Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
nevink

Grovt mantågsnät

Rekommendera Poster

Hej,

 

De mantågsnät jag finner på nätet och i butik är som mest 60 cm höga och har en tjocklek på 2 mm.

 

Jag söker efter ett nät som är 70-80 cm högt, gärna med lite grövre tjocklek och maskor på under 8x8 cm. 

 

Det grövre nät som används som "fyllenät" till landgången på större fartyg tycker jag är trevliga, ungefär fotbollsmålsstuk. Visst får det gärna vara UV-tåligt men jag har en känsla av att de tunnare näten likväl slits sönder eller blir ruggiga på bara ett par år.

 

Tack för hjälpen,

post-108928-0-88979500-1478082686_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att sätta igång och knyta, det är ganska enkelt. En spånskiva med spikar blir en bra mall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att sätta igång och knyta, det är ganska enkelt. En spånskiva med spikar blir en bra mall.

 

Mycket god idé, tack. Om du råkar ha något tips på en billig men hållbar lina på stor rulle för ändamålet mottages det gärna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns polyestersilkelina avsedd för persienner, flagglinor mm som funkar och är UV-beständiga. Biltema har en 4mm men bara 35m rulle men det går säkert att hitta på större rulle.

Jag gjorde ett nät för att hundarna inte skulle trilla i men jag tyckte de färdiga var för finmaskiga. 

Upptill och nedtill hade jag en grövre, flätad lina där "rutlinan" stacks igenom. På sätt blev det enkelt att montera alltihop.

Med de färdiga näten var det alltid samma elände varje vår att få de på plats, den hemmagjorda gick smidigt att få dit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns polyestersilkelina avsedd för persienner, flagglinor mm som funkar och är UV-beständiga. Biltema har en 4mm men bara 35m rulle men det går säkert att hitta på större rulle.

Jag gjorde ett nät för att hundarna inte skulle trilla i men jag tyckte de färdiga var för finmaskiga.

Upptill och nedtill hade jag en grövre, flätad lina där "rutlinan" stacks igenom. På sätt blev det enkelt att montera alltihop.

Med de färdiga näten var det alltid samma elände varje vår att få de på plats, den hemmagjorda gick smidigt att få dit.

 

Wow, det låter som en jättebra ide. Hur mycket lina går det åt per m nät tror du?

 

Vilken tjocklek skulle du rekommendera på linan?

 

Tack för informationen jag återkommer med resultatet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller vill man ha flytande lina? 4 mm bättre så det inte blockerar utsikten och skapar vindyta förmodligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag hade 4mm lina, icke flytande. Köp en rulle på Biltema och prova lite, 4 mm är ganska stel, 3 kanske räcker?

Det finns tydligen lite olika knopar också, de vanliga näten kör typ skotstek men det finns de som är lite elegantare ;)

Fyllenäten är väl typ polypropylen som flyter men syftet är ju lite annorlunda även om en del, framförallt kvällstid, skulle ha nytta av det mellan stäv och brygga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...