Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
FelixContentus

Garmin, Lowrance eller vad.

Rekommendera Poster

Hej, ny på forumet!

 

Behöver lite hjälp med val av utrustning då det inte finns några riktiga experter att få tag på hos elektronikföretagen. Jag har försökt sätta mig in i marknaden så mycket som möjligt men resultatet blir bara mer huvudbry.

 

Läget är att jag håller på att bygga en ny fiskemaskin som i huvudsak kommer användas i Norge vid havsfiske. Det är en trailerbar båt så de största skärmarna utgår av platsbrist. Jag har sedan gammalt använt både Lowrance, Garmin, Raytheon mm så jag är ingen nybörjare vad gäller utrustning och hantering. Däremot går utvecklingen så snabbt att den HDS 7 med 1kw givare och structurescan jag har inte längre är kompatibel med de nya systemen. Det är alltså ingen idé att börja bygga ett system för att sedan uppdatera då det ändå inte kommer gå efter 2 år.

 

Det jag gillar med Garmin är att de har mycket bra fiskedjupskartor och är lätta att få igång och ställa in på plottersidan. Ekolod har tidigare inte varit någon höjdare men nu vet jag inte. 

 

Lowrance har länge varit favoriten bland eklod för mig. Däremot får jag inte kläm på Navionics kartor. Struligt osäkert och ingen support är väl min efarenhet. Jag vet helt enkelt inte om det är rätt typ av kartor och info för fiske. Jag har sett att de har något de kallar sonarchart men om jag fattar rätt så gör man den själv när man scannar botten, vilket jag tror inte går i Östrersjön.

 

Ekolodets prestanda är inte att förakta så många av de nyare funktionerna är intressanta. Dock så är kravet att minst se 100m i saltvatten med någon form av 3d eller scan teknik ett krav, annars är det tämligen ointressant. Jag klarar 400m lätt nu med vanligt lod och är ganska nöjd.

 

Utöver de 2 funktionerna GPS och Ekolod så är följande funktioner också med i det blivande systemet.