Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AndW

Skada skarv järnköl glasfiberskrov

Rekommendera Poster

Hej,

 

Upptäckte skadan på fogen mellan järnköl och glasfiberskrov i bilden (ca 10-15 cm lång). Tror detta gjordes med botten för några år sedan: blästring, några lager gelshield, några lager vc17m. Själva skarven är tätad med nåt mjukt typ sikaflex.

 

Eftersom botten i övrigt är mycket fin vill jag fixa den här skadan hyfsat ordentligt. Vad bör jag göra?

post-107492-134547_thumb.jpg

post-107492-0-33102700-1478004730_thumb.jpg

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förra båt med liknande konstruktion var det en del av det årliga underhållet. Jag hade en skarv mellan köl och skrov som jag fyllde med gucka, exempelvis Sikaflex. En gång om året brukade jag gå över skarven och ta bort det som satt löst och fylla på med nytt.

 

Som det ser ut på bilden verkar det ha lossat lite spackel. Slipa rent, spackla igen, ny bottenfärg och sedan klart.

 

Detta är bara kosmetiskt, om man inte är kappseglare och vill ha så slät yta som möjligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Eftersom botten är i åtminstone hobby-racing-skick så vill jag göra det hyfsat rätt.

 

Du säger spackel, men jag ser inget spackel. Jag ser bara sikaflex (mjukt) med gelshield (äggskalskänsla) utanpå, som lossnat (hårt på mjukt gör väl det). Jag antar att jag ska bryta loss det jag kan och sen slipa lite till, kanske rosskyddsprimer på kölen, sen några lager gelshield +slip och sen något lager bottenfärg? Känns jobbigt i så fall.

 

Om jag kör med spackel istället, vad menar du för spackel i så fall?

 

Bifogar rn till bild. Konstigt nog är det sikaflexfogen som är rostfärgad. Fogen verkar oskadad.

post-107492-0-58595900-1478159074_thumb.jpg

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Eftersom botten är i åtminstone hobby-racing-skick så vill jag göra det hyfsat rätt.

 

Du säger spackel, men jag ser inget spackel. Jag ser bara sikaflex (mjukt) med gelshield (äggskalskänsla) utanpå, som lossnat (hårt på mjukt gör väl det). Jag antar att jag ska bryta loss det jag kan och sen slipa lite till, kanske rosskyddsprimer på kölen, sen några lager gelshield +slip och sen något lager bottenfärg? Känns jobbigt i så fall.

 

Om jag kör med spackel istället, vad menar du för spackel i så fall?

 

Bifogar rn till bild. Konstigt nog är det sikaflexfogen som är rostfärgad. Fogen verkar oskadad.

 

Kanske lite svårt för mig att se på bilden. Efter en grundstötning så sprack en del spackel mellan köl och skrov, jag slipade loss och spacklade upp med epoxi blandat med mikroballonger. Kölinfästningen var av en lite annan modell än din men proncipen borde vara densamma.

 

Grundtanken är väl att ta bort det som sitter löst, gör rent, sedan ersätt det som togs bort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde jag kanske låta bli att lägga gelshield över den mjuka fogen?

 

Eller kan jag kanske köra med gelcoatspackel för att slippa multipla lager, men ändå undvika att spackla över fogen?

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det rör sig alltid lite mellan köl och skrov så att bara använda ett hårt fyllnads-spackel brukar sluta med att det bryts loss rätt fort.

 

Följ rådet om att rensa upp i skarven - behandla köl och skrov inne i skarven - fyll upp fogen med något som kan flexa lite - lägg på bottenfärg (ev något mellan fog och bottenfärg så att bottenfärgen fäster).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Eftersom fogen ser ut att sitta -kletet fäster fortfarande- så drar jag mig för att peta ut fogen.

 

Du nämner "behandla" - med vad? Samt "något mellan fog ich bittenfärg så att färgen fäster bättre" - vadå? Tar jag inte bort fogen är iaf det sista aktuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Eftersom fogen ser ut att sitta -kletet fäster fortfarande- så drar jag mig för att peta ut fogen.

 

Du nämner "behandla" - med vad? Samt "något mellan fog ich bittenfärg så att färgen fäster bättre" - vadå? Tar jag inte bort fogen är iaf det sista aktuellt.

 

Järnoxid "rost" har större volym än rent järn. Det är därför fogen trycks ut när järnkölen rostar. Om du vill få fogen att sitta kvar så måste du få det att rosta mindre. Helt "rostfritt" är svårt. Det kräver blästring och direkt påläggning av ett täckskikt som hindrar syre att komma åt kölen. Får du sedan minsta skada i täckskiktet så oxiderar det igen..

Täckskikt finns många alternativ. Epoxy är ett. Det går även att stryka på olika sorters rostätare. Det finns en del som målas på och kemiskt offrar sig istället för att järnet rostar (t.ex. zinkprodukter). En annan variant är järnmönja som arbetas in i järnet och begränsar rostandet. Finns säkert fler alternativ att välja bland. Vilket som är bäst/enklast har jag ingen uppfattning om.

 

Om bottenfärgen inte biter i din fogmassa så kan det behövas någon form av primer som fungerar ihop med bottenfärgen. Detta är beroende av val av bottenfärg och fogmassa. Läs målningsanvisningen på din bottenfärg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...