Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Holgersson

Sea Ray 240 SD tar in vatten i ruffen

Rekommendera Poster

I somras köpte vi äntligen vår båt med stort B, en Sea Ray 240 Sundancer årsmodell 2000.

 

Borde ha reagerat över att mattan längst ner på durken nere i ruffen var borttagen, men la ingen större notis över det. Tills nu.

 

Under trappsteget ner i ruffen finns det ett utrymme (som jag inte ens visste om när vi köpte båten) som samlar på sig vatten. I utrymmet så ligger det en länspump i en tillsluten plastlåda, en slang in och en slang ut. I lådan finns som sagt en länspump och en flottör. Jag har aldrig sett, eller hört, pumpen gå igång. Det är på botten i detta utrymme som det tar in vatten. Till en början så låg det lite vatten på botten (vilket gör att det även blir lite blött i golv- väggvinkeln på utsidan (se bild).

 

När vi tömde båten inför upptagningen för två veckor sedan torkade vi ur allt vatten ordentligt samt gjorde lite åtgärder då det fortfarande fanns matta kvar på insidan av utrymmet som gjorde att det "drev ut" vatten till utsidan. Inget vatten och ingen matta kvar som suger åt sig allt frid och fröjd...

 

Idag när vi hämtade det sista i båten och öppnade ner till ruffen så stod det 1 dm vatten på durken och utrymmet under trappsteget var även det fullt av vatten. Minimalt med vatten i boxen med pumpen..

 

Så nu till er med samma typ av båt eller med goda kunskaper i ämnet.

 

Vart kan vattnet komma ifrån? Slangen som går in i boxen sitter fast i en nippel som man kan känna inifrån, den andra slangen går från pumpen och är är mer "rörlig" samt går upp mot förarplatsen (bör på något sätt fortsätta ut så att vattnet kan dräneras ut ur båten). Utrymmet är fruktansvärt begränsat och man får vika armen ett par gånger för att känna sig fram längst in. Tillika så hittar jag inget sätt att följa någon av slangarna vidare, allt är ju inbyggt, antingen in under WC-modulen eller under förarpanelen (som är helt tillsluten med bara ett utrymme för skjutdörren när den är öppen).

 

Det enda jag kan komma på vart vattnet kommer ifrån är via "durkavloppet" i steget ner innan skjutdörren, samma typ av "durkavlopp" finns i aktern och och leds ner i slang genom motorutrymmet och ut från båten. Frågan är hur man kan lösa problemet.

post-109772-397182_thumb.jpg

Redigerad av Holgersson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lådan med pumpen i är i vilket fall en pump för duschvatten. Alltså från brunnen. Om den läcker eller att pumpen inte fungerar så rinner det ju självklart över, även om det sägs att locket ska vara tätt.

 

//Jari

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då har jag ett annat problem. Har aldrig använt duschen, vilket i sig förklarar den minimala mängden vatten i lådan.

 

Men jag är orolig för var vattnet kommer ifrån. Det har legat lite vatten i utrymmemmet tidigare, som i sin tur blött ner det överskott av mattan som stuckit in under "väggen" på svart/vita bilden. Det har gjort att vattnet vandrat ut och gjort golv- väggvinkeln blöt. Det finns ett mellanrum mellan denna "vägg" och durken vilket gjort att vattnet runnit ut.

 

När jag nu torkade ur allt vatten så känns det ju spontant att något hänt pga den enorma mängd vatten som tagit sig in.

 

Någon som vet var vattnet som ska dräneras från durkavloppet vid skjutdörren tar vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel är väl utrymmet där dusch-länsen sitter längst ner i kölsvinet, är det så innebär det ju att vattnet kan komma från ganska många håll. Vatten som eventuellt läcker från rutor och relingslist letar sig ju längst ner i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det regnat mycket? Jag hade samma problem i min Sea Ray 260DA och det läckte då in regnvatten via fönstren. Vattnet rinner ner längs med väggen, bakom köket, ner i skottet.

 

Annars kolla om det är sjö- eller färskvatten genom att smaka på det. Är vattnet bräckt kan det behövas en rejäl klunk.

 

Var färskvattentanken tömd på vatten? Kan vara läckage i nån slang.

 

Det ska inte finnas någon passage för vatten mellan motorrum och mittskottet. Skotten är designade att vara helt fristående. Det finns ingen dränering i mittskottet. Däremot ska där finnas en länspump, utanför lådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet vid avloppet vid skjutdörren dräneras via en slang som löper ned mot fotänden i midcabin, styrbord sida tror jag, och så ut genom en bordsgenomföring.

 

Prova häll massa vatten i avloppet så ser du om mittskottet fylls!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det har regnat en del, men inte mer nu än vad det gjort de 3 månaderna innan som vi ägt båten..

 

Utrymmet under trappsteget är tillslutet åt babord (mot köket, men det spelar ju iof ingen roll, finns ju fler fönster..) utan vattnet ser mer ut att komma från under WC-modulen. Men samtidigt så stod det mkt vatten när vi kom dit så det kan vara rester därifrån som rinner tillbaka nu när vi fått bort det mesta.

 

Ja, fotänden i midcabin ligger på styrbord sida, tänkte inte på att testa vare sig smak (färskvattentanken är tömd, vattenpumpen öppnad i slanganslutning och filter) eller bordsgenomföring.

 

Tar upp båten och kommer att be marinan ta en titt när de ändå ska utföra servicen. Gör ju inte saken bättre när allt är inbyggt, kan man ens komma åt under WC-modulen..? Är helt novis på den här typen av båtar så all hjälp är välkommen, fortsätt gärna med fler idéer om orsaken.

 

Tack!

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 270 SD från 2000, i min duschlänspump går det in 3 slangar,

 

1 st från avloppet i duschen/golvet på toan

1 st från dräneringen på airconditionen

1 st från dräneringen på kylskåpet

 

och en fjärde slang från pumpen ut genom skrovsidan på styrbord sida.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva loss trappsteget så kommer du åt bättre de kopplingar som finns där, och delvis under WC.

 

Väggen vid fotänden i midcabin går även den att skruva loss och du kommer då åt slangar från air-condition, toautlopp, bordsgenomföringar, dränering från avloppet vid trappsteget och allt möjligt annat, en riktig guldgruva.

 

Stängt (tätt) mellan babord sida (köket) och mittskottet, nja så är det med största säkerhet inte. Vatten som tränger in ska ju ta vägen nånstans. Det brukar rinna ner liksom "bakom" väggen. Men visst, möjligt att det är så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den SR 240 SD jag hade för några år sedan läckte det in vatten i fönstret på toaletten som sedan letade sig ner till utrymmet under trappsteget. Jag tog bort fönstret och tätade ordentligt med sikaflex sedan var problemet löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Båten är nu på vintersemester inomhus, felsökning kommer när vädret blir mindre fryskallt. Fortsätt med bra idéer på problemet, känns som att jag kan behöva det framåt våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1Torka i båten

2 spola av liten del av båten med slang

3 gå in eller ha någon inne för se om det läcker.

4spola vidare tills ni hittar läckan,

 

Svårt att tro det kommer inne från båten när båten inte används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem i min Glastron. I mitt fall var det vattenslangarna till blandaren inne på "muggen" som läckte...

 

Mvh

Peter Z

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I somras köpte vi äntligen vår båt med stort B, en Sea Ray 240 Sundancer årsmodell 2000.

 

Borde ha reagerat över att mattan längst ner på durken nere i ruffen var borttagen, men la ingen större notis över det. Tills nu.

 

Under trappsteget ner i ruffen finns det ett utrymme (som jag inte ens visste om när vi köpte båten) som samlar på sig vatten. I utrymmet så ligger det en länspump i en tillsluten plastlåda, en slang in och en slang ut. I lådan finns som sagt en länspump och en flottör. Jag har aldrig sett, eller hört, pumpen gå igång. Det är på botten i detta utrymme som det tar in vatten. Till en början så låg det lite vatten på botten (vilket gör att det även blir lite blött i golv- väggvinkeln på utsidan (se bild).

 

När vi tömde båten inför upptagningen för två veckor sedan torkade vi ur allt vatten ordentligt samt gjorde lite åtgärder då det fortfarande fanns matta kvar på insidan av utrymmet som gjorde att det "drev ut" vatten till utsidan. Inget vatten och ingen matta kvar som suger åt sig allt frid och fröjd...

 

Idag när vi hämtade det sista i båten och öppnade ner till ruffen så stod det 1 dm vatten på durken och utrymmet under trappsteget var även det fullt av vatten. Minimalt med vatten i boxen med pumpen..

 

Så nu till er med samma typ av båt eller med goda kunskaper i ämnet.

 

Har haft en 290 sd från 1996.

mina rutor läckte. tätade dem och sedan blev det bättre.

dock läckte duchpumpen också. efter att den fxats så var båten torr.

 

rutorna stod för det stora läckaget. mina rutor saknade en del tätning och jag tror att de intee är så noga med detta när de monteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter många timmar har vi nu ringat in problemet. Eller snarare vet vi nu varifrån vattnet rinner in inifrån för att fylla utrymmet under trappen.

 

Det är vatten som ligger i "mellanutrymmet" mellan skroven. Ur ett litet hål sipprar det vatten, som måste komma från utrymmet mellan skroven, det syns tydligt när man torkar torrt att det fylls på från detta lilla j___a hål (stort som om om skruvspets precis skulle ha gått igenom).

 

Grabbarna på varvet har spolat samtliga avlopp inne i kabin och ute på däck samt sköljt över båten utifrån. Efter det så har det fyllts på med vatten ur detta hål. Jag tar det för troligt att ngt av fönstren inte är helt täta, svårt att se varifrån det kommer eftersom att tanken är att man inte ska kunna komma åt det "undre" skrovet inifrån(?).

 

Tipset blev att ta upp ett hål stort nog för att kunna suga upp vattnet och sen täta om alla fönster och lister runt vindrutan (som iof borde vara fäst "ovanpå" skrovet och inte ha någon skarv?)

 

Min fråga är främst till er som tätat om vissa fönster, hur visste ni vilket(!) fönster som var boven??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt var de halvrunda fönstren i skrovsidan skitdåligt tätade. De var bitvis inta alls tätade.

Det är ett helvetta... svårt att få ut den. I den massa som de ändå sitter i så är det svårt att få ut den untan att böja den rostfria ramen.

 

Jag hade fixat detta innan du ger dig på sky luckorna.

 

Min båt var fylld med skum. Jag borrade upp hål med, helt i onödan. Vet inte om din båt är annorlunda men jag skulle tro att du också har skum mellan skroven.

 

Skicka bilder på vart de har sugit och var ni skall borra upp hål. Var står vattnet?

 

Är du säker på att du har vatten mellan skroven?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den SR 240 SD jag hade för några år sedan läckte det in vatten i fönstret på toaletten som sedan letade sig ner till utrymmet under trappsteget. Jag tog bort fönstret och tätade ordentligt med sikaflex sedan var problemet löst.

 

Hur visste du vilket fönster det var som läckte? Jag vet var vattnet kommer ifrån som rinner in under trappen. Det kommer från ett litet hål i den lilla upphöjningen som vetter ut mot kabinen. Vattnet måste ligga i mellanutrymmet mellan skroven, men 10 000-poängsfrågan är VARIFRÅN det vattnet kommer...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt var de halvrunda fönstren i skrovsidan skitdåligt tätade. De var bitvis inta alls tätade.

Det är ett helvetta... svårt att få ut den. I den massa som de ändå sitter i så är det svårt att få ut den untan att böja den rostfria ramen.

 

Jag hade fixat detta innan du ger dig på sky luckorna.

 

Min båt var fylld med skum. Jag borrade upp hål med, helt i onödan. Vet inte om din båt är annorlunda men jag skulle tro att du också har skum mellan skroven.

 

Skicka bilder på vart de har sugit och var ni skall borra upp hål. Var står vattnet?

 

Är du säker på att du har vatten mellan skroven?

post-109772-0-71283900-1495748239.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På min båt var de halvrunda fönstren i skrovsidan skitdåligt tätade. De var bitvis inta alls tätade.

Det är ett helvetta... svårt att få ut den. I den massa som de ändå sitter i så är det svårt att få ut den untan att böja den rostfria ramen.

 

Jag hade fixat detta innan du ger dig på sky luckorna.

 

Min båt var fylld med skum. Jag borrade upp hål med, helt i onödan. Vet inte om din båt är annorlunda men jag skulle tro att du också har skum mellan skroven.

 

Skicka bilder på vart de har sugit och var ni skall borra upp hål. Var står vattnet?

 

Är du säker på att du har vatten mellan skroven?

post-109772-0-17494700-1495748284_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålet på närbilden ligger i linje med pilarna på insidan av lådan.

 

Det tänkta hålet isf kommer att göras vid den gula ringen, vilket borde bli strax för om hålet på insidan, ca 5 cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du hittar plywood och under den fogskum. Jag hade en 290 från 1996. I ett fack, där det stått vatten hade jag utfällning efter att jag tog bort vattnet.  Det tog ett tag och så slutade det komma brunt vatten ur plastningen. Det fanns inte en tillstymmelse till fukt i plywooden där jag borrade.

 

Det ser ut som om det är skrovsidans övergång till botten på båten, att det är i skarven vid en förstärkning som det kommer ut vätska.

 

Om du nu borrar ett hål, sw till att storleken är sådan att du kan sätta igen det på ett vettigt sätt.

Du kommer borra igenom plywood på ett ställe där ni passerar upp och ner i båten. Att plasta  igen där och få en förhöjning kan bli störande (om man nu märker sådant). Setill att det inte finns vatten när du borrar. På så sätt kan du se om plywooden är fuktig eller inte.

 

Ha en plan på hur hålet skall sättas igen.

 

Meddela gärna hur det gått när du borrat upp och om det är skum eller vatten in under.

 

Men ta tag i rutorna och se till att de är täta.

Det rann endast vatten utefter min skrovsida vid köket. Jag tätade ändå samtliga fyra rutor. Det visade sig att det läckte från varje fönster när jag fått isär allt. Det syntes inte innan.

 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej

 

Jag hade samma problem med min 220ov. Jag började borra ett större hål som jag sedan kunde sätta in en dyvika i. Ur hållet kom det vatten ett tag. För att kolla hur plywooden mådde så beslutade jag mig får att borra ett stort hål 100mm. Jag kände att plywooden va fuktig så den fick stå med öppna hål på båda sidor en tid. När jag sen upplevde det som torrt så satte jag in inspektionsluckor. Sådana runda vita som man skruvar igen. Varje gång jag sedan plocka upp båten så öppnade jag upp för ventilation.

Jag är ganska säker på att det bildas en del kondens mellan eller i skrovet. Det vatten som uppstår måste ju bort på något sätt.

I ditt fall verkar det ju även vara en läcka. Den kan ju komma från fönster, ventiler, genomföringar, u name it.

En del båtar som t ex 220 har problemet med att det regnvatten som regnar in i motorrumsventilerna rinner ner i motorrummet och ska pumpas ut av länsen. Idiotisk lösning så det inte borde rinna in vatten genom ventilen. Jag och många andra har monterat på en skärm över ventilen eller bytt ventilerna helt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det med detta, fick du tätt på läckan ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...