Hoppa till innehåll

maringuiden.se och BryggSnack använder cookies. Läs Information om cookies för information. För att dölja detta meddelande och acceptera klicka på knappen till höger:    Jag förstår!
Lördag 21 januari 2017

Foto
- - - - -

Konvertera från diesel- till elmotor?

• Vänligen logga in för att kunna svara
98 svar till detta ämne

#91 bhemac

bhemac
  • Silvermedlem
  • 6 255 inlägg

Postad 11 dec 2016 10:30

Det är väl det jag brukar säga, det är inget fel på elverk, det är idioter som använder de vid fel plats och tillfälle som det är riktigt fel på.

Men alla håller inte med, det onda är själva elverket enligt dessa.

• Larsakelarsson gillar detta

"Allt man själv gör på sin båt måste minst hålla i 1000 år"

#92 Peter_K

Peter_K
  • Guldmedlem
  • 11 230 inlägg

Postad 11 dec 2016 12:39

Det är väl det jag brukar säga, det är inget fel på elverk, det är idioter som använder de vid fel plats och tillfälle som det är riktigt fel på.
Men alla håller inte med, det onda är själva elverket enligt dessa.

Var det inte avundsjuka de var..?

#93 bhemac

bhemac
  • Silvermedlem
  • 6 255 inlägg

Postad 11 dec 2016 17:10

Avundsjuka är nog en starkt bidragande orsak till mycket "hat"

#94 lindius

lindius

Kommendörkapten

• Medlemmar
  • 220 inlägg

Postad 12 dec 2016 08:51

Den mindre varianten som ska klara upp till 4 ton är ju ett väldigt bra alternativ till min 2 tons Sundwind 26a... Inte så farligt dyr alls.

#95 Peter_K

Peter_K
  • Guldmedlem
  • 11 230 inlägg

Postad 12 dec 2016 12:12

Avundsjuka är nog en starkt bidragande orsak till mycket "hat"

Mmmm... speciellt billiga elverk på badbryggor i naturhamnar... eller inte, va... vilket tråden "Elverk från helvetet handlade om".

#96 bhemac

bhemac
  • Silvermedlem
  • 6 255 inlägg

Postad 12 dec 2016 12:52

Jo elverk som körs på fel ställe och fel tid är ett elände det kan vi nog vara överens om. Men det är inte elverkens fel utan korkade människor. Vi störs olika mycket av oväsen, smattrande fall är minst lika illa. Eller folk som kör sina 6-cyl dieslar några timmar för att ladda. Eller spelar trumpet på morgonen.

I de flesta diskussioner dyker det upp folk som hatar elverk trots att aldrig själva blivit störda. Det de stör sig på är själva fenomenet elverk. De personerna har något fel i huvudet.

Båtliv handlar mycket om hänsyn, där ligger ofta det stora problemet. Sen finns det alltid de som stör sig på allt inkl häckpropeller. Innan man retar sig för mycket kan man ju fundera på om man själv är "utan synd".

• Wingan gillar detta

#97 Peter_K

Peter_K
  • Guldmedlem
  • 11 230 inlägg

Postad 12 dec 2016 13:50

Det finns såklart människor som störs sig på allt och har fel i huvudet.
Men det finns också de som i tid och otid måste generera el i en naturhamn för att batterier och solpaneler inte täcker förbrukningen, och de människorna är de som köper och kör sina elverk och tycker att det är okej att störa en hel vik för att de behöver ström till t ex kvällens TV-film, och kanske till och med tror att båtgrannarnas irritation på ljud och avgaser beror på avundsjuka - och de människorna har också fel i huvudet i min bok.

Men... vi kanske skall hålla den här diskussionen i en annan tråd - för det här handlar ju om något annat.

#98 alubatar

alubatar

Konteramiral

• Företag
  • 768 inlägg

Postad 15 dec 2016 19:22

Arka har byggd elmotorer i över 15 år i Holland. tror jag har program nånstans där man kan räkna ut hur mycket man behöver.

http://arka.nl/ENG/index.html

#99 Larsakelarsson

Larsakelarsson

Kommendörkapten

• Medlemmar
  • 254 inlägg

Postad 09 jan 2017 10:23

http://www.seglamedstrommen.se/

HH-ferries, Helsingborg-Helsingör laddar nu för elmotorer och batteridrift. Lite större grejor än vad våra båtar behöver, men det ligger väl i tiden...

© 1996 - 2017 maringuiden.se