Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Rekommendera Poster

Jag har fått vårdnaden av ett Net1 modem/router (bredband via 450MHz bandet). Funderingen nu är att adopter den och montera i båten.

Hittills har jag bara kört det hemma men det fungerar bra och det är snabbt.

Tanken är att montera en antenn i masttoppen för maximal täckning. Antennen blir en 5/8 antenn (finns). Abonnemanget, 6GB/mån för 79kr/mån vilket är mer och billigare än mitt mobila bredband.

Under vintern kan jag kanske sätta det i bilen.

 

Routern tar runt 0,3A, vilket under sommaren motsvarar en 20W solpanel. När jag inte är ombord kan routern vara avstängd me den kan startas via en utgång på larmet och med lite trix kan man komma åt plotter mm mm.

 

Nu undrar jag:

Ni som använder Net!, hur upplever ni det? Fart? Täckning?

Har ni extern antenn? I mastopp?

Hur spänningsmatar ni? Routern vill ha 12VDC men fungerar ner till under 8V. (Min tanke är mata med en DC/DC-omvandlare för att garanterat undvika överspänning.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft ett Net1 abonnemang sen många år.

Använder det  båten och i sommarstugan. Den senare i NE Vallentuna.

 

Masttoppsantenn i båten.

Spänningsmatar via 12 Volt

 

När vi är flera i stugan och under tex  14 dar, med en del TV-tittande via play mm brukar jag ibland få köpa till MB.

 

Nu har jag inga stora krav på att allt skall va perfekt - definitivt ingen tekniknörd - så jag tycker det fungerar alldeles utmärkt. I stugan kör jag på antennerna på modemet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått vårdnaden av ett Net1 modem/router (bredband via 450MHz bandet). Funderingen nu är att adopter den och montera i båten.

Hittills har jag bara kört det hemma men det fungerar bra och det är snabbt.

Tanken är att montera en antenn i masttoppen för maximal täckning. Antennen blir en 5/8 antenn (finns). Abonnemanget, 6GB/mån för 79kr/mån vilket är mer och billigare än mitt mobila bredband.

Under vintern kan jag kanske sätta det i bilen.

 

Routern tar runt 0,3A, vilket under sommaren motsvarar en 20W solpanel. När jag inte är ombord kan routern vara avstängd me den kan startas via en utgång på larmet och med lite trix kan man komma åt plotter mm mm.

 

Nu undrar jag:

Ni som använder Net!, hur upplever ni det? Fart? Täckning?

Har ni extern antenn? I mastopp?

Hur spänningsmatar ni? Routern vill ha 12VDC men fungerar ner till under 8V. (Min tanke är mata med en DC/DC-omvandlare för att garanterat undvika överspänning.)

 

Net1 bytte teknik på sändare och mottagare ifjor. Numera har de betydligt högre datahastighet (även om det inte är 4G precis). Den ökade hastigheten upplever jag ha åstadkommits på bekostnad av räckvidden. Net1 når generellt längre ut från kusten än Telia men täcker inte hela vägen över till Gotland längre om du inte seglar över från Smålandskusten. Telia har t.ex. bättre täckning på Djurö ute i Vänern än Net1. På Gotska Sandön finns ingen täckning med Net1 men Telia har basstation på ön. Även på en hel del ställen i skärgården så är det numera ingen kontakt (eller fruktansvärt långsamt - oanvändbart) med Net1 där det går att surfa med mobilen o Teliakort.

 

Om du ska adoptera abonnemanget så kolla först hur täckningen är i de områden där du vanligtvis seglar.

 

Jag har Net1-antennen ca 17 möh och lågförlustkabel i masten så det är inte min antennhöjd som felar.

 

Jag matar modemet direkt från båtens 12V och det har skadats (ännu...).

 

WIFI från modemet fungerar OK. Efter programvaruuppdatering i somras (som jag tror att de gick ut med till alla abonnenter) så är uppstartid och stabilitet på modemet klart förbättrad. I våras när jag ringde kundtjänsten och klagade på bristande uppkoppling och plötsliga nedkopplingar så hade de inga kända fel.....

 

Kan även tillägga att jag tidigare haft mycket krångel med Net1 fakturering. Det var väldigt ofta feldebitering på mitt säsongsabonnemang. Ordningen på administrationen verkar sådär....

 

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Telia har t.ex. bättre täckning på Djurö ute i Vänern "

 

Attans! Tidigare vet jag man hade betydligt bättre täckning där än med Telia. Kan tyvärr inte testa med masttoppsantenn förrän till våren

Tidigare har jag kört med 4G/router och antenn 3möh, tycker det har fungerat bra.

Net1's fördelar är ju att det blir billigare, 6GB/79kr mot Telia's 2GB/149kr samt att det är enklare att få upp antennen i masten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har Net1 samt Telenor mobilt bredband hemma på Möja i väntan på fiber. Net1 är snudd på oändligt mycket sämre än Telenor när det gäller hastighet och tillförlitlighet på uppkopplingen trots att vi även testat med riktantenn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Net1 företagsabonnemang är mycket bra.

Då är man alltid prioriterad i nätet.

Har ett privatabonnemang hemma också vilket tyvärr inte ens är i närheten ens på "hemmamasten". Det fungerar ju tydligen så att Net1 bara släpper in så många abonnenter som det finns plats för i närheten av varje basstation.

Varje basstation prioriterar sedan i ordningen företag, "hemma" och sist gäster.

(Alltså de som flyttar sin router från sin hemmabasstation till en annan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Net1 företagsabonnemang är mycket bra."

Intressant, jag hört detta också. 199+moms för 20GB är ju ganska överkomligt det också, i synnerhet när företaget betalar ;)

 

Min dotter hade routern i Upplands Väsby och där fungerade det utmärkt och mycket bättre än 4G som var nästan dött vissa tider på dygnet.

Det är nog bara att prova!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Net1 företagsabonnemang är mycket bra."

Intressant, jag hört detta också. 199+moms för 20GB är ju ganska överkomligt det också, i synnerhet när företaget betalar ;)

 

Min dotter hade routern i Upplands Väsby och där fungerade det utmärkt och mycket bättre än 4G som var nästan dött vissa tider på dygnet.

Det är nog bara att prova!

Det kommer nog tyvärr fungera sämre på andra platser än Upplands Väsby.

Vi flyttar ju vår privata router mellan sommar och vinterbostaden. (Registrerad på vinteradressen)

Fungerar hyffsat i sommarhuset sålänge det inte är alltför många andra användare i nätet.

På jobbet sitter antennen på cirka sex meters höjd och slocknar en liten bit mellan Landsort och Gotland.

Tappar i stort sett aldrig täckning inom "synhåll" från kusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det kommer nog tyvärr fungera sämre på andra platser än Upplands Väsby."

Det är det jag misstänker också. Antagligen fungerar det bättre i obygden.

Routern har åkt bil lite och då fungerat bra men det är ju sjön man vill vara på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad använder net1 för operatör? Finns inga kontaktuppgifter på deras hemsida //b

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte Telias gamla 450 nät från åttiotalet?

Kommer ihåg att jag hade en gammal släpbar Ericson Hotline med Telia röd abonnemang. Det var på den tiden man använde telefonen till att ringa med. Den sände med 15 watt ut effekt, man behövde inte koppla om till Finland när man åkte till Mariehamn, täckningen till Sverige räckte bra. I slutet av året kom det en räkning från Telia på 12 kr ungefär. Lite synd att Telia la ner det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Net1 har tagit över Telias gamla 450 nät och moderniserat det till CDMA.

Nu har jag kört med Net1 i bilen ett tag och där har det fungerat väldigt bra, långt ut i ödemarken.

 

En gång i tiden hade jag också en släpbar NMT450, en enorm förbättring jämfört med det tidigare, manuella MTB.

Med en rejäl antenn på bilens tak fick man nästan alltid kontakt och ännu bättre med en "blindkäpp" i masttoppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad använder net1 för operatör? Finns inga kontaktuppgifter på deras hemsida //b

 

Net1 är sin egen operatör. Tekniken skiljer sig från Telia, Telenor, Tre m.fl. De har endast samtrafik med Net1 Danmark och IceNet Norge. Samtrafiken ingår i det svenska abonnemanget och kostar inget extra.

Net1 hade tidigare ett analogt system med lång räckvidd och låg datahastighet. För ett par år sedan bytte de all sin teknik till digitalt system med kortare räckvidd och avsevärt högre datahastighet (men inte hastighet i klass med GSM 4G). Numera täcker deras nät inte en överfart från Sthlms skärgård till Gotland (vilket tidigare analoga nät gjorde). Fungerade inte heller på Djurö i Vänern i somras (Malbergshamn på N Djurö). De verkar ha bytt kundfokus från obygd till glesbygd.

 

http://www.net1.se/privat/tackningskarta/

 

Lite fashinerande att det är VHF som har den bästa (och enda) täckningen (förutom satellittelefoner) vid överfart till Gotland.....

 

Tidigare har Net1 kundtjänst gått att nå på Tel: 0774-42 42 43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. jag har mailat dom för mera info. Får se om jag får något svar. Täckningskartan ser bra ut mina områden.

 

//Björn S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev som jag misstänkte... inget svar på mail... Troligen har dom ingen kundtjänst.

 

//Björn S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa det här numret: 020-14 14 14

 

De hade tidigare ett specialerbjudande för SXK-medlemmar som tål att kolla efter om du är medlem i den föreningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev som jag misstänkte... inget svar på mail... Troligen har dom ingen kundtjänst.

 

//Björn S

 

De brukar vara långsamma att svara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kors i taket!! Vi fick kontakt, Dom skickar en router och jag har den på Tisdag! 

 

Drivs den på 12V? 220V?  Har inte hittat någon spec på den? 

 

//B

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det jag sa? ;)

Den går utmärkt att köra på 12V men det medföljer ett nätaggregat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...