Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
FinMick

Poängen med en targabåge

Rekommendera Poster

Har en targabåge som i mitt tycke pekar åt fel håll på båten, då hytten ju lutar framåt.

Hade tänkt vrida den 180 grader, men det blev inte av i sommar. Åka hade högre prioritet.

 

Nu ska bågen ändå bort för att det alls ska gå att få in båten i hallen jag tänkte spendera vintern i, så frågan jag ställer er alla är: Vad är det för nytta med en dylik båge över huvud taget? Vissa i min bekantskapskrets tycks betrakta bågen som något näst intill Heligt och motsätter sig till och med den enklaste av mina modifikationsförslag. Just nu undrar jag om det vore fiffigast att skippa den helt.

 

Wikipedia säger att det ska fungera som grabbräcke och att fästa spöhållare i. Där denhär sitter finns ingen nytta med det första, och spöfiske har jag aldrig befattat mig med. Att montera antenner och andra prylar i bågen kan jag förstå i princip, men de kan ju lika gärna fästas i en gösstake modell större.

 

post-109739-0-67276200-1478621768_thumb.jpg

 

Svarta streck representerar verkligheten, det gröna är kompromissen, det orangea...Ja, det kom till som en stundens ingivelse. Kanske inte är det vettigaste. Däremot hade jag planerat nån form av gösstake där akter om takluckan för att inte ha nåt extra som skymmer sikten framåt. En fällbar sådan, eftersom många av mina rutter går under låga broar.

 

Frågan lyder alltså: Vad är det för nytta med en targabåge på hyttaket?

Låt er samlade vishet och erfarenhet flöda över mig och övertyga mig om antingen det ena eller det andra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att montera många saker på en gösstake ser inte snyggt ut. Dessutom kan div antenner och annat skymma lanternorna.

Vinklingen av din nuvarande targabåge ser ut att matcha vinkeln på vindrutan. Förmodligen för att det ska se fräsigt ut.

Om du vinklar om den som i ditt ena förslag kommer kanske lutningen på lanternan att bli konstig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen har man targa eller så har man hyttak, tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte heller vad du skulle ha för nytta av den om du inte har en massa prylar på den. Kan du använda den som grabbräcke när du lutar den så kan det va vettigt... tycker inte det skulle se märkligt ut alls, tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att montera många saker på en gösstake ser inte snyggt ut. Dessutom kan div antenner och annat skymma lanternorna.

Vinklingen av din nuvarande targabåge ser ut att matcha vinkeln på vindrutan. Förmodligen för att det ska se fräsigt ut.

Om du vinklar om den som i ditt ena förslag kommer kanske lutningen på lanternan att bli konstig?

Lanternans spröt har faktiskt fel vinkel ändå. Ska också göras om, då den är både ful och dåligt uttänkt.

 

Jag vet inte hur bågen skulle matcha vindrutan faktiskt, för framväggen är lodrät. SIDORUTORNA har ju en lutning, men de lutar ju framåt och bågen bakåt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen har man targa eller så har man hyttak, tycker jag

En åsikt jag kan relatera till!

Redigerad av FinnMick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bortt båga å let a ligg i värkstaan uvi nästa somar så siir dö om du behiöva an nain gaang alls.

* Österbottniska för " ta bort targabågen och låt den ligga i verkstan över nästa sommar så ser du om den behövdes en enda gång"

Själv tycker jag att det ibland monteras targabågar bara för "att det skall vara en sån på båten", till och med på små öppna pulpetbåtar där det enda man har targabågen till är att med jämna mellanrum slå skallen i den och krångla sig runt den när man skall förtöja.

Annat är det med en stor hyttbåt när man skall montera radarantenn, VHF-antenn och annan utrustning, då underlättar det ju med bågen som man slipper åt även på undersidan, något man kanske inte gör genom hyttaket utan att fördärva inredningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett monteringsjärn tex en L-profil av aluminium är väl mer praktiskt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl trots allt så, att en gösstake är ett flaggspel (stolpe) monterad i stäven på en båt i syfte att vara en hållare för en flagga och möjligen en lanterna, men inget annat.

 

En targabåge är till för att montera olika typer av utrustning, t.ex. lanterna, radar, signalhorn och liknande. Targabågen i det här fallet är både snygg och ändamålsenlig. Den ska absolut inte tas bort. Den ska definitivt inte vändas, för det skulle bli väldigt fult och oestetiskt  B)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Om det blir snyggare alternativt mer praktiskt, enligt dig för det är du som avgör, ska använda, att vända bågen eller sätta dit en pinne, eller vad vi ska kalla det som kallas gösstake, att sätta lampor, utrustning och eller ha som grabb-räcke-pinne.. så tycker jag du gör som du upplever bäst och eller snyggast.

Åt h...te för mycket "ska vara, ska tyckas" inte minst i båtvärlden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ingen tänkt på eller kommenterat i denna tråd, det är att targabågar är väldigt bra jordplan för antenner! VHF-antenner brukar ju visserligen ha eget inbyggt jordplan, men detta kan i vissa fall förstärkas av en targabåge eller liknande konstruktion. En vanlig rostfri bilradioantenn däremot är beroende av bilens kaross för att funka, en sådan kan med fördel fastas på NOA-fäste i targabågen om man ser till att jorda antennen/fästplattan med en kopparfläta som kläms fast i NOA-fästet.

 

På förra båten hade jag GPS-antennen fäst med ett standard antennfäste i targabågen, liksom då TV-antenn (som också använde bågen som jordplan) och då bilradioantenn jordad som ovan.

Och då alla lanternorna satt där också.

 

Sedan var det, eller är det en designfråga, visst är det så! Vissa tider skulle ju alla båtar ha en targabåge varesig det behövdes eller ej.

 

Men också ett praktiskt fundament för lanternor och signalmast. Och det är ju vanligt att det finns en fästplatta för radarantenn, om man nu vill ha sådan ombord.

 

Nä, jag tycker att du skall behålla din båge i nuvarande skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, vem var den däringa herr Targa egentligen? :)
Var kommer ordet ifrån, hittade en godbit enligt bilden nedan. Nånting som ser avsågat eller sargat ut enligt gammal svensk dialekt?

Bildkälla här.
post-86835-0-37411800-1478697493.jpg

Men vad heter motsvarande pryl på engelska?
[Genom att rå-googla många varianter av sökord som bildgoogling så börjar jag tro att det inte finns nåt motsvarande ord i engelskan? Kan behöva litet hjälp, bäst hittills är    
"
boat antenna and fishing fitting tower" men så många ord behövs väl knappast för den som vet vad prylen verkligen heter?]

Angående funktionen, bara en fundering. Bågen är väl visserligen öppen undertill men ändå?...
Sprut/vattenavvisare vid framfart i hög sjö och motvind, blir kanske mindre blött att sitta i sittbrunnen ifall det horisontella sprayet stoppas litet??

Gillar annars Faderullans tips, ta bort den under en säsong så märker du nog ifall den alls behövs!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att "Targa" kommer från den finska båttillverkaren Botnia Marins Targa-modell? Både jag och Faderullan borde ligga ganska nära dem rent geografiskt, om jag läst korrekt mellan raderna här på forumet (Å dialektin kombär ju nåo ganska närt ti gissningan miin å)

 

Nu sitter det ett signalhorn, några led arbetsljus, topp- och sidolanternor och ett fjärrljus i bågen.

Sidoljusen ska ner på hyttens väggar och topplanternan tänkte jag omplacera aktertill på hytten. Arbetsljusen och ev. också fjärrljuset ska monteras i fören för mindre ljus på däck vid mörkerkörning. Kvar blir signalhornet och en tom båge.

Däremot ska en vhf införskaffas och den behöver onekligen en antenn som ska placeras nånstans...

 

Lutar nog åt att låta den ligga, men mycket kan hända än i vinter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt jobbat ett par år på Botnia Marin. Har en del Botnia 23-skrov, Targa-skrov och hytter på mitt samvete :-)

Fast jag tror inte det är Botnia Marin som uppfann det där med targabågar. Targa härstammar nog från bilindustrin, Porsche hade ju sin Targa-911 på sjuttiotalet, eller var det redan på sextiotalet? Pontiac hade ju sin Trans Am med targatak ungefär samtidigt. Räidiga skrindor boa tvoa :-)

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att ordet "targa" kommer från något latinskt språk, det har ju förekommit i bilvärlden, företrädesvis på fordon som helt eller delvis varit designade av italienare. Första gången jag snubblade på ordet var i en Porsche 911 Targa... Enligt google translate betyder targa på latin, targa på svenska... På italienska betyder det "registreringsskylt"... Men man skall aldrig lita på sådana översättningssidor, undrar vad det betyder på finska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På finska, som i övrigt är ett språk som skyr låneord heter det "targakaari" vilket ordagrant betyder, just det, targabåge. Ingen hjälp i etymologin därifrån alltså :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det förövrigt ut på min båt, sedan bilden exponerades har det tillkommit några antenner.

 

 

post-89760-0-24973000-1478760588_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu surfat runt en vända till i jakten på ursprunget till ordet targabåge.
Vad gäller engelska söktermer så tror jag att "boat arch" är effektivt för den typ av båge som George visar ovan. (Förleden radar,fishing eller towing-arch kan nog specificera användningsområde)

[Ordet "arch" betyder väl ungefär portvalv, missförstod nog ordet sarga i mitt förra inlägg. Hehe, tänk hellre fönster-sargars bågform snarare än att sarga fiendesoldater eller båtutseende. :-)]
Konstigt nog ger även bildgoogling med "boat roll bars" bra träffbild för Georges bågtyp, vadå för rullbar kan man undra? Vad är det som rullar, tror man menar själva båten?
[svaret i bilsammanhang är i alla fall störtbåge, alltså den grova förstärkningen av taket främst i rallybilar eller liknande. Nu finns ju knappast hårda diken till sjöss så den funktionen känns onödig utom möjligen vid 60+ knop?]         
Här en engelskspråkig forumfråga på en sajt för båtkonstruktörer, och de verkar minsann också tvekande.
[Frågeställaren har kanske - likt detta forums frågeställare - också nån låg spoiler-liknade båge att att fästa antenner eller annat i åtanke? Litet udda kan tycka att i Australien tycks benämningen "targa bar" vara gångbart - enligt masalais inlägg (strax under trådhuvudet) - tror detta med targa är äldre och urprungligen härstammar från nordiska fornspråk?]

Som George påpekade i inlägg #16 ovan kan nog biltillverkaren Porsche varit först att mynta ordet vad gäller fordon, skedde väl närmare bestämt i mitten av 50-talet? Och att tyskar under 30-talet och förmodligen senare var rent ohälsosamt fascinerade av svärdfäktande vikingar och "germanska" norden är ju välkänt. Hmm... min teori över ordets ursprung får bli... någon ur krigsgenerationen som arbetade hos porsche-fabriken myntade ordet "targabåge"?
[Och jo, hos wiktionary.org kan man ana samma urprung som i Georges inlägg #16 ovan, alltså Estland, Italien, fornnorska etc? Men som Faderullan påpekade i inlägg 17 så har väl både finnar och ester helt annan (finsk-ugrisk) språkstam, redan i urtiden skild från den latinska så man fattar som svensk/norsk/dansk ingenting. Se här, inte ens krumeluren över a:et i estniskan begriper jag mig på.]
Haha, hårklyverier men man kan få långtråkigt på vintern och då tillåtas snöa in på olika detaljer? Vem vet, kanske lär man sig något oväntat och i framtiden nyttigt? :P

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ack, denne eminente Thomas-1, det finns ingen som orkar trassla sig igenom Google som han.

 

Nu när du ändå är igång kanske du kan hitta varför min segel båt benämns Targa 96. Siffrorna kan jag härleda men hur fasen hittade man namnet Targa. 

Den är byggd i Finland så hittills har jag trott på det var något finskt. Men nu har ju den förklaringen borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag läst nånstans att 1984 köpte Botnia Marin i Malax/Nykarleby licens för tillverkning av dessa båtar från "Targa Yachts", var dessa fanns före der vet jag inte.

Nånstans på google hittar man också Targa-båtar som tillverkats t.ex. i England.

Numera tycks det vara så att "Targa" är likamed Botnia Marin.

 

På tal om bågar så är de ju vända åt alla möjliga håll från en modell till en annan. Mer ovanligt dock att de sitter framme på hytten som på min, oftare ser jag dem aktertill på hyttens tak, eller helt fristående från hytten, som på Porschen en balk i kapellet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Targabåge eller motsvarande är ett utmärkt ställe att som påpekats montera prylar på. Visst kan man montera direkt på taket men fördelen med en båge, eller som i mitt fall en mastkonstruktion, är att man lätt man modifiera, uppgradera samt komma åt exempelvis el.

 

När jag bytte radar senast var detta väldigt skönt, jämfört med att ha behövt plocka ner innertaket i hytten samt plugga diverse hål eftersom hålbilden naturligtvis inte var samma på den nya som på den gamla.

 

Tycker för övrigt att daycruisers där man kan fästa/avdela/förvara kapellet i targabågen fungerar bättre än de helt öppna. Sedan kan man ju ha synpunkter på utseendet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Dags att reda ut ordet Targa.

 

Georg_Ohm var redan inne på "registreringsskylt" översatt från italienska.

Targa kommer absolut från italienskan. Se bl.a. biltävlingen Targa Florio. 1922 hette samma tävling Coppa Florio. Coppa står i detta fall stå för trofé i stil med "buckla". Engelskans Cup är ju en variant av detta. Targa kan nämligen också översättas som plakett - dvs. samma som buckla men tvådimensionell. Måhända priset i Targa Florio var att få och/eller bli ingraverad i pris-plaketten.

 

Porsche har antagligen bara använt namnet för sin halvöppna 911-variant på samma sätt som man valt Carrera för en annan variant. Ordet targa låter helt enkelt bra och häftigt. 

 

Botnia Marin tillverkar alltså plakettbåtar.

 

Edit: Eller båtar med en plakettbåge. 

Redigerad av RBack
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Back har rätt angående ursprunget. Jag tror att begreppet för bågen har att göra med hur Porsche Targan såg ut från början. Kolla på en gammal 72a så förstår man varför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Targa (Italienska) är en av benämningarna på sköld. Vindruta heter ofta "vindsköld" på äldre benämning i många språk.  

 

Dom flesta "Targa" båtar har en vindruta? :-)  min tolkning.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och på vår X1/9 - som kom i produktion 1972 - sitter ett "Targatak", och det vilar på en "Targabåge" i bakkant (som också innehåller bakrutan).

 

Targa syftar nog från början på taket, och det stämmer ganska bra med den italienska betydelsen för det - att det är en (avtagbar) sköld. Och det som den vilar på heter följdaktligen Targabåge.

 

Tror benämningen på båt är senare än den på bil. Och om man tittar på targabågen på bl.a. X1/9 inser man varför den heter så på en båt, då likheten är påfallande.

 

post-77633-0-66280300-1482245294.jpg

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade tråden när jag letade efter kostnader för targabågar.

Kan tillägga att "targa" är ett ord inlånat i italienska från germanska språk, och har samma ursprung som vårt ord "sarg", som betyder skyddsvall eller sidovägg. "Targa" är en form av sköld.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...