Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Larsakelarsson

Konvertera från diesel- till elmotor?

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Min dieselmotor, en VP MD 11C med S-drev, är 45+ och kan ju behöva renoveras eller t o m bytas inom överskådlig tid. Har funderat lite på alternativet med elmotor + batteribank.

Har tittat på Green Star Marines olika modeller men kostnaden verkar tämligen hög, minst i klass med en ny dieselmotor med S-drev.

http://greenstarmarine.se/greenstar-sd18/

(Modell 18 finns inte längre, de hänvisar till en kommande modell SD22)

Kloka tankar o funderingar kring detta emotses!

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande tanke. De färdiga system som finns idag är extremt dyra i förhållande till vad de ger, verkar säljas till överlikvida miljömänniskor.

Man ser uppgifter om hur en 30 ft segelbåt kan gå i 5 kn på enbart el. Visst, men blåser det lite så behövs minst den dubbla effekten, kan mer. Många av de som köper dessa system lär köpa fler batterier nästa säsong, sen ska de kunna ladda dessa också...

 

Man ska börja med att fundera, mäta och läsa. Det finns utländska fora där eldrift diskuteras, häng där, det finns mängder med kunskap och man får oftast bra svar på frågor.

Man ska mäta hur mycket effekt man behöver. Ofta finns det kurvor som visar förhållandet effekt/RPM vid normal belastning. Man kan mäta hur mycket bränsle motorn tar vid ett visst varvtal och sen räkna ut effekten. Inga exakta siffror men de duger.

Och så funderandet. Hur långt måste jag klara mig. Hur långt kommer jag med batterier för 20tkr, 30tkr osv

 

Jag har funderat mycket på det här. Då hade jag rak axel och kunde montera dit en motor+rem, en fartkontroll och batterier. Men ändå ha möjlighet till diesel. In/ut i hamn hade jag klarat lätt, längre sträckor fick det bli diesel. Min diesel var nästan ny (+22år) så den hade kunnat hålla länge. Helt klart är att jag måste ha en diesel, den klarar jag mig inte utan.

 

Nuvarande båt har drev så då är det krångligare, motorn är lika ny så jag har lagt ner projektet. Men  skulle jag göra något här är det nog i första hand dieselekriskt för att i nästa skede komplettera med batterier. Nu måste det inte nödvändigtvis vara en marindiesel, det gå ju bra med en luftkyld industri diesel a 10tkr. Bullrig, ja, men det är bara grader i helvetet. Pengarna som blir över kan man köpa batterier för. Diesel förresten, det skulle funka med en liten vattenkyld bensinare också.

 

Grejen är nog att man dels ska vara beredd på att det nog inte är ett billigare alternativ.

Sen ska man tänka system. Typ 15kWh@144V, drygt 50tkr. Elmotor, elspis mm. På en timma laddar man lätt 5-10kWh, att laga en måltid på en induktionshäll "kostar" 0,8kWh. Solpaneler kan ge 2-3kWh osv. Det blir inte många timmar diselen behövs.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat lite i el-banor också, men kommit fram till att det inte är ett alternativ för oss på det vis vi använder båten.

 

I sommras seglade vi Stockholm - Haparanda ToR och det hade aldrig funkat med bara en elmotor. Vissa dagar blåste det 8 m/s rakt emot medan andra dagar var det vindstilla och höga vågor rakt emot.

Om vi haft all tid i världen hade det funkat, men vi fick ca. 100 motortimmar för att hinna fram och tillbaks på en semestermånad.

 

Om vi bara skulle hålla till i Stockholms skärgård med båten skulle det vara en helt annan sak. Då skulle en elmotor funka, men jag tror ändå ett dieselelektriskt alternativ med en mindre batteribank för kortare motorgång och en liten diesel för laddning vid längre motorgång skulle vara bättre för oss.

 

Vi behöver ca. 10 Hk för att driva båten i lagom fart.

Med 600 Ah batterier skulle vi kunna gå med el-motor i en timme.

Med en 10 Hk generator skulle vi kunna gå med motor hur länge som helst och även kunna dra på lite extra vid behov under några timmar.

 

Så blir det inte för oss, det blir en vanlig diesel på 25 Hk och nytt drev.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey, lysande exempel på att man måste verkligen tänka igenom sina behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mackey för dina kloka synpunkter.

Om det blir eldrift, dvs om det dyker upp något prisvärt alternativ för motor med S-drev (eller en motor som kan dockas till det befintliga S-drevet) så var tanken att kombinera med ett litet dieselelverk för att klara laddningen vid längre motorering. Detta paket (elmotor med drev, 4 st 100 AH batterier och ett elverk) skulle få plats inom nuvarande motorutrymme på min Comfort 32a.

Själv använder jag också motorn mest in o ut ur hamnar och vid styv stiltje och det blev 46 timmar i somras. Totalt 2400 NM dvs c:a 90% segling och 10% motorgång.

Projektet vilar tills vidare, min nuvarande dieselmotor funkar hyfsat bra och förhoppningsvis några år till. En utbytesdiesel kan vara ett säkrare kort om behovet att byta skulle uppstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant koncept men håller kalkylen i verkligheten?.

"Motorns 4 kilowatts styrka (motsvarande 8 hästkrafter) ska kunna knuffa upp den 4 700 kilo tunga Hanse 315 i max sex knop, vilket ska vara i närheten av vad båten klarar med dieselmotor. I 4,5 knop på platt vatten uppges batterierna räcka 30 nautiska mil".

Ett litet räknefel där, 4 kW motsvarar 5,35 hp enligt min fysikbok och att knuffa Hansen i 6 knop kräver nog lite mer än så. Eller har man räknat bort ev. förluster från S-drevet som många dieselmotorer har?

Klarar roder och roderaxel den belastningen utan att skador uppstår?

Min MD11 på drygt 20 hp kan driva upp min båt som väger c:a 4000 kg i c:a 7 knop i platt vatten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De här lätt överdriva siffrorna gör,  mig orolig, risken är att många blir besvikna och tekniken får dåligt rykte.

Min fd båt, 8,2x2,4m, 3,4 ton och långkölad hade en 9hk diesel. Marschfart ca 5,5kn med ett uttag på runt 5hk/3,7 kW. In och ut i hamn, max 2hk i 20 min dvs runt 2kWh in/ut.

Ett LiFePO4 batteri på 5kWh a ca 20tkr. Elmotor, nedväxling, fartreglage mm, ca 10tkr, totalt 30tkr. 

Tar vi ut 3kW behöver vi en 400W laddare i 8 tim. Sen finns det ytterligare ca 1kWh från 260W solpaneler. Jo det skulle funka, dieseln lär inte behövas många timmar och framförallt blir det få starter, dieseln lär hålla länge. Vad skönt att slippa dra igång "tröskverket" när man ska ut en stund.

Batteriet på 5kW är inte dumt när man ligger några dygn i naturhamn och solen lyser lite dåligt. Batteriet väger fö 55kg dvs mindre än det vanliga husbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man bör inleda med att fråga sig varför man önskar gå över från direktkopplad diesel (eller för all del bensin) till någon slags hybrid. 

 

Det finns många goda skäl, buller samt att det är spännande att experimentera är två exempel. Men man ska nog vara ärlig med att det knappast blir någon miljömässig vinst att ersätta en fungerande framdrivning med ny hybridteknik framför att hälla miljöbränsle i tanken (tänker då alkylat för bensinare samt biodiesel).

Redigerad av firefish
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man bör inleda med att fråga sig varför man önskar gå över från direktkopplad diesel (eller för all del bensin) till någon slags hybrid. 

 

Det finns många goda skäl, buller samt att det är spännande att experimentera är två exempel. Men man ska nog vara ärlig med att det knappast blir någon miljömässig vinst att ersätta en fungerande framdrivning med ny hybridteknik framför att hälla miljöbränsle i tanken (tänker då alkylat för bensinare samt biodiesel).

Att byta till ny dieselmotor kan kosta 150-200.000 kr.

Om ett prisvärt elmotorpaket ligger på 90-140.000 kr kan detta vara ett gott skäl.

Buller och miljötänk kan vara ett annat.

Att slippa underhållet av en dieselmotor kan vara ytterligare ett, årliga olje- och filterbyten samt vinterkonservering tar sin tid och kostar pengar.

Att ladda batterier från landström eller solpaneler är bra mycket miljövänligare än biodiesel och betydligt billigare, nästan gratis för min del.

(Ett litet dieselelverk som går med konstant last och varvtal känns rimligt miljövänligt och tanken är att det inte skall behöva användas mer än om det är absolut nödvändigt. Den delen av projektet har lägst prioritet... )

Bekvämlighet, säkerhet och miljötänk är väl de viktigaste skälen för mig att titta på detta projekt, ekonomin spelar så klart också in men bara marginellt.

Observera att projektet bara blir aktuellt om jag tvingas byta min befintliga dieselmotor till ny d:o eller helrenovera den, med allt vad det innebär av jobb och kostnader! Att lägga den tiden och rimliga kostnader på nytt och hållbart alternativ känns rimligt...

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller absolut med firefish.

Det ger inget plus i miljövänlighet att byta ut en fungerande dieselmotor mot en elmotor, men om man ändå ska/måst byta motor så är det inget dåligt miljöval.

 

För vår del skulle valet av elmotor nog mest vara för att ligga i framkant, det är tyst och för att det är lite kul.

 

Miljömässigt ger det nog inte så mycket idag, men genom att köpa/använda ny teknik bidrar man till en teknikutveckling som på sikt kommer att kunna gynna miljön.

 

En fråga som ingen vill ta i är varifrån all el som kommer att gå åt för att driva elbilar - och för den delen även elbåtar - ska komma ifrån. Dagens personbilspark och dagens bilanvändning kräver runt två kärnkraftsreaktorer extra för att laddas. Vi talar mycket el, riktigt mycket.

 

Om vi går några år tillbaks när nästan alla använde bensin i sin privata bil så förbrukades årligen 5 000 000 m3 bensin. Det motsvarar ungefär 50 000 000 000 kWh varav ca. 65 % blir värme. Återstår ca. 17 000 000 000 kWh el som ska produceras för att driva personbilar. Lika mycket el som en miljon villor använder årligen!

 

Energin utsmetad över 24 timmar varje dag under året ger ett effektbehov på ca. 2 000 000 kW, dvs. två stycken kärnreaktorer som kontinuerligt laddar våra bilar.

Hur troligt är det att Sverige kommer att satsa på utbyggnad av kärnkraft?

 

En annan jämförelse, vårt största vattenkraftverk Harsprånget producerar årligen 2 000 000 000 kWh.

Vi behöver alltså 8,5  harsprångsverk för att ladda våra bilar.

Hur troligt är det att Sverige kommer att satsa på utbyggnad av vattenkraft?

 

En jämförelse till, vindkraft. Ett rät stort vindkraftverk producerar årligen 10 000 000 kWh så det behövs 1 700 stora vindkraftverk för att producera den elenergi som krävs för våra bilar.

Sverige har idag drygt 3 200 vindkraftverk som årligen producerar nära 17 000 000 000 kWh, dvs lika mycket el som våra personbilar skulle förbruka.

Vindkraft verkar ju ändå rätt realistiskt även om det alltid blir ett himla liv när ett vindkraftverk ska byggas.

 

Då är det väl lika bra att jämföra med solceller också.

Nu blir det lite slarvigt, borde arbeta...

100 W panel ger ca. 80 kWh per år.

Vi behöver generera 17 000 000 000 kWh, dvs. 200 000 000 st. 100 W solceller behövs.

Kan nog funka.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du skriver om säkerhet. Just detta gör att jag skulle fundera flera gånger om om jag ska installera en elmotorn eller inte. En bekant till mig seglade en 34 fotare med fabriksmonterad el motorn från Falsterbo till Bornholm motvind. Det blåste 12 till 14 m/s. Han hade problem med storen vilket gjorde att han var tvungen att gå för motorn. Han hamnade i Sassnitz. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dieselavgaser stinker tycker jag, framförallt får man dessa vid in/ut i hamn, det kan jag vara utan. Sen har vi ett antal fina men tyvärr vindstilla kvällar där elmotorn kan driva mig sakta och tyst, i det läget drar motorn inte mycket ström. Framförallt långkölade båtar kan behöva en liten knuff ibland, också perfekt ibland.

En stor fördel är att om jag har elmotor/batteri så kan jag kortvarigt ta ut mycket effekt. Typ fyra gånger mer under en minut. En 10hk motor och jag har 40 hk att backa stopp med. Ingen motor som ska startas, bara trycka på knappen.

Eldrift ser jag som synnerligen bra för miljön dvs min närmiljö.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller absolut med firefish.

Det ger inget plus i miljövänlighet att byta ut en fungerande dieselmotor mot en elmotor, men om man ändå ska/måst byta motor så är det inget dåligt miljöval.

 

För vår del skulle valet av elmotor nog mest vara för att ligga i framkant, det är tyst och för att det är lite kul.

 

Miljömässigt ger det nog inte så mycket idag, men genom att köpa/använda ny teknik bidrar man till en teknikutveckling som på sikt kommer att kunna gynna miljön.

 

En fråga som ingen vill ta i är varifrån all el som kommer att gå åt för att driva elbilar - och för den delen även elbåtar - ska komma ifrån. Dagens personbilspark och dagens bilanvändning kräver runt två kärnkraftsreaktorer extra för att laddas. Vi talar mycket el, riktigt mycket.

 

Om vi går några år tillbaks när nästan alla använde bensin i sin privata bil så förbrukades årligen 5 000 000 m3 bensin. Det motsvarar ungefär 50 000 000 000 kWh varav ca. 65 % blir värme. Återstår ca. 17 000 000 000 kWh el som ska produceras för att driva personbilar. Lika mycket el som en miljon villor använder årligen!

 

Energin utsmetad över 24 timmar varje dag under året ger ett effektbehov på ca. 2 000 000 kW, dvs. två stycken kärnreaktorer som kontinuerligt laddar våra bilar.

Hur troligt är det att Sverige kommer att satsa på utbyggnad av kärnkraft?

 

En annan jämförelse, vårt största vattenkraftverk Harsprånget producerar årligen 2 000 000 000 kWh.

Vi behöver alltså 8,5  harsprångsverk för att ladda våra bilar.

Hur troligt är det att Sverige kommer att satsa på utbyggnad av vattenkraft?

 

En jämförelse till, vindkraft. Ett rät stort vindkraftverk producerar årligen 10 000 000 kWh så det behövs 1 700 stora vindkraftverk för att producera den elenergi som krävs för våra bilar.

Sverige har idag drygt 3 200 vindkraftverk som årligen producerar nära 17 000 000 000 kWh, dvs lika mycket el som våra personbilar skulle förbruka.

Vindkraft verkar ju ändå rätt realistiskt även om det alltid blir ett himla liv när ett vindkraftverk ska byggas.

 

Då är det väl lika bra att jämföra med solceller också.

Nu blir det lite slarvigt, borde arbeta...

100 W panel ger ca. 80 kWh per år.

Vi behöver generera 17 000 000 000 kWh, dvs. 200 000 000 st. 100 W solceller behövs.

Kan nog funka.

 

Mackey

Solpaneler på båtar är bra och den tekniken är under utveckling och börjar bli klart prisvärd. Även små vindgeneratorer kan ge ett bra tillskott till elförsörjningen ombord.

När vi seglade över Atlanten för många år sedan hade vi en släpande generator efter båten och den gav hyggligt med ström minns jag.

Många av de befintliga elmotorerna (även med S-drev o foldingpropeller) beskriver att de kan leverera laddström under segling och det är ju klokt tänkt.

Här i Öresund har vi ofta 2-3 knop ström men den är svår att utnyttja... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du skriver om säkerhet. Just detta gör att jag skulle fundera flera gånger om om jag ska installera en elmotorn eller inte. En bekant till mig seglade en 34 fotare med fabriksmonterad el motorn från Falsterbo till Bornholm motvind. Det blåste 12 till 14 m/s. Han hade problem med storen vilket gjorde att han var tvungen att gå för motorn. Han hamnade i Sassnitz. 

 

Har du någon uppgift om motortyp och hur stor effekt den hade?

Hade han ingen möjlighet att fixa med storseglet?

Ett reservsegel är bra att kunna plocka fram vid behov om fall etc funkar,

Sassnitz har f. ö. ett bra segelmakeri och billig öl och andra mat- och dryckesvaror...!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade denna produkt:

http://www.whisperprop.de/48v-easybox-systems/48v-system-powerful-electric-motors/

som skulle kunna ersätta ett S-drev.

Vikt 50 kg för 10 kW och ingen vinkelväxel eller växellåda som sänker propellereffekten.

Dvs propellerkraften motsvarar en 20 hkr motor med S-drev...

Kollar om deras pris är konkurrenskraftigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade denna produkt:

http://www.whisperprop.de/48v-easybox-systems/48v-system-powerful-electric-motors/

som skulle kunna ersätta ett S-drev.

Vikt 50 kg för 10 kW och ingen vinkelväxel eller växellåda som sänker propellereffekten.

Dvs propellerkraften motsvarar en 20 hkr motor med S-drev...

Kollar om deras pris är konkurrenskraftigt.

 

Japp, nu liknar det något, podmotorer, spännande att se vad de kostar. Här skulle man ju vilja ha två sådana, jag tror 2x3,8kW skulle räcka, alltså totalt runt 10hkr vilket troligen är nära mitt normalbehov.

Dubbla motorer skulle ge fantastiska manöveregenskaper och man kan montera utan ta bort bef system under en övergångsperiod.

 

Ang. förluster, ett vanligt backslag ger enförlust på 10-15%, ett drev antagligen mer. En elmotor som växlas ned med kuggrem tappar ett par procent.

 

Många av de motorer som används i dag är typ pankaksmotorer dvs rotor med permanentmagneter och fasta spolar. Egentligen är det AC motorer där motorkontrollen skapar faserna. .

En mycket använd motor är PMG-132, ger ca 10hk@72V (max 34hkr kortvarigt)

Väger 12kg och kostar ca 10tkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket förluster blir det med ett S-drev?

 

S-drevet är ju egentligen 2 stycken 90-graders vinkelväxlar.

Några har kanske hypoidkuggar andra bara snedkugg eller raka d:o.

Många lagringar och tätningsringar blir det också.

De brukar ha en nedväxling, oftast kring 2:1 för att sänka propellervarvtalet. 

Det kan i bästa fall vara 90% verkningsgrad i vardera växeln dvs knappt 80% totalt, min gissning är att av motorns uteffekt hamnar bara ner mot 75% på propelleraxeln.

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till att fundera på (jag vet, jag låter himla negativ) är elsäkerheten. För landfordon är det inte alltid lätt att få tag på tekniker (behöriga) som kan skruva på fordonen eftersom det handlar om relativt hög spänning och definitivt hög ström.

 

Hur blir det då i båtar? Hur bygger man ett säkert system med tanke på att el och saltvatten inte är en superbra kombo? Och som GDS:are, hur hög spänning får vi leka med innan vi faller på behörigheten?

Jag har hittills aldrig haft en allvarlig systemstörning i vare sig flygplan eller båt som inte härrört från elfel. Och då talar vi om 12 eller 24 volt och några tiotal ampere som mest, det kan inte hända så mycket på kort tid och vid eventuella överslag är effekten begränsad till ett litet område. Betänk då om det hankar om cirka 400 volt som i en Tesla...

 

Inom ubåtsvapnet brukade vi skämta lite om det olämpliga i att fylla ett rostande stålrör med massor av el och sedan sänka ner det i saltvatten. I en av båtarna hade vi, om jag minns rätt, 168 dubbelceller varav varje cell lämnade 30 000 ampere om man kortslöt. Det var alltså inte läge att ta med sig skiftnyckeln ner bland batterierna när man skulle ta syraprover. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart man ska fundera över elsäkerheten. I elbilar jobbar man med spänningar på 3-400 volt.

I båtar är det oftare 48-144V även om det verkar finns de med 300V också. 48V är praktisk spänning, samma som  tele, larm, mobilradio mm. Även bland sol-vind-vatten folk. Det finns mycket färdig utrusning och DC/DC omvandlare som är väldigt billiga. 72V är också mycket vanlig när strömmen blir lite högre. Det är fö en gammal standard för belysning i ångtåg. 144V har varit mera i mindre bilprojekt. En praktisk spänning eftersom man direkt kan koppla in tex datorns laddare.

Antagligen kommer 48V bli det mest vanliga, det vi pratar om här är segelbåtar och andra med ett lågt effektbehov. Racerbåtar med flera hundra kW är något helt annat.

Fördelen med 48V är att det är lågspänning samt utbudet av grejor. En inverter till 230VAC kostar lika mycket som en för 12V. En omvandlare för att köra en 12V pump kostar en hundring, omvandlare för lampor, några tior.

Spänningen tror jag är säkrare än 12V-systemen som ofta ganska dåligt gjorda med dålig kontakt här och där, avbrända kablar mm.

Batterierna, här pratar vi om LiFePO4 el likn. Dessa anses idag mer säkra en traditionella blybatterier. Dessutom övervakas de noga ner på cellnivå. Installationerna brukar också göras mycket säkrare. En ska med dessa system med högre spänning. Skulle en cell lägga av så kopplar man förbi den.

Motorerna är extremt driftsäkra, övervakning, inbyggda temp. givare. Samma med styrelektroniken.

 

Jag skulle inte känna oro i synnerhet jämfört med en 45 år gammal diesel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte i vintras min smutsiga skramlande yanmar 2qm15 till en borstlös elmotor på 10 kW 48V. Det har fungerat riktigt bra och jag har ännu inte haft problem med att batterierna(140A) tagit slut, eller ens varit i närheten. Har använt 15% som mest. Jag köpte ett elverk så att jag kan ladda, men har inte behövt gör det. Har dock provat så att det fungerar och det gör det.

Jag planerar alltid mina resor och det gjorde jag även när jag hade mina tidigare båtar så jag har ännu inte behövt göra avkall på något ännu.

Att jag valde elmotor berodde inte bara på att det är miljövänligt utan att det kändes lite nytt. En diesel skulle också bli dyrare i jämförelse.

Har lagt ca 75' inkl allt och en diesel skulle kosta betydligt mer. Jag har gjort installationen själv med hjälp av en elektriker eftersom det handlar om säkerhet. Det har varit en spännande resa att lösa hur jag ska monera allt. Ska göra lite justeringar i vinter så att allt blir tip top.

/Benny

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte i vintras min smutsiga skramlande yanmar 2qm15 till en borstlös elmotor på 10 kW 48V. Det har fungerat riktigt bra och jag har ännu inte haft problem med att batterierna(140A) tagit slut, eller ens varit i närheten. Har använt 15% som mest. Jag köpte ett elverk så att jag kan ladda, men har inte behövt gör det. Har dock provat så att det fungerar och det gör det.

Jag planerar alltid mina resor och det gjorde jag även när jag hade mina tidigare båtar så jag har ännu inte behövt göra avkall på något ännu.

Att jag valde elmotor berodde inte bara på att det är miljövänligt utan att det kändes lite nytt. En diesel skulle också bli dyrare i jämförelse.

Har lagt ca 75' inkl allt och en diesel skulle kosta betydligt mer. Jag har gjort installationen själv med hjälp av en elektriker eftersom det handlar om säkerhet. Det har varit en spännande resa att lösa hur jag ska monera allt. Ska göra lite justeringar i vinter så att allt blir tip top.

/Benny

 

Intressant!

Kan du berätta lite mer?

Fabrikat på motor och batteri?

Elaggregat?

Hur stor är din båt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi inte beställt vår nya motor ännu så gav jag http://oceanvolt.comen chans.

Det var hiskeligt dyrt, plötsligt känns en 25 hk diesel nästan gratis.

 

75 papp verkar vettigt, ungefär samma som vi får betala för en ny diesel med drev om vi gör installationen själva.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi inte beställt vår nya motor ännu så gav jag http://oceanvolt.comen chans.

Det var hiskeligt dyrt, plötsligt känns en 25 hk diesel nästan gratis.

 

75 papp verkar vettigt, ungefär samma som vi får betala för en ny diesel med drev om vi gör installationen själva.

 

Mackey

 

Håller med dig, deras priser är hiskliga.

Jag väntar fortfarande på offert från

http://www.whisperprop.de/48v-easybox-systems/48v-system-powerful-electric-motors/

ett intressant koncept. Kombinerat med 4 blyackar kan det kanske vara prisvärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bytte i vintras min smutsiga skramlande yanmar 2qm15 till en borstlös elmotor på 10 kW 48V. Det har fungerat riktigt bra och jag har ännu inte haft problem med att batterierna(140A) tagit slut, eller ens varit i närheten. Har använt 15% som mest. Jag köpte ett elverk så att jag kan ladda, men har inte behövt gör det. Har dock provat så att det fungerar och det gör det.

Jag planerar alltid mina resor och det gjorde jag även när jag hade mina tidigare båtar så jag har ännu inte behövt göra avkall på något ännu.

Att jag valde elmotor berodde inte bara på att det är miljövänligt utan att det kändes lite nytt. En diesel skulle också bli dyrare i jämförelse.

Har lagt ca 75' inkl allt och en diesel skulle kosta betydligt mer. Jag har gjort installationen själv med hjälp av en elektriker eftersom det handlar om säkerhet. Det har varit en spännande resa att lösa hur jag ska monera allt. Ska göra lite justeringar i vinter så att allt blir tip top.

/Benny

 

Intressant!

Kan du berätta lite mer?

Fabrikat på motor och batteri?

Elaggregat?

Hur stor är din båt?

 

Jovisst. Det är en GM(BLDC-motor) Golden motor. 4 st Exide AGM batterier på 140A, seriekopplade för att få 48V. Hittade en svensk firma norr om stockholm(Kista). Betydligt billigare än de andra företagen i branchen. Jag tänker att elmotordrift är en gammal beprövad metod så inget av företagen har uppfunnit något nytt direkt.

Tror att firman har tillverkat motorstyrning och reglage själva. Inte heller det är några direkt nya lösningar, men det verkar robust och ser snyggt ut.

Batteriövervakning(Odelco) via shunt för att se hur mycket jag tar ut och hur mycket som kommer in i batterierna.

Motorchassit har de designat själva och mycket enkelt i rostfritt. Reducering(2,5:1) är enkelt med 2 remskivor och kraftig rem.

Jag köpte också en 48V 30A laddare som man kan köra på landström eller ett elverk(Kipor 2000). Jag kan köra motorn på elverket i måttlig fart. 

Jag ska installera solregulator 48V så jag kan koppla in mina solceller direkt utan omvandlare från 12v till 48v.

Har för tillfäller 3 solceller. 2 st 50W och en på 100W. Regulatorn kan klara betydligt mer

Allt detta sitter i en Laurinkoser, L32.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

Du skriver om säkerhet. Just detta gör att jag skulle fundera flera gånger om om jag ska installera en elmotorn eller inte. En bekant till mig seglade en 34 fotare med fabriksmonterad el motorn från Falsterbo till Bornholm motvind. Det blåste 12 till 14 m/s. Han hade problem med storen vilket gjorde att han var tvungen att gå för motorn. Han hamnade i Sassnitz. 

 

Har du någon uppgift om motortyp och hur stor effekt den hade?

Hade han ingen möjlighet att fixa med storseglet?

Ett reservsegel är bra att kunna plocka fram vid behov om fall etc funkar,

Sassnitz har f. ö. ett bra segelmakeri och billig öl och andra mat- och dryckesvaror...!

 

 

Detta var en två år gammal båt. Jag vill inte gå närmare på fabrikat och liknande, vill inte göra dålig reklam för de men såna händelser gör att man kanske ska tänka två gånger innan man bestämmer sig för en elmotorn. Personligen tycker jag att Sassnitz är lite trist hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du skriver om säkerhet. Just detta gör att jag skulle fundera flera gånger om om jag ska installera en elmotorn eller inte. En bekant till mig seglade en 34 fotare med fabriksmonterad el motorn från Falsterbo till Bornholm motvind. Det blåste 12 till 14 m/s. Han hade problem med storen vilket gjorde att han var tvungen att gå för motorn. Han hamnade i Sassnitz. 

 

Handlar det verkligen om säkerhet? 

Problem med storen så han var tvungen att gå för motor? Eh, vadå? Får man inte upp storen så borde man kunna göra ganska god fart med enbart förseglet om det blåser 12 till 14 m/s.

Om jag gissar rätt så är båten 10,30m och utrustat med OZecoDrive. Ett ganska klent elsystem och kanske inte lämpat för en sådan resa utan ett elaggregat eller snurra. I befälhavarens ansvar ligger bla att "fartyget ska vara spantat för traden".

Att man inte kommer till det det tänkata målet tycker jag hander ganska ofta pga vind eller sjö. Det är lite själva grejen med segling. Vill jag hålla tidtabellen så skulle jag nog satsa på en 6-cyl diesel.

När jag seglade Optimist hade jag ingen motor(!), efter den del paddlande lärde man sig att välja rätt väg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha läst hela tråden så kan jag rekomendera att titta lite på IMOCA 60orna som seglar Vendée Globe just nu. I alla fall en av dom har ju enbart elmotor...
Här är en intervju med Torqeedo om deras nya podmotor, om jag förstått det hela rätt.
https://www.facebook.com/SailingAnarchy/videos/10157689373250375/https://www.facebook.com/SailingAnarchy/videos/10157689373250375/

 

Det finns även några långa trådar i Cruising Anarchy där ämnet diskuteras. Det brukar vara många proffs, båtkonstruktörer, båtbyggare mfl som deltar i diskussionerna där så det kan vara läsvärt om en lyckas filtrera bort bruset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...