 mAh celler.

Kul att leka med såna energiknippen och def finns dubbelt så energirika!

 

Säg att vi använder 10 kW under 10 sekunder = 10x10000/3600 =28Wh för att manövrera ut ur spiltan och vända fören mot vinden och 4 kW i 10 minuter 4000x10/60=666Wh för sakta fart ut mot havet använder vi teoretiskt knappt 700Wh dvs inte mer än vad som ryms i ett par 12 V fritidsbatterier.

Troligen hinner vi tröttna på den långsamma turen ut på öppet vatten och drar upp seglet och njuter av segelfladdret och spar på de dyra batterierna. Med 1000 W solceller laddar vi tillbaka den använda energin på en timme vid sol och 3 timmar vid molnigt med lite blå himmel mellan molntapparna.  Är det för hårt väder startar vi den gamla stinkbomben.

Varför ska vi inte testa ?

Det värsta som kan hända är att vi köper en ny dieselmotor nästa vår istället om alla idéer var alltför blåögda.


Redigerat av forgus31, 16 feb 2017 18:00.


#108 forgus31

forgus31
  • Silvermedlem
  • 6 999 inlägg

Postad 16 feb 2017 18:02

 

Nån som har eller har sett en måttskiss på VP MD11C? Har fått ritning med mått på nya båtmotorer och var på väg att mäta vår motor på plats i båten. En skiss skulle ersätta mina mätningar som inte är så lätt att utföra och det snöar och är gråväder i Göteborg.  En skiss från sidan med S-drevet monterat och mått för att se om motorkåpan går att fälla ned, helt tenkelt motorn får plats. 

 

Tror du kan hitta de mått du efterlyser i denna broschyr /Lars-Åke

Jag glömde tacka för måttskissen. Tackar!

Forgus 31

 

 



#109 forgus31

forgus31
  • Silvermedlem
  • 6 999 inlägg

Postad 16 feb 2017 18:15

POD = Power On Demand, poppis uttryck för elcyklar mm.

I ditt fall (behålla bef. dieselmotor) vore en hybridmotor lämplig:

http://www.whisperpr...lectric-motors/

dvs om du har en rak propelleraxel och kan docka på en remskiva.

Min tänkta dieselgenerator skall bara användas i 'nödfall' dvs i styv stiltje för att komma till en hamn med landström eller tills solen går upp och kittlar solcellerna... ;-)

Trevligt nog ser det ut som vi att behåller vbår gamla POD-motor av typ MD11C. Den har hittills alltid givet kraft vid behov om än i ett rökmoln.



#110 vega1959

vega1959

    Örlogskapten

  • Medlemmar
  • 101 inlägg

Postad 24 feb 2017 16:46

Jag tycker man bör inleda med att fråga sig varför man önskar gå över från direktkopplad diesel (eller för all del bensin) till någon slags hybrid.

Det finns många goda skäl, buller samt att det är spännande att experimentera är två exempel. Men man ska nog vara ärlig med att det knappast blir någon miljömässig vinst att ersätta en fungerande framdrivning med ny hybridteknik framför att hälla miljöbränsle i tanken (tänker då alkylat för bensinare samt biodiesel).

Att byta till ny dieselmotor kan kosta 150-200.000 kr.
Om ett prisvärt elmotorpaket ligger på 90-140.000 kr kan detta vara ett gott skäl.
Buller och miljötänk kan vara ett annat.
Att slippa underhållet av en dieselmotor kan vara ytterligare ett, årliga olje- och filterbyten samt vinterkonservering tar sin tid och kostar pengar.
Att ladda batterier från landström eller solpaneler är bra mycket miljövänligare än biodiesel och betydligt billigare, nästan gratis för min del.
(Ett litet dieselelverk som går med konstant last och varvtal känns rimligt miljövänligt och tanken är att det inte skall behöva användas mer än om det är absolut nödvändigt. Den delen av projektet har lägst prioritet... )
Bekvämlighet, säkerhet och miljötänk är väl de viktigaste skälen för mig att titta på detta projekt, ekonomin spelar så klart också in men bara marginellt.
Observera att projektet bara blir aktuellt om jag tvingas byta min befintliga dieselmotor till ny d:o eller helrenovera den, med allt vad det innebär av jobb och kostnader! Att lägga den tiden och rimliga kostnader på nytt och hållbart alternativ känns rimligt...
För mångas del är det nog räckvidden som är en stor stöttesten. Vikt och pris kan nog ta ut varandra om man jämför diesel mot el. Men att ladda kan bli ett problem om alla börjar med elbil/elbåt. De bästa batterierna är nog litium, men. De är verkligen inte miljövänliga. Om man sedan lägger till hur lite vi använder våra båtar i timmar räknat så är det nästan ett ickeproblem. Men visst är det ett trevligt sätt att ta sig fram med båt. Bara vi hade all el.

Redigerat av vega1959, 24 feb 2017 16:48.


#111 bhemac

bhemac
  • Silvermedlem
  • 7 471 inlägg

Postad 24 feb 2017 23:07

Räkvidd är eller kan vara ett problem.

Vikt för eldrift är betydligt lägre.

Pris handlar ju om hur lång räckvidd man behöver. För seglare som avnvänder motorn mest för att ta sig in/ut ur hamn behöver man inga jättebatterier och kostnaden blir då lägre än för en diesel. 

Det är nog ett bra tag tills vår elkraftproduktion behöver byggas ut pga alla elbilar/båtar.

LiFePO4 batterier är de miljövänligaste batterier vi har idag.


"Allt man själv gör på sin båt måste minst hålla i 1000 år"


#112 Seawolf

Seawolf

    Flottiljamiral

  • Medlemmar
  • 526 inlägg

Postad 25 feb 2017 00:02

Enkel energianalys för eldrift i en båt.

 

Antag att båten är 9 meter lång, väger 4 ton och körs med 5 knop i stiltje. Då gör den inte vågor och behöver inte övervinna varken vind eller vågor. Den har en smådiesel och vid den farten drar motorn c:a 1 l/tim. Detta innebär att motorn utvecklar c:a 4 hk (0.25 liter per hästkraft och timme) 4 hk motsvarar c:a 3 kW.

Om man i stället har eldrift och vi räknar på 12V, så går det år c:a 3000watt/12Volt = 250 Ampere.

Dvs, man behöver på en timme förbruka 250 Amperetimmar. Har man blybatterier förstörs de rätt fort om man laddar ur dem med mer än halva deras kapacitet, så för en timmes drift behövs ett blybatteri på c:a 500 Amperetimmar.

Har man Litiumbatterier i stället klara man sig med c:a 80% av teoretisk kapacitet, dvs litiumbatterier på c:a 250/0.8=310 Amperetimmar.

Skall man klara fyra timmar blir det 4ggr så stora batterier.

 

Råkar samma båt ut för c:a 12 m/s motvind och skapliga vågor, så lär den behöva minst 8 hk Dieslmotor och dubbla förbrukningen.

 

Alltså, om man vill kunna köra i sådan motvind fyra timmar med blybatterier behövs 4x2x500 Amperetimmar= 4000 Amperetimnmars blybatteri = 40 st 100 Ah batterier. Dessa kommer då att väga 40x25kg= 1000 kilo, så båten blir tyngre och det behövs ännu mera effekt och ännu mera batterier.

 

Med litium blir viktökningen  mindre, men priset på 310x2x4= 2480 Ah 12v LiFePo4 lär bli c:a 100000 kr, om man köper dem från världens mest prisvärda leverantör: https://www.ev-power.eu/

 

Skulle jag ha missat något i denna betraktelse är jag den förste att vilja få veta det. 


"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it."

#113 bhemac

bhemac
  • Silvermedlem
  • 7 471 inlägg

Postad 25 feb 2017 00:31

Om motorn drar bränsle motsvarande 4hkr så kan man fundera på hur mycket effekt har man på propelleraxeln? Troligen går den inte optimalt, 0,25lit/hkr motsvarar ca 0,2kg/hkr, tittar man i diagrammen för smådieslar så kan de mycket väl dra 0,3kg/hkr, i synnerhet när man kanske  bara tar ut 30-40% av motorns nominella effekt. Här behöver man nog göra riktiga mätningar. Det påstås ofta att man med eldrift behöver färre hästkrafter än med en diesel. Det verkar troligt om man ser till vad de säger som har eldrift.

 

Sen har vi det där med dåligt väder och motsjö. Det första man kan tänka är att det kanske är bättre att segla, det andra att man kanske inte ska räkna med att kunna hålla full fart, minskar man farten så minskas ju även effektbehovet ganska rejält.

Det skulle vara bra med mera fakta och studier av verkliga fall.

 

Jag tror den bästa lösningen är att ha dieselelektrisk drift med viss batterikraft för högtidliga tillfällen.

 


"Allt man själv gör på sin båt måste minst hålla i 1000 år"


#114 Larsakelarsson

Larsakelarsson

    Kommendörkapten

  • Medlemmar
  • 282 inlägg

Postad 25 feb 2017 10:08

Bra analys och säkert helt korrekta antaganden.

Men om man kompletterar med en mindre dieselgenerator (eller bensin?) t ex http://www.rcholmsho...el-id2200e.htmlsom väger 55 kg och som ger c:a 2 kW kan man minska ner batteribanken med några hundra Ah och många tusenlappar och ändå klara den besvärliga resan.

Man kan så klart också stötta med seglen om möjligt...

Enkel energianalys för eldrift i en båt.

 

Antag att båten är 9 meter lång, väger 4 ton och körs med 5 knop i stiltje. Då gör den inte vågor och behöver inte övervinna varken vind eller vågor. Den har en smådiesel och vid den farten drar motorn c:a 1 l/tim. Detta innebär att motorn utvecklar c:a 4 hk (0.25 liter per hästkraft och timme) 4 hk motsvarar c:a 3 kW.

Om man i stället har eldrift och vi räknar på 12V, så går det år c:a 3000watt/12Volt = 250 Ampere.

Dvs, man behöver på en timme förbruka 250 Amperetimmar. Har man blybatterier förstörs de rätt fort om man laddar ur dem med mer än halva deras kapacitet, så för en timmes drift behövs ett blybatteri på c:a 500 Amperetimmar.

Har man Litiumbatterier i stället klara man sig med c:a 80% av teoretisk kapacitet, dvs litiumbatterier på c:a 250/0.8=310 Amperetimmar.

Skall man klara fyra timmar blir det 4ggr så stora batterier.

 

Råkar samma båt ut för c:a 12 m/s motvind och skapliga vågor, så lär den behöva minst 8 hk Dieslmotor och dubbla förbrukningen.

 

Alltså, om man vill kunna köra i sådan motvind fyra timmar med blybatterier behövs 4x2x500 Amperetimmar= 4000 Amperetimnmars blybatteri = 40 st 100 Ah batterier. Dessa kommer då att väga 40x25kg= 1000 kilo, så båten blir tyngre och det behövs ännu mera effekt och ännu mera batterier.

 

Med litium blir viktökningen  mindre, men priset på 310x2x4= 2480 Ah 12v LiFePo4 lär bli c:a 100000 kr, om man köper dem från världens mest prisvärda leverantör: https://www.ev-power.eu/

 

Skulle jag ha missat något i denna betraktelse är jag den förste att vilja få veta det. 

 



#115 Seawolf

Seawolf

    Flottiljamiral

  • Medlemmar
  • 526 inlägg

Postad 25 feb 2017 21:07

Man brukar ange att en segelbåt behöver c:a 3-5 hk/ton båtvikt. Gamla halvtonnare hade från början dieslar på 10-12 hk. Numera brukar man ange att det är lämpligare med 5 hk/ton båt. De flesta halvmoderna eller helmoderna 32-34-fotare på 4.5 ton brukar ha minst 18 -20 hk.

 

I volvos fall anger de sina effekter på propelleraxeln, andra ofta på motoraxeln. En elmotor kan anses ha redovisad effekt på sin utgående axel, men man förlorar en del om man har t.ex. remdrift etc. till en propelleraxel.

 

Effekterna ovan är tilltagna för att klara en kuling i nosen och halvgrov sjögång. 

Elmotorförsäljarna ljuger bort dessa driftsfall. En elmotor på 4 hk driver en båt exakt lika bra (eller dåligt) som en kolvmotor som utvecklar 4 hk på propelleraxeln.  


"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it."




© 1996 - 2017 maringuiden.se