Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Peter_K

Spinnaker med fasta suggor

Rekommendera Poster

Tänkte lära mig segla spinnaker ensam under nästa år i stället för att lägga pengar på en gennaker. Fick tipset av en kompis att segla med fasta suggor, dvs att skot och gaj inte går genom suggornas block, utan man fäster i stället suggans lina direkt i hornen. Då kan man sugga ner spinnakern vid gipp - skot och gaj blir lösa och man kan lätt flytta spinnakerbommen.

 

Seglet är inte jättestort; 40 kvm kanske, så det borde funka att hantera själv i inte alltför hård vind tillsammans med min autopilot.

 

Någon som testat det här och har lite bra tips..?

Bifogar bild på min spinnaker som med nummer och regnbågsfärgeer säkert kommer glädja många på fjärden... :-)

 

post-53200-0-73484100-1478081115_thumb.jpg

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, nähä...

Bilden går inte att orientera stående, det glömde jag. Ni får vrida på huvudet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast; hur blir det fler snören..? Suggorna är väl där ändå, liksom.

Hmmm... hursom, tål att testas och så för att se hur det funkar, både med vanliga suggor och fasta.

 

Jag kör f ö utan strumpa; hissar från säcken.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har provat det men det fungerade sådär. Detta var dock på ett större segel 100m2+.

Det blir 2 rep mer i båten att trassla med och det är nog ett "större" problem i en mindre båt.

 

Dock så måste jag säga att vi i den båten var överänns om att det borde gå bättre i teorin men att vi inte fick det att fungera i praktiken.

 

Själv så tar jag med mig Lä gajen till fören när jag ska gippa. Sedan drar jag helt enkelt ner strumpan och hanterar seglet så. flyttar spinnakerbomen och linorna, slår över storen, går fram med nya Lä gajen och drar upp strumpan igen. Grovtrimmar från fören och sedan tillbaka i sittbrunnen.

En fungerande AP behövs för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade 'dubbla' gaj och skot i min Senorita, spi 60 m2: den ena av  var  till bakre delen av båten såsom normalt, den andra till masthöjden. Gör gippandet lättare då  man seglar solo: jag använde lovart 'suggan' till bommen.  Och man kan använda lä 'suggan' till att tämja spin en bit om vinder tar till. Rekommenderas!

Redigerad av jussi_h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast; hur blir det fler snören..? Suggorna är väl där ändå, liksom.

Hmmm... hursom, tål att testas och så för att se hur det funkar, både med vanliga suggor och fasta.

 

Jag kör f ö utan strumpa; hissar från säcken.

Vi har suggorna på Spinnaker skoten som går längst akteröver. Dom är bra att ha för att trimma spinnakern.

 

"Extra" skoten som sitter i spinnaker hornen gick till block som satt där båten är bredast och används tex vid gipp av spinnakern. (Vilket fungerade dåligt för oss)

 

Det bästa var nog att man kan byta winch när man har ett extra skot i varje hörn. Vilket är lite spännande att göra när man inte har det :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag soloseglat med spinnaker på x79:an som har ungefär samma storlek på spinnakern så har jag nöjt mig med att dra åt suggorna lite vid gipp och det har fungerat hyfsat om man lägger sig väldigt platt. Mitt stora problem har ju varit avsaknaden av pilot och lite för jollig båt. Ett tips däremot är att inte dra upp fallet lika mycket som i vanliga fall så att den kan "leka" lite mer och inte blir lika direkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genom att hantera spinnakern på sättet nedan klarar man av spinnakern (med vissa restriktioner förstås) fast man är ensam ombord. Väl fungerande autopilot behövs, och att fall, lift och nedhal går till rufftaket, och skot går till sittbrunnen, skoten skall ha dubbla båtlängden. 

Se till att gajarna inte har stoppknopar i änden, det är dödssynd, och den vanligaste dödsorsaken för spinnakrar. Gajarna måste kunna rappa ut helt för att man skall kunna undvika att spinnaken trålar om något går fel. 

Nedtagning på öppen slör är enklast av allt. Rulla ut förseglet (så spinnakern inte kan sno sig om förstaget)  Sätt på autopiloten. Fatta lägajen under storbommen, släpp av lovartsgajen HELT. Dra ned spinnakern i ruffen medan du ser till att fallet inte kinkar. 

Om spinnakern skall upp igen på samma bog efter den där knixen i farledan kan du hissa den igen från där den ligger i ruffen. Börja med att strama upp lovartsgajen och lös lägaj. Hissa sen. Hela denna manöver går utmärkt att utföra även om man är ensam. 

Skall du demontera den där den är i ruffen, kopplar du loss gajarna och fallet från blåsan, och hakar ihop dem . Sen drar du i lovartsgajen så kommer gajarna och fallet att dras fram till fören igen utan att trasslas fel i annat, färdiga för att kopplas till en packad spinnaker igen. Går snabbt. Ta sen ned spinnakerbommen. 

Detta funkar upp till måttlig vind åtminstone för spinnakrar uppåt 80 m2. På den storleken kan man fortfarande köra med jollerigging av spinnakerbommen, alltså med hanfot både för lift och nedhal. 

Och då klarar man även att gippa ensam om det inte är för trångt i leden: Alltså autopilot till platt, slacka lätt på nedhalet så det glappar lite. Se till att lägajen är så långt utsläppt att bommen kommer att få plats efter gippen utan att man rör den gajen. Gå sen till fördäck, grip lägajen i ena handen, lossa bomnocken från mastfästet, fäst nocken i lägajen, tryck bommen utåt/framåt, lossa gamla lovartsgajen från bomnocken och fäst nya nocken i mastfästet, allt i en rörelse. Med lite träning tar bomflyttningen c:a 5 sekunder, ensam. Gå sen i lä bakom storbommen mot sittbrunnen och tryck fram en gipp. Justera gajarna. Klart! 

Orsaken till att en spinnaker vill gå i en 8:a på ren plattläns och i värsta fall runt förstaget är följande: 
Bakom storseglet bildas en virvel som sakta snurrar från akterlik mot förstag och sen mot masten. Den är kraftigare bakom storens mitt än nertill där det ju är öppet under bommen. Så snart man kan visualisera detta för sig så vet man också hur man får bort 8:an. Man gippar helt enkelt storsegelt och skoter in det lite grann så att virveln som då bildas rorerar åt andra hållet, och lite mer pga. den lilla inskotningen. Ibland kan man hjälpa virveln att bildas genom att jobba lite med bomläget. Virveln kommer då att linda upp 8:an.....
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt som du beskriver, Seawolf.

Så tänkte jag.

Med undantag för att mitt försegel inte sitter på rulle och att jag brukar ta ner spinnen i förluckan. Jag kör med spinnakerclips på gaj och skot så de är lätta att koppla isär och ihop, tänkte ha det på suggorna också.

Då verkar det funka; bara köpa lite grejer, skruva dit dem, vänta på våren och sedan ut och öva :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där  Peter_K å alla andra.

 

Här kommer lite synpunkter å funderingar mm från mig.

Nu är jag visserligen inte någon stor seglare vad gäller spinnacker men en viss erfarenhet har jag.

På förra båten klarade jag att både hissa å gippa ensam, solo. Knepet är att nån måste hålla i rorkulten medan jag spriger upp på däck å skiftar över spinnbommen för gippen. Det löste jag med en gummisnodd å snöre. Inte bra men det dög för den korta tiden.

 

Nu var ju den spinnen inte så stor. Masten var ju bara 9 meter över däck. Å långt fler gånger, åter solo, så slackade jag rejält på fallet men inte så att seglet kom i vattnet, skiftade bommen å sen hissade igen med rorkulten mellan knäna för att styra. Inte heller kul men det funkade.

 

Ang suggor. Pratar vi om samma sak? För mig är en "sugga" ett kastblock som ligger på skotet. Jag säger skot å lä-skot å inte skot/gaj. Så blire mindre missförstånd. Dessa block drar man sedan ner till relingen på lämpligt sälle å kan platta ut spinnen så det inte lyfter så mycket. Det är vad jag kallar för suggor. Schelin i Kungsör på sin tid kallade dem för baronskot. Det var innan man hade skenor för genuan för att flytta skotpunkten i längsled så det dög till dem åsså.

 

Nu skall jag erkänna att jag har inte haft nått behov av sådana suggor. Jag har däremot ett rejält nedhal på spinnbommen. Så den kan inte lyfta. Fast det går åt en rejäl utväxling där, jag hade ingen vinch till den.

 

Den andra funderingen är att jag har sett lösningar där man har en skena på spinnbommen. Sedan lite block å linor å man bara drar enkelt över bommen till andra sidan när man skall gippa.

 

Nu har jag inte seglat solo och spinacker på Fingaln men om jag kommer att göra det mera tänker jag bygga om bommen just på det viset. Annars är det ju en spirad genua som gör susen å mindre jobb å jag har inte mer bråttom än att det räcker. Till det använder jag en teleskopisk kraftig båtshake faktiskt, spinnbommen är för kort. Å jag bryr mig inte om nåra regler hur lång spinnbommen får vara. Tar den längd jag behöver-amen.

 

Det intressantaste å enklaste å jobbigaste men lättaste ....?....jag seglat var på båten Jenny. En speciel Laurin modell. Hon kom från Norge å var känd på Västkusten. Jag gastade men spinackern fick jag inte sköta. Kunde inte! För de hade två bommar. Båda fast i masten. Dubbla linor till båda bommarna samt dubbla lift å nedhal. Man hissade bommen på nya bogen. Drog över linorna samtidigt som man slackade de andra linorna vartefter. Sedan ner med gamla bommen mot däck. Hur smidigt som helst när man väl hade fixat alla linor. Det var just det. Alla linor. Det är nästan i höjd med raketforskning att dra dem rätt innan man hissar spinnen. Vi seglade Kräftseglingen från Viken å runt Hallands Väderö. Fråga inte om placeringen. Båten var stor å mycket handikapp så vi kom i mittfältet. Det var många straffpoäng på just spinackern. Om jag inte minns fel så var den på ca 120 m2

 

Vart båten tog vägen vet jag ej. Hon såldes från Viken å fanns kvar i Höganäs några år men försvann sedan. En väldigt intressant båt annars som tålde mycket stryk å grov havsjö. Självlänsande sittbrunnen  var en stor kopparbalja som hyste jollen. Den sjösatte man med storbommen. Jollens tvärtoft huserade styrkompasset som även funkade som ro i land kompass i dimma vid Engelska kusterna. Båten hade vissa likheter med en U-båt pga det stora valdäcket å negativ liten akterspegel. Det var väldigt ovanligt på den tiden när hon byggdes. Jag seglade på 80 talets början med henne. Men nu kom jag från ämnet. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, precis - en sugga är ju en lina med ett block som skotet löper igenom vanligtvis, men det här blir lite annorlunda. Man kopplar direkt i hornet istället. Fördelen är att man suggar ner spinnakern när man flyttar bommen, seglet skall bli stadigt då samtidigt som skot och gaj slackar och skall bli lätta att koppla.

 

Som kuriosa skotar jag min fock via suggor på rufftaket som är utväxlade 1:3, vilket är ett tips från samma person som kom med spinnaker-tipset. Den lösningen fungerar jättebra och jag kan justera twist enkelt från sittbrunnen i stället för att flytta block på skenor.

 

Angående att dra över bommen som du beskriver så funkar det på få båtar eftersom förstaget brukar ta i. Man kan ibland dippa bommen, men frågan är om det är lättare än att koppla loss från masten.

 

Jag spirar också genuan oftast och det gör stor skillnad, men i lättare vindar - säg upp till 5 m/s - gör spinnakern stor skillnad, och när jag nu har en autopilot, spinnaker, spinnbom mm så känns det som ett skojigt segel att lära sig behärska. Jag ska bara komplettera med ett par bra block i aktern och lite linor för suggorna så har jag allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du som ändå verkar segla mkt, en sån liten spinnaker är inte svår att hantera solo som det är.

Känns som att göra det onödigt meckigt utan att det behövs? 

 

Seglat solo på 77an med 56kvm och nu med Novan på 70kvm utan massa specialare, kör med AP och går platt vid gippen bara, ser till att nedhalet är lite slackat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt kommit fram till att jag börjar med att köra konventionellt med vanliga suggor mm, och skulle det strula sig får det bli fasta. Kommer också att montera två "nya" winchar för genuan, och flytta bak de gamla för spinnakersegling vilket borde underlätta hanteringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du och autopiloten klarar säkert av en 40 m2 spinnaker utan några extra finesser, men bra att nå vinscharna från rorkulten.

 

Svårast är att hissa och hala och då är en spinnakerstrumpa till väldigt stor hjälp.

 

Om/när du kappseglar kanske du inte vill/får använda strumpa, men börja med strumpa för att träna, alltid skönt att kunna "stänga in" spinnakerns kraft lätt om det krisar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och hur har det gått..?

 

Jo, regnbågs-spinnakern visade sig vara rätt ”töjig” vilket gjorde den lite svårseglad, och efter att en modernare hittades på Blocket har det blivit en hel del segling med spinnakern, både på klubbkappseglingar och på semestern, och den turtlebag som följde med underlättar massor vid hissning. Jag kör oftast solo, och i lite hårdare vindar vågar jag därför inte skicka upp den. Spinnakern plockas vanligtvis ner i sittbrunnen, under bommen, ner i ruffen. 
 

Några ”fasta suggor” blev det aldrig, utan jag och min autopilot kör med helt vanliga suggor. 

3D2C67C4-D6BB-4D3D-8AD8-3467951EFF40.jpeg

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...