Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
FelixContentus

Garmin, Lowrance eller vad.

Rekommendera Poster

Hej, ny på forumet!

 

Behöver lite hjälp med val av utrustning då det inte finns några riktiga experter att få tag på hos elektronikföretagen. Jag har försökt sätta mig in i marknaden så mycket som möjligt men resultatet blir bara mer huvudbry.

 

Läget är att jag håller på att bygga en ny fiskemaskin som i huvudsak kommer användas i Norge vid havsfiske. Det är en trailerbar båt så de största skärmarna utgår av platsbrist. Jag har sedan gammalt använt både Lowrance, Garmin, Raytheon mm så jag är ingen nybörjare vad gäller utrustning och hantering. Däremot går utvecklingen så snabbt att den HDS 7 med 1kw givare och structurescan jag har inte längre är kompatibel med de nya systemen. Det är alltså ingen idé att börja bygga ett system för att sedan uppdatera då det ändå inte kommer gå efter 2 år.

 

Det jag gillar med Garmin är att de har mycket bra fiskedjupskartor och är lätta att få igång och ställa in på plottersidan. Ekolod har tidigare inte varit någon höjdare men nu vet jag inte. 

 

Lowrance har länge varit favoriten bland eklod för mig. Däremot får jag inte kläm på Navionics kartor. Struligt osäkert och ingen support är väl min efarenhet. Jag vet helt enkelt inte om det är rätt typ av kartor och info för fiske. Jag har sett att de har något de kallar sonarchart men om jag fattar rätt så gör man den själv när man scannar botten, vilket jag tror inte går i Östrersjön.

 

Ekolodets prestanda är inte att förakta så många av de nyare funktionerna är intressanta. Dock så är kravet att minst se 100m i saltvatten med någon form av 3d eller scan teknik ett krav, annars är det tämligen ointressant. Jag klarar 400m lätt nu med vanligt lod och är ganska nöjd.

 

Utöver de 2 funktionerna GPS och Ekolod så är följande funktioner också med i det blivande systemet.

Radar, VHF, AIS och Autopilot. Lowrance Radar och Ekolod verkar vara i en klass för sig men Navionics drar ner helheten. Garmin verkar sakna det sista men har bättre kartor och AIS. Båda har taskig info om hur man ska bygga upp systemet med givare ,kort osv. Det kan Tex stå att plottern är kompatibel med något i ena raden för att sedan hävda att man måste komplettera med en box á 10000kr för att det ska fungera

 I ett blandat system så förloras många funktioner eftersom de inte är kompatibla mot varandra, eller.

 

Frågan blir. Vad är vettigast som helhet.

Ett Garmin eller Lowrance system, eller i så fall vad (Inget med bara pekskärm)?

 

 Visst ja, Budget. Hög men snål, kan Tex inte se vitsen med att betala 6000kr extra för pekskärm och några extra pixlar. 10000 extra för perfekt bild på 100 meter i stället för att bara se botten är däremot helt OK.

 

MVH

 

//Magnus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...