Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bjornt66

Vågig kantlist

Rekommendera Poster

Jag har nyss köpt en 10 år gammal Finnmaster WA 57 och den har vågig kantlist på sidorna. I fören och i akterna är den slät samt även hela undersidan är slät. Vad kan det bero på och är det nåt som måste åtgärdas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Är avbärarlisten skruvad?

Om den bara sitter med spränglist så kan den troligen maseras rak en varm sommardag efter att ha lossat beslagen på akterspegeln.

Jag har dock inte erfarenhet av din båt, kanske det kommer någon som vet något, med erfarenhet av din båt. Hoppas det i alla fall.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet! :)
[Och litet fy på er forumrävar (@pseudonym) som inte förstår att välkomna nya medlemmar vid deras första inlägg. Behövs troligen litet mer hjälpsamhet inför nybörjare i forumet från oss gamla forumtjötare, är nog inte alldeles lätt att lägga in bilder efter just ha behövt "vela runt" bland editorns alla registreringar och gudvetvad?]   

Nå, tror likt Beeblebronx ovan att du menar avbärarlisten?
Verkar på din båt vara en gråfärgad gummi-list enligt bilden nedan markerad med ett frågetecken?

[Om så är fallet... skulle säga att den inte har någon annan funktion än att skydda plasten litet vid tilläggningar. Möjligen också att se vacker ut och dölja skarven mellan skrovets över- och under-del. Den skarven skall väl vara vattentät även utan listen så någon "säkerhets-funktion" har den knappast.]

Gissar att detta med "vågighet" har med gummits åldrande att göra, för gummi blir stelt och oflexibelt med tiden? Tänker här att du kanske har upptäckt hur listens kanter börjar verka alltmer slafsigt hängande i just vågor??

Bildkälla f.ö. HÄR...
post-86835-0-21502000-1477743100_thumb.jpg

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag surfar in här från en Ipad och ser inte om någon skriver sitt första eller sista inlägg då Ipaden inte loggar in på full layout utan begränsad..........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relingslisten, blir som redan skrivts, lätt deformerad under årens lopp, den blir ju dessutom stel.

Men kan gå på med varmluftspistoler i pluralis,och plast- eller gummiklubba.

För allt i världen demontera inte listen, den kan bli jättesvår att få på plats igen.

Jag hade en gång loss en sådan fast litet grövre list i ungefär halva längden på båtens ena sida, för att laga en plastskada i skrovet. Med hjälp av ett spakblock, fäst i en lyktsolpe och med lina fäst i listen, tre kompisar, endast en varmluftspistol och tre plastsläggor kom listen tillbaka på nästan samma ställe efter två timmars hårt jobb.

 

Men gå på med värme och en plast- eller gummiklubba i första hand!

 

Ja det är svårare att skriva och läsa på detta forum med Ipad, vad nu det har med saken att göra?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relingslisten, blir som redan skrivts, lätt deformerad under årens lopp, den blir ju dessutom stel.

Men kan gå på med varmluftspistoler i pluralis,och plast- eller gummiklubba.

För allt i världen demontera inte listen, den kan bli jättesvår att få på plats igen.

Jag hade en gång loss en sådan fast litet grövre list i ungefär halva längden på båtens ena sida, för att laga en plastskada i skrovet. Med hjälp av ett spakblock, fäst i en lyktsolpe och med lina fäst i listen, tre kompisar, endast en varmluftspistol och tre plastsläggor kom listen tillbaka på nästan samma ställe efter två timmars hårt jobb.

 

Men gå på med värme och en plast- eller gummiklubba i första hand!

 

Ja det är svårare att skriva och läsa på detta forum med Ipad, vad nu det har med saken att göra?

Mitt inlägg var ett svar till Thomas-1 och hans påpekande att jag skulle hälsat nykomlingen välkommen vid hans första inlägg här, men då jag surfar med en Ipad ser jag inte hur många inlägg folk har skrivit och dessutom inte bryr mig om det heller så blir det som det blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja det är svårare att skriva och läsa på detta forum med Ipad, vad nu det har med saken att göra?

Mitt inlägg var ett svar till Thomas-1 och hans påpekande att jag skulle hälsat nykomlingen välkommen vid hans första inlägg här, men då jag surfar med en Ipad ser jag inte hur många inlägg folk har skrivit och dessutom inte bryr mig om det heller så blir det som det blir.

 

Aha, tänkte inte på det!

Haha, det borde vara skottpengar på paddor och även smartphones kan jag magsurt fundera. :-)

Hoppas TS vågar höra av sig igen, detta med avbärarlisten är ju mest en gissning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ja det är svårare att skriva och läsa på detta forum med Ipad, vad nu det har med saken att göra?

Mitt inlägg var ett svar till Thomas-1 och hans påpekande att jag skulle hälsat nykomlingen välkommen vid hans första inlägg här, men då jag surfar med en Ipad ser jag inte hur många inlägg folk har skrivit och dessutom inte bryr mig om det heller så blir det som det blir.

Aha, tänkte inte på det!

Haha, det borde vara skottpengar på paddor och även smartphones kan jag magsurt fundera. :-)

Hoppas TS vågar höra av sig igen, detta med avbärarlisten är ju mest en gissning.

Paddor är fridlysta, men grodor kör man över eller bryr sig inte när folk gör dom. :/ Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...