Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ojja49

Batteriladdare plus solpanel?

Rekommendera Poster

Jes.

Fast för att klara underhållsladdning med solcell behövs inte mkt ljus.

Självklart lite beroende av hur stor cell du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min nyinköpta gamla båt har ett batteri och en solpanel. Eftersom jag inte är riktigt säker på att panelen kan hålla batteriet laddat hela vintern (det är väldigt skuggigt där båten ligger, och en massa snö..) skulle jag ibland vilja sätta på en nätladdare för att hålla batteriet fullt. Kan man göra det utan att skada regulatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, då vet jag. Tror nog att solcellen räcker, men tänkte att jag kan sätta dit laddaren ibland för att ha koll..

(Hängslen och livrem :) )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står båten så att du har tät uppsikt? Jag skulle inte våga ha laddare ständigt inkopplad utan tät uppsikt, typ flera ggr i veckan. Laddare går sönder och det kan sluta i brand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, då vet jag. Tror nog att solcellen räcker, men tänkte att jag kan sätta dit laddaren ibland för att ha koll..

(Hängslen och livrem :) )

Aa precis som du så tydligt beskriver redan i ditt inledande inlägg. Att använda laddare ibland vid ev behov. Nemas problemas. Regulstorn havererar inte. Däremot, eftersom du kopplar laddaren till batterierna, ser regulatorn till att inte ta ström från solcellerna när spänningen på batterisidan är hög.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Eld- Skulle inte komma på den tanken. Jag har aldrig, aldrig, aldrig elkabel inkopplad på varvet när jag inte är där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt solpanelerna sköta laddningen, solcellsregulatorn är nästan alltid mycket intelligent, oftast betydligt bättre än en vanlig laddare som oftast inte är avsedd för kontinuerlig inkoppling.

Jag brukar flytta några paneler så att de står mer vertikalt och riktat mot söder.

Är det svårt att få till det med panelerna så tar man ett nätaggregat typ dator laddare el likn som ger 17-18V och kopplar den till ingången på solcellsregulatorn. Själva "klumpen" kan placeras långt utanför båten (för er med elskräck).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...